Gå til innhold

Å få lån som uføretrygdet uten kausjonist...


inga:)

Anbefalte innlegg

Har en bolig som jeg vil selge, og vil sitte igjen med en egenkapital på 2-300.000 som jeg vil bruke som egenkapital til kjøp av annen bolig/fritidseiendom til ca 750.000

Men jeg lurer på om det i det hele tatt er MULIG å få lån i banken når man har uføretrygd og ikke har kausjonist. Uføretrygd er en fast inntekt, men har hørt noen si at det kan jeg bare glemme å få lån... Har ikke med str på inntekten å gjøre, men at det ikke er lov å sette folk på trygd under gjeldssanering - derfor får man avslag av prinsipp.

Jeg har ingen andre lån eller negative anmerkninger (inkassokrav)

Noen som vet? Erfaringer?

Vktig for meg å finne ut av dette, og blir kjempetakknemlig for svar..

Inga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig å få lån som uføretrygdet, men det kommer an på hvor høy trygden din er (på samme måte som for lånetagere med vanlig lønnsinntekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig.

Ei venninne av meg har fått lån til leilighet og går på varig uføre.

Tusen takk :) Men hadde ho kausjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få lån som uføretrygdet, men det kommer an på hvor høy trygden din er (på samme måte som for lånetagere med vanlig lønnsinntekt).

Tusen takk!!! Vet du hvordan jeg kan finne ut hva som er minimum inntekt for å få lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!! Vet du hvordan jeg kan finne ut hva som er minimum inntekt for å få lån?

Send inn en lånesøknad til banken din. Da vil du få vite hvor mye de er villig til å gi deg i lån. Du bør nok ha en trygd som nærmer seg 300.000,- for å få det lånet du ønsket. Har du mindre enn 250.000,- vil du slite med å få lån i det hele tatt.

Hvis du ikke har nok inntekt til å få det lånet du ønsker, vil det heller ikke hjelpe med kausjonist. Det hjelper bare hvis du mangler sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send inn en lånesøknad til banken din. Da vil du få vite hvor mye de er villig til å gi deg i lån. Du bør nok ha en trygd som nærmer seg 300.000,- for å få det lånet du ønsket. Har du mindre enn 250.000,- vil du slite med å få lån i det hele tatt.

Hvis du ikke har nok inntekt til å få det lånet du ønsker, vil det heller ikke hjelpe med kausjonist. Det hjelper bare hvis du mangler sikkerhet.

har nok under 150.000.... og betaler i dag 6000 i lån og avdrag og greier meg fint, men kan ikke bo der jeg bor pga problemer m helsen.

Bare sykt at jeg kan bli sittende med flere hundre tusen i egenkapital og ikke få så mye som 10.000 i lån.

Er det ikke mulig å få lån med pant i bolig?

Tenkte bare å kjøpe en billig hytte egentlig så jeg har et sted å bo... Er ikke så stor på det. Vil ikke betale 7000 i husleie i leigd leilighet når jeg har mulighet til å betale på eget lån...

Det er så utrolig kjipt å være syk og ikke ha mulighet til å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nå høre med banken. Har du mulighet til å få bostøtte også? Jeg tenker i og med at du er uføretrygdet.

ikke pbostøtte å en fritidsbolig regner jeg med... kun bolig...

jeg får litt på boligen jeg eier nå, men det er så lite at det har ingen betydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nok under 150.000.... og betaler i dag 6000 i lån og avdrag og greier meg fint, men kan ikke bo der jeg bor pga problemer m helsen.

Bare sykt at jeg kan bli sittende med flere hundre tusen i egenkapital og ikke få så mye som 10.000 i lån.

Er det ikke mulig å få lån med pant i bolig?

Tenkte bare å kjøpe en billig hytte egentlig så jeg har et sted å bo... Er ikke så stor på det. Vil ikke betale 7000 i husleie i leigd leilighet når jeg har mulighet til å betale på eget lån...

Det er så utrolig kjipt å være syk og ikke ha mulighet til å jobbe...

Med den inntekten er det nok dessverre ikke mulig for deg å få et vanlig boliglån. Det du imidlertid kan gjøre er å søke på startlån gjennom kommunen.

Er det ikke mulig å få lån med pant i bolig?

Alle boliglån skal være med pant i bolig.

har nok under 150.000.... og betaler i dag 6000 i lån og avdrag og greier meg fint, men kan ikke bo der jeg bor pga problemer m helsen.

Du har lån fra før? Hva slags lån og hvor mye er det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med den inntekten er det nok dessverre ikke mulig for deg å få et vanlig boliglån. Det du imidlertid kan gjøre er å søke på startlån gjennom kommunen.

Alle boliglån skal være med pant i bolig.

Du har lån fra før? Hva slags lån og hvor mye er det på?

jeg kjøpte bolig i 2003 med startlån. dette lånet kan man bare få en gang.

jeg har betalt ned mye av lånet og har nå bare i underkant av 600.000 i lån , så hvis jeg selger vil jeg sitte igjen med flere hundre tusen i egenkapital, men ikke nok til å kjøpe ny bolig.

det er sikkert lov til å bruke fritidsbolig som helårsbolig i noen tilfeller, men jeg har forstått av en kamerat som gjør det at han søkte kommunen og fikk avslag - så han kunne ikke ha adresse der. Derfor måtte han registrere seg i folkeregisteret uten fast bopel og kjøpe seg en postboksadresse..

Bostøtte får man kun til leil og hus med husbanklån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen kausjonist

Som jeg skrev tidligere i tråden, vil en kausjonist bare være til hjelp hvis det er mangel på sikkerhet. Jeg forstår det slik at ts har en del egenkapital. Det vil gjøre at sikkerheten er i orden, men det hjelper ikke med allverdens sikkerhet hvis en ikke har økonomi til å betjene lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte bolig i 2003 med startlån. dette lånet kan man bare få en gang.

jeg har betalt ned mye av lånet og har nå bare i underkant av 600.000 i lån , så hvis jeg selger vil jeg sitte igjen med flere hundre tusen i egenkapital, men ikke nok til å kjøpe ny bolig.

det er sikkert lov til å bruke fritidsbolig som helårsbolig i noen tilfeller, men jeg har forstått av en kamerat som gjør det at han søkte kommunen og fikk avslag - så han kunne ikke ha adresse der. Derfor måtte han registrere seg i folkeregisteret uten fast bopel og kjøpe seg en postboksadresse..

Bostøtte får man kun til leil og hus med husbanklån.

Ok, da er det ikke aktuelt med startlån.

Hvorfor ønsker du egentlig å selge? Er det fordi det blir for mye utgifter i forbindelse med det lånet du har i dag? I tilfelle lurer jeg på hvordan du har tenkt å betjene et høyere lån? Hvis det er viktig for deg å eie bolig, bør du beholde den du har i dag. Hvis det blir for dyrt for deg, vil nok det å leie bolig bli alternativet. Det er nå en gang slik at ikke alle har mulighet til å eie bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_sally_*

Jeg er 100% ung uføre, og har fått lån på leilighet til 900 000 i husbanken. Da har jeg i underkant av 3000 i bostøtte i tillegg.. Ingen kausjonist. Samboer sto for egenkap.

Var i vanlig bank først, men det kom ikke på tale, der lo de nesten av meg når jeg spurte om lån, mens husbanken er mye mer behjelpelige! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% ung uføre, og har fått lån på leilighet til 900 000 i husbanken. Da har jeg i underkant av 3000 i bostøtte i tillegg.. Ingen kausjonist. Samboer sto for egenkap.

Var i vanlig bank først, men det kom ikke på tale, der lo de nesten av meg når jeg spurte om lån, mens husbanken er mye mer behjelpelige! :)

Lykke til!

tusen takk!!! var det startlån for ungdom du fikk?

hvor mye egenkapital bidro din samboer med og kjøpte dere sammen el du alene? sorry at jeg maser sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det ikke aktuelt med startlån.

Hvorfor ønsker du egentlig å selge? Er det fordi det blir for mye utgifter i forbindelse med det lånet du har i dag? I tilfelle lurer jeg på hvordan du har tenkt å betjene et høyere lån? Hvis det er viktig for deg å eie bolig, bør du beholde den du har i dag. Hvis det blir for dyrt for deg, vil nok det å leie bolig bli alternativet. Det er nå en gang slik at ikke alle har mulighet til å eie bolig.

Jeg må selge fordi jeg ikke kan bo der av helsemessige årsaker. Har ikke bodd der to siste åra, og vil derfor selge fordi huset snart vil trenge vedlikehold jeg ikke er interessert i å ta siden jeg ikke selv kan bo der.

Jeg selger ikke fordi jeg vil, men fordi jeg ikke KAN bo der.

Jeg har ingen problem med å betjene det lånet jeg har i dag.

Og når jeg selger vil jeg sitte igjen med minst halv million (til tross for at prisene har sunket). Da trenger jeg max 300.000 i lån for å kjøpe en fritidseiendom (en bestemt en)

Hvorfor skulle jeg sitte med 500.000 på konto,

og samtidig leie en leilighet til minst 6-7.000 i mnd når jeg faktisk greier å betjene et lån på 300.000 som er mindre i mnd å betale...

Det er derfor jeg synes det er så vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...