Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Hehe, ja de er ikke alltid helt forutsigbare.

Ved ett par tilfeller har vi også nesten forsovet oss, men rukket barnehage og jobb akkurat.

E ser ut til å være i form igjen, ingen feber siden i går ettermiddag - men nå er jeg syk da :(

Skikkelig vondt i halsen, og nå nettop har jeg begynt å fryse.

Holdt på å besvime mens jeg lagde middag isted, svartnet for meg og rakk akkurat å finne en stol og litt saft før jeg følte jeg nesten mistet kontrollen...

Kjipt...ingen matlyst heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God bedring, Soon. Er ikke i form jeg heller, men må ta i bruk restarbeidsevnen min i morgen, for jeg kan bare ikke gå glipp av opplæringen da. Den er så utrolig viktig for jobben jeg skal gjøre om knappe to uker.

G har ikke vært helt i form i dag heller. Han sov til 10.30! Så nå er hele døgnrytmen ute og kjøre. Ikke noe til matlyst på hverken han eller meg. Han fikk forresten ut jeksel nummer to i går. Bare to igjen! ;)

Kjøpte forresten ny deilig pysj til han i dag fra LilleBa. Kjempefin og deilig myk, og den vil vare lenge! Dyr, javisst, men i og med at den er god i størrelsen, vil den nok være verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endelig på bedringens vei. Vondt i kroppen, svimlet, vondt halsen, hosting og sinnsykt tett i nesa. Bare tett nese igjen nå. Hjalp ikke med regn i går, og strålende sol i dag; da blir det mye pollen. Så allergien har bare avløst forkjølelsen. Men, skal ikke klage på tett nese, det er mye bedre det enn å føle seg dårlig!

Og litt irritert på barnehagen i dag. De har bedt om badebleier for de bader hvis det er varmt. Det er flott, og lillegutt elsker endelig vann (hatet å bade første året...). Mannen og jeg hentet samtidig i dag. Og ungene bader. Men har lillegutt badebleie på seg? Neida, hele han er gjennomvåt, alle klærne. De hadde tatt av til kun body da vi kom, men alt annet var vått det også. Kan de ikke skifte til badebukse når han faktisk har som de har spurt etter?

Ble bare så mye jobb med skifting og tørking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med selskap Caramba, hørtes veldig koselig ut!

Vi er heldigvis friske, men det henger lapp i bhg om at det går vannkopper, så blir spennende å se..

Han er så utrolig god om dagen at jeg koser meg mer og mer. Han gjorde første forsøk på å si sitt eget navn her om dagen, kutter ut de første par bokstavene så langt. Dette har sittet langt inne, jeg har holdt på lenge å tullet rundt navnet hans for å lokke ham. Ser et speil, spør hvem er det? Er det X? Y? han ler. Er det "Lillegull" han sier JA. Så han vet veldig godt hva han heter, han bare har ikke villet si det. Jeg har fått inn et kosenavn i tillegg til mamma på meg også, godt fornøyd med det.

Saeria - jeg ønsker meg også pysj fra Lilleba til ham, har hatt det lenge. Du sier noe, nå vokser de ikke så vilt lenger, så det går kanskje an å kjøpe sånt uten at det blir utvokst på et par måneder. friste friste, he he.

Han har begynt å skjønne hvordan han bruker småbarnspill på iPaden også. Var det ikke noen her som anbefalte spill en gang? Kan det gjentas :)

Aricept - jeg er ofte irritert på barnehagen ift påkledning. Jeg prøver å være tålmodig overfor at de har 10 barn de skal kle på og av. Men som mor, så er jeg ikke der på dagen, det lille bidraget jeg KAN gjøre av omsorg er å sørge for at han har gode funksjonelle uteklær som gjør utetiden veldig god. Og hvis de da ikke bruker dem, men tar på noe merkelig som gjør ham svett eller er klumpete for det været, da blir jeg irritert. Det er ikke for at jeg må ha kontroll hele tiden. Men fordi jeg bruker en del tid og ressurser på å skaffe godt utstyr til ham, så da er det synd at det blir hengende inne ubrukt. Jeg ble f.eks. veldig irritert da jeg hentet ham da det var nesten 30 grader, og han gikk rundt i sko med ullsokker oppi. Bena var klissvåte av svette. Han har både sandaler og bomullsokker i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter det å si sitt eget navn langt inne. Han vet veldig godt hva han heter, men har ikke prøvd å si det en gang. Nå sier ikke han mange ord i det hele tatt da. Jeg søkte litt i går for å se om man blir innkalt til 2-års kontroll eller om man må bestille time selv, og leste mye om språkscreening på den kontrollen. Lillegutt ligger laaangt bak; han er ikke i nærheten av å sette sammen setninger...

Da vi måtte skifte alt på han igår, var det et annet barn med sin mamma på stellerommet. Jenta er født i januar 2010 og var så flink til å prate: Vilde og mamma. Mamma bleie Vilde. Vilde tisse. (og hun tisset på do) Se, mamma til *navnet til lillegutt*.

Da følte jeg at lillegutt hang år bak henne... Jaja, det kommer vel en gang håper jeg. Han skjønner jo alt vi sier, så helt bak mål er han ikke ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J er heller ikke noen racer til å snakke, og kan overhodet ikke sette sammen setninger eller si sitt eget navn. Men jeg har inntrykk av at han er innenfor normalen likevel, så bekymrer meg ikke (Er jo bare å lese her for å skjønne at han ikke er alene). Men jeg er sikker på at helesesøster kommer til å pese det på 2-årskontrollen likevel, for det gjorde hun på 15 mnd kontrollen. Snakket mye om at vi måtte øve, osv. Liker i grunnen ikke hun nye helsesøstera vi fikk etter at vi flyttet, får håpe jeg får bedre inntrykk av henne denne gangen. Fant du ut om vi blir kalt inn eller om vi må bestille time selv, Aricept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om at vi ble kalt inn i alle fall. Men at det ofte var litt etter 2 år her i alle fall.

Her skravler lillemor som en foss, men så er kanskje jenter tidligere ute også. Navnet sitt har hun prøvd å si siden november, men får det fortsatt ikke til helt riktig med r. Men ellers har mye kommet siste måneden, er vel en måned siden hun begynte og sette sammen to ord, og nå er det allerede setninger. Så her har vi lange samtaler innimellom. Også har hun blitt veldig flink til å si hæ hvis hun ikke skjønner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han sagt navnet sitt i mange måneder - det vil si han sier "ias" istedet for Elias, og så legger han hånda si på brystet sitt hver gang han sier det - så tydeligvis noe de har øvd på i barnehagen eller noe.

Av og til kaller han seg selv "baby" også :ler:

Han skravler i ett sett, og har endel setninger på tre ord: "mamma sitter der" etc.

Jeg er hjemme idag, hadde skikkelig feber inatt og sååår hals - godt å slappe av alene hjemme, sjelden jeg er det ;)

ViljaH: apps til iPad "SoundTouch", "Kids Puzzle", "Talking Tom", "Talking Larry", "Match Animals" er de som er favoritten her.

Han skrur på og kommer seg innpå selv - han finner til og med igjen favorittsangen sin inne på iPaden "Pokerface" med Lady Gaga :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har endelig språket begynt å komme, men det eneste hun setter sammen er ting som "der Ne!" (hunden heter Nero) og "der pappa!" Jeg mener at toårskontrollen er lagt på 2 år og 3 måneder nettopp pga. språk, fordi språket gjerne løsner rundt 2 år.

Da vi var i Hellas, møtte vi ei jente som var knappe måneden eldre enn I, og hun sang hele "Bæ, bæ, lille lam!", ord som "tisselur" og "herregud" (hun hadde storebror som god læremester), og skravlet i lange setninger. Dessuten sa hun fra at hun måtte på do, så jeg følte også at I hang langt etter.

Nå kan jeg spørre om hun har bæsjet, og hun nikker, så kanskje hun utvikler seg i riktig retning? Hverken potte eller doring funker, det blir bare hyling, så vi presser foreløpig ikke.

I dag er jeg hjemme, men jeg sendte henne i barnehagen slik at mannen skal få sove etter nattevakt. Samvittigheten er ikke helt god, men jeg kan bare gå ned bakken for å hente henne når som helst.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår skravler også masse, merker at vi foreldrene skjønner definitvt mest av det. Men nå begynner det å bli forståelig for fremmede også. Hun sier ofte bare siste stavelsene i lange ord, også i navn. Så jentene i barnehagen som heter Josefine og Kristiane, blir til Fine og Jane. Sitt eget har hun ikke dreisen på, hun heter Connie, og utaler det som Donge :ler:

Hun bruker mange ord nå, og setter dem sammen. Men bytter fort ut noen lyder. L blir ofte T eller K, eller hun bare dropper L-lyden. Mamma hjeppe meg! er en vanlig setning her.

Ellers merker vi godt at hun blir mer selvstendig. Morgenene er et mas for tida, enda jeg ikke har noe jeg skal rekke til fast tid etter levering i barnehagen så vi har god tid. Finner jeg klær vil hun ikke ha de, finner hun selv vil hun ikke ha de heller. Eller så vil hun ha på jakka før t-skjorta, eller begge føttene i en sokk. Og så blir hun sint når det viste seg å være vanskelig å ta på t-skjorte utapå, eller at hun ramler fordi hun ikke klarer å gå med en sokk stramt over begge føttene.

Jada, foreløpig har jeg satt foten ned for klesskift. Det tøyet vi finner fram på rommet og tar med ned på badet, ja det er dagens tøy. Men hun får lov å holde på selv med påkledningen så lenge hun gidder, jeg gjør meg ferdig med det jeg skal og går på kjøkkenet. Hun kommer gjerne etter etter en stund og spør om jeg kan hjeppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tozzle, er lillemor her veldig glad i. Får det i gratis lite-versjon, greit så man får prøvd først.

Endret av Tussi!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det store "blare selv" "lillemor blare selv", også "mamma blare selv" når hun finner ut at hun ikke får til eller ikke gidder prøve. Hun har lært seg og ta på joggeskoene selv nå, og der er det veldig fra dag til dag om hun i det hele tatt gidder prøve. Merker at spesielt når hun har det travelt og skal for ut så må jeg hjelpe til. Hun har vel merket at ting går fortere når mamma gjør det :ler:

Er så morsomt med utviklingen nå om dagene, plutselig oppdager vi at hun kan ting vi ikke hadde den mnste anelse om at hun skulle få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L er ganske flink til å prate, har fått mange kommentarer om at han er flink. Det er jo veldig moro for mamma og pappa også, neste blir kanskje helt forskjelig :)

Han har i lang tid sagt "alas" til Lucas, men nå har han begynt å si Lucas eller Lutas :gjeiper:

Det kommer stadig lengre setninger og de lengste inneholder 4 ord, men som regel 3. Han er veldig flink til ikke å bli overivrig når han snakker, da stopper han opp og begynner setningen på nytt igjen

:rodmer:

Men å ta på seg skoene selv, det tror jeg er lenge til. Men alle barn er jo forskjellige, som noen andre sa så er jeg like overrasket hver gang han klarer ting som vi ikke trodde han klarte.

Vi bestilte forresten time til 2-års kontroll selv, men det var litt pga ferie og termin samt innkjøring i barnehage. Det er til mandag så det blir spennende. Det er jo bare knappe 2 uker til han fyller 2 :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir ein i alle fall innkalt til 2-års kontroll. Med eldstemann kunne eg krysse av kvart einaste ord på det snakke-skjemaet me fekk, og han sa setningar på opptil 8 ord... Minsten er meir praktisk anlagt, trur eg ;) Han seier to setningar - "mere mat" og "mamma, kom!" :ler: Seier nokre få ord elles, men ikkje imponerande mykje ;) Eg uroar meg ikkje, det meste er normalt. Dessutan er han god til å syngje ;) Syng fleire ulike barnesangar med heilt rikig melodi, og med fleire av orda på rett plass (og ein del bable-ord sjølvsagt). Kanskje han er musikalsk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E synger også endel.

Bæ bæ lille lam

Mikkel rev

Puss puss så får du en suss

Ro ro ro din båt

Lille pusekatt

Lille petter edderkopp

Vi begynner på hver setning og han avslutter med riktige ord.

Veldig stas - og så klapper han når han er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G skravler mye han også, og har et stort ordforråd, men navnet sitt? det vil han IKKE si! :fnise: Nå har han ikke det enkleste navnet heller da, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini seier heller ikkje namnet sitt. Det er vel ikkje av dei enklaste å seie det heller. Hugsar eldstemann hadde kallenamn på seg sjølv då han var mindre. Han greier framleis ikkje seie namnet sitt heilt riktig, sida han ikkje kan seie R enno. Begge ungane har namn med R i, ulempen er at det tek lengre tid før dei kan seie namna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegull er pratsom og har stort ordforråd, men det med eget navn har sittet bemerkelsesverdig langt inne. Jeg har ventet på det siden ifjor sommer kan man vel si. Jeg trodde barn lærte seg det fort, jeg trodde de snakket om seg selv i 3.person i lengre tid. Det gjør ikke han her. Han kan navnet til alle de andre ungene i barnehagen, så det er ikke der det ligger. Jaja, det er bare jeg som har gledet meg veldig til å høre ham si sitt eget navn. På samme måte som at jeg gledet meg veldig til å høre stemmen hans før han begynte å prate.

Han og jeg har små samtaler nå, han klarer å spøke ved å si feil med vilje. Gakk-gakken spise pølse, f.eks. Så ler han. Han kommenterer ofte det han ser rundt seg "Mye vind" når det blåser, "du søla" når vi sitter rundt matbordet. Var veldig morsomt når vi grillet med venner, og ingen klarte å skjule små uhell diskret - det ble utbasunert høyt og tydelig av lille ordensmannen, han fikk med seg absolutt alt :)

Han er også blitt mer bevisst seg selv som egen person, erklærer ofte eiendomsrett med "min!", bare så vi skal vite det. Og han vil ofte gjøre ting selv, og insisterer da på "sjøl!"

Han kan faktisk si ordentlig R, men bruker den bare på ett ord: Marrrria. Den ene barnehagetanten har navn med tydelig R, og hennes navn kommer med lang sterk rulle-R flommende - jeg ler hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at vi blir innkalt til 2-års kontrollen. Men siden det er midt på sommeren regner jeg ikke med å få innkalling før til høsten. Tror 27 mnd visstnok var det mest vanlige tidspunktet for den kontrollen.

Mange flinke pratere her, men vi er ikke helt alene. Prøver å ikke stresse selv, men akkurat som dere flickan så maste helsesøster så mye om språk allerede på 15 mnd kontrollen. Dere må øve og øve. Prate med han, si hva dere ser og gjør. Og vi gjør jo det! Alltid gjort det! Husker hun fikk meg til å føle meg som en mamma som helst ikke pratet med ungen. Altså grunnen til at han ikke sier mye er fordi vi foreldre ikke gidder prate med han....

Han babler jo i ett sett, bare ikke forståelig. Og skjønner som sagt alt som blir sagt til han, og litt til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...