Gjest Unknown Skrevet 10. mai 2011 #6601 Del Skrevet 10. mai 2011 Her går det i prim, prim og atter prim..Vi prøver med andre pålegg også, ost, sylte, leverpostei, makrell i tomat, smøreoster, men det er ikke ofte ho spiser mye av det akkruat.. Men vi spiser nesten aldri brødskiver når jeg tenker meg om..for det meste bare i helga. Middagsglass bruker vi ikke lenger. Spiser samme middag som oss. Ikke moset, men noen ganger blandet sammen. Ho elsker ketchup, så forrige uke fikk ho ketchup på hele middagen, og spiste opp en rett ho vanligvis ikke "liker" Ho får av alt på fatet sitt og spiser det ho vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 11. mai 2011 #6602 Del Skrevet 11. mai 2011 I barnehagen spiser han leverpostei, prim og makrell i tomat på brødskiva. Hjemme får han ost, kalkunpålegg eller røkelaks. Vi brukte mye middagsglass før. Fordi lillegutt hadde lagt seg når vi spiste middag. Jeg er sjelden hjemme fra jobb før 18.30 og han legger seg nå kl 19, men la seg kl 18 helt til et par måneder siden. Men nå er mannen blitt flink til å lage middag, så de spiser sammen og så får jeg nøye meg med kald mat alene. Vi moser ikke maten. Han spiser det meste, blir tilbudt alt. Er det noe han ikke liker- legg på tyttebær (!) så går det ned på høykant. Hender han fortsatt får glass, eller en av disse hjertebegerene fra Hipp (strengt tatt ikke glass...) hvis jeg og mannen vil kose oss med middag sammen. Er sjelden nå lenger, prøver å være økonomiske og heller spare på matrester fra dagen før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. mai 2011 #6603 Del Skrevet 11. mai 2011 Hva spiser barna deres på brødskiva? Spiser deres fortsatt middagsglass? Blir veldig ensformig her også, han elsker "appostei og kajar" Ellers så er han veldig glad i makrell i tomat, smøreoster, italiensk salat, rødbetsalat og selvfølgelig syltetøy. I helgen fikk han smake litt sjokoladepålegg og nå skal han bare ha "soffojade" :gjeiper: Han får det ikke, men spør i håp om å få tigget til seg litt på skiva. Høres ut som vi er en grusomt usunn familie, det er vi altså ikke. Men han har fått litt oboy oppi glasset, kanskje en halv-halv skje fordi jeg og pappaen liker å ha et glass til lørdagsfrokosten. Det har vi også fått høre lenge, og han vet nøyaktig hva oboy er og hvor han kan se den i skapet. Middagsglass har vi ikke gitt på flere måneder, har ikke brukt det så mye før men nå spiser han bare det vi spiser. Han har blitt så kresen nå i middagsveien og må alltid ha en eller to skiver med mat før han legger seg til tross for at middagen har vært servert klokken 16-16.30. I dag skal vi ha laksesandwich, nesten som lakseburger men med brød. Spent på å se om han vil spise det. Han spiser forøvrig alt han får i barnehagen, men hjemme er han straks litt mer kresen. Det blir en del brød her hjemme, men pleier å være flink til å lage middag. Grunnen til brødmengden er jo fordi han ikke gidder å spise så mye til middag med mindre det er pasta eller pizza (det spiser de en del av i bhg). Det er helt uaktuelt å ha her hjemme flere ganger i uka iallefall, er veldig fan av norsk husmannskost og da er poteter og grønnsaker en del av det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. mai 2011 #6604 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Åh, er litt misunnelig på dere som har barn som er så flinke til å prate J sier fremdeles ikke veldig mange ord, selv om det kommer seg. Men det er bare vi som kjenner ham som skjønner at det er "ord". Han sier f eks 'toto' til traktor, og alt som kan likne (gravemaskiner, osv) men 'toto' er også hunden til Bestemor (heter egentlig Otto). Og man må kjenne han for å skjønne det. Ellers sier han 'bil' og 'sklie' mye, utover det er det ikke mye annet enn ja, nei, mamma og pappa, hei, hadet, osv. Gleder meg til han får litt mer språk Endret 11. mai 2011 av flickan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 11. mai 2011 #6605 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Vi har det på akkurat samme måte flickan. Lillegutt prater ikke mye. Men allikevel babler han i ett sett. Det er kun fire ord som blir korrekt sagt; mamma, pappa, ja og nei. Resten er ord vi skjønner, og det er ikke mange av de heller; beie (bleie), sjrikke (drikke), sjutte (smokk, men tydelig sutt han har lært som de sier i barnehagen), sjitte (sitte) og noen få til jeg ikke husker nå. Han gjør seg forstått, men er ikke flink til å prate. Men vi hører han er blitt flinkere i det siste, så vi får bare vente og fortsette med å prate og lese og øve på språket. Han var jo seint ute med å gå også (15 mnd) så han er nok en type som ikke prøver seg på ting før han er sikker på at han klarer det. Endret 11. mai 2011 av Aricept Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 11. mai 2011 #6606 Del Skrevet 11. mai 2011 Gratulerer med jobb effy! Så bra Vi må møtes igjen snart ja! Når det gjelder mat så er minsten ganske kresen. Liker ikke potet eller potetmos. Men kan spise chips og potetsalat. Han er heller ikke fan av kokte grønnsaker, pølse, kjøttboller og fisk. Av pålegg går det for det meste i smøreoster, leverpostei, syltetøy, gomme, ost og makrell i tomat. Prim er han ikke så glad i. Men han elsker oliven, hvitløksbrød, sterk pizza, indisk mat o.l. Kjøpte en liten calzone her om dagen og den gikk ned på høykant. Dvs han liker masse smak. Må derfor passe på litt siden det jo er mye salt i endel av de matvarene han elsker. Han har fått samme mat som oss andre siden han var 1 år. Moser ingenting for han. Ser skummelt ut noen ganger når han putter en halv kjøttkake i munnen, men det går bra. Spytter det bare ut om det blir for mye. I kveld var det dugnad i borettslaget og det var to skitne gutter fulle av beis som ble badet og som slokna med en gang de la seg. Fint at de vil hjelpe til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. mai 2011 #6607 Del Skrevet 11. mai 2011 Så koselig, elizia! Her er det dugnad i gata i morgen, og da skal G få hjelpe til. Vi var i foreldresamtale i dag, og han fikk masse lovord om at han var omsorgsfull mot de to vennene sine, at han likte å hjelpe til, var flink på potta og at han var så smilende og blid. Sånt liker foreldre å høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. mai 2011 #6608 Del Skrevet 12. mai 2011 Positive tilbakemeldinger liker vi. Er jo så gøy når andre ser det samme som oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 12. mai 2011 #6609 Del Skrevet 12. mai 2011 Her har J fått omgangssjuken. Han våknet allerede kl 4 i natt, og var urolig hele tiden etter det, selv om han sov litt innimellom. Vi skjønte ingenting, for han pleier aldri å være sånn. Da kl nærmet seg syv ble han ganske utrøstelig og var tydelig plaget av et eller annet. Han presset hodet og ansiktet mot meg, men hadde vanskelig for å fine en behagelig stilling. Jeg tenkte kanskje han hadde vondt i hodet eller noe, og tenkte å gi ham en paracet-stikkpille, for å se om han fikk det bedre da. Men idet jeg skulle gi den, så kastet han opp over hele meg og sengen vår. Ikke en veldig behagelig opplevelse, men det er utrolig hva man tåler fra sitt eget barn. Han klamret seg til meg, så jeg hadde ikke hjerte til å snu ham vekk fra meg, så da måtte det bare komme over meg. Etter det har han vært en helt annen gutt, og har det mye bedre virker det som. Nå sitter han og spiser ristet brød med smør og drikker eplejuice m/vann mens han ser på barne-tv. Huff, er så fælt når de små er syke og helt tydelig er plaget. Det skjærer i mammahjertet hver gang. Heldigvis er han litt bedre nå, får håpe det var det i denne omgang og at resten av dagen blir kos hjemme. Jeg skal på svangerskapskontroll kl 10.00, så mannen kommer hjem for å være hjemme med J da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. mai 2011 #6610 Del Skrevet 12. mai 2011 God bedring til goingen din, flickan! Aricept: Ja, det er godt når andre ser gutten slik vi gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 12. mai 2011 #6611 Del Skrevet 12. mai 2011 Idet jeg kom inn porten på barnehagen idag, hørte jeg ett hyl fra E. Da hadde han sittet på en litt stor trehjulsykkel og skulle gå av den, og slo nesa i styret. Neseblodet fossa - faktisk aller første gang han har blødd. Det gikk greit, men det er jo aldri noe stas å se ungen sin "skadet". Da han så meg, gråt han selvfølgelig enda mer, men vi fikk papir og fikk tørket blod og da jeg sa at "det gikk bra", så lo han bare og sa "ikk ba" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 12. mai 2011 #6612 Del Skrevet 12. mai 2011 Vi har brukt akkurat samme taktikk om spisinga som deg, flickan Jeg har også småunger i familien som er kresne, og hvor foreldrene styrer veldig for at de skal spise. Hele måltidene er kaotiske "ta en bit til, så skal du få drikke". Det nytter ikke å ha et rolig, koselig måltid der. Det er OK om han ikke vil spise maten han får, regelen er at VI bestemmer HVA han spiser, og HAN bestemmer HVOR MYE. Vi maser aldri. Resultatet er at han spiser det meste, og smaker velvillig. Han er i godt hold, og vi har ingen problemer i matveien. Det er ikke alltid han spiser mye, men da tar han det igjen ved neste måltid. Han spiser stort sett 5x dagen, så da er det ok om ikke hvert måltid er kjempestort. Han spiser ost, skinke, prim, leverpostei, laks på boks, egg, og er spesielt glad i det andre spiser.. Han spiser ikke brødskiver så ofte, vi bruker fortsatt kveldsgrøt fordi han er veldig glad i det. Hvis han spiser frokost hjemme, så er det oftest brødskiver, noen ganger havregrøt. Pappaen liker å lage guttefrokost i helgene, hvor de lager seg egg og greier, mens mamma sover. Vi bruker ikke glass lenger annet enn til nød. Har et par stående om vi ikke skulle rekke å lage mat. Og kan finne på å bruke dem til lunsj i helgen. Han spiser det samme som oss, og liker mat med mye smak best. Thai currygryte f.eks. er en favoritt, med både hvitløk, chili, og curry i (ganske mild, er forsiktige med chili og salt i hans mat). Jeg moser ikke maten hans, bare deler opp i passe biter. Hvis det er for stort, så spytter han det bare ut halvtygd. Han er veldig glad i kjøtt, har vært skikkelig kjøtteter siden han begynte med mat. Han får ikke spekemat enda da, hverken hjemme eller i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 13. mai 2011 #6613 Del Skrevet 13. mai 2011 Noen som kan anbefale støvler? Vi må ha noen nå når det er så dype dammer ute. Goretex-skoene blir for lave, han blir våt. Hva med sånne dock boots, eller hva funker til så små barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. mai 2011 #6614 Del Skrevet 13. mai 2011 Vi har bare arvet noen slagstøvler som står i barnehagen. Det forrige paret vi kjøpte vokste han i fra mens de ble stående ubrukte i barnehagen. Hans avdeling har eget utelekeområde som utrolig nok ikke får noen vanndammer etter regn... Hjemme har vi ikke hatt behov for slagstøvler. Ellers sitter jeg oppe og hører på en gutt som er sinna! Han hyler på tredje timen nå og jeg skjønner ikke hva som er feil. Gleder meg til jeg skal opp om fem timer, forutser at jeg er hoppende opplagt på jobb i morgen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 14. mai 2011 #6615 Del Skrevet 14. mai 2011 Huff da, Aricept - håper det ble litt søvn på deg og lillemann etterhvert. Det er ikke alltid like lett å vite hva grunnen til gråt og uroligheter er... --- E er så opptatt av iPad`en vår. Har endel barneapps som han kan sitte med leenge, og det er veldig godt sånn tidlig på morgenkvisten. Og så er det jo endel læring i det også, lærer seg navn på dyr, kjøretøy osv. og dyrelyder etc - han syns det er kjempemorsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 14. mai 2011 #6616 Del Skrevet 14. mai 2011 Noen som kan anbefale støvler? Vi må ha noen nå når det er så dype dammer ute. Goretex-skoene blir for lave, han blir våt. Hva med sånne dock boots, eller hva funker til så små barn? Jeg har snust litt på Duckbotts/Muckboots siden i fjor høst, etter at ei venninne som jobber i barnehage roste de opp i skyene, men jeg klarer ikke å bestemme meg. Etter litt googling og lesing på div forum så er det svært variabelt hva folk mener om de. Noen mener de ikke er vanntette nok (gjelder spesielt "kopien" Duckboots)og at barna blir våte på beina, andre mener de blir alt for varme om sommeren, og er mer egnet som høst/vinterstøvel. Andre er strålende fornøyd. Jeg har vel landet på vanlige gummistøvler til nå, og kommer til å gå for et par fra viking. Vi har ikke fått kjøpt enda fordi de har vært utsolgt for J sin str i alle butikkene vi har vært. Men om noen har erfaringer fra disse neoprenstøvlene er jeg og interessert i å høre mer. Aberet er at de er ganske dyre, og da er det så kjedelig å gjøre bomkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 14. mai 2011 #6617 Del Skrevet 14. mai 2011 E har helt "vanlige", rimelige støvler fra sportsbutikk. De er helt supre - aldri vært bløt på beina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 14. mai 2011 #6618 Del Skrevet 14. mai 2011 Vi har også bare helt vanlige støvler. Brukte cherrox endel tidlig på våren, men nå er det støvler i regn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 14. mai 2011 #6619 Del Skrevet 14. mai 2011 Vi har også helt vanlige "arve-støvler" kjøpt på Din Sko e.l. Funker heilt greit de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 14. mai 2011 #6620 Del Skrevet 14. mai 2011 Så nå at det var Viking-støvler, de kosta rundt 200,- i fjor sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå