Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Lillegull er veldig glad i mais og bønner. Så spiser han grønnsaker hvis jeg moser dem litt med gaffelen i maten hans.. han spiser ikke tomat bar nei.

Han begynner å markere seg mer, og vise mer vilje. Han har ikke noe trassanfall enda synes jeg, han er en veldig rolig og blid unge, så vi får se om hvor hardt han tenner. Han gir klar beskjed når han vil noe, og kan bryte ut i gråt på et blunk om han ikke får det som han vil. Men det hefter ikke meg om han skriker for å få viljen sin, jeg sier bare bestemt at Mamma sa nei, smiler vennlig til ham, og så begynner vi med noe annet. Han gir seg fort de gangene jeg er bestemt, for jeg har jobbet med å være konsistent siden dag 1. Sier jeg nei så holder jeg på det, så sier jeg heller nei bare når det er viktig.

Han er veldig søt med språket sitt, vi var i hagen og der var det en snøflekk. Han sa da "snø" men så ble det etterhvert "nøs" av en eller annen grunn. Så lagde han ball, og så ble de "nøsball" :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J er ganske glad i grønnsager, men ikke kokte. Jeg pleier å spare litt av de rå grønnsakene når jeg kutter opp, sånn at jeg er sikker på at han får i seg litt hvertfall. Men det varierer veldig, og det kommer an på hva vi har til.

Av rå grønnsaker spiser han gulrot, brokkoli, paprika, blomkål, sukkererter og mais. Av kokte spiser han gulrot, erter, sellerirot, kålrabi og brokkoli, men bare på gode dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme fra første legevaktbesøk med snuppa. Hentet henne i barnehagen i dag og la merke til at hun var så rød i øyet. Ped.leder mente at det nok var vind eller at hun hadde fått solkrem i øyet ved å gni seg da hun ble smurt rett før jeg kom. Jeg syntes begge deler hørtes sannsynlig ut, hun har lett for å bli rød og tårevåt av vind og trekk. Men rødheten varte selv etter bilturen fra barnehagen og ut på mine foreldres hytte så da så jeg litt nøyere og jammen var ikke øyet fullt av sand. Stakkars liten, ikke rart det var rødt og sårt. Forsøkte å skylle på hytta men vanlig springvann og glass funka dårlig. Så da ble det legevakt på vei hjem.

En times venting på venterom med bare et par ødelagte leker, og ikke et øyeblikks sutring. Selv etter vanlig leggetid. Jeg er imponert over jenta mi! Selvsagt gråt hun da jeg holdt og sykepleieren skylte, men det skulle jammen bare mangle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lillegutt fått et utrolig temperemang. Han skal ikke sitte i bilstolen, skal ikke sitte i tripp trapp stolen, blir rasende om han får et nei. Da ser han styggt på meg, springer bort, legger seg ned på magen og så på ryggen. Men det er kun til meg. I barnehagen er han blid som en sol hele tiden.

Det er utrolig krevende å ha barna alene. Rekker ikke annet enn å lage mat, rydde, vaske barna, lage mat igjen, vaske klær, vaske gulv osv osv osv. Masse rydding iallefall! I helgene når man skal ha det koselig er det alltid et barn som slår seg vrang. Vanskelig å gjøre ting som begge liker også. Feks å dra på lekeland er vanskelig da den eldste vil bort i de store lekene og helst ha meg med, mens minstemann vil leke i kulene. Og han kan jo ikke være alene. Dra og bade er uaktuelt. Dra på tur er heller ikke lett da den ene springer avgårde og den andre snubler og faller, blir våt osv. Men å være inne er heller ikke aktuellt for da river de hus. Syns desverre jeg er en sur mamma til tider, men forsøker gjøre det godt igjen med masse kos. Ville jo aldri ha vært foruten dem. Savner de når de sover borte. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må moderere litt, lillegull blir misfornøyd når jeg sier nei, og utagerer sinnet på litt forskjellige måter - tar tak i det nærmeste han finner og hiver det på gulvet, skaller til meg, slår meg med armen i ansiktet (da sier jeg au og NEI ikke slå mamma! veldig bestemt) så slår han meg på armen (da sier jeg au og ikke lov). Hvis han sitter ved matbordet og blir sint, så kaster han koppen, eller gaffelen/skjeen, eller tallerkenen i gulvet. Så litt pang har vi da her også :)

I barnehagen sitter nå alle fjorårsungene i tripptrapper uten bøyle, drikker av kopp uten tut! Det så vi idag, ble imponert over utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Jeg misunner deg ikke ELizia, tror ikke jeg hadde taklet å vært alenemamma. Men er vel sikkert noe annet når en ikke har noe valg. Jeg vet liksom at kjærsten er her og skal hjelpe til :)

Kokte grønnsaker er ikke det beste vi vet her i heimen, men prøver å være flinkere så M skal lære å like :) Ho spiser poteter, av og til kokt gulrot. Ho er flink og smaker på det meste, men alt annet kommer ut igjen..

Er glad i gulrot rå da, og mais, agurk, noen ganger tomat, og så ananas (selv om det ikke er superdupersunt, så er det alltid i salaten vår).

Vi har ikke merket så veldig mye trass enda, men kommer vel. Har egne meninger, og blir sint om ikke alt blir som ho vil. Å kle på er et styr uten like, godt vi ofte har god tid på morgenen! Ho har også fått for seg at å opne døra, si "hade" og gå ut, er kjempemoro! Helt til vi begynnte å låse døra..

Også blir ho meget fornermet når ho ikke får oppmerksomhet i akkurat det sekundet ho tenkte. Når jeg tenker meg om er det vel endel kamper hver dag likevel, men jeg glemmer det så fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det hva hun spiser. Eller for og si det sånn, hun spiser all mat bortsett fra havregrøt. Men noen dager nekter hun plent og smake. Ene dagen kan det være potet hun nekter og spise og sitter bare og spiser kjøttkaka, neste gang kan det være omvendt så hun bare spiser potet. Nå har vi slutta og mase i alle fall, og lar henne bare få spise det hun vil. Prøver jo og få henne interessert i det hun ikke vil ha, men når hun har bestemt seg så vil hun ikke ha uansett.

Ellers sliter vi også med påkledninga, skal klare alt selv. Så hender titt og ofte strømpebuksa er på feil vei og sko på feil fot. Men hun lærer vel etterhvert hva som er mest behagelig.

Ellers har vi nå fått barnehageplass til lillebror i samme barnehage. Fikk plass fra august, og tør ikke ta sjansen på å satse på at det dukker opp noe annet senere, så da får vibare betale for ett halvt år uten og bruke plassen. Havner vel på 8000 kr rett ut av vinduet, men kan jo fort bli mere hvis vi ikke får plass i januar og må ta ulønna permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er noe lillemann ikke er så veldig glad i, men bare når han er hjemme. Vi spurte når vi var på samtale og han spiste visst poteter som bare det i bhg. Etter vi fikk vite det har vi blitt mye strengere her hjemme også. Ellers så går det veldig opp og ned med spisingen, han har jo vært mye syk og dermed hatt mindre matlyst. Nå har vi hatt 1 hel uke uten sykdom (tør nesten ikke si det) så nå har vi hatt en fin periode :)

Det er så koselig nå som de setter sammen ordene, her er han veldig opptatt av kjernefamilien virker det som. Når han står opp er det alltid å gå gjennom runden: mamma'n min, pappa'n min, 'alas'-Lucas og Minnie & Dixie nede. Sånn sier han både morgen og kveld, akkurat som at han skal forsikre seg om at alle er her :rodmer:

I går kledde jeg av han en liten stund før vi skulle dusje og lot han gå rundt på badet. Når det hadde gått en stund skulle jeg skru på dusjen og da hørte jeg 'oi'. Han hadde tisset på gulvet men visste akkurat hva han hadde gjort, da var det opp på doen å sitte der litt og forklare at det skulle i do, he he. Tror nok vi kan få til mye med doen ila sommeren, men noe bleieslutt blir det ikke. Nå ser vi først og fremst etter ny seng til poden, babyen skal overta sprinkelsengen så da må han ha stor seng. Det blir en test for mamma og pappa, han kan gjerne sitte å leke og rope i senga i 1 time før han sovner. Har vel en liten følelse av at han kommer til å leke noe himla der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å få en 2-åring til å ligge i vanlig seng. Hele rommet må jo bli rasert... :ler:

Det blåser no' innihampen her i dag. Lillegutt blir blåst over i vindkastene. Gleder meg ikke til kveldsturen min etterpå, nesten så jeg blåser bort jeg også. Og det skal litt til! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier noe, blir spennende å se. Vi gjør et forsøk, har tro på at det skal gå med en stor dose tålmodighet :) Ser mange som har begynt med større seng når ungen er rundt 2 år. Vi får slite han helt ut før han skal sove så kanskje det blir litt enklere :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje fungert med vanlig seng her de fleste kveldene, men det ville nok blitt et noe interessant resultat om morgenen. :ler:

Forresten så fant jeg han OPPÅ spisebordet i går! Det tok han vel kanskje 10 sekunder (mammaen var litt uoppmerksom), og vips så satt han på spisebrettet sitt SÅ fornøyd. Jeg måtte ta bilde av det, ja. Han ville ikke gå ned selv da (han klatret på tripp trappen for å komme opp), så da måtte jeg hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der gruer jeg meg til.

Vi vurderer jo babys igjen - prøving til høsten, og da tenker vi at den nye skal få sprinkelsenga.

Men ja, kan ikke se for meg at han uroskråka vår skal legge seg rolig ned i seng han lett kan "rømme" fra :ler:

Samtidig, så er han gankse trøtt og ligger i ro i senga si nå, så man kan jo alltids håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi har sovet hos venner og noe familie har J sovet i stor seng, og det har gått relativt greit. Noen ganger har vi bare kunnet legge ham rett ned og gå ut, andre ganger har vi måttet være der til han sovner. Men jeg tror ikke det hadde tatt mange netter å venne ham til å sovne der selv hver natt.

Vi har (heldigvis) en mindre vugge/seng som skal brukes de første 6-8 mnd til lillebaby, så J får beholde sprinkelsengen noen mnd til, og vil være godt over 2,5 år når baby overtar den. Da regner jeg med det går relativt smertefritt å bytte til stor seng. Hvis det blir veldig styr minnimusepus, går det jo an å la lillebaby sove i vognbagen de første mnd, sånn at storebror blitt bittelitt større, evt prøve å låne en vugge/kjøpe billig på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå må dere ha litt tro på oss da :gjeiper:

Vi kunne ha kjøpt ny seng til babyen, men har igrunnen bestemt oss for at vi skal forsøke stor seng en liten stund nå. Det hadde nok blitt et forsøk på flytting av seng denne sommeren uansett :)

Er det krise så sover babyen bare hos oss til vi får kjøpe ny sprinkelseng, eventuelt sover i bagen til vogna. Nå har vi en god og stor bag så det er ingen problem :)

Så skjønn han er Saeria, det skal ikke mange øyeblikkene til før de er overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kjøpt vårsko til barna enda? Hva tenker dere at man trenger av sko til vår/sommer-sesongen? Jeg lurer på om vi skal kjøpe et par goretex joggesko til barnehagen, et par lettere sko (ala den første skinnsko til baby) til småturer og hverdags og et par sandaler.

sukk, det blir en del pæng av det da.. Så kanskje bare gore-tex sko og sandaler...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min julegave fra mamma gikk med til å kjøpe et par flate vår/sommersko fra adidas. Vi skal få et par støvler av min svigerinne, og så blir det nok et par sandaler. Jaja...det koster å ha barn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, støvler glemte jeg.. Vi bruker fortsatt viking termo sherrox'ene, men må vel over på vanlige støvler etterhvert. De er heldigvis ikke så dyre har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har tenkt å kjøpe som deg flickan. Blir nok litt penger, men M har penger på "kontoen sin" som ho får bruke til det :fnise: (det er altså barnetrygden)

Kanskje vi kommer i samme terminklubb igjen engang da, Soon. (eller få håpe vi ikke gjør det) Vi har bestemt for at etter mens i juni kommer ikke p-plasteret på igjen :) Godt å ha "sett en dato", men veldig skummelt synes jeg!

Og da vil muligens kanskje M være mellom 2,5 og 3 år, så da får storejenta vår stor seng :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...