Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Første gang lillegutt sov i reiseseng var det skrik og hyl i to timer før han sovna. Hadde tidligere sovet borte, men i dypvognbagen uten problem. Reiseseng var tydeligvis skummelt. Men det går bra nå, sover godt i reiseseng borte.

Han hylte altså i to timer første gang, men vi hadde (heldigvis?) ikke muligheten til å reise hjem så vi måtte bare gjennom det.

Men har egentlig ingen gode råd nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje jeg er litt brutal, men jeg tror det er vanskeligere når dere er der. Hvis J er sånn roer han seg mye raskere om vi bare drar, enn om vi blir for å trøste,osv. I barnehagen var de krystallklare på det nå etter jul. Han klamret seg til meg da jeg skulle dra, da han har vært flere uker alene med meg, men da fikk jeg beskjed om å si kort hadet og gå, det var mye lettere for de roe ham når jeg var dratt. Og de hadde rett, noen få min etter at jeg dro fikk jeg meld om at alt var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forsøkt, og da kom besteforeldrene kjørende hjem med henne kl 21.30, etter å ha forsøkt legging siden kl 19. Hun fikk visst helt panikk bare de nærmet seg soverommet, og ingenting hjalp; hun var hysterisk selv da bestemoren la seg i senga med henne. Fem minutter etter hjemkomst, sov hun tungt i senga si.

:sukk: Denne blir nok en vanskelig nøtt å knekke, men vi må vel bare prøve igjen og igjen. Hun er trygg av seg ellers, og har ikke tid til å bli med hjem fra barnehagen, men akkurat soving på kveldstid er visst skummelt, og krever mamma tilstede. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, da har jeg ikke noen råd dessverre. Sikkert lurt å øve på å sove i reisesengen hjemme, som du nevnte. Kanskje øve på at besteforeldre legger henne hjemme hos dere?

:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt lyst til å reise bort en helg og gi mannen hele ansvaret. Jeg tipper det går greit så lenge jeg ikke finnes til stede, og samtidig kan han ikke komme løpende til meg dersom hun ikke sovner på første forsøk. :lur:

Store jenter på snart 18 måneder må da ikke være avhengig av mamma (og pupp...) for å sovne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honesty - det synes jeg du skal gjøre! Slik fikk vi kuttet nattammingen. Mamma dro på helgetur, pappa var alenefar. Det ble en del skriking første natten, men pappa var jo der hele tiden, så ikke så skummelt da. Da jeg kom hjem igjen, inisterte han på pupp i bare 2 minutter før han skjønte at mamma mente nei :) Før det hadde han skreket så lenge at mamma følte hun måtte gi seg.

Lillegull sa sin første "setning" idag! Hvis man kan kalle to ord for en setning da, hehe. Men han koblet sammen ord og mening selv, ikke bare hermet etter. Jeg var på vei fra badet til soverommet for å kle meg, i nettoen. Han kom løpende etter for å lure til seg litt pupp. Jeg lo bare og sa nei, ikke pupp nå, og gikk videre. Da sa han "Hade puppen" :hjerte: Han lærer veldig fort nå, og har sikkert 40-50 ord han bruker. I tillegg til fortsatt mye babling.

Han er også blitt en skikkelig klatremus. Han klatrer opp på spisestuestolene, opp i sofaen, og løper fra ene enden til den andre. Jeg er redd for at han skal falle ned, og veksler mellom å stå "tilfeldigvis" i nærheten så jeg kan fange ham, og å be ham være forsiktig. Jeg vil ikke åpenlyst være klar til å fange ham, jeg vil at han skal tenke på å passe seg selv.

Igår hadde vi et klem-uhell. Jeg har alltid vært obs så ikke fingrene hans skal havne imellom døren og dørkarmen når jeg holder ham, og lukker døren. Så der har vi berget. Igår holdt jeg ham, og skulle lukke døren etter meg. Og tror dere ikke han hadde fingrene mellom døren og karmen, på innsiden av døren?! Han hadde strukket seg dit som en liten ape. Jeg så det ikke. Han skrek lenge og det ble nok ganske så vondt. Jeg holdt hånden under kaldt vann, men fikk ikke se på den. Fingrene ble litt tykkere, men han brukte dem, så ingenting brukket. Jeg ga ham en leke, og han brukte da hånden som vanlig. Men puttet den innimellom i munnen og gråt litt, så tydeligvis vondt. Jeg dro døren rolig igjen, og stoppet da jeg kjente "motstand", så regnet ikke med at de ble brukket.. men alltid redd for det verste. Uff det er ekkelt med sånne uhell :( Så jenter - pass på og lær av oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig hvor mye de begynner å si ja :jepp:

E har setninger på tre ord - går som regel i: "der er baby" eller "der er mamma" osv.

Og så bables det fortsatt ja, veldig masse i tillegg til forståelige ord.

Honesty - så utrolig slitsomt at hun ikke vil sove borte/uten deg.

Har ingen andre råd enn å øve litt i reisesenga hjemme, eller øve på at andre legger henne hjemme f.eks. Sikkert lurt at du ikke er der ja, for da må hun jo bare sovne tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på svømming i dag, og da var det plutselig heeelt greit å dusje. Forstå det den som kan. Her hjemme får hun anfall og hyyyler bare jeg kler av henne og lukker badedøra. Men nå vet vi i det minste at hun ikke er redd for å dusje, sånn egentlig, og da er ikke samvittigheten like svart når vi tvinger henne.

Nå vet jeg ellers definitivt at jeg har hatt en spontanabort. Jeg håper kroppen raskt går seg til rette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da Honesty. Men spontanabort er dessverre vanlig fakta for mange. Jeg mener på ingen måte å bagatellisere, men har et lite inntrykk av at opplevelsen ikke er like ille for de som har barn fra før som for de som venter første? :vetikke:

Ellers er visstnok lillegutt flink til å prate. Jeg skjønner sjelden hva han sier, men de barnehageansatte har hele tiden noe å fortelle fra den fronten. Det siste han har begynt med er fra matbordet og han har tatt en skive, men ombestemt seg i forhold til pålegget. Da peker han på matfatet og sier; jeg vil ha den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det samme som du, Aricept, nemlig at det er lettere å takle når man har barn fra før. Da har man jo dessuten noe positivt å fokusere på. :)

Her har visst I vokst fra vinterdressen sin. Det er jo perfekt nå, i slutten av januar. Nå lurer jeg på om jeg skal forsøke å finne dress på salg, eller kjøpe så stor at den passer til høsten, som sikkert vil være dumt for bevegelsesfriheten. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da Honesty, det var trist. :klemmer: Jeg skjønner hva du mener at det nok er lettere å takle når man allerede har et barn, og det ikke "haster" sånn veldig med nestemann. Jeg håper selvsagt at jeg ikke mister nå, men om det skulle skje, tror jeg at jeg vil takle det lettere nå enn om det var forrige gang.

J sier fortsatt veldig få ord, er imponert over en del av de her inne. Han babler masse da, og føler han noen ganger hermer etter oss ganske korrekt, men vi hører han aldri gjenta ordene senere.

Han sier mamma, pappa, ja, nei, hallo og hadet ganske tydelig og i korrekte situasjoner. Ellers er det mer utydelig. Han har sagt 'ikke' en gang, og 'bø' (brød) en gang, og 'ys' (lys) en gang, men har ikke hørt de ordene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også veldig få ord, selv om hun prater som en foss. Det kommer nok etterhvert. Det er litt tricky at jeg er "yrkelig belastet" mht. språk og språkutvikling, så jeg bør legge av meg alt jeg vet om ulike stadier og aldre først som sist.

Jeg fikk kjøpt ny dress til henne. Selv om det ikke var salg, fikk jeg 50% på ReimaTec, som da ble 549,- så da håper jeg hun har dress ut sesongen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en god pris, Honesty!

G babler også mye, og innimellom kommer det ord og små, små setninger. Som oftest handler det om lys. Ta på lys, lys på, se der lys, se lyset. Om morgenen er det Mamma, ta på lys.

Hvorfor han er så opphengt i lys, aner vi ikke! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble det ikke dyrere enn dresser fra kjedebutikkene. :) Hun har brukt 80 til nå, men har tydeligvis vokst i beina, for dressen er visstnok for kort når hun sitter, og det er ikke særlig smart sånn som det er ute. Det blir spennende å se hvilken størrelse hun etterhvert må ha i vårdress, lillejenta. :)

G er ikke den eneste som er opphengt i lys, men I er mer opptatt av å skru av og på brytere, samt selvsagt å lukke alle skap og skuffer. Det er litt strevsomt når man ikke får åpne kjøleskapsdøra for å hente noe, for da må hun selvsagt lukke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G skal skru av og på alle bryterne han kommer over han også. KJøkkenet får han ikke komme inn på alene. Kun når en av oss bærer han eller er med han, for der står nemlig også kattematen, og den er visst eksepsjonelt god! :eeeh: Han liker å åpne skuffer og skap der, men han bruker ikke ta så mye ut. Han skal heller smelle med skuffer og dører så det ljomer i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegull får herje ganske fritt på kjøkkenet vårt, vi har sperret av de han ikke får inn i. Så han romsterer titt og ofte med gryter og grytelokk, sleper dem med seg rundt hehe. Han fant ut selv at plastsleiv var tøfft å tromme med på oppned kasserolle.

Han er også glad i lys, og det var vel det første ordet hans utenom mamma, pappa og nei. Hver morgen er det runde for å slå på lys. Da vi hadde adventstjerne, var den veldig populær, og var det første som måtte på når vi kom opp eller hjem.

Lillegull har vinterdress i 86, så den tror jeg vil holde ut sesongen. Jeg hadde et lite håp om at høstdressen i str 80 ville passe til våren, men er ikke sikker. Samme med regntøyet. Jeg er også på utkikk etter reimadress nå på salget, men da i str 92, for neste vinter. Reima til halv pris er jo gull :)

Jeg synes det er morsomt å høre hvordan han nå legger intonasjon i NEI for å gi forskjellig mening. Han kan si NEI! og næææi og ne-hei. Den siste er litt sånn "dustemamma det trenger du ikke å spørre om engang" :)

Han er voldsomt opptatt av fugler og dyr. Hver gang vi ser en fugl, så er det begeistret "GAKK-GAKK!!". Vi ser i bøker og har på animal planet (og trav!) og da er det Hest og vov-vov og bææ og Gris (Gis). Gris var første dyret hans. Biler og lastebiler er også poppis.

Siste nå er at han gjerne vil være med oss å gjøre alt. Se i kjøleskap og fryser, når jeg lager mat vil han være på armen. Så skal kjøpe sånn stol til ham så han kan stå ved benken. Og så har jeg begynt å la ham dekke bordet før vi spiser middag, og det er veldig populært. Da bærer han en og en ting; bestikk, kopper, servietter, gryteunderlag.. mange turer frem og tilbake, etter hver tur løper han tilbake til kjøkkenet og sier "mer!". Han får mye skryt og føler seg veldig dyktig hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt sier oxå veldig lite syns jeg. Kun mamma og pappa og gakk. Uvant siden storebror sa både mamma, pappa, lys, tre, ett år osv da han fyllte 1 år...

Ellers så er han veldig ivrig etter å hjelpe til. Fex å kaste bleien sin selv i søpla, eller rettere sagt ALT i søpla. Fant ut at det er nok grunnen til at alle smokkene hans har forsvunnet...

Tenker nå så smått å venne han av smokk, men tror det blir vanskelig- noen gode råd??

Lurer oxå på å bytte ut sprinkelsenga hans med en vanlig barneseng med sengehest. Men det er kanskje litt tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvenning av smokk ja. Vi hadde klart det nesten i sommer. Brukte kun smokk når han sov. Men da han begynte i barnehagen begynte han med dagbruk igjen fordi de andre barna gjorde det. Vi prøver å ikke la han få tilgang til smokk, men han gjemmer de i lekene sine... Han trenger den egentlig ikke, er bare en god vane for han. Babler og ler med smokken i munn - akkurat det som sikkert er helt feil for tannstillingen.

Ang. seng så har jeg ikke tenkt på det jeg. Han er fornøyd i sprinkelsenga og så lenge han ikke klarer å klatre ut av den så ser jeg ikke behovet for vanlig seng. Og da må rommet ommøbleres for en vanlig seng. Ikke bare for plassen, men da ser jeg for meg romstering om kvelden og natta når han tasser alene på rommet. Drar ned alt fra hyller, alle klær ut fra skap og skuffer og alle bleier og søppel ut fra søplebøttene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...