Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg stresser ikke med innføringen av fast føde. Noen ganger spiser hun litt mer, noen ganger nesten ingenting, og samlet er nok måltidene temmelig små, men det viktigste er at hun får smake ulike typer mat. :) Jeg ammer også mange ganger pr. døgn, og helsesøster sa at det ikke var noe stress så lenge jeg har nok melk og jenta virker fornøyd. Jeg tror ikke på "bruksanvisninger" når det gjelder levende vesen. Det har jeg fått erfare til fulle når det gjelder snuppa og søvnstyret.

Apropos søvn. I dag tok det pappaen bare ti minutter å få henne til å sove. Nå aner jeg lys i tunnelen der framme. Kveldene våre er blitt så mye mer harmoniske de siste dagene. I går sov hun i fem timer før første amming, og det ble bare totalt to amminger før vi stod opp. :tommelsmil:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra Honesty :tommelopp:

Sovnar ho av seg sjølv?

No har mini begynt å sovne av seg sjølv om kveldane faktisk. Har gjort det fleire gonger i det siste. Så lys i tunnelen her og ;) Håper han søv godt i natt, eg skal legge meg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var vi i bursdag til svigermor, og stakkars G satt ordentlig slukøret på pappaens fang og stirret på at han åt kake. Han fulgte kakegaffelen med blikket, og ble til slutt fornærma når ikke han fikk putte i munnen! :ler:

Lykken ble stor da han fikk gnage på en skalk rugbrød. Den koste han seg med vel og lenge! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept: Jeg tror heller ikke du skal stresse med fast føden, men det skader jo ikke å ringe helsestasjonen.

Imli: Så fint at mini begynner å like grøt - grøt m/frukt og sånt glir ofte lettere ned enn ren grøt ja ;)

Her har vi også litt fruktmos i grøten, og for hver skje E får, sier han: Mmmmmmmmm. :ler: Han elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Honesty :tommelopp:

Sovnar ho av seg sjølv?

No har mini begynt å sovne av seg sjølv om kveldane faktisk. Har gjort det fleire gonger i det siste. Så lys i tunnelen her og ;) Håper han søv godt i natt, eg skal legge meg snart.

Ja, faktisk. Jeg ammer henne jo litt, men så våkner hun når hun blir lagt ned, og skriker litt. Men mannen er flink til å trøste, så det blir ikke noe særlig skriking, og i kveld veltet hun seg visst bare over på siden og sovnet. Hun sover så mye bedre nå som hun kan sove på siden eller på magen, selv om jeg ikke helt liker magesovingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var vi i bursdag til svigermor, og stakkars G satt ordentlig slukøret på pappaens fang og stirret på at han åt kake. Han fulgte kakegaffelen med blikket, og ble til slutt fornærma når ikke han fikk putte i munnen! :ler:

Lykken ble stor da han fikk gnage på en skalk rugbrød. Den koste han seg med vel og lenge! :hjerte:

:ler: :ler: :ler:

---

Honsty: så bra - sikkert deilig å få mannen hjem og få avlastning og se at ting går fremover med sovinga på natten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, faktisk. Jeg ammer henne jo litt, men så våkner hun når hun blir lagt ned, og skriker litt. Men mannen er flink til å trøste, så det blir ikke noe særlig skriking, og i kveld veltet hun seg visst bare over på siden og sovnet. Hun sover så mye bedre nå som hun kan sove på siden eller på magen, selv om jeg ikke helt liker magesovingen.

Så flott då. Deilig når dei sovnar sjølv.

Rutina her er at eg ammar på sengekanten, og puttar mini rett oppi vogga etterpå. Stryker og kosar litt mens eg ruggar på vogga (kanskje 20-30 sekund) og så går eg ut. Då ligg han ofte og vrir litt på seg og lagar lydar, sutrar kanskje litt, og så sovnar han. Begynner han å grine, går eg opp og voggar han i søvn (gruar meg med andre ord til me må bytte ut vogga ;) ).

Mini har sovi på magan nesten heile tida... :sjenert: Me greide rett og slett ikkje å få han til å sove på ryggen. Og no snur han seg berre om me legg han på ryggen og, så no er det ikkje noko vits i med ryggsoving... Eg likar det ikkje heilt eg heller, men eg trur fordelen med at ungen får sovi betre, oppveiar ulempen. Krybbedødfaren er tross alt veldig, veldig lita, og det er ikkje bevist at magesoving gjer det meir sannsynleg. Mange faktorar som spelar inn, krybbedød er fortsatt ei medisinsk gåte. Etter 6 mnd er det uansett uhyre skjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honesty, her har vi også sidesoving som ofte ender i magesoving. Prata litt med helsesøster om det i går, og hun mente i alle fall det ikke var så farlig nå som hun var så stor. Det var jo fortsatt ikke anbefalt men det viktigste er jo at både mor og barn får sove. Vi kunne gå inn og snu henne før vi sovna, og gå inn og titte dersom vi våkna på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg skal gå hjemme til høsten, gleder meg til å ha ferie alle 3 :)

Nå har Darlingen gått og lagt seg, uten å sei god natt engang! Han satt matboksen sin på benken og regner nok med at jeg skal fylle den opp til i morgen. Men det er jeg lei av (gjør det nemlig nesten hver dag), så den får han fikse selv i morgen ja! Dessuten forlot han alt av kveldsmat-ting, druer, brus og potetgull på stuebordet...Han har det alt for godt når jeg går hjemme og jeg er leeeei av å være husmor!!!

Og jeg tipper at han ligger og venter på at jeg skal komme og legge meg så han kan få seg noe..

Ikke i dag nei!

Sånn er dagene her..M har holdt på i flere dager med å få fram en tann, noe som tærer på alle mann! Den har såvidt komt opp, så tror og håper at natta og morgendagen skal gå bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det er godt de ikke er så storforlangende disse små. Det de ikke vet har de ikke vondt av.

Jeg skal gå hjemme til høsten, gleder meg til å ha ferie alle 3 :)

Nå har Darlingen gått og lagt seg, uten å sei god natt engang! Han satt matboksen sin på benken og regner nok med at jeg skal fylle den opp til i morgen. Men det er jeg lei av (gjør det nemlig nesten hver dag), så den får han fikse selv i morgen ja! Dessuten forlot han alt av kveldsmat-ting, druer, brus og potetgull på stuebordet...Han har det alt for godt når jeg går hjemme og jeg er leeeei av å være husmor!!!

Og jeg tipper at han ligger og venter på at jeg skal komme og legge meg så han kan få seg noe..

Ikke i dag nei!

Sånn er dagene her..M har holdt på i flere dager med å få fram en tann, noe som tærer på alle mann! Den har såvidt komt opp, så tror og håper at natta og morgendagen skal gå bedre :)

Hehe, det er godt du står på ditt, de må tydeligvis få det inn med t-skje disse mannfolka. Verste som er, er når de strør om seg av rot på border etc. Greit nok, vi kan nok rote vi også, men det er jo en grunn til at vi rydder :gjeiper:

-----

Her har L begynt å bli mer grinete igjen og klør som bare det, så nå er det kanskje en tann til på vei?

Han har de siste 3 dagene ikke villet sove den siste luren sin, så nå kan vi kanskje bare kutte den ut? Aner ikke jeg, for han er jo utroolig grinete den siste halvannen timen før han da legger seg. Men jeg tenker at han nå er vant til å ikke sove noe etter klokka ett, og da er det tull å plutselig begynne med det? Hadde jo ikke gjort noe å bare hatt 2 lurer pr dag. Han sover klokka åtte og egentlig eleve, men kanskje vi skal forsøke å utsette den til tolv, halv ett.

Jaja, vi får bare se, bare godt å få lufta seg litt her inne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, her har vi hatt helt sykt med oppvåkninger de siste to dagene. Snørra bare renner og renner, og jeg er så trøtt så jeg bare går rundt i koma nå.

Gleder meg til mannen kommer hjem igjen og kan avlaste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver E å kryper fremover på gulvet - drar seg fremover med hendene, og han dytter seg også bakover. Han prøver også å heise rumpa og krabbe - men det er ikke like lett enda.

Ellers sutrer og hyler han mye - men tror det er mer utforsking av stemmen enn at han er sur egentlig, for når vi ler av han så bare ler han med :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er nå rare de små, og det er sant det su sier, Minnie. Det de ikke vet, har de ikke vondt av.

G er ganske opptatt av å vri seg rundt når han ligger på både mage og rygg, og han prøver å dytte rumpa inn under seg. Han får det ikke helt til, og når han først får rumpa inn under seg, varer det ikke lenge før det blir for tungt. Å ake seg femover, nei, det har han ikke skjønt er en mulighet.

Ellers er vi på tredje natta med surring og kaving. Han holdt det mer eller mindre gående fra klokka kvart på to til seks i dag. Ikke bare greit med de tennene. I tillegg har han atter en gang begynt å kreve to måltider om natta. Sikkert trøstespising siden han kaver og herjer sånn fordi han klør.

Akkurat nå sitter han og ser på drømmehagen da. DET er stas det! :) Han prater til TVen og gnager på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi har endelig fått ut tanna! HURRA!

M er ikke så veldig aktiv ho heller akkurat..Ho skyver seg bakover, men blir bare sint, for det er egentlig framover ho vil! Løfter armer og bein fra bakken og nesten stirrer seg en meter fram :fnise:

Ho sitter selv uten støtte da, det har ho gjort en stund..Og jeg må innrømme at jeg lar henne sitte også, ikke så mye, men litt..Da får jeg gjort litt jeg også iblandt :)

Nå skal vi straks på 6mnd'ers kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skyver seg bakover med hendene, hun. Nå har vi mange ganger sett henne nesten under sofaen eller tv-benken, så nå har mannen dratt ut for å finne pleksiglassplate som kan beskytte alt av spennende knapper og fine lys på tv-benken. :fnise:

Ellers har vi nå hatt tre fine netter, selv om hun kom over til oss da vi la oss i går. Kun 2-3 oppvåkninger, mot det dobbelte tidligere, og hun er lett å legge igjen etterpå. :tommelsmil: Det er pappaen som har tatt seg av leggingen, men nå er det vel snart min tur, siden han skal i 30-årsdag til en kamerat på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellers sutrer og hyler han mye - men tror det er mer utforsking av stemmen enn at han er sur egentlig, for når vi ler av han så bare ler han med :ler:

Kan se det for meg :ler:

Dattern til ei vennine av meg gjør akkurat det samme, og hun er jo så skjønn. Hyler for full hals, så blir hun liksom litt paff over at hun kan skrike så høyt :fnise:

Ellers er vi på tredje natta med surring og kaving. Han holdt det mer eller mindre gående fra klokka kvart på to til seks i dag. Ikke bare greit med de tennene. I tillegg har han atter en gang begynt å kreve to måltider om natta. Sikkert trøstespising siden han kaver og herjer sånn fordi han klør.

Akkurat nå sitter han og ser på drømmehagen da. DET er stas det! :) Han prater til TVen og gnager på hendene.

Helt sikkert trøstespising ja, blir litt av det her også, dog på dagtid. Har dere fått mange tenner?

Jeg lurer på hvor lan tid det tar mellom tann 1 og 2. Nå er det nesten ei uke siden den første og nå er han så sutrete at. Klør for harde livet.

Vi har endelig fått ut tanna! HURRA!

M er ikke så veldig aktiv ho heller akkurat..Ho skyver seg bakover, men blir bare sint, for det er egentlig framover ho vil! Løfter armer og bein fra bakken og nesten stirrer seg en meter fram :fnise:

Ho sitter selv uten støtte da, det har ho gjort en stund..Og jeg må innrømme at jeg lar henne sitte også, ikke så mye, men litt..Da får jeg gjort litt jeg også iblandt :)

Nå skal vi straks på 6mnd'ers kontroll :)

Gratulerer med tann og kos dere på 6 mnd kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tanna, Unkown. :)

Minnie: vi har bare to tenner og de kom 2 dager på rad. Nå ser vi at det er hvertfall tre hjørnetenner som borer seg ut, men de har ikke brutt gjennom enda.

Honesty: Så bra at nettene begynner å bli bedre. Håper det går greit på lørdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på 6 mnd kontroll i dag. I er nå 10.7 kg... Og 72 cm. Stor gutt! Får nå 3 faste måltider per dag. Og han spiser opp alt!! Når jeg gir grøt og mme kl 18.30, våkner han igjen kl 22 og er kjempesulten. Sluker da 200 ml mme. Og så våkner han et par ganger på natta og vil ha pupp (men får ikke da jeg er tom..)Helsesøster og lege mente at siden han er såpass myk i kroppen, rørlig og glad, er de ikke bekymra for vekta hans. De ønsker at jeg kutter ned til max 500 ml mme per dag så nå får jeg bare prøve gi mer vann til grøten. legen mente I bør ligge på matta hele tiden og minst mulig sitte. Det prøver jeg også på, men han syns det er så kjedelig å ligge der alene. Har masse ulike leker jeg varierer med, men etter kort stund starter han å kjefte og vil til meg. Spesielt når han ligger på magen. Han har enda ikke helt forstått at han kan snu seg selv :ler: I tillegg sover han fremdeles svært lite på dagene (max 30 min dupper inne) så jeg er nå ganske sliten...Får heller ikke gjort noe særlig hjemme når han ligger og kjefter/gråter fordi han kjeder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig med tass som ikke liker å underholde seg selv. G klarer det i begrensede mengder. I dag la jeg han rett og slett på senga, satte på tv'en og brettet klær sammen med han. Det gikk greit. Måtte synge og tøyse litt mens jeg holdt på (stakkars svigers som bor under oss og må høre stemmen min :ler: ).

Det har hjulpet litt på sovingen å ha vinduet åpent. Det har hvertfall blitt flere dager hvor han sover lenger enn 30-45 minutter på første luren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...