Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Moro å lese om deres barn og prating :) Gøy at ungene er så forskjellige, like forskjellige som oss voksne.

Her fikk jeg høre et nytt ord i dag. Dumme Mamma! Dumme Mamma!

Jaja, det måtte jo komme en dag. Jeg svarte bare at sånt sa man ikke, for det er ikke pent. Nei, ikke pent svarte hun da. Hihi, man lærer mye av å være minst i barnehagen.

I dag skal vi på avslutning i barnehagen, alle foreldre og familie er invitert på piknik i skogen bak barnehagen og barna skal ha fremføring. De ba om at alle de små hadde hvit genser/t-skjorte i dag, og jeg kjenner jeg er supergira på å se jenta mi ha fremføring for første gang. Hun skulle vært mellomste bukkene bruse en gang tidligere, men trakk seg da det ble for mange tilskuere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så moro med fremføring da! Kan'ke tenke meg hvordan det hadde gått i vår barnehage. Lillegutt er en av de eldste på avdelingen. Klarer ikke se for meg at de skal ha kustus på tolv ett-åringer på en gang... :ler:

Til høsten bytter han og halvparten av avdelingen de er på nå over til annen avdelingen for 2-3 åringer. De har begynt prosessen og er hos de "store" barna to formiddager i uka. Han synes det er kjempespennende, men litt skummelt med nye barn og voksne. Han er blitt så sjenert. Men en av de ansatte han kjenner blir med over til liten base da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble vi oppringt fra barnehagen med beskjed om at O hadde slått ansiktet på en radiator og at en tann hadde kommet gjennom leppa :sjokk:

De sa at det var ikke så ille som det hørtes ut som, men vi burde ta med han på legevakten for å sjekke såret, samt at ingen tenner var løs. Etter en tur på legevakten fikk vi konstatert at ingen tenner var løse og at såret i leppa kommer til å gro raskt.

Han ble ganske hoven på innsiden av leppa og det svir hvis han spiser syrlig mat, men ellers går det veldig bra.

Vi sliter med en som nekter å bade/ dusje for tiden. Noen som har vært bort i det? Har ikke lyst å tvinge han til å bade, men samtidig må han jo vaskes......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i tvang når han nekter, dessverre.. Men prøver å gjøre det så raskt som mulig og unngå å gjøre det for ofte, og vasker heller godt med klut. Men som regel går det greit da, selv om han ikke synes det er kjempestas å dusje. Det er lettere hvis jeg eller pappan dusjer sammen med ham og han får holde dusjhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi sliter med en som nekter å bade/ dusje for tiden. Noen som har vært bort i det? Har ikke lyst å tvinge han til å bade, men samtidig må han jo vaskes......

Vi har hatt en laaang periode (sikkert 2 mnd). Vi brukte nesten ikke tvang, men spurte og lokket. Vasket henne med vaskeklut, til og med håret. Slang henne gjennom dusjen ett par ganger etter ho hadde blitt tissevåt eneste.

Gikk over tilslutt og nå bader/dusjer ho gjerne igjen :)

Men M var hysterisk da, tror ho har opplevd noe som har gjort dusj/bad avskrekkende, uten at vi har funnet ut hvorfor..

Her er det også endel setninger, jeg er i alle fall fornøyd med det ho klarer å si. Navn har ho igrunn vært flink til, og har sagt sitt eget navn (nesten) riktig. Kommer en T som ikke skal være der. MichTelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også noen uker med dusjnekt, men jeg var slem mamma, og gjennomførte, men veldig raskt. Plutselig en dag var det helt fantastisk igjen, og nå får vi henne ikke ut derfra. :)

Nå er det en uke igjen i barnehagen før hun skal ha tre uker ferie. Vi har jo allerede vært to uker i Hellas, så vi har ingen store planer, men må vel finne på litt småutflukter, i det minste.

I har forresten lært et nytt ord, som blir brukt i hytt og pine: "Miiii!" (min) det brukes om alt som kan være interessant, og vi hadde en aldri så liten kamp om telefonen da den ringte i går ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om jeg må være litt slem mamma og ta en lynrask dusj med han da....

Det bør gå over innen 2 uker, da skal vi nemlig på badeferie :dusje:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje badeferie, med frivillig tilnærming til vannet, gjør susen. Ta med helle-leker som kanne, bøtte, spade osv så er jeg sikker på at småtten blir like glad i vannet igjen.

Mine to er helt ville etter å bade, men de hater å vaske håret. Særlig B har en praktfull hårmanke nå og må vaskes skikkelig med shampoo, han HATER det, så det må skje under tvang.... J har tynt "baby-hår" så der kan man være kjapp. Men de må vaske håret, så det er en kort tvangs-seanse hvor jeg er lynrask og de rekker knapt å hyyyyle før jeg er ferdig... Men nå begynner de å prøve å stikke av når de skjønner at hårvask er på gang :gjeiper: PHU!

Vi har vært på hyttetur i helgen og på lørdag fikk begge på seg badesko, solhatt og ellers Adams drakt nede på stranden. Har skjelden sett to stk kose seg så mye som de to villbassene mine. De vasset rett ut i sjøen, selv om det var litt kaldt. Storebror var (og er) mye mer pysete en de to gærningene der. Det ble litt kald vind, så etterhvert måtte vi bare pakke inn hver vår tvilling i badehåndkle og bære dem (hylende) opp til hytta og rett i et varmt badekar (som var like moro igjen). Begge var litt hese og små-snørrete i dag, så da holdt vi dem unna vannet. Jaja, blir de syke så tror jeg de syntes det var verdt det.

Forresten er ale ungene fantastiske i bil nå. Kjører 1,5 timer til hytta og det er veldig greit, lite klaging og sutring, heldigvis.

Her kommer også språket for alvor nå og de prater i vei. Korte setninger, telling, navn og herming etter alt vi sier. Endelig, jeg har ventet på at det skulle løsne og det er utrolig gøy å høre hvor mye de nå skjønner, selv om de later som ingenting når de gjør noe moro, men ulovlig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungane mine har ikkje bada ute i år - like pysete som mora ;) Dei har ikkje fått mange sjangsene heller då, har ikkje akkurat vore strålande ver hittil. Godt under 20 grader i vatnet også, både i innsjøen og i havet. Fekk ikkje bada noko særleg i fjor sumar pga dårleg ver, får sjå om det blir annerleis i år :) Eldstemann bada masse sumaren for to år sida.

Hårvask er eit kapittel for seg her og. Heldigvis får ikkje ungar feitt hår ;) Blir ikkje hårvask meir enn annakvar veke her... :sjenert: Eldstemann har kjempetjukt, bølgete hår som tek fleire minutter berre å gjennomvæte, medan minsten har framleis ganske tynt babyhår. Eldstemann slektar visst på faren og minsten på meg der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får ikkje ungar feitt hår ;) Blir ikkje hårvask meir enn annakvar veke her... :sjenert:

Hæ? Ikke fett hår? Det blir det her i huset i hvertfall, med solkremrester og sånt ser det ikke ut etter to dager. Så nå har ikke snuppa her langt hår lengre. Klippet henne til omtrent 1 cm under kjevelinjen på fredag. Deilig å slippe svett hår som klistrer seg i nakken tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Kvist. Her klines det så masse i håret i løpet av en dag at hun ikke ser ut, så dusj 2-3 ganger pr. uke er nødvendig. Heldigvis er det stor stas for tida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungane mine har aldri fått feitt hår... No brukar eg ikkje smøre solkrem i håret deira heller, då, det høyrast klinete ut. Me brukar solhatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungane mine har aldri fått feitt hår... No brukar eg ikkje smøre solkrem i håret deira heller, då, det høyrast klinete ut. Me brukar solhatt.

:ler:

Smører ikke håret vi heller. Smører ansikt, ører, nakke og hals. Og hun smører litt selv også. Da blir det litt klin. Hen heller klin enn solbrent. Jenta vår er kjempelys og rødhåret (som foreldrene sine) så barnehagen har instruks om hyppig smøring med faktor 50. Noe de er veldig flinke og følger opp. Har brukt masse solkrem og hun har nesten ikke blitt brent hittil.

Litt annet, jeg smører faktisk skillen min med solkrem jeg da... hvis ikke blir jeg brent etter en dag hvis jeg er ute i sola. Så hver dag er det ny skill, for å fordele solstrålene litt, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de ikke solkrem i håret når man smører panne og nakke? Kanskje guttene dine har helt kort hår?

Jeg har også endelig klippet I, etter at hun fikk floker som var umulige å få ut. Dvs. jeg har klippet luggen kort, samt klippet det rett over i nakken, til en slags pasjefrisyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa'n tok med O i badebasseng i dag, og det var helt toppers! Så det er nok bare badebaljen/ dusjen som er kip for tiden. Men nå har jeg iallefall en ren og pen gutt!

Etter masse om og men barberte vi O på fredagen.... Det ble kort, men fint:) Håret hans vokser så fort så det var greit å få tatt sommerklippen. Blir litt lettere mtp solkrem etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hårvask er ikke direkte stas her heller lenger, men han har ikke tjukt hår, så det går fort. Dessverre sliter han med skurv, akkurat som jeg gjorde i årevis (og gjett hvem som sitter med kronisk eksem som kan ses i sammenheng med skurven), så vi brukte salisylsyre for første gang i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungane mine har ganske kort hår, ja, i alle fall minsten. Litt solkrem kjem det nok i håret, men ikkje så mykje at eg tykkjer det er nødvendig å vaske det ofte. Ser ikkje skittent eller feitt ut i alle fall :)

Ungane mine har dessutan ganske mørk/gyllen hud, blir veldig fort brune og aldri solbrente. Smører med 20, det held i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et skikkelig styr med bading det første året, men nå er alt vann morsomt. Hyler når vi skyller håret, men det er kun noen sekunder.

I dag er jeg hjemme med sykt barn. Hadde vært dårlig i barnehagen i går også, men ingen feber så de hadde ikke ringt oss. Han har fortsatt ikke feber, men er skikkelig tufs. Vil bare kose, gråter mye, sover dårlig og sier aua hele tiden. Han har også fått noe type utslett, små prikker på hele kroppen. Prøvde å lese litt om det, men alle slike barnesykdommer med prikker startet eller ble etterfulgt av feber. Og det har han ikke, så vet ikke? Kan jo bare være varmeutslett også. Det er varmt her om dagen, skikkelig lommert (hvordan skrives det?) og klamt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L hadde en brannkopp fra torsdag-lørdag, så var den borte. Har ikke sett noe spesielt til fler, men tror noe av det han har er varmeutslett. Uansett, tror ikke brennkopper gir feber, da kan de ha tilnærmet normal allmennetilstand og være i barnehagen.

L elsker å bade og å dusje, men er ingen fan av å vaske håret. Nå vasker vi ikke håret så mye på han, det holder som regel med skyll. I går var han med pappaen på stranda og det var visst stas, første strandturen siden i fjord sommer så han skjønner vel litt mer nå regner jeg med :)

I da stod jeg opp med L, spiste frokost og vi ryddet kjøkkenet sammen. Så stelte jeg han, satt på en vaskemaskin og en tørketrommel. Nå har jeg ryddet lekene hans fra overalt og inn på rommet, det ble en liten haug :fnise:

Iallefall så er dette mer enn nok til at jeg må sette meg ned eller legge meg nedpå. Nesten umilig å gjøre noenting om dagen før magen strammer skikkelig. Skal være glad når denne graviditeten er omme, tviler på at det blir en nr.3 her i hus :sjenert:

Vi var forresten på 2-års kontroll på mandag, han er nå 85 lang og veier nesten 12,5 kg. Når vi fortalte at han innimellom er ram på å skalle og å slå mente hun at vi skulle forsøke timeout. Ble litt overrasket for jeg trodde ikke man gjorde det på så små barn, men dette kunne man altså begynne med fra 2-års alder. Kom selvfølgelig an på hver unge, men hun mente at L var så flink til å snakke og å forstå at det ikke var noe problem. Så nå skal vi forsøke dette om det ikke gir seg, vi har virkelig forsøkt det meste. Det er for det meste meg det går utover, spesielt om han ikke får det som han vil. Hvis jeg ligger i senga når han kommer inn på morgenen kan du banne på at jeg får meg et slag eller skalling om jeg ikke gir respons når han snakker til meg. Her i huset har han nemmelig lært seg at "pappa sover", så han gidder han ikke vekke :gjeiper: :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...