Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi har tidligere forsøkt med to forskjellige potter, og snuppa har også blitt satt på potte i barnehagen, sammen med de "store" jentene på avdelingen. Men hun blir illsint, og vandrer avgårde, så jeg ser litt mørkt på hele greia. Nå er hun ikke to år gammel enda, og mye er snakk om modning, men jeg håper og ber at det vil gå bedre når vi tar i bruk den nyinnkjøpte doringen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil eit klistremerkesystem fungere på ein unge som ikkje er 2 år gamal ein gong? :klo:

Ser ikkje for meg at det vil fungere med mini i alle fall. Viss eg set han på potta, sit han der i kanskje tre sekunder, så vil han ikkje meir. Men no konsentrerar eg meg ikkje om han, satsar på neste sumar med han. Viss "alle" her har håp om bleiefrie ungar i sumar, trur eg mange kan blir skuffa, for å seie det slik. Eg hadde nemlig som mål at eldstemann skulle slutte i fjor sumar, men det var berre å gløyme. Og han var 2 i april... Denne sumaren MÅ det berre gå, men korleis, har eg ikkje peiling på.

Dessutan føler eg at eg har meir enn nok å gjere med ungar og hus utan å gå og setje ungar på potte (og skifte våte/skitne bukser) heile dagen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E legger seg ca kl 19, skravler noen minutter og sovner. Våkner som regel mellom 06 og 07 en gang.

På dagen sover han mellom 1 og 2 timer, ikke etter kl 14, fungerer veldig greit.

Ang potte/do trening:

Jeg har liten tro på at klistremerker skal gi en på under 2 år lyst til å gå på do, tror ikke min hadde skjønt bæret - men kan hende Minni sin har komemt litt lenger der altså :)

E har alltid doringen tilgjengelig, så når han får lyst til å gå på do, så sier han ifra.

Veldig skjelden at det kommer noe, men da har han iallefall tatt initiativ og prøvd litt ;)

Han har vel tisset en fire-fem ganger på do, og bæsjet en gang - vi stresser ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kuttet han ut dagsovinga i barnehagen, igjen. Og da er det ett stk. sutrete unge på ettermiddagen. Vi gikk inn fra sandkassa klokka fem og da la han seg til å sove overalt, midt på gulvet. La han etter mye grining og kveldsstell halv sju og han sovna tvert.

Ang potte/ dotrening:

Vi har ingen forhåpninger om bleieslutt her i sommer. Satser på neste sommer hvis ikke han skulle vise interesse tidligere. Umulig å sette han på potte eller doring. Potta hyler han av bare han ser, do og doringen fremkaller ikke gråt før han blir løftet opp...

Og jeg har ingen betenkeligheter med å la en 2-åring bruke bleie eller begynne bleieavvenninga sommeren han fyller tre år. Jeg tror også det er optimistisk å klare å få snaue to-åringer bleiefrie. Det må i så fall være foreldre som har mye fri, har lang ferie eller har barnehage som er veldig ivrige på å begynne pottetreninga på den minste avdelingen. (i vår barnehage begynner de ikke med å gå på do før de er over på liten base, som er 2-3 åringer). I 1-åring avdelinga som han er i nå fyller de kun ut bleieskiftskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en barnehage som gjerne er med på bleieslutt og som samarbeider bra. Noe mer tid enn andre foreldre har vi ikke, hvertfall ikke nå som jeg begynner i jobb om en snau uke.

Men jeg tror forventningene til når ungene skal bli bleiefri har endret seg veldig i løpet av de siste 20-25 åra. Før var det ikke uvanlig å være bleiefri innen 2 år, men engangsbleiens inntog har gjort det veldig behagelig for ungene å tisse i bleia, så hvorfor gå på potte da? Og om foreldrene har en forventning om at barnet skal gå med bleie til de er minst tre, så gjøres det nødvendigvis heller ikke så mye for å starte pottetrening i god tid, tenker jeg.

Noen unger bryr seg ikke om bæsj i bleia, mens det er krise med bæsj i trusa. Slik var det for den ene gutten i barnehagen, og der fjernet foreldrene engangsbleia tvert når han var to. TO dager med uhell har han hatt. Siden har han vært tørr. :)

På vår avdeling er faktisk guttene først ute med bleieslutt. De har sluttet mellom 2 og 3 år ca, mens begge jentene som skal over på stor avdeling, har bleie enda. De er over 3 år. Så mye for at gutter er SÅ mye senere enn jentene. ;) Det er nok litt mer individuelt enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har som sagt håpa på at ungane skulle slutte med bleie rundt 2-2,5 år, men det er ikkje alltid innstilling hjelper ;)

Har tenkt på å berre fjerne heile bleia (og kjem uansett til å gjere det i sumar), men er jo litt dumt når ungen ikkje vil sitje på potte/do.

Eg verken masar eller er lat, trur eg. Spør innimellom om han vil sitje på do/potta (svaret er alltid nei) og snakkar om dei ungane han kjenner som har slutta med bleie, og kor deilig det kjem til å bli å slippe å ha på seg bleie og kunne gå med fine truser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du er lat altså, imli. ;) Håper gutten din får interesse for doen når bleia ryker til i sommer, og at det går greit for både deg og han å få han tørr.

Uff...nå er det snart leggetid. Bacheloroppgaven ligger ferdig skrevet ut her i stua, kler for innlevering i moregn

Vips så var studiedagene over! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør det riktig jeg imli. Høres jo ut som du spør, er oppmerksom og holder interessen ved like.

Men hva gjør man når ungen ikke vil? Det skaper jo hvert fall ikke gode assosiasjoner med tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg satt sist på skolebenken for sju år siden, og skal forhåpentligvis prøve meg fra høsten av igjen. (i to år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satsar på det ja. Han får berre gå i trusa og så får me håpe at han tykkjer det er ekkelt å bli våt og skitten...

Lykke til med oppgåven, kva "blir" du for noko då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, imli. Er ferdig utdannet sosionom i morgen, starter i jobb neste onsdag.

aricept: Det kommer nok til å gå veldig fint for deg også med skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å se deg i tråden igjen, Imli.Jeg er sikker på at det du gjør er godt nok i forhold til bleieslutt, ungen har jo tilbudet om han begynner å kjenne seg klar. Synes bare det er så rart at du "kritiserer" de som ønsker å gi bleieslutt en sjanse i sommer når du selv skriver at du selv prøvde det forrige sommer da din eldste var 2. Alle unger er ulike og ingen kan vite om ungen er klar om de ikke prøver. Tror ikke noen her blir skuffet om det ikke skulle gå, men da vet de at de har gitt det en sjanse.

Jeg aner ikke om vi kommer til å prøve bleieslutt i sommer. For tiden er det meget uregelmessig dogåing, og potta har vært uaktuell siden jul. Føler heller ikke språkforståelsen er nok tilstede til at han hverken forstår eller klarer å formidle behov på det området enda. Men det kan jo fort endre seg i løpet av sommeren. Eller ikke. Vi tar det som det kommer og kommer nok til å la ham løpe mye rundt i badebukse/truse når vi skal på hytta i sommer. Vil anta at om det er tegn på endring, vil vi merke det da evt.

Så kjekt å være ferdig med bacheloroppgave Saeria. Gratulerer med endt utdannelse. Selv skrev jeg bacheloren til jul og begynner med masteremner til høsten (hvis jeg klarer med en liten baby.. :sjenert: )

I dag hadde jeg eksamen og det gikk ganske bra tror jeg. Det var den verste av de 3 jeg skal ha i vår, så nå gjenstår bare de 2 "letteste" heldigvis. Om 2 uker er det sommerferie. Eller jeg tenker å bruke sommeren på å lese høstens pensum, siden jeg har ambisjoner om å klare å ta 2 fag til høsten, så så veldig sommerferie blir det jo ikke med en gang. Huff, har sett på pensumet til det ene faget i dag og det er litt større (og myyye mer komplisert) enn det jeg trodde/håpet. Det andre ser heldigvis lettere ut.

Ellers har jeg vi endelig fått "kontroll" på sovingen til J igjen etter mye tull etter at han var syk for knappe 2 uker siden. De siste 2 dagene har leggingen gått greit, og han har sovet til mer normal tid som er halv-syv-halv-åtte på morgenen. Vi må sjelden inn til ham på natten, kun når han er syk. Vi legger J ganske presis kl 19 hver dag. Det eneste grepet vi har gjort disse dagene var å redusere dagsovingen til max 90 min. Før har han gjerne sovet opptil 2-3 timer, men det har altså fungert dårlig i det siste.

I dag har jeg hatt en sånn dag hvor jeg er så utrolig glad for å være mammaen til J. Vi hadde en utrolig koselig morgen hvor vi fniste og koste oss til frokosten. Det var usedvanlig god stemning (sikekrt fordi han endelig har sovet godt om natten igjen) og J tullet og "kommuniserte" mye. Følte vi hadde lange samtaler, men jeg skjønner jo ingenting av hva han sier da :ler:

Da jeg hentet ham i barnehagen bestemte jeg meg for at vi skulle dra ut å spise, jeg og ham, siden mannen min er borte i dag. Jeg var sliten etter eksamen, og orket ikke lage middag til bare oss to, så vi gikk på Egon. det var også utrolig koselig, og jeg følte plutselig at gutten min er blitt så stor. Han tøyset mye og sjarmerte de rundt oss. Men mest av alt følte jeg at vi hadde den samme gode stemningen fra frokosten. Tror jeg må bli flinkere til å virkelig "prate" med ham innimellom, selv om han har veldig dårlig språk enda, for jeg merket at han responderte utrolig godt på at jeg var 100% oppmerksom på ham. Vanligvis er jo mannen der også, og vi prater mye oss i mellom kanskje uten å involvere J sånn på alvor. Hjemme er det også så mange "tidstyver" , og jeg er flink til å gjøre andre ting mens jeg er alene med J. Sette på en maskin, henge opp vask, brette tøy, osv. Misforstå meg rett, jeg mener barna absolutt har godt av å ikke "bli sett" hele tiden, men opplevelsen i dag var likevel en god vekker for meg. Enten har J blitt plutselig større og mer motakelig for kommunikasjon, eller så var det jeg som "så" ham mer. Uansett var det helt fantasisk koselig, og jeg blir helt rørt av å tenke på den fine gutten min :rodmer:

Da jeg la ham i kveld gikk han plutselig bort til den store sengen (vi har en på soverommet hans) og ville sove i den, så da lot jeg ham gjøre det. Han var kjempegrei å legge og sovnet raskt. Men for ikke så lenge siden nå, så sto han plutselig på stuegulvet og smilte, og da jeg ba ham gå å legge seg igjen, så gikk han bort til sprinkelsengen, så da la jeg ham der. Hmm.,, Kanskje han vil flytte over i stor-sengen allerede i sommer? Vi har vugge til babyen, så etter planen trenger han ikke bytte før midten av vinteren en gang, men hvis han vil før er det jo ikke noe i veien for det.

Nå er det 2 uker til neste eksamen, så i morgen skal jeg ta meg litt fri på morgenen og ha en rolig morgen med J. Gleder meg allerede til å være med ham og håper det blir like koselig som i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått eksamen,og lykke til med de siste. Du klarer nok å jobbe med masteren også, tenker jeg. :)

Jeg kunne tenkt meg å ta master i rettssosiologi på deltid, men siden jeg har min utdannelse må jeg søke, og alle papirer må være klare, så da blir det ikke før til neste år i såfall. Jeg har tatt enkeltemner i rettssosiologi parallellt med sosionomstudiet, så jeg er kjent med faget.

Men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fortsatt skikkelig dårlige rutiner på sovingen, og det er slik fordi det er slik vi har valgt å gjøre det. Han sover i vår seng, og vi legger oss ved siden av ham om kvelden inntil han sovner. Helt motsatt av hva helsesøster anbefalte på første kontroll. Men jeg må si at vi sover veldig godt alle tre, jeg har vel ikke sovet så mye og godt før som det siste året. Og det gjør godt når begge vi foreldrene har krevende jobber, det vil ikke funke å stille på jobb tung i hodet når man skal tenke lurt på kompliserte tema hele dagen, og være kreativ. Jeg liker ordningen vår, men mange hever et øyenbryn, så jeg pleier å si at vi ikke har helt fått til leggingen. Man får til det man vil ;)

Ang. bleieslutt - jeg skjønner ikke disse advarslene mot å prøve seg på bleiestopp i sommer. Er advarslene begrunnet i at hvis vi "feiler" så vil vi føle oss helt mislykket som foreldre, kjempeskuff? Ærlig talt, det er da ikke noen krig som skal utkjempes. Man introduserer potte og doringer og tanker rundt bleiestopp, intensiverer fokuset når man har mye tid med barnet og barnet kan gå nakent rundt ute og skvette fritt. Hvis det fører til bleieslutt, supert. Hvis ikke, bedre lykke senere. Det er da ingen big deal. Det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bleieslutt - jeg skjønner ikke disse advarslene mot å prøve seg på bleiestopp i sommer. Er advarslene begrunnet i at hvis vi "feiler" så vil vi føle oss helt mislykket som foreldre, kjempeskuff? Ærlig talt, det er da ikke noen krig som skal utkjempes. Man introduserer potte og doringer og tanker rundt bleiestopp, intensiverer fokuset når man har mye tid med barnet og barnet kan gå nakent rundt ute og skvette fritt. Hvis det fører til bleieslutt, supert. Hvis ikke, bedre lykke senere. Det er da ingen big deal. Det er iallefall min mening.

:tommelsmil:

Det er slik vi kommer til å prøve oss, om han klarer å slutte med tissingen så må vi bare ta det opp med barnehagen at de er nødt til å følge det opp. Har mine tvil i at dette skal gå på 1 1/2 måned, men vi gir det iallefall et forsøk :)

Når det gjelder klistremerkene så tror jeg faktisk L vil skjønne det. Han forstår veldig mye, mer enn vi tror. Slik er det med de fleste barn tror jeg. Det er vel litt hva man gjør det til selv, som med alt annet :) Her kan han f.eks sette på en vaskemaskin (nesten) helt selv, men det er fordi vi lar han hjelpe til. Da henter han tabeletter, lukker helt igjen og setter på knappen :) Akkurat som L gjør dette så gjør andres barn andre ting.

Jeg har iallefall tro på klistremerkene, ellers hadde vi ikke kjøpt dem og gjort et forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortsatt skikkelig dårlige rutiner på sovingen, og det er slik fordi det er slik vi har valgt å gjøre det. Han sover i vår seng, og vi legger oss ved siden av ham om kvelden inntil han sovner. Helt motsatt av hva helsesøster anbefalte på første kontroll. Men jeg må si at vi sover veldig godt alle tre, jeg har vel ikke sovet så mye og godt før som det siste året. Og det gjør godt når begge vi foreldrene har krevende jobber, det vil ikke funke å stille på jobb tung i hodet når man skal tenke lurt på kompliserte tema hele dagen, og være kreativ. Jeg liker ordningen vår, men mange hever et øyenbryn, så jeg pleier å si at vi ikke har helt fått til leggingen. Man får til det man vil ;)

Helsesøster kan gå og ta seg en pille. :fnise: Det er i utgangspunktet ikke farlig å samsove slik, og ungen kommer til å klare å sovne alene, og på eget rom senere, for det om.

Hva bleieslutt angår, så tar vi rett og slett med oss potta i barnehagen hjem, slik at vi har to. Hvertfall hvis doringen ikke er stas innen ferien kommer. Så lar vi det stå til. Vi spør han ofte allerede nå, om han må på tisse eller bæsje, og han svarer som regel om han må. Han rister på hodet når han ikke må, eller vil. ;)

Om morgenen ber han selv om å få komme på badet, for han bæsjer stort sett mye om morgenen. Så vi føler jo at han har gjort fremskritt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mine betenkeligheter ang. klistremerker og belønning når det gjelder en ting som bleieslutt, som tross alt har mye med både fysisk og psykisk modning å gjøre. Å gå på do/potte er ikke noe man gjør fordi man er "flink", men fordi man fysisk er i stand til å gjenkjenne følelsen av å måtte, som er nært koblet opp mot en innebygget refleks. I mine øyne er det derfor skummelt å koble dette direkte opp mot belønning. Jeg er ikke imot belønning per se, men da brukt mer i sammenhenger hvor det er vilje og motivasjon involvert i større grad, for eksempel (etterhvert) når det gjelder ting som påkledning.

Sikkert litt usammenhengende forklart. Fire timers usannenhengende søvn i natt har gjort sitt. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvordan det går, jeg hadde som sagt ikke gjort det om jeg følte han ikke var klar eller at det var helt håpløst. Han sier flere ganger at han bæsjer, så han vet akkurat når det kommer. I dag tidlig lå vi i senga å skiftet bleie (skulle måle tempen) og da sa han plutselig "tisse". Jeg tenkte jo ikke over det og tullet det bort med at det måtte han vente med, men neida. Der tisset han senga full :gjeiper:

Så lenge han er klar over når han tisser og bæsjer så lever jeg i troen, hehe. Da er det mye det at det er komfortabelt å gjøre det i bleia eller at han ikke vil på do. Om det siste tilfellet så skal vi overhodet ikke presse han, bare prøve å oppmuntre litt :)

Flickan: Så moro at han la seg så fint i sengen, han syntes sikkert det var litt gøy selv også :) Kan se det for meg når han kom inn i stua, akkurat sånn gjorde L også. D er jo så herlige og vet akkurat hvordan å smelte mammahjertet :rodmer:

Gratulerer med bachelorgrad Saeria, kan tenke meg det er deilig å være ferdig :) Synes dere er flinke som går på skole med barn, selv var det en del av planen men vi får nå sjå.

Viljah: Enig i at helsesøster kan ta seg en pille altså, hun har gitt oss mye råd som ikke passer oss og alle må finne sin måte å gjøre ting på. Må jo si at jeg er av den som ikke hadde ønsket å ha L i vår seng så lenge, men vi er alle forskjellige og gjør det av forskjellige årsaker :) Når det skal sies så hadde min svigerinne gutten sin på deres rom, dog i egen seng, frem til nå nylig. Han har akkurat fylt 3 men sovnet som en stein når han fikk eget rom og egen seng. Der har han også sovet siden og elsker det :) Så det betyr ikke at dere får det noe vanskeligere med å flytte over på eget rom i egen seng enn andre når den tid kommer :)

Og jeg kan jo tenke meg poden koser seg iallefall så han lider ingen nød :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har hørt om sånne trusebleier der de kjenner litt bedre når de har tisset på seg, noen som har forsøkt disse og vet hvor de kan kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg er bare helt skutt nå. Nå som jeg er ferdig, kjenner jeg på at jeg egentlig er sliten etter den intense jobbinga med oppgaven.

Treningstruser/avvenningstruser kjøpte jeg på nett. Jeg kjøpte av ei som syr, så de er uten sperrelag,men jeg vet bleieboden selger avvenningstruser. De er med sperrelag og skal være veldig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...