Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Altså, jeg har jo ikke noe erfaring. Bortsett fra BBH night, som funker som gress.

Jeg har kjøpt BumGenius AIO (med lomme) og Happy Heinies og Muksut og litt til... Var så i tvil om AIO eller lommebleier, så det ble litt av hvert. Kjøpt bambusinnlegg etter anbefaling fra Saeria. Og så måtte jeg kjøpe et par Eli Monster bare fordi de var så utrolig fine og se på. Uten at jeg vet om de passer eller er noe tess.. Sånn kan det gå.

Våtposer er kjøpt, til hjemme, til barnehagen og en liten en til veska. Supplert med fleecepapir (likte det bedre det lille jeg har prøvd av det fremfor rispapiret vi har nå).

Det ble myye penger i alle fall.. :sjenert:

Og det uten å ha hørt med barnehagen om tøybleier er greit for de. Men hadde egentlig ikke tenkt til å spørre jeg. Bare gi beskjed om at nå bruker vi tøybleier, sånn fungerer de, legg de i våtposen i stedet for søpla og så tar vi med hjem og vasker. Er det frekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det bare å vente på pakker i posten. Tre stykker :) Trodde ikke det var mulig å glede seg til å få bleier i posten.. Og til å vaske de, og henge opp.... Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, vi har brukt tøybleier fra begynnelsen vi. Men hobby? Den har jeg aldri skjønt. Kjøpte bleier s vi hadde og så blir det med det. Annet enn et par påfyll etterhvert pga størrelsebytter og barnehagestart som gjorde at vi trengte litt flere.

Jeg hverken syr, strikker, leser om, diskuterer, misjonerer eller shopper bleier. Er jo det som er litt av det fine med tøybleiene, de er i hus og det er det, trengs ikke stadige innkjøp. Stappingen av innlegg i lommebleiene derimot, må jeg si at er kjedelige greier, veldig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept og imli: dere er nå søte :fnise:

Jeg snuste jo også litt på tøybleier en stund faktisk, men mannen satte foten ned, for DET skulle vi ikke ha i hus nei :nei: Så da mistet jeg litt motet i det som fortonet seg som en jungel av rare navn, og metoder *forvirra* Kjenner at jeg har ikke gitt opp heelt enda, når nestemann forhåpentligvis kommer kan jeg kanskje bare følge Aricepts metode, bare bestille én - for å teste liksom? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forresten Apple Cheeks, Muksut, Celebrians og Green Acre Designs favorittene. Tror jeg. :ler:

Hehe, eg meinte meir kva type, ikkje merke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forresten kjøpt nokre brukte, av ulike merker trur eg (dei ser i alle fall veldig ulike ut), lommebleier alle saman då. Den eine skjønner eg ikkje heilt korleis fungerar :ler: men elles ser dei greie ut - men så tjukke :overrasket: 5 stk blei eit berg når eg stabla dei oppå kvarandre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at tøy ruver mer. Her har jo bleier blitt litt av en hobby. Jeg liker å prøve litt forskjellig, og jeg har både kjøpt og byttet til meg små skatter. Jeg har til og med vunnet en del bleier. Jeg har delt av premiene også.

aricept: Jeg er enig med deg i å bare troppe opp med bleiene. De barnehagene som nekter, synes jeg er ganske frekke egentlig. Ikke er tøy mindre hygienisk, og det å nekte foreldrene å bruke de bleiene de har valgt, er å tråkke over hva foreldremyndighet angår. Valg av bleier, tøy, hvilken mat barnet skal ha såvel som hvilken religion/livssyn som gjelder for familien og barnet, er IKKE barnehagens bord. De skal tvert om legge opp til et godt samarbeid og fungere som en forlenget arm av hjemmet. Innen rimelighetens grenser da.

Det er de som prøver seg med det med hygiene, men hva da når de har engangsbleiebarn som har nakkebæsj, unger som skal slutte som tisser og bæsjer på seg? Det er ikke mer hygienisk. Tvert om. Og hva med de ungen som ikke tåler engangs. Skal de nektes plass?

Jeg er glad vår barnehage er veldig positive og faktisk selv sier at valg av bleier er utelukkende vårt, og de vil gjøre som vi ønsker. De hadde fint byttet formsydde med ull om så var. Jeg :hjerte: barnehagen vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok på I en Pampers Easy Up her om dagen fordi hun var rasende og minimalt samarbeidsvillig, og det var virkelig ris til egen bak. Alt av klær, samt trekket til den lille lenestolen hennes, måtte vaskes. :roll: Hadde hun hatt tøybleie på seg, hadde ikke det skjedd, for de har bedre elastikk rundt lårene slik at man unngår sånne uhell. Jeg tror faktisk vi bare har hatt to lekkasjer i løpet av den tiden hun har brukt tøybleier, og det sier litt.

Vi har lommebleier og AIO/AI2. Jeg liker Apple Cheeks fordi man der kan legge innlegget løst inne i bleien, og bare bytte innlegget dersom de bare har tisset. :) Dessuten er de veldig myke og gode i elastikken, så jeg kan tilgi at de kanskje ikke er de som er smalest mellom beina.

Men jeg tror det lureste er å prøve seg fram til man finner en løsning som funker. Jeg vet flere som er fornøyde med for eksempel BumGenius lommebleier, og ikke orker å eksperimentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg litt rundt til hva mange andre likte. Og tok mye hensyn til hvilke typer som er pappavennlige og barnehagevennlige. Ble derfor blanding av AIO og lommebleier. Det er helt sikkert jeg som kommer til å gjøre klar lommebleiene med innlegg, så da blir de bare å ta på akkurat som vanlig bleie. Forskjellen er at de legger bleia i en pose i stedet for søpla. Håper ikke barnehagen blir vanskelig.

Ilja**: det er bare å snike inn en sånn til å begynne med... :ler:

Mannen var med på natt fordi han var lei lekkasjer han også. Jeg sjekket mye om tøybleier i starten, men ga opp fordi jeg skjønte ingenting og hadde egentlig nok med å finne meg til rette i den nye hverdagen.

Han var veeeldig skeptisk i går. Synes det var mye penger og at tøybleier var dumt. Prøvde å få han til å si hva han ikke likte med det, men det klarte han ikke forklare. Det var alt...

Er ikke plaget av lekkasjer på dagtid, men hender det sniker seg bæsj oppover ryggen. Vet ikke om det blir bedre nå. Han har perioder med veldig flytende bæsj (sånn som nå i forbindelse med tenner) og da ser jo også jeg at det blir grisete med tøy. Det er mye som havner på utsida av papiret...

Imli: har du tenkt til å bruke tøy på begge gutta eller? De passer vel nesten samme størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjem til å bruke på begge ja. Dei kan bruke same str ;) Forhåpentleg sluttar eldstemann med bleier snart då - han er jo 3 år om 2 mnd. Han SKAL i alle fall slutte i sumar - eg grøsser av ungar på mykje over 3 år som går med bleier heile døgnet. Eg er litt frustert over heile greia - for han er stort sett tørr om natta - dvs 13-14 timar utan å tisse (meir enn eg greier :fnise: ) så det er jo definitivt ikkje noko i vegen med han fysisk. Men han nektar stort sett å sitje på potte/do, og eg kan vel telle på ei hand dei gongene det har kommi noko. Er så kjipt når han våknar med tørr bleie og eg prøver å få satt han på do, men han nektar, og så tissar han morgonurinen rett i bleia :sukk: Men men, får vel berre slutte å mase på han kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleieavvenning er noe jeg gruer meg til altså. Jeg ser jo spesielt gjennom jobben hvor mange som sliter med bleieavvenning, særlig på natta, og særlig gutter.

Men nå virker det jo ikke som det er noe fysisk galt med T da, imli. Tålmodighet er vel greia? Og leser at det er viktig å rose all positiv oppførsel og bare overse uhellene. Sikkert lettere sagt enn gjort...

Min gutt hyler bare han ser potta så... Har liksom gitt det opp litt. Men tenkte jeg skulle bygge den om til doring (vi har en som både kan bygges om til vanlig potte, doring med trapp, og kun doring) for å se om det hjelper. Han er jo interessert i doen forsåvidt. Han ser jo at vi foreldrene sitter på do, og han elsker å få lov til å trekke ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her forårsaker potta raserianfall/skriking av en annen verden, så den står der bare og støver ned. Toalettring har vi ikke prøvd, men jeg mistenker at det er samme greia, men det er også litt upraktisk, siden vi har toalett i separat (og lite!) toalettrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg velsignet som har en gutt som ikke sliter med potting, og jeg er glad jeg oppdaget EC forholdsvis tidlig slik at potte har vært en stor del av livet lenge. Vi har også sånn liten og trang do, så det å sitte med han på toalettet ville vært en beklemt affære.

Men plutselig kan han jo slå seg vrang, men vi krysser fingrene. Jeg er litt ambivalent med bleieslutt. På en side skal det bli fint, men leit å pakke bort bleiene. Vi vet jo ikke om det blir aktuelt med ny tøybleiebruker, så da får vi se hva som skjer med bleiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende dei til meg, Saeria, eg har sikkert bleieungar i 5 år til :sukk:

Mini sit på potta når eg setter han der, seier "tisssssssss", gliser, og hoppar av igjen. Han sit der kanskje max 20 sekund... Me har og separat toalett, så eg har potte på badet. Har ei nede og, i tilfelle akutte behov ;) Men ser ikkje ut til at eg treng sånt foreløpig :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten - tøybleiedamer, no er det sal (50%) på tøybleier hos krabaten.no. Lurar på å bestille derifrå, men det står ikkje kva slags bleier det er? Kva slags bleie er dette? Vil ikkje ha viss det er sånne ein må ha sperrelag utanpå, kun viss det er AIO eller lomme. Står ikkje noko om at ein treng sperrelag, men eg gidd ikkje kjøpe viss eg ikkje er heilt sikker på kva det er for noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna kushies, for det er tykk, ekkel vinylplastlignende greier som sperrelag. De er stive og fæle og innlegget er i bomull som ikke suger i næreheten nok til så store unger. Jeg kunne hvertfall like greit tatt på G en brettebleie og vært like langt. Brettiser slutter de fleste med i løpet av få måneder fordi de uansett må stappes ekstra. ;)

De er billige, men ikke noe særlig tess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, den er grei, då gidd eg ikkje ha noko derifrå ;)

Godt å ha nokon her å spørre!

Dei eg har kjøpt brukt, er av merkene Wondero, Swaddlebees, P'tit Bamboo Dry og Tots Bots. Nokon som har erfaringar med dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P'tit bamboo dry brukte vi på natt en periode. Må ha sperrelag over. Tots bots aio har vi også, og jeg er godt fornøyd med den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...