Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Har dere akebrett til dissa små? Sitter og vurderer om vi skal kjøpe baby akebrett eller bare hoppe rett på rattkjelke med en gang? Noen som har prøvd seg og eventuelt har noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal dere kjøpe/ønske dere til mini`n til jul??

Vi har ønsket oss juniordyne og trekk, ellers har han det meste han trenger.

Syns det er supervanskelig å finne på noe når han er så liten og ikke skjønner så mye enda - klær har han i massevis og leker er han ikke så veldig interessert i...leker helst med fjernkontroller og mobiler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På juleønskefronten er vi blanke; muligens Duplo? Klær i neste størrelse? Lekekjøkken?

Jeg tror jeg har lyst til å kjøpe en Wheely Bug til henne, selv om prisen er litt stiv. I tillegg sikler jeg på en ullkjole jeg har sett, men jeg vet ikke helt hvor fornuftig det er. :sjenert:

Vi har et Stiga-akebrett (babytypen) som vi har arvet fra kusinene. Det er stor stas, og hun sitter godt på det, samtidig som vi kan stå bak og kontrollere når vi kjører utenfor huset her. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vurdert juniordyne, for den vanlige dyna kaster hun veggimellom. :forvirret: Så tanken er at en juniordyne vil være så stor at den holder seg litt bedre på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul regner jeg med vi får leker og klær og penger. Vi kommer ikke til å ønske oss noe spesielt. Jeg anser at han skal få ting som ikke bare passer akkurat da, men i månedene fremover. Så derfor synes jeg leker godt kan være litt mer avansert enn de han bruker nå, så han har noe for året som kommer. Duplo er flott, det har han litt av allerede, og liker å ta istykker det vi bygger :) Han har også klosser, og har begynt å stable litt med meg, jeg bygger tårn og så legger han en kloss oppå også, så skjønner poenget med leken.

Akebrett har vi ikke, så det hadde vært flott. Ang. klær så får han gjerne noe ulltøy i fremtidig størrelse, og det er alltid fint. Penger får han fra besteforeldre, og det setter vi inn på konto for ham for fremtiden.

Ellers har vi kommet til ny fysisk milepæl hvor han ikke har helt kontroll og kan slå seg veldig: Klatre opp i sofaen. Han kommer seg opp selv nå, og liker å hoppe i sofaen. Men skjønner ikke at han kan ramle ned og slå seg. Så han synes det er helt topp å stå med ene beinet på armlenet og holde seg i gardinen mens han strekker seg mot lysbryteren... Han vil også gjerne klatre opp på sofabordet, men da tar jeg ham ned. Er det meningen man skal la dem utfolde seg, eller holde igjen?

Ikveld skulle jeg lese bok med ham, og prøvde meg på litt mer animasjon enn jeg pleier. Det må dere prøve! Han hermet etter meg, og var så morsom å se på, vi begge lo og koste oss. Vi lå i senga, og jeg leste f.eks. "fulgen ristet på stjerten" så ristet jeg på meg under dyna men mest på hodet, han satt ved siden av meg i senga og ristet så veldig på hodet også, så gliste han og syntes det var kjempemorro :) Dette er en underbar tid i en mors liv må jeg si, han er så skjønn :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker til gutten her er puslespill, litt tøy, bøker, mere duplo. Akebrett har vi ikke tenkt på en gang. Vi i Bergen er jo vanligvis ikke velsignet med mye snø. ;)

Jeg har i grunnen knapt rukket å tenke på jul, egentlig. Det er så mye som skal gjøres først. Huffameg. Jaja, jeg rekker nok over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere akebrett til dissa små? Sitter og vurderer om vi skal kjøpe baby akebrett eller bare hoppe rett på rattkjelke med en gang? Noen som har prøvd seg og eventuelt har noen tips.

M får rattkjelke til jul med besteforeldre, men jeg lurer på om jeg skal kjøpe et babyakebrett også. Delvis for å ha frem til jul og i tilfelle det blir for mye med rattkjelke enda. Veldig usikker!

Hva skal dere kjøpe/ønske dere til mini`n til jul??

Vi har kjøpt lekekjøkken fra oss og ønsket mat og service med andre. Også har vi ønsket rattkjelke, ullbukse og genser, duplo, sånn gå-dukkevogn sak, cd og bøker, men er veldig åpne for andre ting enn det som står på ønskelista :)

Ellers er M høyt og lavt for tiden. Vi har sluttet å ta igjen grinda i trappa, for det er så gøy å klatre opp og ned, og ho mestrer det kjempegodt. Ho får klatre på sine egne møbler og i stoler og sofaen, men bord får ho ikke være på. Jeg mener de bare må få prøve seg frem selv, men jeg tenker at visst ho en gang får være på bordet, så blir det dumt når det plutselig ikke er lov mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har faktisk klatra opp i sofaen lenge, og no klatrar han opp på stolar og derifrå opp på benkar og bord og. Brukar t.o.m å dra ut skuffar og klatre oppi for å kome opp på kjøkkenbenker, finn han stadig sittande i vasken :fnise: Han skjønner faktisk at han må snu seg og gå med beina og rumpa fyrst ned igjen då, i motsetning til eldstemann som lenge trudde det var lurt å klatre ned med hovudet fyrst ;) Er nok fordi mini har ein rollemodell å sjå etter, for han har alltid klatra like fint både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet et babyakebrett etter kusina hans, men vi har ikke fått prøvd det enda. Ikke noe snø som har lagt seg enda.

Lillegutt har ikke skjønt hvordan han klatrer enda. Eller han klatrer opp i peisen, men sofaen er for høy for han.

Vi lurer så på hva vi skal gi han i julegave. Han har liksom alt han trenger. Hvilken størrelse er juniordyne? Vi har jo nå en større en den første vi hadde, samme str som i vogna. Den første var vel 40 * 60, den vi har nå er 120*60. Er junior større enn det?

Ellers har mannen ligget dårlig i hele går, natt og i dag med omgangssyke. Barnehagen ringte i dag og lillegutt hadde diaré. Nesten alle på avdelingen var syke så de hadde ikke gjort annet enn å skifte rennende vannbæsjbleier.... Gruer meg til en natt full av avbrytelser med full skift etter diaré og uten hjelp fra syk mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har I begynt å gå opp trappen nå. Hun holder seg i gelenderet, men det ser veldig skummelt ut. Klatre har hun gjort siden hun kunne krype; hun var vel 8 måneder gammel da jeg fant ut at seler i sprinkelstolen var lurt. :ler:

Juniordyne er vel 100x140 etter norske standardmål. Sprinkelsengdyna (som vi har) er 80x100, mens vogndyna (som vi nå bruker som hodepute, brettet dobbelt) er 65x80.

I dag kjøpte jeg en ganske stor boks med Duplo-klosser til 200 kroner, for vi hadde ingen fra tidligere, og ikke arvegods, heller. Hun moret seg med å tømme alle klossene ut på gulvet, for så å putte dem oppi igjen. Jeg ser også at hun begynner å ville kle på seg selv, og tar lua og forsøker å få den på hodet. Innsatsen skal vi i hvertfall ikke klage på.

I dag fikk vi ellers barnehagebildene, og det må virkelig ha vært en skummel fotograf, for hun så redd ut. Vi kjøper nok ett bilde samt gruppebildet, men de er absolutt ikke egnet til julegaver. :roll:

Vi har også hatt noen kvelder med leggekaos igjen; opptil to timer med hyling. I dag tok det 45 minutter før hun sovnet, og ingenting hjalp, og jeg merker at jeg blir sliten i nervene av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i natt, aricept.

Vår natt til i dag var preget av en gutt som pratet i søvne, han øvde heftig på å si "nei", babling, klasking med hender, avbrutt av episoder med våken gutt som prøve å se "dys" og en gutt som hylte til i søvne innimellom. Skikkelige skrik!

Det ble ikke så mye søvn, nei. Ikke sov han mer enn halvannen time i barnehagen, så han ble lagt kloka eks i dag. Stuptrøtt og skikkelig grinete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt verktøybenk og verktøy til L i julegave, han har liksom alt så det er så vanskelig å kjøpe noe. Vet han får noe duplo også, ellers vet jeg ikke.

I dag kjørte pappaen han til bhg og der var det stengt. ENDA en planleggingsdag, det er den 3 dette halvåret. Jeg synes de har mange av dem jeg altså.

Iallefall så var det en stolt pappa som ringte å sa at L hadde kommet inn med en bleie i hånda og sagt "beie" for så å få med pappa inn på badet, for han hadde bæsjet :rødme: Sååå stolt pappa, det var gøy.

Det går så fort at det snart er skolestart og komfirmasjon :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen planleggingsdag en gang i måneden. Stort sett alltid på en fredag. Det har jo gått greit til nå, i og med at jeg har studiedag da (får jo ikke studert en tøddel, men, men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her følger heldigvis planleggingsdagene skoleruta i kommunen, så barnehagen har vært stengt 1. oktober og neste blir nå 26. november. Jeg kan heldigvis legge opp jobben min så det ikke blir kræsj, for ellers må jeg ty til barnevakt dersom mannen ikke er hjemme uansett pga. jobben.

Jeg er litt muggen pga. dårlig kosthold i barnehagen, dvs. varmmåltidene er noe à la tomatsuppe (Toro), fiskepinner med potetmos fra pose osv. Men de har ikke egen kjøkkenhjelp, så det er vel lite man kan gjøre, annet enn å foreslå enkle forbedringer på foreldresamtalen. Ellers er det superflott, og vi føler at hun blir sett og ivaretatt. Det er bare 8 barn totalt på avdelingen, og I er i tillegg maskot spesielt for den ene av de større jentene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt noen planleggingsdag enda vi. Første er nå til mandag, 22. november og neste er mandag 3. januar.

Jeg har ikke sovet noe enda. Gått forsåvidt greit med guttungen, det er verre med far som har vondt i kroppen etter et døgn med oppkast. Akkurat sendt han ned på gjesterommet med smertestillende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I E sin barnehage har det ikke vært noen planleggingsdager og så vidt jeg vet er det ingen i sikte. De klarer tydeligvis fint å sette opp timeplanene på kveldstid/fritid.

Ang. klatring - E har klatret opp i sofaen siden han var ca 8-9mnd, så det er ikke noe nytt her. Men nå har han begynt å gå/løpe i sofaen så snart vi snur ryggen til ett par sekunder, og det er vi ikke særlig glad for. Han falt ned en gang, så kjære trodde han brakk nakken - men de er heldigvis myke disse små...

Desverre ser det ikke ut til at han lærer noe særlig av knall og fall.

Eller elsker han å sitte på bilen sin, men han klarer bare å komme seg bakover på egenhånd da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...