Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det langt igjen til han begyner å gå. Har krabbet kun ca 2 mnd og har enda ikke reist seg ved bord o.l. Startet i bhg i går så jeg håper at det kan få fart på gåinga hans :ler: Eneste som krabber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O har krabbet i flere mnd og gått langs bord etc. lenge, men han tør ikke slippe seg ennå. Dessuten liker han ikke så godt å gå med hjelp lengere. Der er så mye raskere å krabbe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

M skjønner heller ikke vitsen i å få hjelp til å gå, når krabbe går så mye raskere! Går endel bak gåbilen da, for den er kjempestas :)

Vi har lite ekte ord, men mye babling. Litt enkle ord som mamma, pappa, nam, ja, oj, pus kommer av og til.

Ellers så har vi vært igjennom en liten periode i barnehagen som har bestått av endel gråting og var lite kjekk. I dag hadde det gått supert igjen, så håper det er over :) Er visst en skummel mann der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avdelingen i barnehagen til lillegutt er det kun 1-åringer. Og der er det veldig tydelig at det ofte er forskjell på utviklingen til jenter og gutter. Alle jentene (4 stk.) går, men alle guttene (3 stk.) holder seg til krabbing foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det synes jeg var en merkelig ting å si for en helsesøster. At en ett-åring ikke sier ord rent er nå helt normalt i mine øyne. Har nå aldri møtt noen rent-talende ettåringer i min bekjentskapskrets, hvertfal. Mine små sier heller ikke mye. Det går i mamma, pappa, hade og taaaaa (takk).Tror ikke de har noen flere ord, men de babler i vei.

Ingen gåing her heller enda, men mye ståing.... leeeenge. De kan også stabbe to små museskritt før de setter seg på rumpa, men jeg regner ikke det for skikkelig skritt enda.

Bhg går greit, den største tvillingen har blitt en skikkelig blidgutt i bhg, sier personalet. Smiler, danser og vinker hele dagen. Minstemann har vært hjemme hele forrige uke, så han må jo omtrent tilvennes på nytt.... Han blir sliten på ettermiddagen og er ikke så med som størstemann enda. Begge spiser godt og sover greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I står lenge og vurderer, og klager høyt, før hun setter seg ned på rumpa og krabber avgårde i superfart. Det er visst skummelt å gå når man ikke kan kaste seg fra møbel til møbel. :fnise:

Det går visst bare flott i barnehagen, men hun er fortsatt ikke særlig blid ved levering, og jeg sliter med å holde henne våken om ettermiddagen. Nå som mannen er bortreist, må vi ut på tur med hunden, og det skjer oftere enn ikke at hun sovner på hjemveien. Heldigvis blir det med 10-15 minutter, men jeg mistenker at det gir økt energi.

På torsdag starter babysvømmingen opp igjen, og jeg er litt ambivalent, kjenner jeg. Det blir mye for en liten krabat med lange dager i barnehagen (til tross for at jeg forsøker å kutte der jeg kan), og så aktivitet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir babysvømming her også, så på de dagene, blir det nok litt mye. Heldigvis sover han godt i barnehagen. 2-2,5 timer, så han holder fint koken til syv. Men da sovner han kjapt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en uke til barnehagestart her, gru-gleder meg ;)

Fortsatt ikke fått noe særlig info fra de, så tenkte jeg skulle ta en telefon idag om hva vi skal ha med første dag, om han skal sove i vogna si der eller om de har seng etc...

Liker å være litt føre var jeg da.

E har begynt å sette seg selv nå, han har jo ikke gjordt det før, så i en alder av 1 år har han begynt. Helst i sofaen eller på noe mykt, men oftere og oftere på gulvet også, men han sitter ikke lenge i ro...

På knærne derimot kan han sitte lenge og leke med noe.

Legging av gutten går som en drøm, legger han ned og forlater rommet, og så sovner han ganske fort.

Sover fra ca 18.30 til 06.00/06.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig da, Soon!

Vi har slitt med at han har løs mage, og bæsjer midt på natta, og nå mistenker jeg rett og slett at det er søtmelkens feil. Så her kuttes den totalt som drikke (ike i mat, for der vet jeg det går fint), og så får vi se. Stabiliserer magen seg da, venter vi et par måneder med den melken. Gidder ikke stresse med den. Han får i seg litt via mat, så å ha det som drikke ser jeg ikke på som en nødvendighet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spiste en halv EOS-leppepomade i morges. :eeeh: Hun elsker å bite på de krukkene, men hadde tydeligvis fått av lokket, og hadde tatt en god jafs. Jeg sa fra til barnehagen at de måtte se hvordan det evt. påvirket magen hennes. Ellers startet jeg dagen med å rote bort en tøybleie. Jeg tok med to i posen, men plutselig fant jeg bare den ene, og den andre var ingen steder; ikke i bilen, ute i barnehagen, eller hjemme. Muligens har den falt ut og ligger under en benk e.l., og jeg antar at de finner ut hvem som er eieren.

I morgen er det som sagt svømming kl 17, så da håper jeg barnehagen lar henne sove litt ekstra. Jeg har heldigvis ingenting fast på programmet på torsdager, så jeg kan hente henne kanskje kl 15, så vi slipper å stresse fullt så mye.

Har G fått søtmelk allikevel, Saeria? Her tilbød barnehagen seg å gi laktosefri, men foreløpig har hun bare fått vann, samt yoghurt, Biola osv hjemme.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har bare gitt han en liten mengde for å teste, og det gikk heller dårlig. ;) Det var vel helst den andre delen av foreldreskapet som insisterte på å prøve, og det sammenfalt med vaksineringen, derav mistanken mot den. Men nå tenker jeg at det nok er melken, og pappaen har gladelig gått med på å kutte ut. Det er nemlig han som har fått den utakknemlige jobben med å bytte skikkelig stinkebleie midt på natta! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har kanskje skrevet det før, men jeg husker ikke... Hvorfor gir dere ikke vanlig kumelk? Er det pga allergi?

Melk er det eneste lillegutt drikker så uten melk hadde han tørket ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir ikke søtmelk pga. min egen laktoseintoleranse, for jeg tenker at hun kanskje kan være disponert, så derfor har vi valgt å vente. Hun får yoghurt og syrnede melkeprodukter, for det er mildere mot magen. Og jeg ammer fortsatt flere ganger pr. døgn, så jeg tror det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ingen kjent allergi mot melk i familien, men når magen reagerer som den gjør, så kutter vi. For min del var det i utgangspunktet ingen hast med å innføre melk, og da G fikk smake på en sup, rynket han på nesa allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, er det sånn at de skal ha melk? Vi har tilbudt lillemor det innimellom, men hun er ikke noe interessert. Er det noe vi burde prøve å venne henne til, eller klarer man seg fint uten. Hun drikker jo godt med vann, så er ikk redd for at hun skal tørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke drikke søtmelk. G får melkeprodukter gjennom kosten, og han liker også syrnede produkter, så han får da i seg litt kalsium. Dessuten er det ikke bra med for mye melk. De bør ikke få mer enn 5 dl tilsammen (inkludert det en finner i mat), for da fortrenges jern, og de risikerer å bli blodfattige, som hs sa.

Så jeg gidder ikke stresse med det. ;) Helsesøster var hvertfall enig med meg der.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E drikker heller ikke vann, nekter plent - så vi gir kumelk morgen og kveld og han elsker det - lunker den litt i microen.

Til lunsj og middag får han babysaft eller hjemmelaget saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungar drikk ikkje søtmjølk, kun biola o.l. Dei syns rett og slett ikkje det er så godt, trur eg. Dei elskar jo Biola ("Bojja" som eldstemann kallar det) og når den står i kjøleskapet gidder dei vel ikkje drikke noko anna ;) Dei får Biola morgon og kveld, elles vatn. Innimellom saft og juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...