Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Her er det også kun krabbing. Men for en fart!! I elsker å kikke i alle skap, vesker o.l. er overalt for tiden. Utrolig glad i musikk og blir gal av glede når han ser kyr :fnise: og storebroren sin. Starter i bhg på mandag og jeg er kjempespent. Tror det går bra siden han er så sosial, men samtidig er han en mammadalt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

G står ikke uten støtte,og kravler for det meste som vanlig. Krabbe kan han, og gjør han litt, men det går ikke fort nok for han.

Han er av den språklige sorten. Det går mest i dys (lys), og se. Ellers sier han: der, nam, mamma, pappa, beibi, bibi (pusen kaller han ikke pus lenger, men bibi), nan (banan), se der, se lys, gis (gris), ysj (pysj), ba (ball). Det er ordene han bruker regelmessig og korrekt.

Ellers har han sagt tiss noen ganger på potta og poo og bæsjnår han bæsjer på potta, men ikke nok til at det er regelmessig bruk av ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har blitt skikkelig mammadalt etter jeg begynte å jobbe.

Henger seg fast rundt beina mine, så jeg ikke får rørt meg, og vil opp i armene hele tiden - det er jo veldig søtt, men litt slitsomt også.

Samtidig er han veldig klengete på pappa`n også - blitt mye mer kosete enn før :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om tekstiltusj, jenter :)

E er 1 år idag :rødme:

Gratulerer til jenta di også, NiChia, som blir 1 år idag - HURRAAAA :ler:

Jeg har ikke vært her og skrevet på leeenge, så så ikke dette før nå.

Gratulerer så mye til E som hadde burdag forrige tirdag! :hurra: Jeg tenkte på dere ganske mye på dagen kan man si. Det er rart å tenkte på at de er 1 år allerede, og at de er to som har samme burdag er 1 år hver :)

Og takk for alle andre gratulasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene tvilling har blitt syk, stakkars. Ørebetennelse på begge sider, samt i halsen. Nå har han fått penicilin etter en uke med skrantende form. Vi måtte inn på legevakten natt til mandag fordi han plutselig pustet veldig dårlig. Da fikk han adrenalin på forstøver, samt Betapred?. Han ble bedre, men ble verre igjen i dag. Da gikk vi til fastlegen og fikk heldigvis medisin til ham. Foreventer bedring ganske raskt nå, han har fått to doser alt og sover godt nå. Han har hatt over 40 i feber, noe som er litt skummelt...

Nummer 2 har vært i bhg alene, stakkars. Mandag var han sutrete og gråt mye, men i dag han han vært blid igjen og veldig aktiv. Nå øver han på å stå hele tiden og er stolt som en hane når han reiser seg opp på gulvet. Breidbent stilling, det er en solid plugg vi har.

Begge står masse nå og tar et par museskritt alene, men setter seg fort ned på rompa og krabber videre. Nå tror vi det blir gåing innen et par uker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her og skrevet på leeenge, så så ikke dette før nå.

Gratulerer så mye til E som hadde burdag forrige tirdag! :hurra: Jeg tenkte på dere ganske mye på dagen kan man si. Det er rart å tenkte på at de er 1 år allerede, og at de er to som har samme burdag er 1 år hver :)

Og takk for alle andre gratulasjoner :)

Tusen takk for bursdagshilsen - ja, tenk at det har gått 1 år alt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her koser vi oss på fjellet. Lillegutt er blitt bedre i magen. Fortsatt blått, men ingen diaré lenger. I tillegg til bivirkning fra vaksina har han nå fått en jeksel, så den kan ha hatt noe å si den også.

Ikke vært så heldig med været, men i dag lysnet det og vi gikk første fjelltur på lillegutt. Han stortrivdes i den nyinnkjøpte bæremeisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært rolig her inne om dagene.... Nå har vi feiret I sin bursdag 2 daga til ende. Nå gjenstår ett kaffebesøk i morgen. Når man ikke har så stor plass må man desverre dele opp. Men koselig likevel da :) Fikk en liten bløtkake helt for seg selv og gikk på den med dødsforakt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ettåringen! :)

G har fått de festlige vaksinene, og har også fått problemer med magen som følge av dem. Så her har det vært forholdsvis løs, og skikkelig sterk bæsj, slik at han faktisk er sår for aller første gang! Ikke moro for en liten gutt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake fra ferie på fjellet. Vi har hatt det kjempefint og lillegutt har storkost seg. I bæremeisen oppe på fjelltur bare bablet, sang og lo han. Tydelig at det var moro. Fikk jo så god oversikt, ble til og med høyere enn pappa :ler:

Når det gjelder språket er ikke vår gutt kommet langt. Han sier faktisk ingen ord korrekt. Fikk beskjed fra helsesøster å øve. Men det har vi jo gjort hele tiden. Han babler masse og han sier lyder/ ord som vi forstår, men som ikke er korrekte. Så han prater bevisst, men ikke korrekt. Eller han sa pappa for første gang for en ukes tid siden. Hittil har det vært dadda. Og han sier mamamama i stedet for mamma. Og han har sine ord for hunden, nam og lys.

Krabbe har han gjort lenge og et superrask. Gått med støtte rundt bord og dytte på stoler og slikt snaue to måneder. Gått med støtte ved å holde seg fast i en finger fra mamma eller pappa en ukes tid. Han begynte med det på ferie og synes det er veldig morsomt. Ville øve hele tiden. Han står støtt uten støtte og reiser seg opp og setter seg ned uten støtte. Så det neste steget er vel egentlig å slippe seg. Men vi stresser ikke, han får ta alt i sitt eget tempo og det kommer når det kommer.

Spent på barnehagen i morgen. Han var jo fire korte dager i barnehagen før en uke ferie. Spent på om han husker noe i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jammen store forskjeller på helsestasjonene. Her stresset ikke helsesøster (eller legen) hverken med de som ikke kunne gå eller si ord. Det er ingenting som haster, var hennes kommentar.

Hun spurte om alle hadde begynt å reise seg litt/prøve å reise seg da, så det forventet hun kanskje at de fleste kunne eller prøvde. Og det gjorde de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på det jeg også. Helsesøster var veldig bestemt på at når man er 12 mnd skal man si et par ord. Gåing nevnte hun ikke noe om, annet enn at hun spurte. Legen nevnte ingen av tingene. Han leste i journalen hva helsesøster hadde skrevet og så sjekket han alt det fysiske.

Fikk bare beskjed om å øve på prating så skulle hun ta det opp på neste kontroll. Jeg tar det med ro. Pappa'n var sent ute med språket, han fikk til og med logopedhjelp i 3-års alderen og han prater helt fint og normalt nå (bortsett fra at han ikke klarer å rulle på r'en... han burde hatt skarredialekt ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt normalt at ein eitåring ikkje snakkar! Dei færraste gjer jo det... Nokon seier nokre få ord, men mange seier ingenting. Mini seier "ma-ma-ma" til meg, men det er alt. Trudde han var flink, eg... Storebror sa ikkje noko særleg før han var 14-15 mnd. Men då løsna det skikkeleg, og han er langt framme språkleg no. Herligheit, enkelte ungar seier jo ikkje meir enn eit par ord når dei er 2-3, og det er heilt normalt det og. Syns det var merkeleg av HS å seie det, Aricept. HS her har aldri sagt noko slikt. Har for øvrig heller aldri høyrt om ungar som aldri lærar seg å snakke (med mindre det dreiar seg om døvstumheit e.l), så eg trur ikkje me treng og bekymre oss, nokon av oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det hørtes rart ut, Aricept. Her sa HS at det var først ved 15 mnd at det pleide å løsne for de fleste språklig sett. J sier ingen ord enda, eller han sier mamma når han sutrer, og han er snart 14 mnd. Har ikke tenkt at det var spesielt sent. Stresser ikke med det. Han går ganske godt nå da, selv om det fortsatt går raskere å krabbe, så han tyr ofte til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ikke stresse så mye med språket enda og ikke tenke for mye på hva helsesøster sa. Hun pleier å være så fornuftig og henger som regel ikke igjen i gamle normer så da hun sa det slik så ble jeg faktisk litt lei meg. Det er jo ikke gøy å høre at ungen din henger etter i utviklingen og at man må øve masse fordi han ikke prater som han skal..

Ellers gikk første dag tilbake i barnehagen fint. Han husket tydeligvis noe av de fire dagene han har vært det før ferien. Han gråt litt med en gang vi kom og han gråt da jeg gikk, men hørte det ga seg da jeg sto i gangen og tok på sko. Og han hadde gitt de en skikkelig fin bæsjebleie. Møkk fra ører til tær... Fikk med meg en forseglet pose med skikkelig tilgriset tøy. Uff, det er første gang vi opplever at han er sår i rompa. Bæsjen har vært sur en ukes tid. Vet ikke om det er vaksinen eller jækselfrembrudd som har skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sur bæsj her også, og jeg skylder på vaksinen, for tennene har roet seg ned. Men heldigvis holder bleiene på eksplosjonene. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det dumme med tøybleier; de holder også ekstremt godt på lukt. Det har ved noen anledninger ført til at vi ikke har skiftet raskt nok; spesielt er det vanskelig å oppdage når hun bæsjer sittende i vogna. Hun fikk en fin, rød fartsstripe av det. :forvirret:

Ellers går det flott i barnehagen. Hun er visst blid og fornøyd, men ikke når jeg leverer henne. Men jeg har flere ganger sett at hun har sluttet å gråte før jeg har forlatt barnehagen, så da er det nok ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da er det nok ikke så ille. Godt hun koser seg. G har hatt litt snikebæsj han også, pga. vaksinen, så han har også blitt litt rød og faktisk sår for aller første gang. Det verste, eller beste, er at vi har kunne kjenne en svak eim av han, så det har vært spenstige saker i bleia. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag greide mini å reise seg opp utan støtte for fyrste gong! :hoppe: Han gjorde det to gonger. Stod berre eit sekund eller to, men reiste seg heilt sjølv frå golvet :tommelopp: Han har og begynt å greie å stå ganske lenge åleine (10-15 sek), viss han har støtta seg på noko fyrst. Kanskje kjem dei fyrste skritta snart? Hugsar eldstemann kunne gå lenge før han reiste seg utan støtte. Tydeleg at ting kjem i ulik rekkefølgje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...