Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

I satte seg opp en måned eller så før hun begynte å krabbe. Deretter lærte hun å reise seg opp noen uker senere.

Vi sliter litt med dagsøvnen. Hun trenger nok egentlig mer søvn enn hun får, men nekter å sovne på den siste luren. I dag var hun altså våken fra før kl 12 og fram til leggetid uten å sove ett sekund, enda hun var trøtt så det holdt.

Jeg tror vel i grunnen at løsningen blir å flytte den første (og eneste) luren fram mot 11-11.30, og ta det derfra, men det føles litt merkelig. Til gjengjeld sovner hun raskt når hun legges kl 19, men det er like fullt morgen kl 5. :eeeh: Heldigvis funker puppen, enn så lenge, som søvnforlenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mini satte seg opp ved ca 8,5 mnd, like før han starta å krabbe.

Nettane er ganske bra for tida, bortsett frå når det blir for varmt (me søv på eit bittelite, vestvendt rom utan moglegheit for å lukke opp vindauget meir enn ei lita glipe...), då blir det litt kaving og grining.

Men som regel legger eg han rundt kl 19, og han brukar å sovne greit. Må ofte opp eit par gonger for å roe ned (han likar å stå i senga å rope istadetfor å sove ;) ), men etter det sovnar han som regel greit. Morgon er som regel ein gong mellom 6 og 7, men han vaknar framleis eit par gonger i løpet av natta. Lar seg heldigvis roe lett dei fleste gongene, får litt vatn og sovnar igjen. Innimellom vaknar han oftare, og då søv han som regel lenger om morgonen (har sovi til 8!), men eg syns det er betre når han vaknar lite/ikkje noko og heller står opp kl 6 :)

Pupp om natta er heldigvis over for godt (sååå deilig!!!), passar på å vere "hard", og det er null pupp før me har stått opp og han har blitt skifta på og kledd, slik at han skjønner at det må vere morgong før han kan få. Det veit eg av erfaring at eg har igjen for seinare :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har krabbet og reist seg i flere måneder, derfor jeg lurte på om det var litt "unormalt" at han ikke setter seg opp selv.

E sovner mellom 18.30 og 19.00 og våkner mellom kl 04.30-06.00 - syns det er litt vel tidlig når klokka fortsatt viser 04....

Sovner som regle en liten dupp igjen, men sånn som i natt var han våken fra 02.20 til 04.20 - altså 2 timer, men sov bare i en time før det var morgen...

Han tar det ikke igjen på dagtid heller... begynner å bli litt lei av dette sovestyret nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke uvanlig at de ikke setter seg opp selv. G har nettopp begynt å gjøre det her. De er så forskjellige de små. :)Det eneste de har felles, er vel at de er herlige! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kommet hjem fra 3 herlige ferieuker. Vi har vært i Toscana og hos familie på Østlandet. Toscana var skjønt, og både vi og J koste oss masse. Må bare si meg enig i at italienere virkelig elsker barn, overalt hvor vi gikk fikk J masse oppmerksomhet.

Her har det virkelig skjedd masse siden jeg dro, er så moro at utviklingen skjer så raskt nå. Orker ikke kommentere alt, men jeg leser om alt med glede. :)

J har fått 2 tenner i løpet av ferien og har nå 6 totalt(2 nede, 4 oppe). Han er blitt veldig stødig på å gå med støtte. Nå går han ordentlig på fotbladene og ikke bare på tærne og utsiden av foten som i begynnelsen. Han snakker ikke noe særlig, men sa mamma for første gang på lørdag. Det varmer jo :rødme:

Vi fikk leiligheten vi håpet på, og vi har også fått solgt vår egen, så nå blir det flytting i begynnelsen av august :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med salg av bolig og ikke minst kjøp! :smilbla:

Moro med 6 tenner og en liten en som begynner å bli stødig. G har de samme tennene som J, men går gjør han ikke. Han prater litt mer da. Lys, pus, ball, nam, mamma og pappa er ord som er i stadig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Saeria :) Merkelig at det er så forksjell på de, J er langt unna å kunne si så mange ord hverfall.

Mener Minnimusepus sin gutt har bursdag i dag, så gratulerer med dagen til sønnen din, om du fortsatt henger her inne. :bursdag:

J blir ett år i morgen, jommen har tida gått fort. Tenk at vi nå har en ettåring. Vi skal ikke gjøre så mye ut av dagen, da vi feiret i helgen med familien og folk er på ferie nå. Mannen må dessuten jobbe overtid for å ta igjen etter ferie og permisjon, så det blir jo egentlig litt stusselig. Og attpåtil skal J på kontroll og få vaksine. Huff, godt han ikke kommer til å huske denne bursdagen når han blir større :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bursdag: på forhånd til gutten, BD, og til din Minnie (om, når og hvis du ser innlegget)!

Tenk at nå kommer det til å aule med ettåringer etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt samme bilstol som dere, effy. Hvilken farge valgte dere?

Vi valgte beige bilstol :)

Grattis med 1-åring, BD :blåse:

Så fort tiden har gått! Her er det 3 uker til bursdag...

Lillegutt setter seg ikke opp selv. Men han krabber og går rundt bord etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner :) Dagen i går gikk rolig for seg, men i dag får vi noen venner på besøk.

Alt var fint på kontrollen. J er nå 77 cm og 10,4 kg. Han har flatet litt ut i veksten og ligger nå stabilt på gjennomsnittet, dvs at han faktisk har falt 2 kurver. Det det bekymret imidlertid hverken legen eller hs, så da bekymrer det ikke meg heller. Han ser sunn og frisk ut. :)

Jeg sluttet forresten å amme ham i løpet av ferien, og det er faktisk veldig deilig å "få kroppen" tilbake. En hyggelig bi-effekt er dessuten at han sover lenger om morgenen. Nå sover han til 7-8, det er herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten samme bilstol som dere Ilja og Effy, vi valgte turkis farge vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ettåringene Minnimusepus og BD :)

Tenk at de første i terminklubben har så store barn alt - det går skremmende fort.

Her har E innimellom begynt med litt matnekt - mme er ikke noe særlig godt lenger - lager 2x 135ml pr dag, og han drikker max halvparten - vann drikker han heller ikke, men babysaft og presset appelsinsaft m/vann er han veldig glad i.

Nekter innimellom brødskive også, mens grøt og middagsglass stort sett går ned.

Ser ut som det kommer fler tenner oppe nå, kan kanskje være derfor brødskive ikke er så godt?

Noen som har forslag til andre ting han kan få å drikke? Er jo redd han får i seg for lite væske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I drikker heller ikke noe særlig. Hun vil ha, men det blir med noen få slurker. Men jeg håper hun får i seg nok væske gjennom ammingen.

Har du prøvd eplejuice? Coop har en mild eplejuice som er ganske populær her (heter noe med Eplejuice fra Østerrike).

Her har I kuttet den siste luren. Det er veldig smart, synes jeg. NOT. Hun har flere dager gått våken ca. fra 12-12.30 og fram til leggetid kl 19, men å sove er tydeligvis for pyser, for selv ikke en times trilletur fikk henne til å glippe med øynene.

I dag fikk jeg forskjøvet luren til 11.30, og da sov hun i en knapp time. Jeg bør kanskje se om den kan forskyves til 12 siden hun ikke vil sove mer enn en gang? Heldigvis er hun veldig blid det meste av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke prøvd den eplejuicen. Bare rene juicer foreløpig, uten tilsetningsstoffer (vet ikke omd en du nevnte har det da).

Huff, dere fortsetter å styre med søvnen skjønner jeg, ikke lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt ren eplejuice uten noe fiksfakseri. :) Jeg har hele tiden gitt henne rene, vanlige juicetyper, for babysaftene som selges anser jeg som litt tull og tøys. Tine har vel også pærejuice, på sånne småbokser? den er i hvertfall søt og god. Du kan også forsøke å spe ut kokevannet man får ved å koke svisker til sviskemos, hvis du driver med den slags. Men det har jo en effekt på magen i tillegg. :)

Jeg tror den er laget på en annen type epler, for den har mindre syre enn vanlig eplejuice. Ellers kan du jo forsøke smoothie. I liker også farris eller annet boblevann, men det får hun ikke annet enn en slurk fra mitt glass.

Nattesøvnen går forresten lekende lett om dagen, og jeg synes det er greit at hun selv signaliserer at hun ikke behøver så mye dagsøvn. Problemet er bare å finne det riktige tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soon, vi fikk tips om å prøve Biola. Helsesøster sa i alle fall man kunne begynne med det nå når hun var blitt 10 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumme med de smakssatte Biola-typene er at de er tilsatt ganske mye sukker. Man kan selvsagt forsøke å blande naturell Biola med litt fruktjuice, evt. teste om barnet vil ha den naturell. Jeg gir forresten ikke sukret yoghurt, heller, men blander naturellyoghurt med hjemmelaget fruktmos. Det går ned på høykant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo kjempelurt, Honesty. Var å så etter yoghurt til lillemor, men alt var jo stappfult av sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere pleide jeg å kjøpe frosne blåbær som jeg tinte, og blandet med naturellyoghurt. Det kan man jo også gi til babyen. :) Nå pleier jeg også å blande litt små havregryn inn i yoghurtblandingen, så blir det müsli. I kveld spiste hun for eksempel yoghurt med aprikos/bananmos og havregryn, og virket veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...