Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere med drikke til barna egentlig? Mannen som mente vi burde gi lillemor vann til middagen?

Men samtidig mener jeg å ha lest at de får nok væske gjennom morsmelken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir ingenting annet enn morsmelk, men hun har fått en kopp som hun av og til får vann i, for å øve. Så lenge du ammer bortimot fullt, vil barnet få nok væske, så vidt jeg vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i det dere sier jeg. Greit det krever litt tid og tålmodighet, men en har da helger og ferier etc.. En skal ikke tvinge dem til å gå, men det skal vel ikke så mye til for å gjøre det interessant å tisse på do/potte. Kan væe noe så enkelt som å få et lite klistremerke i klistreboka hver gang de tisser der, eller andre småting.

De fleste av mine venninner har brukt bleier på ungene sine til de er rett rundt 3 år, det er greit. Men når en 4-åring bruker bleier synes jeg det begynner å bli ekkelt rett og slett. Vi, eller jeg, tenker å begynne på våren det året han fyller 2 år. Da har vi også --hele sommeren på oss hvor begge har ferie og slike ting.

En må bare ta seg tid til det, handler vel litt om det også.

----------

Her har vi gitt L agurk de siste dagene, og det elsker han å tygge på. Prøvde banan i går og han grøss når lenge etterhan hadde putta det i munn :fnise:

Honningmelon derimot, det likte han. Så nå er det godt å endelig ha funnet noe han kan ha :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer 4-5 måltider til dagen, men gir vann til de andre to måltidene han får grøt. Er godt å ha noe å svelge unna med, og veldig fint å venne de til å drikke vann tidlig :)

Han drikker ikke kjempemasse da, men blir en 50-60 ml om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer dessverre ikke så mye lenger etter sopp, brystbetennelse og sår på puppene. Prøvde og gi henne litt fra tutkopp til middagen i går, så da får jeg bare fortsette og gi henne det innimellom. Og det virket ikke som hun hadde noe i mot det, selv om mye rant ut igjen også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg vil at hun faktisk skal få i seg noe, har jeg gitt henne fra espressokopp eller shotglass. :Hehe: Men det beste er selvsagt at de får øve litt selv. Vi har kjøpt tutkopp fra Avent med ventil, slik at det ikke blir så grusomt mye griseri, men jeg tror ikke det er så mye hun får i seg.

Hun sliter fortsatt med magen etter innføring av fast føde, til tross for at jeg tilsetter maltekstrakt og kaldpresset rapsolje, og også gir sviskemos. :tristbla:

Hun presser og presser, men det kommer bare ørlite i bleien, så jeg tror jeg må gå tilbake et skritt. I dag blir det bare sviskemos til lunsj, i hvertfall. Heldigvis "trenger" hun ikke fast føde, for jeg har masser av melk, men før eller siden må hun jo vennes til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det håper jeg også. Magen er nok litt av grunnen til natteuroen, også. Nå har jeg gitt henne hjemmelaget sviskemos og vann, og ingen grøt eller noe annet. Får håpe det får fart på magen. Jeg skulle aldri tro jeg ville velkomme en bæsjebleie, men man krysser stadig nye terskler :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye man skal gjennom som småbarnsforelder ja, Honesty :ler: får håpe det får fart på sakene i dag da.

Takk for tips ang potte Saeria, vi fikk kjøpt en (u)brukt hjertepotte i dag faktisk. Fikk den for bare 50 kr, det var jeg fornøyd med. Prøvde den nå nettop, og han satt kjempefint på den. Merker at den passet mye bedre til en liten stump. IKEA sin er nok beregnet på litt større barn. Tenkte overhodet ikke på passform da vi kjøpte den, trodde en potte var en potte liksom ;) Så i morgen kansje vi får bæsj i potta istedetfor på stellematta og hælen til lillegutt. (Han bæsjer alltid mer når jeg tror han er ferdig, og jeg driver og skyller kluten, og så sparker han i bæsjen :sprettoy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, eller jeg, tenker å begynne på våren det året han fyller 2 år. Da har vi også --hele sommeren på oss hvor begge har ferie og slike ting.

Akkurat det samme har jeg tenkt. Er ikke sikkert vi får det til, men det skader vel ikke så mye å prøve. Sommeren er vel uansett en god tid til å begynne pottetrening, da det i utgangspunktet er lite klær på kroppen.

Jeg tenker på grøss og gru også på neste steg jeg da, altså ; maaaammaa, jeg er ferdig, kom og tørk! Uff.. Det er faktisk ikke så lenge siden min niese klarte å tørke seg selv etter stort besøk på do. Det var ikke lenge før hun begynte på skolen hun klarte det selv. og i følge min bror er det er par i klassen som måtte ha med lærer på do i begynnelsen. Det er vel strengt tatt ikke en lærers jobb? Håper inderlig jeg klarer å få min sønn til å tørke seg selv etter dobesøk før han er 6 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir egentlig kun mme som drikke. Vi prøver å gi vann, og har i tillegg kjøpt noen fruktdrikker fra 4 mnd, men han liker ingenting av det.

Han er kjempeinteressert i glassene våres hvis vi har brus oppi. Han følger med glasset hele tiden, og så fort vi tar det opp fra bordet for å drikke, spreller armer og ben. Han vet jo ikke hva brus er, og har aldri smakt så skjønner ikke hvorfor han reagerer sånn. Vi tenkte jo at det var en glimrende måte for å "lure" i litt vann. Han er nesten ikke interessert i glasset i det hele tatt når vi har vann i det. Han drister seg til å smake, men så fort han skjønner det er vann, så sperrer han av munn med tunga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J drikker noen slurker vann til hvert måltid. Vet ikke helt hvor mye det blir tilsammen, ikke voldsomme greier. Men han liker det, og synes det er mest stas å drikke fra vårt glass. Gir han tutekopp som han leker seg med også, men han får ikke ut noe særlig drikke av den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, mye man skal gjennom som småbarnsforelder ja, Honesty :ler: får håpe det får fart på sakene i dag da.

Takk for tips ang potte Saeria, vi fikk kjøpt en (u)brukt hjertepotte i dag faktisk. Fikk den for bare 50 kr, det var jeg fornøyd med. Prøvde den nå nettop, og han satt kjempefint på den. Merker at den passet mye bedre til en liten stump. IKEA sin er nok beregnet på litt større barn. Tenkte overhodet ikke på passform da vi kjøpte den, trodde en potte var en potte liksom ;) Så i morgen kansje vi får bæsj i potta istedetfor på stellematta og hælen til lillegutt. (Han bæsjer alltid mer når jeg tror han er ferdig, og jeg driver og skyller kluten, og så sparker han i bæsjen :sprettoy: )

Så bra at dere fikk en slik. Jeg snappet opp tipset fra drevne ECere, og leste på svensk EC-forum at den egner seg til mindre stumper, siden hullet ikke er så stort. :)

Jeg venter på min i posten. Gav 100 kroner for den. Greit nok det, så du var heldig som fikk den så billig. :smilbla:

Hva vanndrikking angår, så er ikke G så veldig på det. tutekoppen blir han bare frustrert av, men han viser nok mer interesse for den senere, tenker jeg. Får bare gi han tid.

Han er kjempeinteressert i alt vi putter i munnen vår da. Følger nøye med på oss når vi spiser på noe. :)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har forresten G begynt å ta seg til begge ørene, han gned seg litt i det ene i går, så jeg lurer på om det er noe som plager han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da. Får håpe det ikke er det Saeria, det er nok ikke noe kjekt.

Nå har J spist en hel brødskive. Vi hadde ikke noe passende middag til ham, så jeg smurte en brødskive med leverpostei og gav ham i biter. Han likte det kjempegodt og spiste hele (minus skorpe selvsagt). Etterpå fikk han litt fruktpure til dessert, og avsluttet med litt pupp. En veldig god matdag i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er særlig venstre øret som plager han, og han stevde med å sovne i sted. han lå og gned kosekluten inntil øret med gjevne mellomrom, og ynket seg litt. Han sovnet til slutt på armen min, men ikke uten å gni øret sitt. Han har vært litt småsutrete og ble usedvanlig fort trøtt (etter en times tid bare), men ingen feber.

Hmm...godt vi har stikkpiller på hus i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvannsspray til nesen er også lurt hvis det er snakk om ørebetennelse, og dessuten å heve hodeenden av senga. Her tror jeg det er ny tannrunde på gang, selv om jeg ikke kan se/kjenne noe. Oppførselen tyder på det-hun sikler enormt og tygger på underleppa si, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har saltvann i dråpeform, og han har ligget med litt hevet hode den siste tiden pga. tett nese. Akkurat nå sover han, så det blir n sen tur på butikken. Tenkte jeg skulle lage aïolien din, Honesty. Til i morgen, og bakte potetbåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...