Gå til innhold

Generelle spørsmål om å ta lappen

Gjest Vil ha lappen...

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha lappen...

Jeg lurer litt på det med å få tatt lappen. Jeg har nå tatt det aller aller meste av det obligatoriske, mangler bare 3 klokketimer med obligatorisk sikkerhetskurs på vei.

Nå har det seg sånn at jeg har flyttet (kom inn på et studie i en annen by), og her kjenner jeg ingen jeg kan kjøre med. Jeg føler at jeg står helt stille når det gjelder kjøringen nå, at jeg ikke blir bedre, og det er jo ikke noe rart når jeg ikke får kjørt så mye her jeg bor og kun får kjørt når jeg er hjemme på ferie.

I tillegg så tenker jeg det at å ta lappen i Oslo er noe av det vanskeligste stedet å ta, og når jeg likevel ikke skal bo i Oslo noensinne (men vokste opp der), så føler jeg det er unødvendig å ta den der.

Spørsmålet er nå.. er det mulig å ta de siste 3 klokketimene på en annen kjøreskole som er her jeg bor?

Hvor vil det være lettest for meg å ta lappen? (Oslo hvor jeg vokste opp, i byen jeg studerer nå, eller et annet øde sted hvor det er lett å få lappen..)

Er det veldig farlig om man bommer på bakkestart en gang iløpet av oppkjøringen? (har litt å si på clutchen for min del.. hvis jeg ikke har en bil jeg er vant til på oppkjøringen så er jo også clutchen annerledes og da kan jeg nok kanskje drepe bilen en gang..)

Det handler ikke om å få lappen uten å være flink nok, for jeg er veldig skeptisk og urolig av meg, er egentlig ikke noe glad i å kjøre bil (pga jeg tenker for mye konsekvenser og ansvar), men jeg er nødt til å ha lappen innen ett år, da blir jeg mamma og har behov for å kunne kjøre rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok ta de siste timene på hvilken som helst skole, jeg personlig ville tatt i Oslo for erfaringens del. Men føler du deg ikke klar for Oslo, så ville jeg tatt det på den mer øde plassen til man lærer å kjenne trafikken og bilen, for å så utfordre seg selv til storbyer.

Og å kvele bilen er jo veldig vanlig, så tror ikke det har så mye å si. Men, man får pluss i boka om man klarer det ;) Husk å bruk håndbrekket aktivt ved bakkestart, og øv deg mye, så går nok det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bommer litt på en bakkestart stryker man nok ikke på det, men er det en generell tendens, sammen med andre ting, kan det bygge opp under stryk pga dårlig kjøretøyhåndtering. Generelt så er det bedre å heller gi litt mye gass, og ruse bilen, enn å kvele den.

Om man bruker håndbrekk eller ikke ved bakkestart er en smakssak, jeg lærte å gjøre det på begge måter, og fikk beskjed av kjørelærer at jeg kunne velge. Og jeg synes det er mye lettere uten håndbrekk.

Hvis du skal kjøre på en annen skole vil du jo få prøvd bilen i de timene du har igjen, og dersom du er usikker på bilen bør du jo også prøve å få en dobbelttime som oppvarmingstime, før oppkjøringa, så du kommer inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...