Gå til innhold

Kristen kvinne + mulimsk mann= religionen til barnet?


Gjest Gjest_britta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_britta_*

Jeg har bare et spørsmål som jeg har lurt ganske lenge å nå.

Viss en kristen kvinne gifter seg med en muslimsk mann og de to får et barn sammen... hvilken religion får det barnet da? er det mannen som bærer frem religionen sin, eller er det kvinnen som bærer frem sin?

tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

I følge islamsk tradisjon/lov får barn farens religion. Det er derfor tillatt for en muslimsk mann å gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne, mens det ikke er tillatt for en muslimsk kvinne og gifte seg med en ikke-muslimsk mann.

Når det gjelder hvilken religion barnet til slutt får, så er det ikke sikkert dette spiller så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet blir unnfanget uanfektet av religion, det har ingen religion ved føldsel. Det kan imidlertid la seg overbevise eller bli indoktrinert, men det har ingen religion per se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett mannen som er "bærer" av religionene men det er selvfølgelig opp til hver og enkelt hva de selv ønsker.

Jødedommen er forresten eneste religion der kvinnen er "bærer" av religionen. Er ikke moren din jøde så er man ikke født det heller selv om faren din er jøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*
Jeg har bare et spørsmål som jeg har lurt ganske lenge å nå.

Viss en kristen kvinne gifter seg med en muslimsk mann og de to får et barn sammen... hvilken religion får det barnet da? er det mannen som bærer frem religionen sin, eller er det kvinnen som bærer frem sin?

tusen takk for svar.

Ungen blir muslim. Sånn er det med den saken.

Inlägget ändrat. Se reglerne

/Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Trodde det var sånn at muslimske menn kan gifte seg med jødiske kvinner eller kristne kvinner fordi at de har de samme røttene, men barnet blir da muslim. Det trodde jeg egentlig også at kvinnen ble? Mulig alt jeg sier nå er feil, men sånn trodde jeg det var da. Mulig jeg blander med en annen religion nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslimsk mann har lov til å gifte seg med muslim, kristen eller jødisk kvinne. Ingen andre religioner eller ikke-troende. Barnet vil bli muslim, ifølge islam. Noe mannen må opplyse sin kone om(selvfølgelig før giftemål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette forutsetter jo at folk faktisk følger religionene sine helt ut, og det gjør de jo ofte ikke. Det finnes mange kristne menn som er gift med muslimske kvinner, selv om noen mener det strider mot diverse regler og tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at mine barn vil ha en oppvekst fri for religiøs smuss. :)

Fatter ikke at det vestlige framskrittet klarte å bli holdt tilbake så lenge grunnet slikt vanvidd. Religiøse som har samme religion som sine foreldre burde ta en tenke- og reflekteringspause synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest ikke mange
Men dette forutsetter jo at folk faktisk følger religionene sine helt ut, og det gjør de jo ofte ikke. Det finnes mange kristne menn som er gift med muslimske kvinner, selv om noen mener det strider mot diverse regler og tradisjoner.

Det er ikke mange nei..

Noen finnes dog men da må de konverter til Islam. (Les ikke kristne lenger)

Hørt om Ola (Amir) Thune :)

Muslimske kvinner FÅR IKKE gifte seg med vantro menn. Dette er haram.Dette er fordi at religion følger mannen. Og for at islam skal bre om seg kan muslimske menn få barn med vantro kvinner. Barna regnes da som muslimer.

Hvis muslimske kvinner fikk barn med kristne menn er sjangsen stor for at barna blir vantro.....

"Ja men de fleste menn som er født i Norge er liberale osv. Desverre stemmer ikke dette når undersøkelser viser at 2 generasjon ofte er mer positiv til sharialover, jihad ol". Omtrent som norskamerikanere som er mer norske en nordmenn. Spesielt i england er ekstremismen større i yngre aldersgrupper.

Men det er kanskje ikke noe sjekketriks i "bli kjent fasen" at barna har en relativ stor sjangs for å bli islamister.

Litt kjipt hvis sønnen til mari fra kongsberg kommer hjem med en nyinnkjøptkoran, lar skjegget gro og vil reise på studietur til nord agfahanistan. Og hun er en vantro kvinne og burde skamme seg. Ungdomsopprøret fra helvete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn er født nøytralt. Det er forkastelig å påtvinge noen religiøse synspunkter. Barn er ikke i stand til å velge selv, de vil automatisk henfalle seg til foreldrenes imaginære venner. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn er født nøytralt. Det er forkastelig å påtvinge noen religiøse synspunkter. Barn er ikke i stand til å velge selv, de vil automatisk henfalle seg til foreldrenes imaginære venner. Tragisk.

Amen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...