Gå til innhold

hva tenker dere på først..?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

jeg lurte på til dere som skal/har kjøpt bil...

hva tenker dere på før dere bestemmer dere for ny bil?

familieplaner? økonimi? prioriteringer (hus først?)

og hva dere krever av bilen?

kan fortelle litt om meg først..

har så lyst på ny bil, men det er så mange tanker som kverner i hodet mitt..

prøver å bli gravid, og vil spare så vi har litt egenkaptital til bolig- ønsker jo også dette.. vet ikke rekkefølgen på åssen vi skal gjøre det.. hus først? bil først?

og kanskje ikke hus er det smarteste å kjøpe nå.. heller ikke lett å få lån nå, og jeg går i et vikariat... kanskje vente med bil til småen er født.. og på bilfronten så ønsker vi da en stasjonsvogn med stor plass, et pent utseende, driftsikker og någenlunde billig i drift. kanskje prøve å spare inntill barnet kommer? siden et billån sluker mye av sparingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva tenker dere på før dere bestemmer dere for ny bil?

familieplaner? økonimi? prioriteringer (hus først?)

og hva dere krever av bilen?

Økonomi er avgjørende, jeg kjøper ikke dyrere enn at jeg står igjen gjeldfri når gamlebilen er solgt.

Jeg har lenge hatt en hobby som forutsetter rimelig greit lastevolum i bilen, dermed er det lite sannsynlig at det dukker opp en situasjon (barn?) hvor jeg brått er nødt til å kjøpe større bil. Jeg behøver i liten grad egen bil til jobb, dermed er jeg ikke nødt til å bytte bil straks hvis den jeg har ikke vil virke hver dag. Jeg kan derfor i stor grad selv bestemme når jeg ønsker å bytte bil, så hvis økonomien min tilsier at jeg må prioritere noe annet utsetter jeg ganske enkelt bilbyttet.

Det jeg krever av bilen er som nevnt nokså greit lastevolum, helst uten å ofre baksetet. Første generasjon A4 avant gikk med bokstavelig talt 1 cm margin, andre generasjon A4 sedan gikk ikke. I tillegg må det være både ok komfort og god tilbakemelding fra veien, det har utelukket hittil samtlige Mazda og Toyota jeg har prøvd. Sikter i utgangspunktet mot 100 hk/tonn eller bedre, men kan være litt fleksibel hvis bilen ellers er god.

Prøver såvidt mulig å unngå ukurant teknologi i vitale deler, er nok noen år til jeg tør å kjøpe bil med f.eks. trinnløs girkasse. Har én gang hatt bil hvor "alt" var nytt og relativt uprøvd, det ble en svært dyr fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftsikkerhet og økonomi.

Først og fremst vil jeg ha en bil som trolig ikke kommer til å kreve allverdens verkstedbesøk. Jeg er nemlig ikke noen født hobbymekaniker. Dernest kjøper jeg bil etter økonomien. Billånet skal være slik at jeg ikke blir liggende våken om natta av å tenke på det.

Dernest er det viktig at bilen er sikker og noenlunde komfortabel. Dvs. at setene er OK og at ratt og pedalavstand stemmer noenlunde med arm- og beinlengde.

Da jeg kjøpte bil sist så hadde jeg i forkant fått kontroll over boliglånet (dvs. jeg visste jeg ikke hadde noen problemer med å betjene det lånet) og jeg hadde spart slik at jeg hadde 100 000 i egenkapital til bilen. Dermed ble det en snill lånesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøpe bil sammen til våren.

Vi prøver å bli gravide for tiden. Samtidig har vi 2 (små) hunder. Vi har begge "god" økonomi (begge jobber hundre prosent og har over 300.000 i året)

Vi skal ha en bil som er av nyere modell (2007 f.eks). Driftstikkerhet er viktig, og ved å kjøpe en ganske ny bil slipper vi hyppige verkstedbesøk. Vi skal ha dieselbil og det skal være stasjonsvogn (vet at typen også har sett litt på SUV)

Det skal helst være plass til 1-3 barn og 2 hunder. Stort bagasjerom er ett must, slik at jeg får med meg barnevogn.

Jeg har en 2003-modell polo fra før som jeg har ca 75.000 i lån på (nypris for ett år siden var 129000, men jeg hadde litt egenkapital) Jeg har sagt fra til samboer at jeg kan bidra med 3000 i bilutgifter i mnd, resten må han finansiere. Da er det opp til han om han vil kjøpe en bil som koster mye eller mindre.

Vi har leilighet fra før, så det er ikke snakk om å kjøpe hus eller bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...