Gjest Elastica Skrevet 15. november 2008 #41 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Her er det bare å konstatere at sjåføren er dømt i tingretten, mens han er frifunnet i lagmannsretten. Denne frifinnelsen er i senere tid opphevet av Høyesterett, og saken ble henvist til ny behandling i lagmannsretten. Jeg vil anslå at det for oss er vanskelig å fastslå noe fornuftig om vedkommendes skyld etter at vi er servert en artikkel i vg, når ikke engang tingretten og lagmannsretten klarte å avsi likelydende dommer. (Forresten er det vanskelig å basere seg på slike tabloide artikler i alle tilfeller, synes jeg, slik de fremstiller faktum.) Slike saker er utrolig vanskelige. Samtidig som det er nærliggende å kreve at en yrkessjåfør er mer aktpågivende enn andre sjåfører i en uaksomhetsvurdering, er det også langt større konsekvenser for vedkommende å bli fratatt førerkortet enn det hadde vært for andre. Men uttalelser i retning av at vedkommende er psykopat og en fare for samfunnet er jo bare nonsens. Endret 15. november 2008 av Elastica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kynisk moralsk nihilist Skrevet 15. november 2008 #42 Del Skrevet 15. november 2008 Det er vanskelig med skyldfølelse, av og til lønner det seg å gi innrømmelser, men i en rettslig situasjon, så er det ikke gitt at du kommer bedre fra det ved å innrømme dårlig samvittighet. Det samme gjelder i helsevesenet. Om du ikke skjønner at det er forskjell på å komme med innrømmelser ovenfor f.eks dama, enn det er å komme med innrømmelser til retten om handlingsforløpet som førte til at noen ble drept, så er du..øh.. helt vanlig menneske. Det er jo det som er så faens vanskelig, det lønner seg å manipulere folk ved å gi et bilde av deg selv som mer sympatisk, samtidig så gir det ikke nødvendigvis direkte fordeler mtp lovverket, altså henger det sterkt sammen med følelsene til dommerene, spillerommet de har, og kvaliteten på advokatene involvert. Rett er det som retten bestemmer er rett. (rettspositivisme) Mer grunnleggende kan det ikke sies. Hva angår denne trailersjåføren og skyld, så er plassering av skyld i høyeste grad selektivt. Det er dårlige holdepunkter i denne saken for å si noe om trailersjåførens motivasjon for hendelsen, om han var klar over hva som skjedde i det hele tatt. Selv bla bla bla om sannsynlighetsovervekt er noe tull, for det regnes sjelden ut matematisk. Altså handler dette til syvende og sist om hvilke behov politikerne som skrev lovverket, og de utøvende organene har for å straffe, etter hvilke betingelser. Det er rettsvesenet i et nøtteskall, og det er det mange forpulte idioter som har vanskelig for å skjønne. Noe som ikke er så rart, tatt i betraktning at de fleste mennesker er noen forpulte idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice Ayres Skrevet 15. november 2008 #43 Del Skrevet 15. november 2008 Tråden er ryddet. Reglene. - Alice Ayres, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 17. november 2008 #44 Del Skrevet 17. november 2008 *** Hvorfor står en syklist som skal til venstre plassert i høyre felt? Frikjenner trailesjåføren, må være lov til å bruke huet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 20. november 2008 #45 Del Skrevet 20. november 2008 *** Hvorfor står en syklist som skal til venstre plassert i høyre felt? Frikjenner trailesjåføren, må være lov til å bruke huet. Nå må en vel også ta hensyn til at sjåføren viste dårlig dømmekraft ved dette filbyttet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. november 2008 #46 Del Skrevet 20. november 2008 Men er det da ikke sperrelinje de siste meterne før et kryss? Det betyr da i dette tilfellet at han krysset en sperrelinje i tilleg. Skal han frikjennes bude hvertfall han få refs for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #47 Del Skrevet 29. november 2008 Synes det er en vankelig sak, men synes sjåføren har fått litt vel mye sympati. Han får jo gratis sertifikat når han har sonet OG da får han tilbake jobben i tillegg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 6. desember 2008 #48 Del Skrevet 6. desember 2008 Riktig plassering på denne sykkelisten hadde vært bak vogntoget. Hurra !! Endelig en som har forstått det. Hva i alle dager gjorde syklisten på høyre side av vogntoget når han skulle til venstre ????? En annen ting er at syklisten da ligger i vogntogets blindsone, og da er det ikke mulig å se ham for sjåføren i vogntoget, med mindre han hadde dødvinkelspeil, noe det ikke står noe om her. Jeg er selv storbilsjåfør, da på buss, og jeg er mektig lei av syklister som DRITER i vegtrafikkloven, de tror det er konge på vegen, og gjør som de selv vil, uten engang å tenke på hvilke konsekvenser det får for andre trafikanter på vegen. Nei, å si at vogntogsjåfører bør skjerpe seg, blir helt feil, de gjør så godt de kan. Hadde det ikke vært for at de er så hensynsfulle mot disse syklistene som overhodet ikke har noe i vegbanen å gjøre, så hadde det vært tatt flere om dagen. Jeg har kjørt buss i Bergen i 10 år, og vet det meste om hvor uforutsigbare enkelte syklister kan være, og hvor mye rart de kan finne på. Har selv vært nære på å kjøre på syklister, som overhodet ikke overholder vikeplikt, som ikke stopper for rødt lys og som totalt ignorerer vegtrafikkloven. Mange kjører uten lys og refleks og om høsten og vinteren er det omtrent umulig å få øye på dem der de kommer susende, helst på innsiden av deg. Denne ulykken var et uhell, og jeg mener vogntogsjåføren ikke kan klandres, da syklisten var totalt feil plassert i vegbanen !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. desember 2008 #49 Del Skrevet 6. desember 2008 Det virker som om folk flest ikke helt fatter hva som foregår bak rattet på en lastebil/vogntog. Det er ikke i nærheten av det samme som å kjøre en personbil, høyresiden er en rett og slett jævlig blindsone hvor det ofte er klin umulig å få med seg hva som foregår. Når jeg kommer inn til et kryss og har planer om å ta til høyre, så er jeg pent nødt til å trekke meg til venstre før jeg går inn i krysset, rett og slett fordi det ellers ikke vil bli plass til meg. Om dere aner hvor mange ganger man blir nødt til å stoppe fordi en eller annen brødgjøg ser at der er det plass til å ligge ved siden av meg i den tanke om at man kommer raskere forbi. Det at man markerer med blinklys ser aldri ut til å hjelpe helt på oppfattelsesevnen til andre trafikanter, det er alltid om å gjøre å komme først frem. Syklister er det aller aller vanskeligste å samarbeide med i trafikken, det er ingen som skal så jævlig frem som akkurat dem. Argumentet om at man har rett og lov til diverse handlinger hagler rundt som bønnerop på vekkelsesmøte, men hva pokker hjelper det å ha loven på sin side når man faktisk ender opp som død eller hardt skadet? Jeg ser ikke helt at noen vinner på det. Denne saken dette omhandler er en tragisk ulykke som burde vært unngått, men det er desverre slik at det faktis er forferdelig lite man som sjåfør kan gjøre med det for å forhindre det. Aktor i denne saken påsto at korrekt framgang av sjåføren hadde vært å gå ut av bilen for å se om det var klart i krysset på andre siden av vogntoget, og så kjøre. Skal vi ha det sånn, så ender vi med opp med de samme type amerikanske lover som vi idag ler av fra USA. "Det er forbudt å binde kameler til lyktestolper", etc etc. At sjåføren i dette tilfellet blir dømt for drap er i bunn og grunn helt tragisk. Det er ikke rart det begynner bli klin umulig å få tak i sjåfører lengre, det er rett og slett ikke noen som vil kjøre her i potetnorge. Pisselønn og ingen respekt, og livsfarlig arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #50 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg støtter trailersjåføren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samboer til en trailersjåfør Skrevet 6. desember 2008 #51 Del Skrevet 6. desember 2008 Det virker som om folk flest ikke helt fatter hva som foregår bak rattet på en lastebil/vogntog. Det er ikke i nærheten av det samme som å kjøre en personbil, høyresiden er en rett og slett jævlig blindsone hvor det ofte er klin umulig å få med seg hva som foregår. Når jeg kommer inn til et kryss og har planer om å ta til høyre, så er jeg pent nødt til å trekke meg til venstre før jeg går inn i krysset, rett og slett fordi det ellers ikke vil bli plass til meg. Om dere aner hvor mange ganger man blir nødt til å stoppe fordi en eller annen brødgjøg ser at der er det plass til å ligge ved siden av meg i den tanke om at man kommer raskere forbi. Det at man markerer med blinklys ser aldri ut til å hjelpe helt på oppfattelsesevnen til andre trafikanter, det er alltid om å gjøre å komme først frem. Syklister er det aller aller vanskeligste å samarbeide med i trafikken, det er ingen som skal så jævlig frem som akkurat dem. Argumentet om at man har rett og lov til diverse handlinger hagler rundt som bønnerop på vekkelsesmøte, men hva pokker hjelper det å ha loven på sin side når man faktisk ender opp som død eller hardt skadet? Jeg ser ikke helt at noen vinner på det. Denne saken dette omhandler er en tragisk ulykke som burde vært unngått, men det er desverre slik at det faktis er forferdelig lite man som sjåfør kan gjøre med det for å forhindre det. Aktor i denne saken påsto at korrekt framgang av sjåføren hadde vært å gå ut av bilen for å se om det var klart i krysset på andre siden av vogntoget, og så kjøre. Skal vi ha det sånn, så ender vi med opp med de samme type amerikanske lover som vi idag ler av fra USA. "Det er forbudt å binde kameler til lyktestolper", etc etc. At sjåføren i dette tilfellet blir dømt for drap er i bunn og grunn helt tragisk. Det er ikke rart det begynner bli klin umulig å få tak i sjåfører lengre, det er rett og slett ikke noen som vil kjøre her i potetnorge. Pisselønn og ingen respekt, og livsfarlig arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. desember 2008 #52 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg er syklist selv. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å legge meg på siden av et vogntog. Men jeg legger meg på siden av biler når det er påkrevet for å komme frem i krysset. Jeg anbefaler alle å lese dommen som en har linket til her. Der kommer det blant annet frem at trailersjåføren hadde ytterligere ødelagt sin sikt mot høyre ved å montere et hyllekonsoll på dashbordet. Høyesterett mente at uten hyllekonsollet ville sikten mot høyre vært slik at sjåføren mest sannsynlig hadde sett syklisten selv fra sittende stilling, men i allefall fra stående. Syklisten ventet på grønt lys mot venstre - trailersjåføren kjørte på grønt lys fra feil felt mot høyre. Det er ikke syklisten som er dum her, det er trailersjåføren som dessverre tok en katastrofal avgjørelse om et ulovlig feltskifte. Det kommer også frem i dommen at det var en erfaren og aktpågivende syklist som både hadde lys, refleks og utstyr i orden. Jeg vet ikke om man skal forvente av myke trafikkanter at de skal tenke at mannen i vogntoget kan finne på helt ville ting så det er best jeg er klar til å hoppe. Dette er et uaktsomt drap fordi trailersjåføren brøt trafikkreglene og som yrkessjåfør burde det være i hans egen interesse at han ikke tar slike sjanser. Jeg er forøvrig enig i at enkelte syklister driver kamikatze sport på daglig basis. Men høyesterett har kommentert at denne syklisten ikke var av det kaliberet. For alle dere som mener at vi ikke har noe i veibanen å gjøre - jo det har vi faktisk og dere plikter å ta hensyn til oss. Men vi skal selvsagt følge de samme trafikkreglene som resten av verden, inkludert trafikklysregulering og vikepliktregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 6. desember 2008 #53 Del Skrevet 6. desember 2008 Nei, å si at vogntogsjåfører bør skjerpe seg, blir helt feil, de gjør så godt de kan. Hadde det ikke vært for at de er så hensynsfulle mot disse syklistene som overhodet ikke har noe i vegbanen å gjøre, så hadde det vært tatt flere om dagen.Alle som oppfører seg dårlig i trafikken bør skjerpe seg. Jeg sykler mye selv, og har erfart at ikke alle vogntogsjåfører (eller trafikanter generelt) er så hensynsfulle. At du generaliserer hele diskusjonen ut fra din egen situasjon, bidrar neppe positivt til tråden. Hvorfor skal noen på død og liv påberope seg en fasit bare fordi de har noen personlige erfaringer? At du ikke med ett ord nevner at sjåføren lå i fil til venstre, for deretter å kjøre til høyre, er relativt usaklig i mine øyne. Ved å hevde at syklistene ikke skal være i vegbanen, utviser du dessuten en manglende forståelse for trafikkreglene selv. Du kan være så "anti syklister" som du bare vil, men det bringer neppe verden framover. Jeg har kjørt buss i Bergen i 10 år, og vet det meste om hvor uforutsigbare enkelte syklister kan være, og hvor mye rart de kan finne på. Har selv vært nære på å kjøre på syklister, som overhodet ikke overholder vikeplikt, som ikke stopper for rødt lys og som totalt ignorerer vegtrafikkloven. Mange kjører uten lys og refleks og om høsten og vinteren er det omtrent umulig å få øye på dem der de kommer susende, helst på innsiden av deg. Denne ulykken var et uhell, og jeg mener vogntogsjåføren ikke kan klandres, da syklisten var totalt feil plassert i vegbanen !!!Hva andre syklister gjør er lite relevant i denne saken. At du rabler i vei om tullete syklister som kjører uten lys og refleks blir smått pinlig når vi diskuterer en sak hvor syklisten var godt ustyrt på det området. (Men det var kanskje godt å få ut litt frustrasjon). Trafikanter som opptrer ufint bør alle skjerpe seg, uansett om de kjører på to, fire eller atten hjul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 6. desember 2008 #54 Del Skrevet 6. desember 2008 Alle som oppfører seg dårlig i trafikken bør skjerpe seg. Jeg sykler mye selv, og har erfart at ikke alle vogntogsjåfører (eller trafikanter generelt) er så hensynsfulle. At du generaliserer hele diskusjonen ut fra din egen situasjon, bidrar neppe positivt til tråden. Hvorfor skal noen på død og liv påberope seg en fasit bare fordi de har noen personlige erfaringer? At du ikke med ett ord nevner at sjåføren lå i fil til venstre, for deretter å kjøre til høyre, er relativt usaklig i mine øyne. Ved å hevde at syklistene ikke skal være i vegbanen, utviser du dessuten en manglende forståelse for trafikkreglene selv. Du kan være så "anti syklister" som du bare vil, men det bringer neppe verden framover. Hva andre syklister gjør er lite relevant i denne saken. At du rabler i vei om tullete syklister som kjører uten lys og refleks blir smått pinlig når vi diskuterer en sak hvor syklisten var godt ustyrt på det området. (Men det var kanskje godt å få ut litt frustrasjon). Trafikanter som opptrer ufint bør alle skjerpe seg, uansett om de kjører på to, fire eller atten hjul. Du kan da ikke mene at hva andre syklister gjør er lite relevant i denne saken? Når saker skal opp for retten så sammenlikner de jo som regel med gamle saker :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.P.Katt Skrevet 6. desember 2008 #55 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg støtter trailersjåføren! Jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.P.Katt Skrevet 6. desember 2008 #56 Del Skrevet 6. desember 2008 Det virker som om folk flest ikke helt fatter hva som foregår bak rattet på en lastebil/vogntog. Det er ikke i nærheten av det samme som å kjøre en personbil, høyresiden er en rett og slett jævlig blindsone hvor det ofte er klin umulig å få med seg hva som foregår. Når jeg kommer inn til et kryss og har planer om å ta til høyre, så er jeg pent nødt til å trekke meg til venstre før jeg går inn i krysset, rett og slett fordi det ellers ikke vil bli plass til meg. Om dere aner hvor mange ganger man blir nødt til å stoppe fordi en eller annen brødgjøg ser at der er det plass til å ligge ved siden av meg i den tanke om at man kommer raskere forbi. Det at man markerer med blinklys ser aldri ut til å hjelpe helt på oppfattelsesevnen til andre trafikanter, det er alltid om å gjøre å komme først frem. Syklister er det aller aller vanskeligste å samarbeide med i trafikken, det er ingen som skal så jævlig frem som akkurat dem. Argumentet om at man har rett og lov til diverse handlinger hagler rundt som bønnerop på vekkelsesmøte, men hva pokker hjelper det å ha loven på sin side når man faktisk ender opp som død eller hardt skadet? Jeg ser ikke helt at noen vinner på det. Denne saken dette omhandler er en tragisk ulykke som burde vært unngått, men det er desverre slik at det faktis er forferdelig lite man som sjåfør kan gjøre med det for å forhindre det. Aktor i denne saken påsto at korrekt framgang av sjåføren hadde vært å gå ut av bilen for å se om det var klart i krysset på andre siden av vogntoget, og så kjøre. Skal vi ha det sånn, så ender vi med opp med de samme type amerikanske lover som vi idag ler av fra USA. "Det er forbudt å binde kameler til lyktestolper", etc etc. At sjåføren i dette tilfellet blir dømt for drap er i bunn og grunn helt tragisk. Det er ikke rart det begynner bli klin umulig å få tak i sjåfører lengre, det er rett og slett ikke noen som vil kjøre her i potetnorge. Pisselønn og ingen respekt, og livsfarlig arbeidsplass. Veldig bra skrevet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 6. desember 2008 #57 Del Skrevet 6. desember 2008 Tragisk sak for alle involverte. Men jeg fatter og begriper ikke at en sykelist tørr å legge seg på siden av et vogntog! Jeg sykler hele året ( i Trondheim) og har sett mye rart i trafikken fra både sykelister og bilister. Og at det ikke går galt oftere enn det gjør er et under. Hvam som har retten på sin side hjelper pent lite om man ender opp død....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 6. desember 2008 #58 Del Skrevet 6. desember 2008 Problemet med denne saken er vel at sjåføren ikke blinket til høyre før han kjørte - såvidt jeg har fått med meg da. Da var det jo kul umulig for syklisten å skjønnet at traileren skulle til høyre. Traileren lå vel i venstre fil fordi han opprinnelig skulle til venstre men så ombestemte seg. Spesielt ved endring av kjøremønster er det jo viktig å gi beskjed i god tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 6. desember 2008 #59 Del Skrevet 6. desember 2008 Du kan da ikke mene at hva andre syklister gjør er lite relevant i denne saken? Når saker skal opp for retten så sammenlikner de jo som regel med gamle saker :klø:Jeg tror nok syklisters generelle adferd kun vil ha innvirkning i form av en presedens i lignende saker. At mange syklister ferdes i kamikazemodus er ingen hemmelighet, men mener du syklisters oppførsel generelt bør innvirke på denne saken? Vel, det gjør ikke jeg. Jeg synes ikke syklistens adferd er så veldig hårreisende i dette tilfellet. Han forutsatte vel at vogntoget skulle til venstre - naturlig nok. Syklister blir uansett liggende i et "ingenmannsland" tilsvarende plasseringen i dette tilfellet. Hadde denne situasjonen forløpt slik syklisten trodde, og vogntogets plassering tilsa, ville syklisten sannsynligvis vært over krysset lenge før vogntoget. Jeg har full forståelse for at sjåføren anser seg selv for uskyldig, og at han mener det var et uhell. Jeg har mindre forståelse for at folk "i kontrollerte former" legger til grunn sitt syklist-hat for å konkludere i denne saken - uten å ta alle aspekter med i beregningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den eneste EKTE Milo! Skrevet 6. desember 2008 #60 Del Skrevet 6. desember 2008 Det virker som om folk flest ikke helt fatter hva som foregår bak rattet på en lastebil/vogntog. Det er ikke i nærheten av det samme som å kjøre en personbil, høyresiden er en rett og slett jævlig blindsone hvor det ofte er klin umulig å få med seg hva som foregår. Når jeg kommer inn til et kryss og har planer om å ta til høyre, så er jeg pent nødt til å trekke meg til venstre før jeg går inn i krysset, rett og slett fordi det ellers ikke vil bli plass til meg. Om dere aner hvor mange ganger man blir nødt til å stoppe fordi en eller annen brødgjøg ser at der er det plass til å ligge ved siden av meg i den tanke om at man kommer raskere forbi. Det at man markerer med blinklys ser aldri ut til å hjelpe helt på oppfattelsesevnen til andre trafikanter, det er alltid om å gjøre å komme først frem. Syklister er det aller aller vanskeligste å samarbeide med i trafikken, det er ingen som skal så jævlig frem som akkurat dem. Argumentet om at man har rett og lov til diverse handlinger hagler rundt som bønnerop på vekkelsesmøte, men hva pokker hjelper det å ha loven på sin side når man faktisk ender opp som død eller hardt skadet? Jeg ser ikke helt at noen vinner på det. Denne saken dette omhandler er en tragisk ulykke som burde vært unngått, men det er desverre slik at det faktis er forferdelig lite man som sjåfør kan gjøre med det for å forhindre det. Aktor i denne saken påsto at korrekt framgang av sjåføren hadde vært å gå ut av bilen for å se om det var klart i krysset på andre siden av vogntoget, og så kjøre. Skal vi ha det sånn, så ender vi med opp med de samme type amerikanske lover som vi idag ler av fra USA. "Det er forbudt å binde kameler til lyktestolper", etc etc. At sjåføren i dette tilfellet blir dømt for drap er i bunn og grunn helt tragisk. Det er ikke rart det begynner bli klin umulig å få tak i sjåfører lengre, det er rett og slett ikke noen som vil kjøre her i potetnorge. Pisselønn og ingen respekt, og livsfarlig arbeidsplass. Utrolig bra skrevet! Skjønner at du kjører stort kjøretøy selv! Kjenner meg igjen i alle dine eksempler og blir grå i det håret jeg har barbert bort (fordi jeg er lei av å lugge det av meg selv)! Kjøreopplæringen i dag burde inneholdt minst 10 timer i et vogntog/lastebil så våre nye trafikanter kan få et visst innblikk i hvordan vi har det når vi har litt mer å dra på.... Blir daglig skremt av trafikanter som har så dårlig tid at de setter liv og helse på spill.... Ikke bare deres eget liv og helse, , men også deres medtrafikantes.... SYKT!!! Hvor egoistisk det er mulig å være i trafikken tror jeg det ikke er noen som helst grense for... (spesielt ikke for folk i Audi, Porche... osv osv. De gangene jeg har en vanskelig situasjon i trafikken.... venter på at noen skal slippe meg frem..... Ja.... DA må jeg vente på en anne lastebil, som skjønner problemet!!!! Lovgivning i forhold til yrkessjåfører MÅ endres drastisk.... NÅ!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå