Gå til innhold

hva burde jeg spise for å fete meg opp?


LovvLee

Anbefalte innlegg

Jeg er tynn, og har alltid ønsket og legge på meg. Har helsa i orden og alt det der, men skulle gjerne hatt noen kilo til på kroppen.

De siste ukene har det skjedd mye i livet mitt og jeg har vært syk, noe som har ført til at jeg mistet matlysten totalt, og kunne gå dager uten å spise noe, og uten å føle sult (er smart nok til at jeg klarte å få i meg litt allikevel da).

Har av prinsipp ikke vekt hjemme så jeg ikke skal henge meg opp i dette, men nå ser jeg at jeg har blitt tynnere igjen, pupper er mindre og ribbena synlige...

Nå har jeg fått tilbake litt matlyst, men klarer bare litt og litt. Er det noe spesielt jeg burde få i meg? Finnes det noe på apotek eller slikt som kan hjelpe? Jeg trenger å legge på meg!

Håper det finnes andre som har vært borti dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg sørget for å få i meg litt nøtter, proteinrik mat/evt. litt tilskudd og generelt kjørt sunn mat. Når du føler deg bra, ville jeg vurdert styrketrening for å bygge opp musklene litt over tid.

Det er jo ingen vits i å stappe i seg kaloririk, usunn mat, bare for å legge på seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Næringsrik og sunn mat: avocado, fet fisk, nøtter, fruktjuice

På apoteket har de næringsdrikker i forskjellige smaker, de er litt dyre men et veldig fint supplement til kosten!

Ellers ville jeg fokusert på f eks å velge kaloririke matvarer og unngå lettprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ligger i kalorioverskudd er det ikke så nøye hva du spiser, du vil legge på deg uansett. Men det er klart: for helsens skyld bør man velge så sunn mat som mulig. :)

Har du gått til legen? Hvis man ikke legger på seg selv om man ligger i kalorioverskudd kan det være noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingen grunn til å gå på apoteket, bare spis mat som er kalorikonsentrert.

Jeg er tynn og gikk nesten en hel høst uten matlyst (småkvalm uten grunn, ikke noe psykisk og ikke fordi jeg ikke ville spise), og jeg klarte meg ved å spise mye avokado som pålegg, nøtter som mellommåltid (en stor neve ulike nøtter to ganger om dagen er både sunt og energirikt) og prøve å få en del proteiner i middagen, og aldri gå for lettvinte løsninger som knekkebrød eller omelett. Gjerne strø litt ost på det meste som kan strøs ost på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Det er ikke noe galt med meg, har sjekket stoffskifte og mye annet før hos lege.

Har nå kjøpt meg noen næringsdrikker fra apoteket, :spy: fikk det i meg hvis jeg la sugerøret langt bak i halsen... ikke godt.

Et av mine problemer er at jeg ikke tåler rå frukt, grønnsaker eller nøtter... så må være litt kreativ.

Men skal legge til noen fiskemiddager i uka, og spise ofte.

Har også kjøpt inn masse helmelk som skal drikkes opp, fløte blir nok litt i feteste laget ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg for nesa når du drikker. Da vil mye av smaken forsvinne. Vi er nemlig avhengig av å lukte for å få full aromaopplevelse. ;)

Tåler du ingen frukt eller grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager salater så bruk en oljeblanding som dressing. Leser at du ikke tåler rå grønnsaker, men du kan ovnsbake de og da bruke endel olje til?

Bruk rømme til å lage hjemmelagede dressinger f.eks til fisk.

Har du råd til næringsdrikker, så fortsett å kjøpe inn de. De finnes i forskjellige smaker, så du kan jo prøve deg litt frem..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et luksusproblem. Jeg hadde sittet hjemme med en snopepose foran meg hver dag, absolutt IKKE noe problem. ;) Vet at det er langt i fra sunt, men vil hovedmålet er å gå opp i vekt, nei, da hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et luksusproblem. Jeg hadde sittet hjemme med en snopepose foran meg hver dag, absolutt IKKE noe problem. ;) Vet at det er langt i fra sunt, men vil hovedmålet er å gå opp i vekt, nei, da hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet.

Skjønner at du kan tenke det, men det er jo ikke noe poeng å gå opp i vekt på en usunn måte. Går man opp i vekt på usunn måte kan det etterhvert bli problemer med å kontrollere blodsukker, ikke gir det mye overskudd heller etc. Og tenk på hvordan blodårene dine ville sett ut etter noen år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et luksusproblem. Jeg hadde sittet hjemme med en snopepose foran meg hver dag, absolutt IKKE noe problem. ;) Vet at det er langt i fra sunt, men vil hovedmålet er å gå opp i vekt, nei, da hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet.

Empati er din sterke side skjønner jeg? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...