Gå til innhold

Kjærlighet er ikke en kjemisk reaksjon!


Gjest Gjest med forutanelser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest med forutanelser
Mysan, da!

Kjærlighet er bare en kjemisk reaksjon. Det trodde jeg alle visste?

Beklager å måtte rette på deg, men kjærlighet er ikke en kjemisk reaksjon! Det er forelskelse som er kjemisk, kjærlighet er ikke målbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager å måtte rette på deg, men kjærlighet er ikke en kjemisk reaksjon! Det er forelskelse som er kjemisk, kjærlighet er ikke målbart.

TAkk for den presiseringen. Det var nå egentlig ment som en spøk. Jeg tror Mysan tok den.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte rette på deg, men kjærlighet er ikke en kjemisk reaksjon! Det er forelskelse som er kjemisk, kjærlighet er ikke målbart.

Joda, kjærlighet er målbart i form av omsorg. Omsorg er målbart i form av trivsel. Alt dette er forresten helt avhengig av kjemi. Å skille mellom forelskelse og kjærligehet og si at dette ikke har med kjemi å gjøre, det er å fullstendig glemme at hormoner og forelskelse også har med kjemi å gjøre. Eller er det noen her som virkelig ikke har fått med seg at forelskelse er styrt av hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med forutanelser
TAkk for den presiseringen. Det var nå egentlig ment som en spøk. Jeg tror Mysan tok den.

Da beklager jeg at jeg ikke forsto at dette var en spøk.

Men da gjenstår det faktum at du spøkte bort et valid argument...

I motsetning til forelskelse kan ikke kjærlighet påvises ved blodprøve, hjernescanning, eller lignende tester.

Kjærligheten kan ikke påvises, men likevel vet de aller aller fleste at den eksisterer.

Og hvorfor vet vi at den eksisterer? Jo, fordi de fleste av oss har opplevd kjærlighet.

Vi har opplevd å elske noen, og vi har opplevd å bli elsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest med forutanelser
Joda, kjærlighet er målbart i form av omsorg. Omsorg er målbart i form av trivsel. Alt dette er forresten helt avhengig av kjemi. Å skille mellom forelskelse og kjærligehet og si at dette ikke har med kjemi å gjøre, det er å fullstendig glemme at hormoner og forelskelse også har med kjemi å gjøre. Eller er det noen her som virkelig ikke har fått med seg at forelskelse er styrt av hormoner?

Forelskelse kan måles ved hjelp av blodprøver og hjernescanning... forelskelse er ikke bare en følelese, men en kjemisk coctail styrt at hormoner som du sier.

Slik er det ikke med kjærlighet. Den kan ikke påvises av prøver og tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke med kjærlighet. Den kan ikke påvises av prøver og tester.

Ergo eksisterer den ikke, den er bare selvbedrag og erindringsforskyvning... Det MÅ jo bli konklusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest med forutanelser
Ergo eksisterer den ikke, den er bare selvbedrag og erindringsforskyvning... Det MÅ jo bli konklusjonen...

Nettopp!

Men dog..... :sjenert:

Selv om kjærligheten ikke eksisterer, liker jeg å tro at jeg både har elsket selv, og blitt elsket tilbake.

(Selvbedrag sikkert, men jeg er nesten sikker på at jeg har opplevd det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelskelse kan måles ved hjelp av blodprøver og hjernescanning... forelskelse er ikke bare en følelese, men en kjemisk coctail styrt at hormoner som du sier.

Slik er det ikke med kjærlighet. Den kan ikke påvises av prøver og tester.

Kjærlighet kan som sagt, måles i form av omsorg og trivsel og slike ting. Det er gjerne derfor vi vet at det er snakk om kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo eksisterer den ikke, den er bare selvbedrag og erindringsforskyvning... Det MÅ jo bli konklusjonen...

Feil. Kjærlighet kan observeres og måles. (Se over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg at jeg ikke forsto at dette var en spøk.

Men da gjenstår det faktum at du spøkte bort et valid argument...

I motsetning til forelskelse kan ikke kjærlighet påvises ved blodprøve, hjernescanning, eller lignende tester.

Kjærligheten kan ikke påvises, men likevel vet de aller aller fleste at den eksisterer.

Og hvorfor vet vi at den eksisterer? Jo, fordi de fleste av oss har opplevd kjærlighet.

Vi har opplevd å elske noen, og vi har opplevd å bli elsket.

Hvorfor vil du trekke kjærlighet inn i denne tråden? Det er en dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet kan som sagt, måles i form av omsorg og trivsel og slike ting. Det er gjerne derfor vi vet at det er snakk om kjærlighet.

Ikke på prøver og tester, kjærlighet kan bare oppleves.

Akkurat som mange Overnaturlige fenomener. De kan heller ikke påvises ved hjelp av prøver og tester, men kan bare oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første var det ikke jeg som trakk inn kjærlighet i denne tråden, og for det andre synes jeg det er en fin sammenligning.

Kjærlighet kan ikke påvises bare oppleves, det samme gjelder med mange overnaturlige fenomener.

Kjærlighet kan faktisk også måles og observeres og påvises. Dette gjelder ikke for mange overnaturlige fenomener.

Du vet hva kjærlighet er for noe?

Denne populariseringen vil gi deg en liten pekepinne på det som kalles kjærlighetens kjemi.. Du kan godt få referanse til mer seriøse avhandlinger om saken også. Bare si i fra. Det er forresten svært kunstig og konstruert å skille mellom forelskelse og kjærlighet, som det gjøres i denne tråden. De fleste av oss vet at dette er to sider av samme sak. Vi vet også at det er to ytterpunkter av samme sak. Og vi vet at det finnes punkter der disse to overlapper hverandre. Alt dette vet også vitenskapsfolk. Fordi vi vet alt dette og veldig mye om den kjemi som styrer mennesket, vet vi at du tar fullstendig feil når du insisterer på at kjærlighet ikke kan påvises. Bare si ifra og du skal få dokumentasjon på dette skrevet av nobelprisvinnere i kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet kan faktisk også måles og observeres og påvises. Dette gjelder ikke for mange overnaturlige fenomener.

Du vet hva kjærlighet er for noe?

Denne populariseringen vil gi deg en liten pekepinne på det som kalles kjærlighetens kjemi..

Jeg fikk lyst til å sitere slutten på artikkelen:

Kjærligheten vil alltid være vidunderlig og mystisk for mange. Men uansett om vi liker det eller ikke, dreier det seg stort sett om kjemi.

Jeg synes det er veldig viktig å merke seg at akkurat dette kan like eller ikke. Artikkelen forholder seg til forelskelse og kjærlighet som forskjellige sider av samme sak. Dette kan du like eller mislike, men du har ikke lov til å lyve om at kjærlighet ikke kan påvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da beklager jeg at jeg ikke forsto at dette var en spøk.

Men da gjenstår det faktum at du spøkte bort et valid argument...

I motsetning til forelskelse kan ikke kjærlighet påvises ved blodprøve, hjernescanning, eller lignende tester.

Kjærligheten kan ikke påvises, men likevel vet de aller aller fleste at den eksisterer.

Og hvorfor vet vi at den eksisterer? Jo, fordi de fleste av oss har opplevd kjærlighet.

Vi har opplevd å elske noen, og vi har opplevd å bli elsket.

Det er helt på jordet, det du sier.

Dersom jeg opplever kjærlighet overfor et annet menneske så er ikke dette en rent privat opplevelse. Vi snakker om en ganske kompleks greie mellom meg og et annet menneske, som også finner sted i en sosial og psykologisk referanseramme som deles av andre mennesker i min kultur.

Dette spesielle andre mennesket som jeg elsker, kan forstå, gjennom min atferd overfor henne eller han at jeg elsker vedkommende. Og vi opplever og bekrefter både gjennom handling og ord gjensidigheten i forholdet.

Mennesker som ser oss sammen, vil kunne observere at vi forholder oss til hverandre som et elskende par, gjennom nærhet, blikk-og kroppskontakt, måten vi ser ut til å være tunet til hverandre, etc, etc.

Så selv om kjærligheten ikke per se kan måles av et vitenskaplig instrument, så har den en objektiv eksistens som bankeånder ikke har. Den er direkte observerbar for alle som er normalt utrustet emosjonelt, sensorisk og intellektuelt. I motsetning til "overnaturlige" fenomener som synes å forutsette en spesiell åpenhet og innstilling, og som av en eller annen grunn plent nekter å manifestere seg når det er skeptikere til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ergo eksisterer den ikke, den er bare selvbedrag og erindringsforskyvning... Det MÅ jo bli konklusjonen...

Ikke helt..

Kjærlighet er som all annen internatferd kun tilgjengelig for den som opplever atferden. Det er positivt forsterkede private hendelser som ikke kan observeres utenfra. Denne atferden forsterker dog annen atferd som kan observeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...