Gå til innhold

Send regningen til fotgjengeren som ble påkjørt


Bobeline

Anbefalte innlegg

Er det nå blitt slik at vi kan sende regninger til mennesker som har blitt påkjørt av en bil?

Fotgjengeren krysset veien på rødt lys, men gir dette bilistene påkjørsrett?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article378131.ece

I denne artikkelen redegjør en drosjeeier for hvorfor h*n kan sende regningen til den påkjørte etter en ulykke der en drosjesjåfør var uheldig og kjørte på henne da hun krysset gaten. Sammenstøtet førte til skader på bilen, som de mener hun er pliktet til å erstatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er rødt lys, er det fotgjengeren som har vikeplikt for bilene. Det gir ikke bilene rett til å kjøre på forgjengeren, selvsagt. På samme måte som at man ikke har rett til å kjøre på biler som ikke overholder sin vikeplikt. Men om man nå er uheldig og kjører på en bil som ikke overholder vikeplikten, så er det faktisk eieren av bilen man kjørte på som har skylden, ettersom kollisjonen skjedde fordi han ikke overholdt vikeplikten.

Jeg ser ikke hvorfor det skal fungere annerledes når den påkjørte er en fotgjenger. Det var fotgjengerens skyld at kollisjonen skjedde, siden hun ikke overholdt vikeplikten. Da synes jeg faktisk at hun burde erstatte skader på bilen. Bilen hadde ikke rett til å kjøre på henne, men du skriver at sjåføren var uheldig og kjørte på, altså gjorde han det ikke med vilje, men som et uhell som følge av at hun ikke holdt vikeplikten.

(jeg er fotgjenger selv, bare så det er sagt. Jeg er fullt klar over at det er jeg som har vikeplikt for bilene når det er rød mann, og jeg ser da også på det som mitt eget ansvar å sørge for å holde denne vikeplikten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilfører har objektiv ansvar når h*n kjører på en fotgjenger, samme hvem som har skylda, dvs at det er bilførerens skyld uansett.

Tror ikke han kommer så langt med den regninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bilister er pliktet til å ha en viss oversikt over hele trafikkbildet. Og til å senke farten i nærheten av fotgjengere. Jeg synes sjåføren skal være veldig glad for at det kun var bilen som ble skadet, og så slutte å komme med latterlige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Jeg ser ikke hvorfor det skal fungere annerledes når den påkjørte er en fotgjenger.

Vel, det gjør det heldigvis.

En bil er ikke sammenlignbar med en fotgjenger når det gjelder hvilken skade den potensielt kan forårsake. Eller hvor sårbar man er i forhold til andre trafikkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må han kunne sende regning til henne. Hun hadde vikeplikt, hun brøt trafikkreglene, og så skal han betale skadene? Nei, ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det gjør det heldigvis.

En bil er ikke sammenlignbar med en fotgjenger når det gjelder hvilken skade den potensielt kan forårsake. Eller hvor sårbar man er i forhold til andre trafikkanter.

Om man ved et uhell kjører på og skader en fotgjenger, så er det store sjanser for at man selv pådrar seg psykiske skader. Så selv om det at fotgjengeren ikke overholder vikeplikten ikke nødvendigvis fører til fysiske skader på føreren av bilen, så vil ikke det si at det ikke kan være svært traumatisk for føreren.

Jeg mener at man burde måtte ta konsekvensene selv om man blir påkjørt når man går på rød mann. Ja, bilførere skal tilpasse seg forholdene, men man skal da ikke måtte kjøre i 20 km/t konstant fordi en fotgjenger plutselig kan finne det for godt å sprade rett ut i gaten?

I mange land er det ulovlig å gå på rød mann. Man kan få ganske høye bøter for det. Jeg synes det forsåvidt er en uting, siden det er litt latterlig å måtte stå på fortauskanten når man klart og tydelig ser at det ikke er en bil i mils sikte. Men når det ikke får NOEN konsekenser for fotgjengerne selv om hun er årsaken til en ulykke, så synes jeg ikke det er helt rett det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjører bil så skal man være våken og følge med. Uhell skjer, men det er ikke dermed sagt at man slipper all skyld fordi man kjørte ned noen som går på rødt eller ikke holder vikeplikten.

Når det gjelder barn så er man forsåvidt skyldig uansett. Det var ei som ble dømt for uaktsomt drap etter å ha kjørt på en jente på sykkel da hun plutselig svingte rett ut i veien foran bilen. Sjåføren selv holdt fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...