Gå til innhold

mineral makeup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt at talkum bare er en billig fyllmasse og tetter igjen porer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mitt spørsmål: hvem er generlt sett BEST - best resultat, best for huden, best for oss med uren og sensitiv hud?

Skrevet
Nå har jeg lest veldig mye bra om Joppa Minerals. Foundation fra Joppa er også å få i flere varianter hva angår dekkevne og holdbarhet. De har også foundation for de med oily skin, den er tilsatt mineralet kaolin. Joppa inneholder ikke bismuth (noe jeg ikke liker, å skinne som en disco kule uansett holdbarhet, pluss at bismuth klør..på meg iallefall).

Jeg har bestilt en prøvepakke fra Joppa..og jeg kan hoppe innom å skrive en rapport når jeg har mottatt sakene og fått testet det ut.

Og da har jeg også bestilt fra Joppa Minerals ;) Lettpåvirkelig. Hehe

Skrevet

Er det vanlig å reagere negativt på talkum? Det finnes jo i (nesten?) alle puddere, og jeg er totalt avhengig av pudder for for at huden min skal se noenlunde ok ut. Har veldig fet t-sone, men også sensitiv hud og får lett kviser... Bør jeg slutte å bruke pudder eller noe slikt?

Skrevet

Den eneste mineralsminka jeg ikke har fått kviser av er Maybelline sin! Id, loreal og isadora har gitt meg kviser:(

Skrevet
Den eneste mineralsminka jeg ikke har fått kviser av er Maybelline sin! Id, loreal og isadora har gitt meg kviser:(

Id inneholder bismuth, så det er nok derfor du får slik reaksjon.

Loreal og isadora er ikke rene mineral foundations, så det forklarer vel litt.

Maybelline vet jeg ikke, men tviler på at den er "ren".

Gjest Deception
Skrevet

Isadora er faktisk ren mineralfoundation, mener jeg å huske. Jeg sjekket ingrediensene da den kom ut, og den er like ren som ID og de andre merkene man får hos hudpleier. Maybelline, L'Oreal og Max Factor inneholder en haug andre ingredienser, også, men det gjør jo for eksempel også Jane Iredale og GloMinerals.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Talkum er faktisk en naturlig mineral!

Kan godt være, men det hører ikke hjemme i mineralmakeup for det. En billig "fyll" ingrediens som gir allergiske reaksjoner

Skrevet
Er det vanlig å reagere negativt på talkum? Det finnes jo i (nesten?) alle puddere, og jeg er totalt avhengig av pudder for for at huden min skal se noenlunde ok ut. Har veldig fet t-sone, men også sensitiv hud og får lett kviser... Bør jeg slutte å bruke pudder eller noe slikt?

Talkum har en tendens til å tette porer og gi kviser.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)
Du ahr nok enten reagert allergisk mot naturkosten til id eller så har du sink allergi

glo minerals ineholder ikke sink og er fettbasert, derfor reagerer du ikke på den, men den ser veldig maskete ut på huden... selv de som holder kurs i serien ser maskete ut, ser stygt ut!

Hmm.. Jeg reagerer også på ID, får masse nupper av den sminken. Bruker sminke fra Everydayminerals nå, og den reagerer jeg ikke på. Begge sine koster er jo kabuki. Derfor er jeg ganske sikker på at det er bismuthen til ID jeg reagerer på, ikke kosten! Eneste forskjellen på EM og ID er jo at EM ikke inneholder bismuth.

Fornøyd med EM, den anbefales å teste ut. Tok litt tid før jeg fant rette fargen, men nå har jeg brukt den i over 2 år og kan ikke tenke meg å bytte den ut.

Edit: Hudtype: Kombinasjons/sensitiv. Har ikke direkte uren hud, men litt store porer, smånupper i pannen. Blir fort rødflammete, klør lett og får vinterutslett. Mange produkter svir på huden min.

Endret av Badabing
Gjest Eurodice
Skrevet

Har den tanken slått noen av dere at det kanskje er best å la være å bruke sminke sånn til daglig og la huden puste fritt? Det kan jo faktisk tenkes at det er sminken som skader huden. Til dere som er tenåringer, dere må være klar over at forekomst av kviser og urenheter også er hormonelt betinget.

Jeg som sikkert er både en og to generasjoner over mange her, har ren, klar og strålende hud, ikke en rynke. Jeg rengjør ansiktet morgen og kveld, bruker fuktighetskrem/dagkrem og nattkrem. Til daglig bruker jeg øyeskygge og mascara, forresten ikke hver dag engang, litt rouge og lipgloss. Til festbruk shiner jeg meg opp med sminke.

Gjest JulieB
Skrevet

Jeg har kun prøvd id sin mineralsminke, og har vært ganske fornøyd, men nå i det siste merker jeg at jeg har fått masse slags små kviser/nupper i ansiktet, noe som jeg aldri har vært plaget med før. Utrolig irriterende! Lurer på om det kan være sminken, da jeg bruker de samme renseproduktene som jeg alltid har gjort.. Lurer på å bestille noe fra Everyday minerals.. Har veldig sensitiv hud, men samtidig noen sorte prikker og urenheter..

• 4 måneder senere...
Gjest Sølvi S
Skrevet

Bismuth, talc og kaolin....

Alle er mineraler men gjør forskjellige ting.

Bismuth reagerer endel på som en stikkende følelse.

Talc/talk/talkum suger fett og fuktighet ut fra huden og burde kun brukes dersom du er plaget med fet hud.

Kaolin/leire fungrer på samme måte som Talc, og av mange produsenter i ansiktsmaske for å trekke til seg urenheter under tørkeprosessen.

Det finnes mange mineraler som ikke sunt.

Feks bly, kadmium og kvikksølv.

Så alt naturlig er ikke nødvendigivis sunt, og alt som er mineraler er nødvendigvis heller ikke sunt.

Skrevet

Fikk svar på dette av en venninne som er hudpleier.

Hun sa ID var best. Det var visst det reneste av de merkene du nevner m.f.

Skrevet

Akkurat det vet jeg at mange er uenige i.

Skrevet

Har prøvd i.d, TiKei, EM, L'Oréal og Maybelline.

i.d gjorde huden pudrete og porete. Me not like, gav bort.

TiKei bomma jeg på med farge, men både veil og øyenskygger er herlige. Hvis jeg skal ha ny mineralfoundation, kommer jeg definitivt til å kjøpe fra TiKei, følte at den satt jevnere og bedre enn noen andre. Me like.

EM kommer jeg også til å prøve igjen, minusene er jo at man kun får det på nett (i likhet med TiKei), grusomt uoversiktlige nettsider og at man ikke kan få de elskbare gratise valgfrie prøveboksene noe mer. Men det jeg har av EM (pudder og kost) liker jeg utrolig godt.

L'Oréal.. næh.

Maybelline så jeg SVETT ut med, typ nypolert bil.

Der var forskjellene, i alle fall i mine øyne. Hva man liker er nok ganske individuelt, men jeg synes EM og TiKei er hva som går best til meg, både prismessig, fargemessig og kvalitetsmessig.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Åh, JA! Kan ikke de fordømte hudpleierne også lære seg dette snart???

Blir så lei av "utdannete hudpleiere", og andre fantaster, som roser mineralsminke opp i skyene fordi det er naturlig og dermed sunt??!

Unnskyld meg, men når ble naturlig synonymt med sunt?

Gnir dere kvikksølv i trynet også da, fordi det er så naturlig? Da må jo sminke av kvikksølv være kjempebra for huden!

Ikke meninga i virke så bisk, men jeg er så LEI av idioter som tror de kan noe når de ikke kan noenting. Idioter som lar seg villede av ordet "naturlig".

Sukker er også naturlig, det er ikke sunt av den grunn. (Ikke kvikksølv heller, hvis noen skulle vurdere det...).

Mineralsminke funker for noen, ødelegger for andre. Selv ga ID meg kviser og utslett, mens Everyday Minerals funker flott. Men jeg går ikke rundt og moser disse naturlige mineralene i trynet mitt hver dag fordi jeg tror det er så mye bedre for huden enn vanlig sminke - jeg gjør det fordi jeg syns det SER bedre ut.

Det er ikke bevist en plass at mineralsminke er så mye sunnere enn annen sminke, derfor plager det meg enormt når mange forståsegpeere går rundt og tilber mineralsminke som det eneste sunne, når det går rundt massevis av folk som har fått både utslett, kløe og kviser av omså alle merkene (ja, ALL mineralsminke kan gi utslett/kviser - man kan faktisk være allergisk for naturlige ting og!).

ok her kommer nok en "forståsegpåer" ; tingen med Id er at den ikke har konserveringsmidler, parfyme, mineralolje blandt annet som det meste annen sminke har, derfor blir det kalt "sunt" fordi det ikke tetter porene foreksempel, noe mineralolje kan gjøre når du bruker mye av det. også inneholder Id sinkoksid som kan roe og pleie huden, men noe som kan forklare irritasjoner og kløe er; at hvis ikke sinkoksiden og de andre stoffene blir "kvernet" slik man skal gjøre med kosten man påfører det med, så blir den overaktiv og kan irritere.

dette er noe av det jeg vet om dette, men man må jo finne ut selv hva som fungerer,

jeg personlig synes Id er et spennende merke og holder på å forske på det og lære meg å bruke det,

jeg jobber med sminke og har stått på stand for id, og synes det gir et naturlig og flott resultat når man bruker det riktig. man kan bli stiv i maska og tørr hvis man ikke kverner med kosten først.

dette jeg skriver her er en blanding av fakta jeg har fått presentert og min erfaring, men du må gjerne erfare og teste selv

;)

Skrevet

Jeg har meget tørr og sensitiv hud. Testet ID for et år siden, likte godt hvordan den så ut på huden. Men så dukket det mange mystiske nupper og småkviser opp, spesielt rundt munnen. Så begynte jeg i tillegg å klø, så det endte med at jeg ga den bort. Jeg beholdt børstene og rougen, for de liker jeg godt! Bruker kun rougen på fest i blant, så det går bra. Reagerer mer på foundationen.

Så prøvde jeg Everyday Minerals, og det har fungert kjempefint! Billig er det også.

Nylig kjøpte jeg Tikei, som jeg hittil liker godt. Men jeg har ikke prøvd lenge nok til å kunne uttale meg ordentlig.

Konklusjonen er at jeg med en sensitiv hud reagerer veldig på ID, og vil derfor ikke anbefale det til de med min hudtype. Men hey, alle er jo forskjellige! :)

Skrevet

Jeg har prøvd ID, Tikei og Everyday Minerals. Som mange andre fikk jeg også grå, gusten hud og store porer av ID, så den passet ikke til meg. Både Tikei og EM liker jeg veldig godt, tror Tikei foreløpig er favoritten siden jeg bare har brukt EM et par uker. Jeg bruker mineralsminke fordi jeg har acne prone hud, og reagerer med å få kviser av flytende foundation, men det beste er jo selvsagt å ikke bruke sminke, hvis man nå skal fokusere på hva som er "sunt for huden" ;)

Skrevet
Jeg var også veldig usikker på id etter å ha prøvd det en stund, følte at det klødde og stakk og ble veldig tørr i huden samtidig som jeg ble VELDIG tørr. Tok det opp med ei som selger det og hun lærte meg å bruke det riktig, da forsvant alle de negative sidene som jeg hadde opplevd.

SÅ jenter id MÅ brukes riktig forat det skal føles bra på huden!!!

Det kan hende du har et poeng der:)

Brukte ID for tre år siden og synes det var HELT forferdelig. Opplevde kløe, rødhet, urenheter og ansiktet skinte som en diskokule. Siden det er endel merker testet, men urenhetene har alltid vært der. Så tok jeg en lang mineralstopp, og brukte vanlig foundation, byttet ut renseprodukter, tok nattlysolje og nå er huden helt klar.

Så da kommer eksperimentet: Er det mineralene eller hormonene som skaper urenhetene?

Har nå fått startkit fra ID, med tre børster, to foundation, concealer, warmth, mineral veil og prøve på prime time. Har brukt den noen dager, og er veldig fornøyd. Med prime time under holder den jo perfekt, selv hele dagen og natta etter bytur. La sminken kl 15, og la meg til å sove kl 7.30, uten en touch up. Kan hende at produktene gir kviser etterhvert, men so far so good.

Skjønner nå at jeg alle disse åra har brukt alt for mye, og helt feil farge! Har bestilt et presset pudder fra EM og gleder meg til å teste det igjen! Less is more;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...