Gå til innhold

å gå på fortau

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Med respekt å melde; nå synes jeg du er helt på jordet. ;)

Du kjører ikke bil antar jeg?

Hvorfor det? Hvorfor mener du det er MER logisk at man skal gå på høyre side enn på venstre på et fortau? I stedet for å ha regelen fotgjenger = alltid til venstre?

Jeg kjører bil, jo. Men jeg går oftere enn jeg kjører bil. Men jeg ser ikke man som fotgjenger skal begynne å følge bilregler når man går på et fortau? Hvor er logikken i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skisserer til slutt her kompliserer jo bare fortaugåing enda mer. Da blir det ikke lenger snakk om å gå på høyre eller venstre side, men ytterside og innerside.

Ikke bland regel og forklaring! Regelen er er enkel: Man skal gå til høyre for møtende fotgjengere. Forklaringen krever at man har et begrep om "ytterside" og "innerside", som du kaller det.

Akkurat som med sommertid - regelen er enkel, forklaringen litt mer sånn at man må tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hvorfor mener du det er MER logisk at man skal gå på høyre side enn på venstre på et fortau? I stedet for å ha regelen fotgjenger = alltid til venstre?

Jeg kjører bil, jo. Men jeg går oftere enn jeg kjører bil. Men jeg ser ikke man som fotgjenger skal begynne å følge bilregler når man går på et fortau? Hvor er logikken i det?

Logikken er at du som bilist foretrekker at fotgjengerne som går nærmest deg ser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk gjest har et gyldig argument her, regelen for fotgjengere er jo egentlig at man skal gå til venstre, mens regelen for biler er at man skal kjøre til høyre. Det er jo rart om vi skal følge regelen for biler bare fordi vi går på et fortau.

Problemet er jo at dette blir vi aldri enig om, så folk kommer til å fortsette å kræsje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett alltid innerst på et fortau dersom det er trafikkert på veien ved siden av. Og så viker jeg for de som kommer imot litt avhengig av hvem det er.

Slipper alltid barn forbi på innsiden av meg, for jeg synes at de skal være mer beskyttet mot trafikken enn det jeg er...

Voksne blir litt mer at jeg ser an hvilken side de går mot, og går motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å mene at noe annet er mer logisk enn hva majoriteten er enig i og praktiserer. Logikken stopper idet resten av verden passerer på motsatt side, og du vaser det til og lager full forvirring, fordi du er en, og de noen milliarder.

Verden praktiserer stort sett: Passér til høyre for andre.

Unntaket er: På traffikert vei uten fortau, bør man helst gå på venstre veiskulder, hvis forholdene tillater det.

Og greier man ikke å forholde seg til noe så enkelt, burde en egentlig fått lov til å virre rundt i trafikken uten tilsyn? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi "fortausreglene" i hele verden forholder seg til siden av veien de kjører på i det aktuelle området. Hvorfor skulle Norge være et unntak? Derfor synes jeg det er mest logisk :)

For øvrig synes jeg Kamikatze uttrykker det hele på en glimrende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å mene at noe annet er mer logisk enn hva majoriteten er enig i og praktiserer. Logikken stopper idet resten av verden passerer på motsatt side, og du vaser det til og lager full forvirring, fordi du er en, og de noen milliarder.

Verden praktiserer stort sett: Passér til høyre for andre.

Unntaket er: På traffikert vei uten fortau, bør man helst gå på venstre veiskulder, hvis forholdene tillater det.

Og greier man ikke å forholde seg til noe så enkelt, burde en egentlig fått lov til å virre rundt i trafikken uten tilsyn? :lur:

Tja, denne regelen finnes vel faktisk ikke i hele verden, knapt nok i Norge ;) Jeg kommer fra Bergen, og her er det ihvertfall ikke noen slike regler. Jeg har bodd i New York, der var det heller ikke noen gå-til-høyre-regel. Faktisk har jeg aldri opplevd annet enn at folk går der det er plass. Utrolig nok har jeg tilnærmet lik aldri opplevd det som et problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, denne regelen finnes vel faktisk ikke i hele verden, knapt nok i Norge ;) Jeg kommer fra Bergen, og her er det ihvertfall ikke noen slike regler. Jeg har bodd i New York, der var det heller ikke noen gå-til-høyre-regel. Faktisk har jeg aldri opplevd annet enn at folk går der det er plass. Utrolig nok har jeg tilnærmet lik aldri opplevd det som et problem ;)

Da er du en av DEM! Virrerne som ikke er klar over de uskrevne reglene!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du en av DEM! Virrerne som ikke er klar over de uskrevne reglene!

:ler:

Når flertallet ikke er klar over at det finnes noen uskrevne regler, kan man spørre seg om de i det hele tatt finnes ;) At noen få mener at alle bør gå på høyre side betyr ikke at det er en uskrevet regel om det. Jeg går stort sett rett frem på den siden av fortauet som passer meg, uten problemer. Jeg virrer ikke omkring. Den dagen jeg får problemer med at det til stadighet kommer folk i min vei skal jeg heller begynne å tro på at alle andre enn meg følger en uskrevet regel, men nå har jeg altså mye erfaring med å bo i store byer, og aldri opplevd hvilken side av fortauet folk går på som et problem.

Folk som går sakte, og som skjener fra en side til en annen, derimot... Velg en side, og hold deg til den. Da går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hvilken side av gaten, men hvilken side av fortauet vi diskuterer.

Refleks på høyre side er fordi når du går et sted uten fortau skal du gå på venstre side av veien, og da er det den høyre siden din som er lengst ut i veibanen.

aaah.Takk.Nå er jeg med hehe :fnise:

Endret av Full_Storm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...