Gå til innhold

å gå på fortau

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

teit spørsmål kanskje men jeg biter merke i det hver gang jeg går til og fra jobben på fortauet... skal man gå på venstre eller høyre side?

jeg pleier å gå på venstre side men det ser ikke ut som alle gjør det så de som kommer mot meg kommer da rett mot meg og jeg må da vike som regel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi holder oss til høyreregelen i de landene det er høyrekjøring, altså at vi viker mot høyre når noen kommer imot oss. Mens vi går på venstre side av vei uten fortau, for å få øyekontakt med bilene.

Det er forresten slik man lettest ser om folk kommer fra byer og siviliserte strøk, eller om de bare virrer i veien for folk. Her på bygda hvor jeg bor, tusler turister, asylsøkere og tilreisende på riktig side, mens de innfødte sprer seg ut til begge sider. Det er et sant helvete å sykle på gangstien da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gå på innsiden av fortauet, altså inn mot marken/husene. Om jeg går sakte ihvertfall. Om jeg går fortere enn de andre på fortauet går jeg som regel på ytterkanten, så jeg kan gå ut i veien om de ikke slipper meg forbi.

Det er forøvrig ikke noen regler for hvor man skal gå. Man er fritt til å virre omkring som man vil, dog det er fryktelig upraktisk ;) Når man møter på folk, så er det dog vanlig at man trekker til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en regel at man skal gå til høyre når man møter en annen person? I så fall sliter jeg, for jeg svinger insinktivt til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig en regel at man skal gå til høyre når man møter en annen person? I så fall sliter jeg, for jeg svinger insinktivt til venstre.

Er det rart det er krig her i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting vi som kommer fra litt større byer merker fort. Passerer de folk til venstre når de går på fortauet eller gangstien, dreier det seg nesten alltid om "bønder på bytur". :fnise: Du kan jo tenke deg scenariet når et titalls tusen mennesker skal forbi hverandre på en meter og noen centimeter, og alle skal rekke noe.

Og "høyreregelen" er godt innarbeidet i de landene som har høyrekjøring. De fleste praktiserer jo den automatisk når de kjører bil eller båt, eller sykler, og det er da mest praktisk å holde på den, også om man triller barnevogn, eller kun skal lufte skoa.

Men det er ikke noen lov eller forskrift. Mer en uskreven regel, hehe. Men nå vet du hvorfor du så ofte blir stående foran folk, som plutselig må prøve å finne en vei rundt deg... :lur:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Nei, det er ikke det.

I Tyskland er dette et dødsens alvorlig spørsmål. Der kan folk hisse seg enormt opp om orden på fortauet (og andre steder) brytes. En slags nevrose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er nok som Kamikatze sier. Samtidig skal vel folk som sykler på fortauet alltid vike for gående (men da er det jo en fordel at den gående ikke også viker sånn at de krasjer likevel). Noen venner av meg opplevde forresten å bli løpt på av en joggemann med hund som mente vennene burde vite hvordan man flytter seg når det kommer noen med bikkje og derfor bare løp rett på dem. Jeg trodde egentlig at den som har med seg hund pleier å ta hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han regnet med at de flyttet seg, hvis de gikk på venstre side? Hehe.

Men du har helt rett. Syklisten har alltid vikeplikt for gående, og tempoet skal være lavt idet de passerer gående. Men likevel ser man folk litt an, og følger vikereglene nøyere om det er barn, eldre eller folk med dyr, enn om det er vanlige voksne som burde vite bedre. Og vikeplikten syklisten har, DEN er ikke bare uskreven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland er dette et dødsens alvorlig spørsmål. Der kan folk hisse seg enormt opp om orden på fortauet (og andre steder) brytes. En slags nevrose.

Jeg fikk kjeft en gang jeg var i Charleston, USA. Det var en breeeed grusvei og jeg gikk litt hit og dit for å kikke - fikk streng beskjed fra en mann som kom gående om at "In America we walk on the right side!"

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til høyre om det er et noenlunde (eller veldig) traffikert fortau, og det irriterer meg faktisk litt at en del folk ikke gjør det samme.. :blush: Hater å gå å 'stange' eller nestenkræsje i folk, spesielt om jeg har det travelt (i rushtiden).. Vi har jo høyrekjøring i Norge, helt logisk at det gjelder for fortauene og! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykkelferie i Tyskland for en del år siden, lenge før jeg hadde fått lappen, eller lært at de samme reglene gjaldt for biler og sykkler. Vi sykkler på en ganske bred sykkelsti. Jeg oppdager at det kommer en fyr bak meg, litt til høyre. Han plinger på meg, og for at jeg ikke skal virre rett forran ham, så trekker jeg inn til venstre side, som er der jeg er nermest. Det er ingen andre på stien, bortsett fra kjæresten min, som ligger et godt stykke forran. Fyren fortsetter å plinge på meg, og sier et eller annet ufårståelig, og jeg trekker lenger ut mot siden og setter ned farten. Dette fortsetter helt til jeg er helt ute i grøften og sykkler i gangfart, og til slutt stopper. Da sykkler han på meg! Og så kjeftet han på meg en stund, mens jeg bare så dumt på ham (skjønte ikke hva han sa), før han satt seg opp og sykklet videre med et oppgitt sukk.

Lærte etterpå at det er helt umulig å sykkle forbi noen på høyre side. Er det rart folk sier at tursiter er dumme... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg går til høyre om det er et noenlunde (eller veldig) traffikert fortau, og det irriterer meg faktisk litt at en del folk ikke gjør det samme.. :blush: Hater å gå å 'stange' eller nestenkræsje i folk, spesielt om jeg har det travelt (i rushtiden).. Vi har jo høyrekjøring i Norge, helt logisk at det gjelder for fortauene og! :Nikke:

Nja, om det ikke er fortau skal man jo gå på venstre side. De fleste er vel blitt prentet inn fra de var liten at man skal holde seg til venstre side. Hvorfor er det da logisk at når det er fortau skal man følge kjøre-regler og holde til høyre? For meg er det mest naturlig å være på venstre side. Jeg er fotgjenger, ikke bilist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min prøver også å innprente meg med at det er høyreregel på fortau. Jeg hadde aldri hørt det før jeg møtte han (kommer fra bygda ;)), i tillegg kan jeg ikke forskjellen på høyre og venste, så jeg virrer bare rundt.

(Det går bra når jeg kjører da, så lenge jeg minner meg selv på hva som er høyre og venstre med jevne mellomrom. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg har heller aldri hørt om eller tenkt over at det finnes regler for hvilken side man skal gå på på fortauet. Når det er masse mennesker pleier jeg å gå der det er en åpning sånn at jeg kan gå forbi, eller gå rett bak noen som går samme vei for meg. Dersom det er lite mennesker går jeg bare der det passer meg. Dersom det skal være regler for hvor man kan gå på et fortau da burde de ha stipla linje i midten og skilter om vikeplikt og påbudt kjøreretning også da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt om eller tenkt over at det finnes regler for hvilken side man skal gå på på fortauet. Når det er masse mennesker pleier jeg å gå der det er en åpning sånn at jeg kan gå forbi, eller gå rett bak noen som går samme vei for meg. Dersom det er lite mennesker går jeg bare der det passer meg. Dersom det skal være regler for hvor man kan gå på et fortau da burde de ha stipla linje i midten og skilter om vikeplikt og påbudt kjøreretning også da :ler:

Og fartsgrenser! Både øvre og nedre. Gjerne flere felt, et krabbefelt, og et forbikjøringsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...