Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #21 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg finner det helt naturlig å gå på høyre side, noe de fleste jeg møter også ser ut til å mene. Jeg har hverken lest eller blitt fortalt at det er slik, det bare faller meg naturlig. Men det er kanskje ikke like naturlig for den som ikke kjører bil? Når jeg tenker meg om er kanskje denne hold-til-høyre vanen noe jeg begynte med etter at jeg fikk førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 12. november 2008 #22 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg finner det helt naturlig å gå på høyre side, noe de fleste jeg møter også ser ut til å mene. Jeg har hverken lest eller blitt fortalt at det er slik, det bare faller meg naturlig. Men det er kanskje ikke like naturlig for den som ikke kjører bil? Når jeg tenker meg om er kanskje denne hold-til-høyre vanen noe jeg begynte med etter at jeg fikk førerkort. Jeg tror også det er noe vi lærer oss ubevist. Jeg merket det egentlig ikke selv før jeg flyttet til Irland, hvor de har venstrekjøring. Der var det like naturlig for folk å gå til venstre, og det var flere ganger jeg holdt på å gå ned folk fordi jeg gikk til høyre uten å tenke meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #23 Del Skrevet 12. november 2008 Og i gangene rundt undergrunnsbanen i London blir man stadig oppfordret til å "keep left". Der får man skikkelig kjeft hvis man som surrete turist skulle glemme seg Egentlig ønsker jeg meg like klare normer (uten kjefingen) her i Norge- ting blir så mye mer effektivt på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. november 2008 #24 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg ønsker meg forbigåingsfelt jeg Hater å måtte gå bak sinker på fortauet, så da bruker jeg alle midler og åpninger til å komme meg forbi Ellers tenker jeg faktisk ikke i så veldig stor grad over på hvilken side jeg går, men jeg kolliderer iallefall veldig sjelden med noen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 12. november 2008 #25 Del Skrevet 12. november 2008 Og i gangene rundt undergrunnsbanen i London blir man stadig oppfordret til å "keep left". Der får man skikkelig kjeft hvis man som surrete turist skulle glemme seg Egentlig ønsker jeg meg like klare normer (uten kjefingen) her i Norge- ting blir så mye mer effektivt på den måten. Nå har vi jo "stå til høyre, gå til venstre"-regler, og det er ofte de ikke blir overholdt, så jeg vet ikke hvor mye nye regler hadde hjulpet. Forbigåingsfelt hadde vært genialt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #26 Del Skrevet 12. november 2008 Nå har vi jo "stå til høyre, gå til venstre"-regler, og det er ofte de ikke blir overholdt, så jeg vet ikke hvor mye nye regler hadde hjulpet. Forbigåingsfelt hadde vært genialt! Hvor da? Kan ikke huske å ha sett noe slikt her i byen? Håper virkelig det brer om seg og blir overholdt, jeg er for effektivitet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 12. november 2008 #27 Del Skrevet 12. november 2008 Hvor da? Kan ikke huske å ha sett noe slikt her i byen? Håper virkelig det brer om seg og blir overholdt, jeg er for effektivitet! Det står på alle rulletrapper. De som vil stå stille skal stå til høyre, og de som er utolmådige og vil gå kan gå til venstre. Det fungerer faktisk som regel ganske bra, men en eneste tulling som ikke får det med seg stopper gjerne opp hele opperasjonen. Selv hater jeg å måtte stå stille i rulletrappen. Av en eller annen grunn så blir jeg skikkelig irritert av det. Ja til mer effektivitet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #28 Del Skrevet 13. november 2008 Det står på alle rulletrapper. De som vil stå stille skal stå til høyre, og de som er utolmådige og vil gå kan gå til venstre. Det fungerer faktisk som regel ganske bra, men en eneste tulling som ikke får det med seg stopper gjerne opp hele opperasjonen. Selv hater jeg å måtte stå stille i rulletrappen. Av en eller annen grunn så blir jeg skikkelig irritert av det. Ja til mer effektivitet! Det står ikke på alle rulletrapper, nei. Jeg har sett etter slike skilter flere ganger, nemlig, og ikke funnet et eneste ett her i byn ihvertfall. I utlandet er det mer vanlig at det står på trappene, men ikke her på haugen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 13. november 2008 #29 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg tror bare jeg har sett dette på en eller to rulletrapper i norge, så det er slett ikke på alle nei, slik som det er i storbritannia f.eks. Det hadde jo dog vært praktisk om det var slik i Norge også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. november 2008 #30 Del Skrevet 13. november 2008 Er nok to grunner til at det ikke er lover og forskrifter om dette: Gående som kolliderer med hverandre, forårsaker sjelden større skader. Og vi kan ikke lage lover i hytt og pine. Det er liksom grenser for hva man makter å håndheve. Dessuten er allerede straffen for å passere folk på "feil" side, at alle betrakter deg som en uoppdragen idiot. Og det får holde i lange bananer... Sånne ting handler om oppdragelse. Man forventer at det er noe unger lærer av foreldrene, på lik linje med andre former for etikette. Ja, som å håndhilse, spise med kniv og gaffel og å fise lydløst ved middagsbordet. Vanlig folkeskikk (les hensynsfullhet). Og de som ikke lærer det som en del av oppdragelsen, lærer nok sånne ting intuitivt, når alle passerer en på samme side. Men vil selvsagt alltid være en og annen som svimer. Og da får vi vise vår folkeskikk ved å vise overbærenhet med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Full_Storm Skrevet 13. november 2008 #31 Del Skrevet 13. november 2008 Gubbis sier jeg må ha refleks på høyre side.Nettopp på grunn av denne høyreside regelen.Men jeg bruker refleks på begge sider,og tenker ikke over hvilket fortau jeg går på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #32 Del Skrevet 13. november 2008 Gubbis sier jeg må ha refleks på høyre side.Nettopp på grunn av denne høyreside regelen.Men jeg bruker refleks på begge sider,og tenker ikke over hvilket fortau jeg går på.. Det er ikke hvilken side av gaten, men hvilken side av fortauet vi diskuterer. Refleks på høyre side er fordi når du går et sted uten fortau skal du gå på venstre side av veien, og da er det den høyre siden din som er lengst ut i veibanen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 13. november 2008 #33 Del Skrevet 13. november 2008 Nja, om det ikke er fortau skal man jo gå på venstre side. De fleste er vel blitt prentet inn fra de var liten at man skal holde seg til venstre side. Hvorfor er det da logisk at når det er fortau skal man følge kjøre-regler og holde til høyre? For meg er det mest naturlig å være på venstre side. Jeg er fotgjenger, ikke bilist. Fordi hvis det ikke er fortau, så skal de møtende fotgjengerne gå på motsatt side av veien, og problemet oppstår ikke. Hvis de allikevel går på samme side som deg, så skal du holde til høyre for dem, fordi det er du som har oversikt over biler som kommer bak dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #34 Del Skrevet 13. november 2008 Fordi hvis det ikke er fortau, så skal de møtende fotgjengerne gå på motsatt side av veien, og problemet oppstår ikke. Hvis de allikevel går på samme side som deg, så skal du holde til høyre for dem, fordi det er du som har oversikt over biler som kommer bak dem. Ja? Dette vet jeg da. Men diskusjonen var ikke hvor man skulle gå om det IKKE var fortau. Det var på hvilken side av fortauet man skulle gå på vi diskuterte. Og der er det ikke logisk at man skal gå på høyre side av fortauet. Det er mer logisk å si at som fotgjenger skal man alltid gå til venstre, fortau eller ei, enn å si at ikke fortau = hold til venstre, fortau = hold til høyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 13. november 2008 #35 Del Skrevet 13. november 2008 Ja? Dette vet jeg da. Men diskusjonen var ikke hvor man skulle gå om det IKKE var fortau. Det var på hvilken side av fortauet man skulle gå på vi diskuterte. Og der er det ikke logisk at man skal gå på høyre side av fortauet. Det er mer logisk å si at som fotgjenger skal man alltid gå til venstre, fortau eller ei, enn å si at ikke fortau = hold til venstre, fortau = hold til høyre. Så skal jeg forsøke å formulere meg T Y D E L I G E R E, da: Hvis du går på venstre side av en vei uten fortau og du møter en fotgjenger som går på samme side som deg, skal du holde til høyre, som jeg argumenterte for over. Det er vel ingen grunn til at man skulle gjøre det motsatte bare fordi underlaget er 10 cm høyere enn veien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #36 Del Skrevet 13. november 2008 Så skal jeg forsøke å formulere meg T Y D E L I G E R E, da: Hvis du går på venstre side av en vei uten fortau og du møter en fotgjenger som går på samme side som deg, skal du holde til høyre, som jeg argumenterte for over. Det er vel ingen grunn til at man skulle gjøre det motsatte bare fordi underlaget er 10 cm høyere enn veien? Ja, jeg VET hvilken side du skal gå forbi folk på når du ikke går på fortau. Men om alle holder til venstre på fortauet, så vil ikke problemet oppstå. Om jeg går til venstre på fortauet, og det er ut mot veien, og det kommer en person imot, og denne går til sin venstre, vil personen gå inn mot husveggen. Da vil vi ikke kollidere, siden det er på samme måte som om vi går langs en vei. Midten av fortauet er veien, og vi går på hver vår side av denne veien. Skjønner? Om derimot denne personen som kom imot hadde gått på høyre side av fortauet, altså også ut mot veien, så ville vi kollidert. Men om alle hadde holdt til venstre = ingen kollisjoner. Det er ett fett om man går på høyre eller venstre side av fortauet. Om alle holder seg til samme regel, så blir det ingen kollisjoner. Om den regelen er alle til høyre eller alle til venstre er ett fett. Men siden regelen er alle til venstre når det ikke er fortau, er det mest logisk at det skal være alle til venstre på fortau også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 13. november 2008 #37 Del Skrevet 13. november 2008 Selv om jeg er aldri så mye "fra bygda", så er dette rimelig "innebakt". Jeg pleier ikke tenke på det til vanlig, men merker det fort når jeg f.eks er i London og må gå på motsatt side. Da slår ofte "automatikken" inn og jeg trekkes mot høyre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 13. november 2008 #38 Del Skrevet 13. november 2008 Ja, jeg VET hvilken side du skal gå forbi folk på når du ikke går på fortau. Men om alle holder til venstre på fortauet, så vil ikke problemet oppstå. Om jeg går til venstre på fortauet, og det er ut mot veien, og det kommer en person imot, og denne går til sin venstre, vil personen gå inn mot husveggen. Da vil vi ikke kollidere, siden det er på samme måte som om vi går langs en vei. Midten av fortauet er veien, og vi går på hver vår side av denne veien. Skjønner? Om derimot denne personen som kom imot hadde gått på høyre side av fortauet, altså også ut mot veien, så ville vi kollidert. Men om alle hadde holdt til venstre = ingen kollisjoner. Det er ett fett om man går på høyre eller venstre side av fortauet. Om alle holder seg til samme regel, så blir det ingen kollisjoner. Om den regelen er alle til høyre eller alle til venstre er ett fett. Men siden regelen er alle til venstre når det ikke er fortau, er det mest logisk at det skal være alle til venstre på fortau også. Hehe, dette kan bli en morsom krangel :D Men regelen er ikke at man skal gå til venstre når det ikke er fortau; man skal gå til venstre for bilene, og til høyre for fotgjengere på samme side. Når det er fortau er sjansen mindre for at man skal bli påkjørt av en bil bakfra, men sjansen er likevel til stede. Da er det bedre at de som ser bilene går nærmest bilbanen og de som ikke ser dem lengst ut mot kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 13. november 2008 #39 Del Skrevet 13. november 2008 Det er ett fett om man går på høyre eller venstre side av fortauet. Om alle holder seg til samme regel, så blir det ingen kollisjoner. Om den regelen er alle til høyre eller alle til venstre er ett fett. Men siden regelen er alle til venstre når det ikke er fortau, er det mest logisk at det skal være alle til venstre på fortau også. Med respekt å melde; nå synes jeg du er helt på jordet. Du kjører ikke bil antar jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #40 Del Skrevet 13. november 2008 Hehe, dette kan bli en morsom krangel :D Men regelen er ikke at man skal gå til venstre når det ikke er fortau; man skal gå til venstre for bilene, og til høyre for fotgjengere på samme side. Når det er fortau er sjansen mindre for at man skal bli påkjørt av en bil bakfra, men sjansen er likevel til stede. Da er det bedre at de som ser bilene går nærmest bilbanen og de som ikke ser dem lengst ut mot kanten. Regelen er at man skal gå til venstre for veibanen, ja, og så går man ut til høyre om man møter en som går på FEIL side av veien. Hadde begge gått på rett side av veien, hadde ingen trengt å til siden. Det er jo akkurat det samme med fortau! Om begge følger samme regel, altså begge holder seg til venstre, eller begge holder seg til høyre, slipper man kollisjoner. Og det er da jeg sier at det er logisk at begge holder seg til venstre. Siden det er det man gjør når man går langs en vei. Man ser rett og slett på fortauet som en smal vei, og oppfører seg akkurat som man ville gjort om det var en vei. Altså holder til venstre. Man kunne like gjerne hatt regelen "alle til høyre"; men det er altså mer logisk at som fotgjenger skal man alltid gå på venstre side av veien/fortauet enn å si at fortau =høyre, vei = venstre. Det du skisserer til slutt her kompliserer jo bare fortaugåing enda mer. Da blir det ikke lenger snakk om å gå på høyre eller venstre side, men ytterside og innerside. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå