Gå til innhold

En farvet president er historisk bra


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Og poenget mitt er: Det er flott at en dyktig person har blitt valgt til presient.

Forresten er Obama halvt hvit som mange har nevnt her.

Veldig flott at han ble valgt som president, først og fremst for sin dyktighet, men også fordi han ikke er en "ren hvit rase" - men blanding av en kullsort kenyaner og ei hvit dame fra Kansas.

Klart at dette er historisk- ingen andre med blandingsrase av hvit og svart har noengan blitt valgt inn som USAs president.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65
Og poenget mitt er: Det er flott at en dyktig person har blitt valgt til presient.

Forresten er Obama halvt hvit som mange har nevnt her.

Tror det er svært få som er i stand til å se eller si det: halvt hvit. Enten er man hvit og må stå for sin mening og politikk eller så er man halvt svart og kan tillate seg å vinne pga det.

Som tidligere nevnt og som du også nevner: Jeg håper at amerikanerne har fått en president som er valgt fordi de har satt seg inn i og er enig i hans politikk og ikke fordi han er helt eller halvt noe annet enn hvit.

Og ja det er en historisk dag at det er valgt en president med en annen hudfarge, misforstå meg rett trådstarter - det er bare så synd at det fremdeles i 2008 skal være nødvendig å feire det faktum.

Eller kanskje vi skal se på det motsatt: 2008 var det året en farget og en kvinne sloss om å gjøre historie som den første i sin gruppe mennesker som ble president. Siden kan man håpe på at det verken er til å heve et øyenbryn eller til å bli overrasket over at de er de første i sitt slag i en lang rekke.

Forøvrig kan jeg jo også si at jeg dessverre har sett en del utrolig stygge ting skrevet om Clinton som man ALDRI hadde kommet unna med å skrive om en farget mann: Slike ting som "vil vi virkelig se en middelaldrende kvinne bli gammel foran øynene våre" - sånne ting. Det minner mest om den hetsen vår uheldige, pene og blonde tidligere forsvarsminister ble utsatt for (kjempesprekken ... bl.a.). Det er "lov" å rakke ned på kvinner tydeligvis.

Men for all del: Gratulerer Amerika ... Det blir kanskje litt spennende tider fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt mye på selv, fordi det jo ikke henger på greip. Det som først og fremst slår meg er at det sier en del om holdningene til ulike raser: Hvis man først har litt svart blod i årene er man automatisk brennmerket og stigmatisert - man er "svart" og ikke "hvit", og man blir behandlet deretter. Dette gjelder til og med om man er 12.5% svart og 87.5% hvit: Man er fremdeles "svart", med de konsekvensene det medfører.

Just presis! For å være hvit må man visst være helt "renraset". Det er noen holdninger der jeg gjerne skulle ha sett ble borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er litt vanskelig for noen å skjønne hvorfor det er relevant at Obama faktisk er svart. At det faktisk er et ganske stort steg for USA at en svart har fått nok tillit hos folket til at de har valgt ham som President.

Takk, sier meg enig Mysan med deg og trådstarter!

At noen ikke kan fatte dette er for meg ubegripelig! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er litt vanskelig for noen å skjønne hvorfor det er relevant at Obama faktisk er svart. At det faktisk er et ganske stort steg for USA at en svart har fått nok tillit hos folket til at de har valgt ham som President.

Dette kunne like godt skjedd på 1990 tallet når Colin Powell var mer aktiv enn han er idag. Hadde han hatt ambisjoner om å bli president, så er det stor sansylighet for at han hadde blitt valgt. Husk også at Colin Powell ble erstattet som utenriksminister av en farget kvinne Condoleezza Rice. I 2004 og 2005 ble hun av magasinet Forbes beskrevet som den mektigste kvinnen i verden.

Så ja det er en merkedag idag at USA fikk sin første fargete president, men har det virkelig så mye å bety? Jeg personlig har ikke noe tro på at USA som en stormakt kommer til å forandre seg radikalt fordi de har fått en farget president. Husk at for eksempel den av mange forhatte Bush står også bak det største u-hjelpsprogrammet i USAs historie, så det skal bli intressant å se hvordan Obama viderefører dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kan da ikke være SÅÅÅÅ ille at USA fikk seg en farget president. Han var jo tross alt ikke rødgrønn!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent personlig sett, fra Obamas ståsted har neppe fargen hans noe å si, ei heller for velgerne som stemte ham til seier. Jeg er ganske sikker på at det er politikken og ikke fargen hans de har stemt på. Allikevel er det et steg for USA som nasjon å nå ha sin første fargete president, og kanskje Powell og Rice har vært med på å rydde veien for ham ved sitt fargete nærvær i tidligere regjering.

At han skal være en talsmann for den sorte befolkningen tror jeg ikke. Han er statspolitiker, ikke foreningsleder, men et stort steg er det. 40 år er tross alt ikke så veldig lang tid, og lenger er det altså ikke siden de fargede ble kraftig diskriminert der borte, og voksne menn ble kalt "boy" av hvite medborgere.

USA sin sorte befolkning har en historie som slaver uten annen verdi enn som arbeidskraft og slik var det fryktelig lenge. Det blir ikke som innvandrerne her i landet som ikke begynte å komme før på 60-tallet og da som arbeidstakere med de samme rettighetene som hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott at han ble valgt som president, først og fremst for sin dyktighet, men også fordi han ikke er en "ren hvit rase" - men blanding av en kullsort kenyaner og ei hvit dame fra Kansas.

Klart at dette er historisk- ingen andre med blandingsrase av hvit og svart har noengan blitt valgt inn som USAs president.

Ja, det er historisk. Poenget mitt var at den dagen vi ikke bryr oss om hvilken hudfargen andre mennesker har. Det er en stor dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fyren avløser Bush-mannen da... Han skal trakke ned mange acres med salat, hvis han skal unngå å forbedre noe, der borte. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er historisk. Poenget mitt var at den dagen vi ikke bryr oss om hvilken hudfargen andre mennesker har. Det er en stor dag.

JA, det blir en kjempefin dag, men dagen natt til 5 november er en begynnelse til netopp dette! Derfor er det så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste vant nok. Mc Cain er for gammel.

Det jeg er litt trist over, er at vi i det hele tatt tenker på at Obama er farget. Jeg synes det er å synke så lavt å vurdere mennesker etter hudfarge.

Jada!! Jeg vet det er gjort i mange hundre år, men jeg liker det ikke for det. ;)

Men nå har verden tatt nok et skritt mot en aksept for at hudfarge ikke er noe annet enn nettopp hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste vant nok. Mc Cain er for gammel.

Det jeg er litt trist over, er at vi i det hele tatt tenker på at Obama er farget. Jeg synes det er å synke så lavt å vurdere mennesker etter hudfarge.

Jada!! Jeg vet det er gjort i mange hundre år, men jeg liker det ikke for det. ;)

Men nå har verden tatt nok et skritt mot en aksept for at hudfarge ikke er noe annet enn nettopp hudfarge.

Nei og nei, har du ikke skjønt det?

Det er jo et stort steg at Obama som FARGET ble valgt!

NEI, han ble ikke valgt fordi han var farget, men for det han står for - MEN det er også viktig å tenke på at han som er så dyktig også er en farget mann!

Han er en jo en farget mann.Hans far var kølsvart og moren hvit, dermed er han en mulatt- men like fordømt er det første gang i historien at en farget mann er blitt valgt som president i USA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvordan folk ser bort i fra at Obama er farget? Hvis man bare har ørlite kunnskap om historie, ser man jo det fantastiske med det? For ikke mange år siden fikk ikke en farget mann sitte foran på bussen - nå er han president. Det skulle jo selvfølgelig bare mangle, men når man ser tilbake et par tiår er det ingenting annet enn historisk.

Kanskje det er litt vanskelig for noen å skjønne hvorfor det er relevant at Obama faktisk er svart. At det faktisk er et ganske stort steg for USA at en svart har fått nok tillit hos folket til at de har valgt ham som President.

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Obama har gjennom hele valgkampen valgt å fokusere på politikk, og har prøvd så godt det lar seg gjøre å ikke fokusere på hudfarge. Hvis han hadde fremstått som en svart presidentkandidat, hadde han neppe vunnet valget, han må tross alt favne både hvite, svarte, latinos og asiater for å bli valgt.

Når det er sagt så kommer man ikke unna at USA nå har valgt en svart mann til president, noe som er historisk. Så får man bare håpe at hudfarge i fremtiden vil spille mindre og mindre rolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget til Obama er at han ikke vil dele folk etter svarte og hvite, repubikkanere eller demokrater osv, men samle alle. Jeg beundrer han for å ikke fokusere på hudfargen, og det håper jeg også media lar være å gjøre. Det er ikke rette veien å gå for å endre rassismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Obama omtales som svart. Hvordan kan det ha seg når hans mor er hvit og far er svart? Hvorfor er han da svart og ikke like godt hvit?

Jeg skjønner godt at han omtales som svart. Jeg tror han selv identifiserer seg med den afro-amerikanske befolkningen. Han har en svart kone, tilsammen har de 2 barn som i alle fall vil betraktes som svarte. Så den nye familien i det hvite hus er en afro-amerikansk familie.

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chrizzy
Ja, det er historisk. Poenget mitt var at den dagen vi ikke bryr oss om hvilken hudfargen andre mennesker har. Det er en stor dag.

Det er jo helt klart, at noen har evne til å vise glede for at vi nå har tatt et stort, stort skritt i den retningen er vel ikke så utrolig dumt det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er historisk. Poenget mitt var at den dagen vi ikke bryr oss om hvilken hudfargen andre mennesker har. Det er en stor dag.

Selvfølgelig, men det er i dag vi lever og realiteten er at det er en stor ting at en farget mann er valgt inn som president i USA. At det ikke burde være en stor sak, er uvesentlig. Vi lever ikke en drømmeboble :) Vi lever på en liten planet i et stort univers, og her er realiteten slik som den er, uansett hvor mye vi skulle ønske den var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de sorte har overtatt regjeringsmakten i sør Afrika så ønsker mange hvite å gjenopprette Apartheid med motsatt fortegn. Istedetfor å sitte med regjeringsmakt som tidligere så ønsker nå Afrikaanerfolket å opprette sine egne hvite bantustaner i Transvaal og Oranje og styre sitt eget liv der.

http://www.youtube.com/watch?v=kVy17yc6wzE...feature=related

Apartheid regimet i Sør-Afrika er formelt sett slutt. Det er på tide at de opprinnelige innbyggerne får tilbake styringen i eget land, enten det betyr nedgang eller oppgang. Under apartheid ble det gjort mye for infrastrukturen i landet. Nå neglisjeres det, samtidig som mange fattige fra andre afrikanske land strømmer til som ulovlige flyktninger. Uansett problemer er det hvertfall de svarte selv som styrer. Kjører de landet i grøften vet de hvem de skal stille til ansvar.

Det blir vel ikke riktig å si at "de hvite ønsker å gjenopprette apartheid med motsatt fortegn"? Det å eventuelt opprette egne småstater betyr vel snarere egenvalgt isolasjon/"selvstendighet" framfor "apartheid"?

Det er flott at Barak Obama både er president og farget dersom vi går tilbake i historien. Men nettopp fordi mange nå ikke en gang reagerer i 2008 kan det sees på som et positivt tegn fordi vi synes det er naturlig og omtrent om et ikke-tema. Det er egentlig et bra tegn, er det ikke? De fleste har fått med seg historien, men nå er vi i 2008. Og mange av oss har hørt nok om Rosa Parks. Men vi vil aldri glemme historien selv om vi ikke reagerer på at Obama er farget. Vi ønsker ham velkommen og vil fokusere på ham som person og hva han får til, ikke hans hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontinentet Afrika er det slik at de som har svarte foreldre blir kalt svarte/blacks. Har man en forelder som er svart og en som er hvit, blir de kalt farget/colored. Tror det var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...