Gå til innhold

Hvordan omtaler du foreldrene dine? Navn?


Gjest anonym

hvordan omtaler du foreldrene dine? navn?  

2 stemmer

  1. 1. hvordan omtaler du foreldrene dine? navn?

    • mamma og pappa
      70
    • mor og far
      8
    • fornavn
      2
    • begge deler
      4


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg sier mamma og pappa og det kommer jeg til å gjøre til evig tid. Ute sier jeg moren/faren min eller modern/fadern.

Mine barn sier også mamma og pappa. Siden ikke alle kan inneha denne tittelen :blunke: håper jeg at de aldri slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier mamma og pappa nå, men når barnet kommer blir det kanskje mormor og morfar.. vet ikke helt...

Koz.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er litt innviklet jeg.

Mitt moderlige opphav kalles:

-Mamma når jeg snakker til henne og snakker om henne med søsteren min

-Mor når jeg snakker om henne med mitt faderlige opphav

-Moder'n når jeg snakker om henne med andre

Mitt faderlige opphav kalles

-Far når jeg snakker til han og når jeg snakker om han med søsteren min og mitt moderlige opphav.

-Fader'n når jeg snakker om han med andre.

Søstra mi derimot, sier kun mamma og pappa, fordi hun ble innprentet dette i barnehagen. Før hun begynte der, sa hun mamma og far. Grunnen til denne rare kombinasjonen, er at vi i utgangspunkte brukte de navnene de selv ville at vi skulle bruke.

Tilsvarende heter modern's foreldre mormor og morfar, mens fadern's gamle mor heter bestemor.

Én ting som dog undrer meg, er at mormor, morfar, farmor, farfar, og til dels også bestemor og bestefar ikke er blitt byttet ut. De fleste sier jo mamma og pappa istedenfor mor og far nå, så hvorfor heter det ikke mammamamma, mammapappa, pappamamma, pappapappa, bestemamma og bestepappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier mamma og pappa. Men jeg har det med å kalle de mamus og papus :roll: Men det er aldri offentlig da.

Min samboer sier mutter'n og fatter'n, og jeg henger meg nok for mye opp i det. Synes det er litt dumt og være snart 24 og rope MUUUUTTEEEER'N!!! Men mamus og papus er vel kanskje ikke så mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa - eller

Moderen eller Faderen (ikke "modærn" og "fadærn") eller

mutter og fatter - som regel i omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa, hver for seg.

Som par kaller jeg dem som en ekte bergenser: "min mor og di (altså: dem)" :hoho: DET ER HELT SANT! Bare spör närmeste bergenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid mamma og pappa! Selv om jeg roper i butikken...

Synes det er veldig rart at sambo bruker fornavnet til sine foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg sier mamma og pappa til mine foreldre. Mamma kaller også sine foreldre mamma og pappa, ja det gjør pappa med sine foreldre også.

Ja, av og til er jeg usikker på om mamma snakker om pappa eller morfar, når hun sier at "pappa sa...", men somoftest fremgår det av situajsonen da.

Å omtale dem med navn virker totalt unormalt, jeg omtaler stort sett ikke mine "svigerforeldre" med navn engang. Kaller dem "svigers" eller "faren hannes" etc, men fornavn virker så upersonlig rett og slett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre vil alltid være mamma og pappa, for meg hedersbetegnelser som forteller hvor stor pris jeg setter på dem.

Håper inderlig at mine barn alltid vil kalle meg mamma

og ALDRI bruke mitt fornavn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre vil alltid være mamma og pappa, for meg hedersbetegnelser som forteller hvor stor pris jeg setter på dem.

Håper inderlig at mine barn alltid vil kalle meg mamma

og ALDRI bruke mitt fornavn......

Som om jeg skulle sagt det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Selv sier jeg mamma og pappa, både privat, blant venner og om jeg skulle rope på dem i full offentlighet ville jeg sagt det da også.

Selv om mamma mener at jeg er for gammel til å si det "offentlig"... :oops: :oops:

...selv tror jeg det er fordi hun ser veldig ung ut og ikke vil vise at hun har en så stor datter :roll::ler::ler:

Sambo kommer fra "den morsomme lille byen i nord-norge" der de sier "morsan" og "farsan", så han sier det, både til og om sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Mamma får stadig høre at hun kan umulig ha en så voksen datter som meg, og når hun forteller at hun har en datter på 24 år, så får hun stygge blikk og "jeg trodde ikke du var en sånn", for i hoda deres må hun da ha fått meg når hun var 15-16 år, og de er ikke bra må vite.... Men, min mor var 25 hun da jeg ble født.... Vel, uansett, hun har aldri sagt noe om at jeg er for gammel til å si det offentlig, og helt ærlig, hun sier da mamma om SIN mor, så hvorfor skulle ikke jeg gjøre det om min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Mamma og pappa når jeg snakker med de, eller snakker om de til brødrene mine.

Min mor og pappa når jeg snakker om de til andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...