Gå til innhold

julen i år....


Gjest minn

Anbefalte innlegg

jeg bor på andre siden av landet enn der min familie bor. hver eneste jul i mitt 25årige liv har jeg feiret jul hos familien. iår har jeg fått ny jobb og må jobbe tilogmed lillejulaften. da må jeg ta fly etter jobb hjem ok, men en del av julekosen er jo å ha noen dager hjemme hos familien og hjelpe til med å handle inn og kjøpe gaver og hjelpe min mor å pakke inn gavene, pynte osv...

jeg kunne selvsagt feiret jul i min hjemby i år sammen med samboeren min men han skal til far sin denne julen og jeg kommer ikke godt overens med ham. da reiser jeg heller hjem til min mor lillejulaften... :( er svært skuffet over å ikke få noe tid hjemme hos mor før julekvelden kommer...

mulig mange syns jeg er sutrete og barnslig når jeg er såpass gammel... men jeg er nå engang så hjemmekjær og gammeldags... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det dessverre å bli voksen ;) Jeg må muligens jobbe julaften også i år jeg og synes ikke det er noe gøy i det hele tatt, men må man så må man. Lillejulaften er jo en vanlig arbeidsdag man ikke kan regne med å få fri på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på andre siden av landet enn der min familie bor. hver eneste jul i mitt 25årige liv har jeg feiret jul hos familien. iår har jeg fått ny jobb og må jobbe tilogmed lillejulaften. da må jeg ta fly etter jobb hjem ok, men en del av julekosen er jo å ha noen dager hjemme hos familien og hjelpe til med å handle inn og kjøpe gaver og hjelpe min mor å pakke inn gavene, pynte osv...

jeg kunne selvsagt feiret jul i min hjemby i år sammen med samboeren min men han skal til far sin denne julen og jeg kommer ikke godt overens med ham. da reiser jeg heller hjem til min mor lillejulaften... :( er svært skuffet over å ikke få noe tid hjemme hos mor før julekvelden kommer...

mulig mange syns jeg er sutrete og barnslig når jeg er såpass gammel... men jeg er nå engang så hjemmekjær og gammeldags... :(

Jeg var som deg før: Jeg MÅTTE hjem til jul. Men så tok jeg det første store steget, valgte å feire jul med min nye samboer og hans familie. Det var kjempekos. Alt var annerledes enn hjemme (mat, tradisjoner, stemning), men ikke dårligere av den grunn. Jeg lengtet litt hjem, men tenkte ikke så mye over det som jeg hadde ventet. Nå er det ikke lenger noe problem. Jula mi er der samboeren min er, uansett hvor det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at du er heldig som slipper å jobbe julaften!

Prøv å sette pris på at du kommer hjem til jul i stedet for å forkusere på at du får færre dager hjemme enn du hadde ønsket. Du kan ikke forandre på situasjonen, men du kan gjøre det beste ut av den, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at du er heldig som slipper å jobbe julaften!

:jepp:

Tenk på alle de som jobber på julaften! De tre siste årene har jeg jobbet både lille julaften og julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Gjør det beste ut av det, bruk dagene i din hjemby sammen med samboeren din til å skape litt julestemning. Kjøp inn gaver, pynt litt der dere bor (selv om dere ikke skal feire der), kos dere med gløgg, julegodter og julemat. Du får jo juleaften og litt av romjulen med familien din.

Har selv hatt eksamen helt inntil jul og kommet sent hjem til jul, litt rart er det, men det viktigste er å gjøre det beste ut av ting og ikke henge seg opp i det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner veldig godt at du synes det er kjipt! Men du kan jo prøve å gjøre juleting sammen med samboeren din i stedet? Også kan du håpe at du får lenger ferie neste år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt!!

Julen er og blir tradisjon, trdisjon, tradisjon. Jeg MÅ feire julen på den måten jeg alltid har gjort, ellers så blir det ikke jul for meg! Høres sikkert dumt ut, men sånn er det bare! Har prøvd å jobbe på julaften og det var ikke noe særlig kjekt!

Du har ikke mulighet til å få byttet med en kollega da?

Håper det ordner seg og at du får en fin jul, uansett hva som skjer!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_smurfine_*
Jeg forstår deg godt!!

Julen er og blir tradisjon, trdisjon, tradisjon. Jeg MÅ feire julen på den måten jeg alltid har gjort, ellers så blir det ikke jul for meg! Høres sikkert dumt ut, men sånn er det bare! Har prøvd å jobbe på julaften og det var ikke noe særlig kjekt!

Du har ikke mulighet til å få byttet med en kollega da?

Håper det ordner seg og at du får en fin jul, uansett hva som skjer!!! :klemmer:

En dag må man bare lære seg å feire jul på andre måter og med andre mennesker enn man er vokst opp med. Det er sånn det er å bli voksen. Ingenting varer evig.

Personlig har jeg erfart at det er innstillingen som er viktig. Om jeg tenker at "huff så kjip jul dette kommer til å bli pga blablabla" så BLIR det en kjip jul. Men om jeg heller tenker at "jeg er jo så heldig som tross alt har noen å feire jul med, og jeg får både julegaver og god mat, denne jula skal bli fin selv om ikke alt er helt sånn som jeg skulle ønsket" så BLIR jula fin.

Ha en nyyyyydelig jul! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på andre siden av landet enn der min familie bor. hver eneste jul i mitt 25årige liv har jeg feiret jul hos familien. iår har jeg fått ny jobb og må jobbe tilogmed lillejulaften. da må jeg ta fly etter jobb hjem ok, men en del av julekosen er jo å ha noen dager hjemme hos familien og hjelpe til med å handle inn og kjøpe gaver og hjelpe min mor å pakke inn gavene, pynte osv...

jeg kunne selvsagt feiret jul i min hjemby i år sammen med samboeren min men han skal til far sin denne julen og jeg kommer ikke godt overens med ham. da reiser jeg heller hjem til min mor lillejulaften... :( er svært skuffet over å ikke få noe tid hjemme hos mor før julekvelden kommer...

mulig mange syns jeg er sutrete og barnslig når jeg er såpass gammel... men jeg er nå engang så hjemmekjær og gammeldags... :(

Du er sutrete for å være 25 år. Du er voksen.

tenk over hvor mange som arbeider hele julen. lillejulaften, julaften osv....De som jobber skift er på jobb hele julen annenhver jul. Det er også fam.folk med småbarn.

Sånn er det å være voksen. Du kommer ikke overens med hans far...ja sikkert greit å rømme hjem til mor da...Hva når dere får barn? skal dere skille dere i julen og andre høytider da også? bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marlen_*
Du er sutrete for å være 25 år. Du er voksen.

tenk over hvor mange som arbeider hele julen. lillejulaften, julaften osv....De som jobber skift er på jobb hele julen annenhver jul. Det er også fam.folk med småbarn.

Sånn er det å være voksen. Du kommer ikke overens med hans far...ja sikkert greit å rømme hjem til mor da...Hva når dere får barn? skal dere skille dere i julen og andre høytider da også? bli voksen.

Så man skal ikke ha lov til å ønske å holde på familietradisjonen, ha det gøy eller slippe ansvar i et par dager når man er voksen? Høres forfeeerdelig trist ut å være voksen da! Man burde jo få lov til å få utløp for den type frustrasjon selv om man er 25, eller skal man slutte å ville ting? Tror nok TS er såpass "voksen" at hun skjønner at man ikke får det som man vil hele tiden, men for mange er julen helt spesiell, småbarnsfamilie eller ei.. For dem som må reise et stykke for å komme seg til familien sin så skjønner jeg det vanviiittig godt. Ikke bare-bare å komme seg på et fly fra f.eks Tromsø til Bodø eller Sør-Nord på en dag som lille-Juleaften. Og DET er fakta!... "Sånn er det å være voksen".. Belærende, much?

Jaja, bli voksen sier du.. Bli barnslig sier jeg til deg! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Så man skal ikke ha lov til å ønske å holde på familietradisjonen, ha det gøy eller slippe ansvar i et par dager når man er voksen? Høres forfeeerdelig trist ut å være voksen da! Man burde jo få lov til å få utløp for den type frustrasjon selv om man er 25, eller skal man slutte å ville ting? Tror nok TS er såpass "voksen" at hun skjønner at man ikke får det som man vil hele tiden, men for mange er julen helt spesiell, småbarnsfamilie eller ei.. For dem som må reise et stykke for å komme seg til familien sin så skjønner jeg det vanviiittig godt. Ikke bare-bare å komme seg på et fly fra f.eks Tromsø til Bodø eller Sør-Nord på en dag som lille-Juleaften. Og DET er fakta!... "Sånn er det å være voksen".. Belærende, much?

Jaja, bli voksen sier du.. Bli barnslig sier jeg til deg! :sjenert:

Ja, riktig, sånn er det å bli voksen. Det har vi som har vært voksen en stund måttet erfare. Etterhvert må de fleste lage egne tradisjoner. Foreldrene våre er der ikke for alltid. Tro meg, det blir hyggelig om du vil, om ikke første året, så etter hvert. Vi har nok tross alt opplevd dette selv, alle sammen...... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt enig med de som sier at det har veldig mye med innstillingen å gjøre, og kanskje det at du har blitt 25 år før du må gjøre noe annet i jula enn det du er vant til... Jula dreier seg om tradisjoner, det har du helt rett i, men det er utrolig koselig å lage sine egne nye tradisjoner.. Snakk med samboeren din , kanskje dere kan begynne å lage deres egne juletradisjoner, eks, pynte, pakke inn gaver, gå på julekonsert osv, gjerne noe du ikke er vant til hjemmefra, men som du har tenkt at det kunne vært koselig å gjøre en gang. De juletradisjonene jeg ikke kan tenke meg å være uten i dag, er stort sett ting jeg og mannen har skapt sammen, f. eks. vi baker og pynter en pepperkake utstilling( dvs ikke bare et hus) dette planlegger vi sammen og finner ut hva vi skal lage i år. Vi inviterer venner til juleølsmaking, vi baker kaker sammen og lager godteri. Håper du klarer å omstille deg og ha en hyggelig jul, for det er nok mest sannsynelig ikke den siste julen dette skjer, og jula kommer uansett om du må jobbe eller ikke.... lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg veldig god jeg, Minn. Det er det mange småtingene som gjør julen koselig og spesiell, ikke bare selve julemiddaggen og pakkene. Det er alt det rundt det som gjør noe med oss og som gir oss forventninger.

Håper det beste for de og julen. Og hvis denne julen skulle føles amputert og ikke helt riktig for deg, er det jo alltids neste jul... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes ikke det er barnslig å ønske å være hjemme til jul og forberede den sammen med familien sin. Jeg elsker jula, den er jo magisk, nettopp fordi vi har tradisjoner vi har hatt siden vi var små :) Det er en tid på året som mange gleder seg til. Jeg skjønner ts veldig godt. Jeg er så heldig at jeg og kjæresten min kommer fra samme sted, og selv om vi ikke bor der nå får vi juleferie 2. desember, og da skal vi hjem og være sammen med familie og venner. Vi feirer hver for oss på juleaften og opprettholder dermed tradisjonene vi har hatt fra vi var små. Når vi får barn kommer vi til å feire sammen.

Selv om man er voksen betyr ikke det at man må feire sammen med folk en ikke kommer overens med når en har andre valg. En eller annen gang i livet blir det som regel likevel slik at julefeiringen blir annerledes, med andre folk og andre tradisjoner. Da synes jeg at man kan ta hensyn til hverandre, mikse tradisjoner og forsøke å gjøre julen så hyggelig en kan for alle :)

Jeg jobber på juleaften i år, men det er bare fra 9-12 på gullsmed. Det er veldig hyggelig, det kommer som regel et par blide eldre menn og skal kjøpe julegave til kona i siste liten :) Da er det så fint å smile og ønske god jul og spre litt juleglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...