Gå til innhold

Studenter og alenemødre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med barn og student.

Ser at julen fort kan velte budsjettet om jeg ikke tenker meg godt om mht hvem som skal få julegave i år, og hva jeg vil gi.

Hvor mange har dere på julegavelista deres i år? Og hvor mye penger bruker dere per gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene med barn og student.

Ser at julen fort kan velte budsjettet om jeg ikke tenker meg godt om mht hvem som skal få julegave i år, og hva jeg vil gi.

Hvor mange har dere på julegavelista deres i år? Og hvor mye penger bruker dere per gave?

Jeg syns ikke man skal bruke så mye penger på julegaver. Skal det være sånn at dere må leve på nudler i to måneder etter jul pga dette?

Dra til Europris. Kjøp flotte kubbelys der med matchene servietter. Max 50 kr pr gave og noe alle trenger.

Jeg har kjøpt de fleste julegavene der. Slike gaver kunne jeg tenkt meg selv.

Eller hva med å lage julegodt å fylle på et syltetøyglass? Lage deilig masipan i kremmerhus? Karameller? En boks med hjemmelaget småkaker? Utrolig koselig gave å få. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips, Lissi!

Jeg tror jeg satser på enkel hjemmebakst som vennegaver i år.

Det hadde hvertfall jeg blitt glad for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god idé med bakst, ikke lys og servietter.

Jeg hadde med glede byttet ut rundt en tredjedel av gavene jeg har fått de siste årene med nybakt melkekake med rosiner og hjemmelagde havrekjeks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_luna_*

jeg hadde en kjempe ide i fjor jul.

jeg kjøpte glasmaling på clas olsen for 50 kt og vinglass, farget sann og telys.

mal noe fint på glasene hell farget sann i glasset å sett et telys nede i det. veldig fin og billig gave til venner og familie. (tips: lurt å legge sanden i en egen liten pose hvis du skal pakke dette inn, ellers blir det bare søl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svært dårlig råd i år så blir ikke mange som får gaver av meg i år. Men har tenkt å strikke bamser til barna i familien da:) Kanskje lage noe julegodteri, noen som har oppskrifter? :nissegutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane
Jeg har svært dårlig råd i år så blir ikke mange som får gaver av meg i år. Men har tenkt å strikke bamser til barna i familien da:) Kanskje lage noe julegodteri, noen som har oppskrifter? :nissegutt:

Jeg lagde fløtekarameller en jul, har planer om å lage det i år og

oppskrift

Pakket dem inn i cellofan og ga dem bort. Mora til venninna mi gleder seg hver jul :ler:

Kjempebillig og superpopulært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til voksne kan man bake eller gi lys/servietter (i alle fall de du vet bruker sånt). Til barn kan man strikke bamse som en sa, ellers er unger generelt veldig lite kravstore. I fjor ga vi en bitteliten leke (til 20 kr) til kusina mi, med en 200-lapp festet (leken var bare for å ha noe å pakke inn egentlig, da foreldrene maste på at hun ønsket seg penger).

Uansett.. Seddelen kunne hun ikke brydd seg mindre om, men den lille leken sier hun fremdeles at er favorittleken hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde fløtekarameller en jul, har planer om å lage det i år og

oppskrift

Pakket dem inn i cellofan og ga dem bort. Mora til venninna mi gleder seg hver jul :ler:

Kjempebillig og superpopulært!

Hvor lang holdbarhet har disse? Jeg vurderer å lage diverse godteri/småkaker til forskjellige folk, men det kommer jo litt an på holdbarhet, siden jeg må utveksle gaver med flere en stund før jul... Litt dumt å gi vekk godt som ikke er spisbart på julaften lenger...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*
Til voksne kan man bake eller gi lys/servietter (i alle fall de du vet bruker sånt). Til barn kan man strikke bamse som en sa, ellers er unger generelt veldig lite kravstore. I fjor ga vi en bitteliten leke (til 20 kr) til kusina mi, med en 200-lapp festet (leken var bare for å ha noe å pakke inn egentlig, da foreldrene maste på at hun ønsket seg penger).

Uansett.. Seddelen kunne hun ikke brydd seg mindre om, men den lille leken sier hun fremdeles at er favorittleken hennes!

:fnise: Vi har iallefall ikke de samme ungene i familien. Til min brors bursdag nå i august, hvor han ble 6 år, så ga jeg han ei leke fra Toy's R Us. Det var liksom en del av Spiderman-drakten, som han har fra før. Det var en "hjelm" med lys og den der tingen en har på handen, som spruter enten vann eller spindelvev. I og med at han hadde alt før tenkte jeg at dette kanskje ville fungere... Han åpnet den, så på den og sa "slik vil jeg ikke ha..kan du kjøpe noe annet?".

Kanskje litt barnslig av meg, men jeg ble skikkelig fornærmet, selv om han er kun 6 år. Han fikk bursagsgaver for flere tusenlapper, blant annet nintendo ds med spill. Gaven jeg ga han kosta over 300 kr. Greit han ikke visste verdien, men jeg ble sjokkert over hvor kravstor han var..

Sånn sett skulle jeg ønske jeg "kunne få lov" til å være smålig tilbake og la vær å gi han julegave :sjenert: Men da får jeg vel beskjed om å vokse opp :fnise: (Jeg er 18 :ler: ).

Heldigvis er søsteren min på 4 ti ganger herligere å gi ting til. Hun setter pris å alt hun får, så lenge det er søtt, gøy og rosa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane
Hvor lang holdbarhet har disse? Jeg vurderer å lage diverse godteri/småkaker til forskjellige folk, men det kommer jo litt an på holdbarhet, siden jeg må utveksle gaver med flere en stund før jul... Litt dumt å gi vekk godt som ikke er spisbart på julaften lenger...:P

Har hørt om karameller som fremdeles er gode etter 1 år om du oppbevarer dem i tett boks. Minimum 2-3 uker iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke lys og servietter!!! Ser at så mange nevner det hver gang det er snakk om en billig gave, men det blir så utrolig upersonlig. Jeg hadde ikke blitt spesielt glad for en pakke servietter nei. Heller noe hjemmelaget å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til min bestemor og bestefar(som er skilt) + bestemoren til min samboer(der han bodde før han flyttet ut, så vi har litt forhold) skal jeg i år gi en kurv med litt innhold. går på søstrene grene å kjøper en liten kurv(20 kr), te(12 kr), en kopp(10-12 kr) + at jeg lager noen småkaker å putter oppi. det er en ganske billig gave, og jeg syntes nå den er veldig koselig, og hadde selv blitt glad for noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dårlig råd. Nå nettopp var jeg på Europris og kjøpte tre kakebokser (et sett der boksene er i tre forskjellige størrelser). Det kostet 50 kr for alle tre boksene. Disse skal jeg fylle med julekaker (den minste boksen er i underkant liten, men det er greit for min del) og gi til familie og venner. Regner med jeg kommer ned i rundt 30 kroner pr gave. Har ikke regnet helt på hva kakeingrediensene vil koste da, bare tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms.GuineaPig

Heisann. De karamellene var en super gaveide!

Gøy å lage, fint å få, og deilig å spise :-)

Men gir dere det til voksne, også foreldre og besteforeldre? Føler det er litt lite å gi. Gir dere en pose med hor mange karameller? Eller gir dere posen som noe 'ekstra'?

Lurer på om jeg ikke skal lage slike =) Vi blakker oss bestandig på julegaver. Vi har ti i nærmeste familie å gi til. To barn og resten voksne. Så hvis vi gir karamellene, så er det bare to gaver til ungene. Blir det dumt hvis hele fam. pakker opp og alle får 'bare' den posen? Hehe :)

Fam. her kjører bestandig forholdsvis dyre gaver, men synes ikke vi skal ta oss råd til det i år.

Kanskje jeg kan lage tre forskjellige, og ha tre poser med namnam ? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LanaLane
Heisann. De karamellene var en super gaveide!

Gøy å lage, fint å få, og deilig å spise :-)

Men gir dere det til voksne, også foreldre og besteforeldre? Føler det er litt lite å gi. Gir dere en pose med hor mange karameller? Eller gir dere posen som noe 'ekstra'?

Lurer på om jeg ikke skal lage slike =) Vi blakker oss bestandig på julegaver. Vi har ti i nærmeste familie å gi til. To barn og resten voksne. Så hvis vi gir karamellene, så er det bare to gaver til ungene. Blir det dumt hvis hele fam. pakker opp og alle får 'bare' den posen? Hehe :)

Fam. her kjører bestandig forholdsvis dyre gaver, men synes ikke vi skal ta oss råd til det i år.

Kanskje jeg kan lage tre forskjellige, og ha tre poser med namnam ? =)

Du kan jo sprite det opp litt, lime bilder av dem utenpå kakeboksene og gjøre det hele personlig. Kanskje male utenpå glassbeholderene, legge med et bilde av deg og den du skal gi det til. Da blir det ikke bare karameller, men en veldig personlig gave de kan ha leeeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å gi gavekort på tjenester du kan utføre for dem senere. for eks: klippe plen, vaske bil, lage sjokoladekake, venninne kveld.

jeg har selv gjort det. festa de på en flaske vin fra taxfreen eller noe hjemmelaga gotteri. de har blitt veldig godt mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å strikke, kan du strikke f.eks votter eller sokker og putte noe nedi (karameller eller noe annet julegodteri du kan lage). Barn synes det er kjempestas å finne noe nedi sokkene sine. Til voksne kan du jo strikke sjal/skjerf, grytekluter osv.

Gavekort som er nevnt er også en kjempefin gave. Hvis vennene dine har barn, kan du lage gavekort på barnepass en dag/kveld, sånn at mor og far får seg en alenekveld.

Endret av Backflip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...