Gå til innhold

Alkohol i svangerskapet


Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, ingen alkohol. Men det er uansett bedre med et glass vin i uka enn en sigarett. De som røyker under svangerskapet er barnemishandlere og fårtjener ikke å få barn, hver gang de tar en sigarett ligger den stakkars babyen helt stille i magen fordi den ikke har oksygen nok til å røre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med den typen forskning. Folk vil som regel alltid gjøre litt mer enn det som er "lov" Jeg tror selv at et lite glass i ny og ne ikke gjør skade,, men at feil mengde til feil tid kan gjøre skade, og at man derfor bør være mest mulig avholds under svangerskapet.

Jeg mener også at man skal være veldig forsiktig med å si at dersom man drikker moderat under svangerskapet så får man færre adferdsproblemer! Man riskierer at gravide drikker fordi de tror at det er bra for barnet. Som artikkelen selv påpeker så har det nok mer med at det var resurssterke foreldre som stort sett drakk moderat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det var skummel lesning. Men jeg husker for 14 år siden, da var jeg gravid- da var det greit å ta et glass vin f.eks. Det er vel et bevis på at de ikke helt vet om det er skadelig i små mengder?

Jeg drikker ikke selv, kunne ikke falle meg inn. Men jeg har ei veninne som syns det er greit med et glass en sjelden gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skummelt med slike oppslag, når det fortsatt er så stor usikkerhet rundt en sikker nedre grense for alkoholinntak. Jeg ville gjort det som uansett helt sikkert er tryggest, nemlig totalavhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe i det. I land rundt middelhavet er det jo ganske vanlig å drikke litt alkohol til maten, uten at fosteret tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er skummelt med slike oppslag, når det fortsatt er så stor usikkerhet rundt en sikker nedre grense for alkoholinntak. Jeg ville gjort det som uansett helt sikkert er tryggest, nemlig totalavhold.

Enig, og jeg tror det er lett at man tolker dette individuelt. Det som er lavt til moderat inntak for meg er kanskje regnet som på grensen til høyt forbruk i følge studien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle med sånt som dette er at enkelte kan finne på å bruke det som forsvar for eget alkoholinntak. Jeg har en venninne som garantert ville brukt et utsagn som dette som unnskyldning for å drikke under svangerskapet. Nå er det femten år siden sist hun var gravid, men hun er neppe alene om den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at et halvt glass rødvin kan være sunt for hjerte og kar, men jeg er ikke overbevist om at ikke barnet tar skade av det. Jeg tørr ikke hvertfall.

Akkurat nå har jeg ikke lyst heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det var skummel lesning. Men jeg husker for 14 år siden, da var jeg gravid- da var det greit å ta et glass vin f.eks. Det er vel et bevis på at de ikke helt vet om det er skadelig i små mengder?

De vet ikke om det er skadelig nei. I danmark f.eks er den offentlige anbefalingen maks to enheter, og de har vel tilgang til den samme forskningen som vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konklusjonen er verdiløs. Og rapporteringen er et eksempel på at journalister burde ha et obligatorisk kurs i å lese vitenskaplige artikler før man slipper dem til med å referere dem.

Dersom man skal sammenligne to grupper må man sørge for å kontrollere for alle forskjeller mellom dem, med unntak av den ene man er interessert i.

Det er ikke gjort her, virker det som.

Gruppen av mødre som ikke drakk i det hele tatt, hadde en høyere forekomst av røykere, og det er en kjent risikofaktor fo utvikling av problematferd i oppveksten. Når det ikke er kontrollert for denne risikofaktoren, så er det totalt meningsløst å sammenligne de to gruppene mht betydningen av forskjellen i alkoholinntak. Man kan jo ikke vite om forskjellene skyldes at den ene gruppen drakk litt, eller at den andre gruppen røkte mer, eller om det er en kombinert effekt. Man har ingen pålitelig baseline. Min gjetning er at forskerne har nevnt dette i artikkelens resultatdel, men ikke tatt det med hverken i diskusjon eller konklusjon, siden det ikke er mulig å trekke noen valide konklusjoner fra et slikt utvalg. Det vet alle som har prøvd å gjøre en slik analyse. Og jeg gjetter videre at journalisten ikke skjønner relevansen av å skille mellom reslutater, diskusjon og konklusjon i en artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at flere i gruppen med avholdende hadde lavere utdannelse. Jeg vil tro utdannelse ville være ganske viktig å kontrollere for ift. problematferd.

Jeg er enig med mann42...syns det var en dårlig artikkel. Håper ingen bruker den som unnskyldning for å drikke alkohol i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...