Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 http://www.liveleak.com/view?i=e2f_1224793236 Lenken er til en video hvor en gutt med Down Syndrom sparker en liten gutt helt uprovosert. Slik som jeg ser det, så tror jeg ikke faren så at han var tilbakestående før etter at han hadde slått han. Jeg tror han bare reagerte instinktivt og beskyttet sønnen sin uten å tenke noe mer over det. Jeg hadde aldri ha slått noen med knyttneve i ansiktet, men jeg ville nok ha dyttet han vekk. Hva tror du? Hva ville du ha gjort?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg ville sagt fra og prøvd å trekke ham unna den lille gutten. Det er aldri greit å slå, men det er greit å si fra selv om den som gjør noe galt ikke er "normal". De fleste psykisk utviklingshemmede blir satt grenser for på samme måte som andre folk (selv om det kanskje er andre ting og nivåer noen ganger), og er ikke uimottagelige for å lære
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg ville sagt fra og prøvd å trekke ham unna den lille gutten. Det er aldri greit å slå, men det er greit å si fra selv om den som gjør noe galt ikke er "normal". De fleste psykisk utviklingshemmede blir satt grenser for på samme måte som andre folk (selv om det kanskje er andre ting og nivåer noen ganger), og er ikke uimottagelige for å lære Jeg mente hva du ville gjort om det var -ditt- barn som ble angrepet av noen.. Trukket personen unna og smilt forståelsesfullt mens sønnen din gråter av skrekk? Det tviler jeg på.
Gjest postsekk Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Vet ikke hva jeg selv ville gjort, men jeg vil ikke si at faren gjorde noe galt her. Hvis man oppdager at noen truer ungen ens så vil jeg tro det første man tenker er "eliminér trusselen", ikke "hmm, kanskje denne personen er psykisk syk og jeg burde snakke med ham". Så ikke ut som han sparket noe hardt med tanke på at ungen ble stående, men det er heller ikke sånt man tenker på når noen angriper barnet sitt på den måten. Egentlig bare en trist situasjon. Lurer på hva som fikk ham til å sparke..
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg mente hva du ville gjort om det var -ditt- barn som ble angrepet av noen.. Trukket personen unna og smilt forståelsesfullt mens sønnen din gråter av skrekk? Det tviler jeg på. Nei, smilt forståelsesfullt ville jeg ikke gjort enten det var mitt barn eller noen andres. Men jeg tror ikke jeg hadde slått heller. Dvs, kanskje jeg hadde slått fordi jeg er litt teit, men derfor har jeg heller ikke barn og velger å holde meg unna sånne situasjoner.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Nå synst jeg faktisk han faren overreagerte litt. Han gutten som sparket så ikke ut til å sparke så hardt at han fortjente å bli slått ned. Det å sparke noen andre er jo ikke greit, men å slå ned er heller ikke svaret. Jeg ville faktisk ikke slått han ned, men tatt han til siden. Det er mulig å fjerne han fra det lille barnet uten vold, faktisk.
Gjest postsekk Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Nå synst jeg faktisk han faren overreagerte litt. Han gutten som sparket så ikke ut til å sparke så hardt at han fortjente å bli slått ned. Det å sparke noen andre er jo ikke greit, men å slå ned er heller ikke svaret. Jeg ville faktisk ikke slått han ned, men tatt han til siden. Det er mulig å fjerne han fra det lille barnet uten vold, faktisk. Så du mener at hvis noen angriper barnet ditt så vil du stoppe opp og vente og se hvordan det går, og hvorvidt angriperen føler for å gjøre noe mer, før du eventuelt reagerer? 0_o Hvordan vet du at personen er villig til å bli tatt til siden? Endret 29. oktober 2008 av postsekk
Lise_ Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 uansett hva men er eller ikke er, er det ikke greit å sparke en liten unge !! Alle kan få beskjed om det!
A.P.Katt Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Hva tror du? Hva ville du ha gjort? Jeg ville ha stoppet det og snakket til han som sparket. DS barn skjønner mye og de vet at det ikke er lov å sparke andre. Ville ha snakket med foreldrene/vergen om episoden. Ville selvsagt aldri ha slått til et annet menneske så sant det ikke handler om liv og død (dødsnødvendig) Endret 30. oktober 2008 av A.P.Katt
ToveM Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 han overrreagerte helt klart i mine øyne, det var så vidt han var borti ham, og etter det jeg kunne se, reagerte ikke den lille heller, han ble i alle fall ikke trøstet etterpå, og det så ut som han gikk rundt som før.
A.P.Katt Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 I stad så svarte jeg før jeg så videoen men står ved det jeg sa uansett!!! Når jeg nå så videoen så gjordet jo ikke DS personen den lille gutten noen vondt, tror heller ikke han traff med det uproviserte og unødvendige sparket mot guttungen.. Mulig årsaken til at faren til guttungen reagerte som han gjordet skyldtes ren refleks på at noen prøvde å gjøre barnet hans noe vondt.
NovaFlare Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Det er jo lett å se at faren ikke stod og overveide om han skulle slå eller ei, det var ren refleks. Jeg kan ikke si at jeg ikke hadde gjort det samme. Hvordan min refleks hadde vært vet jeg ikke, men så har jeg ikke barn heller.
Mamma1 Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Kanskje han overreagert, men jeg tror det var instinkt. Jeg hadde dratt ved DS, fått fatt i foreldre/verge. Sånne burde ikke gå ute uten tilsyn, dersom de kan være en fare for andre.
Gjest Sativa Skrevet 30. oktober 2008 #15 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hadde nok reagert med å løfte opp ungen og fjerne meg fra gutten med Downs veldig fort. Jeg klandrer ikke faren, han reagerte instinktivt når hjernen hans registrerte at noen angrep barnet hans. Han så nok ikke at gutten var annerldes. For å sette det på spissen, så kan det jo hende at gutten med downs lærte noe av denne hendelsen, altså at det er ganske sannsynlig at man får igjen når man angriper noen og at han ikke burde gjøre det igjen. Som vernepleier kjenner jeg at jeg blir irritert på ledsageren til gutten som ikke følger med på hva han driver med. Hennes jobb er blant annet å sørge for at omgivelsene er trygge.
Kyllingwok Skrevet 30. oktober 2008 #16 Skrevet 30. oktober 2008 Farens reaksjon er forståelig, det er ikke riktig å bruke vold mot andre, men hvis noen hadde sparket min sønn kan jeg ikke garantere at jeg ikke hadde reagert på samme måte som denne pappaen.
IrmaAdele Skrevet 30. oktober 2008 #17 Skrevet 30. oktober 2008 Man løser ikke vold med vold uansett hvem sitt barn, hvordan det blir gjort og uansett funksjonshemming eller ikke. Vold er ALLTID uakseptabelt.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 Dere som mener faren reagerte naturlig og instinktivt og sier dere absolutt kunne gjort det samme: Hva hvis den som sparket også var 4 år? 8 år? 12 år? Fremdeles like greit å mose gjernings'mannen'? Siden det er instinkt er det jo ikke noe dere kan kontrollere...eller?
Mamma1 Skrevet 30. oktober 2008 #19 Skrevet 30. oktober 2008 Nå var jo ikke gjerningsmannen fire år, det var en voksen mann.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #20 Skrevet 30. oktober 2008 Og så da? Hvis det går folk rundt som reagerer instinktivt på det de mener er en trussel mot avkommets sikkerhet kan de jo like gjerne finne på å mose til en liten unge på samme måte som denne faren slo ned fyren med Downs. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg er ikke veldig fortrolig med tanken på at mitt barn kan bli slått helseløs av en far som 'instinktiv beskytter' ungen sin. Unger er fysiske i lek og lærer seg fortsatt grenser. Skal de risikere livsvarig skade forvoldt av voksne for det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå