Gå til innhold

Slutt på hjemmelekser?


dilldall

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er skeptisk, og det bør enhver som har sett slitne og/eller ukonsentrerte elever på slutten av en skoledag være også. Tror det vil bli veldig laber kvalitet på lekser som gjøres i den tilstanden, og skal de som noen foreslo ha en lang pause og et varmt måltid for å komme i gang igjen blir skoledagen veldig lang.

For å være helt ærlig bærer hele forslaget preg av å være laget i stand for foreldrenes skyld, ikke for barnas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene kan få anledning til å jobbe med lekser på skolen, med oppfølging og leksehjelp for dem som trenger det, så tror jeg dette er en god ide. Man har mulighet for å sjekke at leksene faktisk gjøres, ungene kan be om hjelp der de står fast, og en del av de svakeste elevene som kanskje ikke får så mye hjelp med leksene hjemme, kan få det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drittsekk
hva synes dere?

Soria Moria-erklæringen, bare navnet bringer tankene hen på en regjering som baserer sin politikk på et luftslott. (Soria Moria)

Er greit nok å dulle og dalle ungene gjennom en 10 års grunnskole, men den dagen de skal videre møter de livets realiteter med et smell.

Ingen har vondt av lekser, man kan gjerne gjeninnføre disiplin i grunnskolen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene kan få anledning til å jobbe med lekser på skolen, med oppfølging og leksehjelp for dem som trenger det, så tror jeg dette er en god ide. Man har mulighet for å sjekke at leksene faktisk gjøres, ungene kan be om hjelp der de står fast, og en del av de svakeste elevene som kanskje ikke får så mye hjelp med leksene hjemme, kan få det på skolen.

Enig.

Jeg tror dette er en spesielt god løsning for alle de som ikke har foreldre som pusher og maser og hjelper. Det blir mer rettferdig når også flere barn får mulighet til å bli flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra som en utjevnende faktor, noe jeg mener absolutt trengs. Jeg synes vel også at det er positive ting med lekser, men forskjellen mellom de som har ressurssterke foreldre, og de som hverken får hjelp eller ro til å jobbe hjemme, er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med måte.Det kan fort bli for mye lekser.De kommer hjem etter skolen og er slitne.Så er det på`n igjen.Barn må få være barn synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belladona

Ettermiddagen er kort, særlig for de yngste. De er gjerne på skolen/SFO fra 8, og mange er ikke hjemme før nærmere 17. Legg da til middag og eventuelle fritidsaktiviteter, og det er ikke noe mer igjen av ettermiddagen.

På en annen side... Datteren min på 2. trinn har ikke lekser (av og til hjemmeoppgave, dersom det er noe de ikke rakk å bli ferdige med på skolen). Det hadde vært til hjelp for meg som forelder om hun hadde litt lekser, enklere å følge med på hvordan hun greier seg faglig. Nå kan jeg selvfølgelig uansett involvere meg i skolearbeidet hennes, men det hadde vært bra å få satt det i system, f.eks. lekser som skulle gjøres en valgfri ettermiddag mandag - torsdag, og så en slags gjennomgang av leksene fredag.

Så jeg er både for og mot... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi burde avskaffe lekser. mange klager over for mye lekser, så da kan det sikkert være en ide å kutte ned, men absolutt ikke fjerne.

Da jeg gikk på SFO så var det først mat etter endt skoledag, og så en times lekselesing (foreldrene kunne bestemme om man skulle på denne eller ikke, tror jeg), før det var lek og andre aktiviteter frem til vi skulle hjem. Dette synes jeg var en god ordning, som hjalp til med å få skikkelig rutine også etter SFO. Først hjem, så spise litt, så gjøre lekser, så lek frem til middag.

Vi har ikke lekser bare fordi barne ikke klarer å lære alt på skolen. Vi har lekser for å lære barna om selvstudium og disiplin. Jeg synes det er flott at det finnes tilbud om leksehjelp for de barna som ikke klarer/har mulighet til å gjøre lekser hjemme, men jeg synes dette tilbudet skal være frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til dette. Lenger skoledag, og mindre hjemmelekser er mer rettferdighet. Det er ikke alle barn som får like god hjelp med leksene hjemme. I tillegg mener jeg at når barn har vært på skolen bør de få lov til å slappe av hjemme. (Forutsatt at de har hatt en lang skoledag, og ikke bare 2-3 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også positiv til dette. Et argument for dette er at lekser faktisk bryter med menneskerettighetebe, som sier noe om fritid og hvile.

Det vil føre til at alle elevene får lik hjelp, ikke bare de heldige som har foreldre som kan hjelpe dem.

Mer intensiv skolehverdag, mer fritid etter skolen.

Mindre krangling i de tusen hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også positiv til dette. Et argument for dette er at lekser faktisk bryter med menneskerettighetebe, som sier noe om fritid og hvile.

På hvilken måte bryter lekser med menneskerettighetene? Og hvordan blir det annerledes om barna gjør dem på skolen eller hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg klarer å være enig i den artikkelen. Nå baserer jeg riktig nok dette på min egen erfaring fra skolen, og mye kan ha endret seg på 10-15 år, så dere får si ifra hvis jeg tar helt feil.

- Lekser bryter med menneskerettighetene. De ødelegger barnas fritid, de hindrer deres hvile, og de ødelegger skillet mellom skole og fritid, hevder han.

Jeg kjenner ikke menneskerettighetene godt nok, men det hadde vært interesant å se hva som faktisk står. Så lenge det ikke er snakk om lekser som tar hele kvelden kan jeg ikke se for meg at lekser skal komme i veien av hverken hvile eller fritid. Samme argument kan brukes mot organisert idrett.

Spesielt på ungdomstrinnet kan det nok være slik at mange lærere ikke snakker nok sammen, slik at det blir en opphopning av lekser, sier Hjetland.

Dette er jeg helt enig, samt utalelsen om at det ikke bør være mer enn 1 timer lekser (kan økes til to på ungdomstrinnet, men ikke nødvendigvis daglig). Også utsagnet om individuell tilpassning av lekser er jeg for, men jeg har dårlig erfaring med det. Lærere er ofte flinkt til å tilpasse og gi ekstra oppmerksomhet til de svakeste, men lar det gå utover de sterkeste.

Det som irriterte meg mest med leksene var at det ikke var lov å planlegge og legge opp uken selv. Hvis jeg f.eks visste at på onsdag hadde jeg aktiviteter som gjorde at jeg ikke hadde tid til å gjøre lekser, så gjorde jeg heller dobbelt så mye på tirsdagen. men dette var altså ikke lov på vår skole. Jeg mener at noe av meningen med lekser er å lære barn å planlegge og disponere tiden sin på en fornuftig måte.

Ståle Fredriksen skriver at barna har en lengre arbeidsdag enn mange voksne, men at vi likevel tar det som en selvfølge at de skal ta arbeidet sitt med seg hjem, i form av lekser.

Barn flest er da ikke på skolen i mer enn 8 timer dagen? Mener å huske at rundt 6 var vanlig på ungdomsskolen. Er skoledagene virkelig blitt så lange, selv på barneskolen?

- Ingen voksne ville akseptert at arbeidsgiveren forventet at han skulle jobbe en time eller to på kvelden, etter at arbeidsdagen egentlig var over, skriver Fredriksen i VG.

Hvilken verden lever han i? I min verden er det helt vanlig at sjefen ber en jobbe overtid (eller at man selv innser at det er nødvendig uten at noen ber en!), og de som kan tar da ofte med seg arbeidet hjem, for å kunne være litt sammen med familien, selv om de må jobbe. Selv da jeg jobbet i butikk hente det at jeg ble bedt om å jobbe overtid. Og mange voksne har det i arbeidskontrakten sin at de er pålagt overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de 8 timene er medregnet SFO, som veldig mange barn går på. Og flere timer med lekse etter de 8 timene er umenneskelig.

Mange barn begynner klokka 7.30 og blir ikke hentet før 16.30--

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg gikk på SFO så hadde vi en times lekselesing der, og resten av tiden var lek og fritid. Altså ikke noe mer pedagogisk opplegg. Er det blitt annerledes nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*
Det som irriterte meg mest med leksene var at det ikke var lov å planlegge og legge opp uken selv. Hvis jeg f.eks visste at på onsdag hadde jeg aktiviteter som gjorde at jeg ikke hadde tid til å gjøre lekser, så gjorde jeg heller dobbelt så mye på tirsdagen. men dette var altså ikke lov på vår skole. Jeg mener at noe av meningen med lekser er å lære barn å planlegge og disponere tiden sin på en fornuftig måte.

Enig. De har ukeplaner på mange skoler, inkl den mine går på. Da kan de gjøre leksene de dagene de har tid, for noen dager er det absolutt ingen tid. Slik blir det senere i livet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...