Gå til innhold

Lite miljøbevisst, jeg trenger tips!


Fun Light

Anbefalte innlegg

Andre ting som vi kvinner kan bidra med, er litt mer miljøvennlige mensprodukter, som månekopp eller tøybind, sistnevnte går jo å finne økologisk av.

En annen ting, som jeg ikke har prøvd ennå, men er spent på, er vaskenøtter. Det har jeg hørt blanda reaksjoner på, men skader jo ikke å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Bruk håndklær flere ganger, du er faktisk ren når du kommer ut av dusjen:)

(vet om mange som bruker det en gang og kaster i skittentøyskorgen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Jeg leste et sted at dersom du bor alene er det faktisk mer miljøvennlig og billigere å kjøpe porsjonspakker av ting på butikken. F.eks. leverpostei, bedre å kjøpe porsjonspakker som du spiser opp enn en stor pakke hvor du kaster halve. Matavfallet forurenser visst mer enn den lille ekstra boksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp unødvendige produkter som tøymykner/skyllemiddel når du vasker klær! Jeg var overbevist om at det var nødvendig, men jeg merker ingen forskjell på klærne (med unntak av at de lukter mindre parfyme).

Vent også med klesvasken til du har nok skitne klær til å fylle maskinen, og en del klær (+håndklær!) kan brukes flere ganger før de vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på ordning for kildesortering av matavfall og blokkleilighet, har jeg begynt å spare på kaffegruten i en boks m lokk, og så tømmer jeg den blant blomstene ute når den er full.

I vinter hadde vi 9 kg kaffegrut stående i melkekartonger på verandaen, i påvente av snøsmelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forbrukere er jo nettopp forbruk det som står i vår makt, og da er kanskje det beste å forbruke så lite tøys som mulig, som nevnt her. Så herlig å høre at det er så mange bevisste mennesker!

Supert med tips, la det flomme.

Jeg vil legge til at det ikke er nødvendig å bruke q-tips! Det er rett og slett bare å dusje seg i ørene litt hver dag, så blir man kvitt voksen. Til sminke kan man jo bare kjøpe et par ekstra svampapplikatorer som man vasker med såpe en gang i blant.

Bomullsdotter til ansiktsvann o.l. kan man erstatte med en puddersvamp som man skyller mellom hver bruk.

Jeg er generelt mot alt som er engangs-. Men disse tingene er verst i mine øyne:

* Engangsbestikk og -servise

* Engangsgriller

* Engangskaffekopper (med lokk!)

* Poser man bruker bare én gang

* Engangshøvler

* Folk som bruker kluter som engangsvarer i stedet for å vaske dem!

* Vareprøver/reiseprodukter (hell den vanlige over i en liten flaske i stedet)

Og så er jeg imot bil når man bor i by. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke sminke eller hårprodukter utover shampo/balsam.

Det beste tipset jeg har, er å forsøke å kjøpe bare produkter med svanemerket eller som er økologiske. Det reduserer handlekurven!

Endret av Vingedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
* Engangskaffekopper (med lokk!)

Hos Stockfleth's og Kaffebrenneriet får man engangskaffekopper og -lokk som er 100% nedbrytbare. Jeg er enig med deg at egne krus/porselenskrus er bedre, men er man "i nøden" er det gode alternativer. Bedre kaffe enn Narvesen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Mitt bidrag til å spare miljøet er å ikke fly (har flyskrekk). Er ikke så flink på andre områder. Med unntak av papir kildesorterer jeg ikke. Bryr meg heller ikke om å kjøpe miljøvennlige produkter i butikken. Sparer ikke nevneverdig på strømmen, og gasser gjerne på litt ekstra når jeg kjører bil.

Men likevel har jeg god samvittighet og føler at jeg bidrar til å skåne miljøet. Hvorfor? Fordi jeg aldri flyr (mengden CO2 et fly slipper ut per passasjer er enorm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest mann
Mitt bidrag til å spare miljøet er å ikke fly (har flyskrekk). Er ikke så flink på andre områder. Med unntak av papir kildesorterer jeg ikke. Bryr meg heller ikke om å kjøpe miljøvennlige produkter i butikken. Sparer ikke nevneverdig på strømmen, og gasser gjerne på litt ekstra når jeg kjører bil.

Men likevel har jeg god samvittighet og føler at jeg bidrar til å skåne miljøet. Hvorfor? Fordi jeg aldri flyr (mengden CO2 et fly slipper ut per passasjer er enorm).

Ikke for å være teit, men for meg føler eg ikke at du skåner miljøet så mye. Det at du ikke flyr er jo pga du har flyskrekk og ikke av andre grunner. Så du gir jo egentlig ikke slipp på noe av luksusen for miljøet...

Viss du ser poenget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg sorterer alt av søppel og i plastsøpla kan man kaste mere enn "rene plastprodukter" eks mye av påleggsembalasjen.

-har klistermerke på postkassa og unngår all reklame

-reserverte meg mot telefonkatalogen men den kom allikevel (deles ut av turnforening her i byen)

- bruker kun vaskemiddel til hvitt tøy når det er missfarget

- bruker "vaske-kuler" (ikke nøtter) til alt annet tøy

- har skyllemiddel men det er kun til dongeri men de bruker jeg flere ganger før jeg vasker dem.

- lufter klær som ikke er synlig skitne men bare trenger litt luft (bare tenk på hvor ofte vi vasker ei dyne??? Den blir jo som regel bare luftet en gang iblant)

- fyller spruteflaskene jeg bruker til rengjøring med grønnsåpe eller salmiakk (alt etter som hva jeg skal vaske) i stede for å kjøpe nye sruteflasker eller refiller

- bruker faste håndsåper eller miljøvennlige såper til kroppsvask

- bruker mikrofiberkluter og mopper, de gjør rent uten såpe og kan vaskes.

- bruker egen tørrmopp (kan syes i teddystoff, eks av foret til en utslitt varmedress) i stede for å støvsuge.

- støvsuger kun tepper

- sykler eller går når ungene er hos far og bruker kun bil når jeg må (hente/bringe unger på treninger o.l) Bor 3 km fra sentrum og det er bare bakker)

- tar i mot og gir bort arvetøy til både meg og ungene (med mindre jeg vet med sikkerhet det ikke blir brukt)

- kjøper brukt tøy og jeg finner noe (fretex er veldig liten her)

- går på loppemarked og ser om jeg finner brukandes møbler der (og de har jeg fått mye skryt for)

- kjøper tidløse klær som heller er litt dyrere og blir brukt (har veeeldig dårlig råd)

- miljøvennlige produkter evt fairtrade

- alle i huset har bunad (dyrt i innkjøp men sydd så det kan vokses i) så sparer vi miljøet for 17 mai og festkær. Feks ble jenteskjorta raskt omsydd til gutteskjorte ved å snu kragen og klippe litt.

- farger klær o.l. der det går (irriterende at "alt" blir sydd med nylontråd som ikke tar farg)

- slår av lys, sparepærer så lang det går

- bruker ullsokker, god genser evt teppe i stede for å fyre unødig

Og enda føler jeg at jeg kan gjøre MYE mere for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

noe av det første og enkleste du kan gjøre er helt klart å slutte å kjøpe plastposer hver gang du er i butkken.

plastposer tar alt fra 100 til 1000 år å bryte ned!

kjøp deg heller et praktisk handlenett, spar miljøet OG penger.

tall fra grønn hverdag sier at en familie på fire bruker ca 1000 bareposer i året.

hvis du kjøper deg handlenett kan du altså spare 500-1000 kr pr år.

noe som heller ikke er så vanskelig er å kjøpe vaskepulver og andre rengjøringmiddler merket med svanen (til eksempel neutral). ikke så vanskelig dersom du husker det.

så sortere søppel. litt vanskeligere enn de første, men veeldig nødvendeig. blir alltid irritert når jeg kommer til folk som ikke sorterer!

dette er veldig viktig for miljøet, så gjør det; plis!

kjøp aldri vannflasker når du er i byen. ha med deg din egen. det trengs faktisk ganske mye resurser for å lage en vannflaske.

det er i alle fall noe. når du har greid dette så kan du jo lete etter flere ting å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...