Gå til innhold

vil dere anbefale fastrente nå - selv om man har økonomi til å tåle flere renteøkninger?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Fastrenten er ikke langt under flytende rente i dag. I de aller fleste tilfelle lønner det seg å ha flytende rente. Jeg vil kun anbefale fastrente til de som vet at de ikke tåler noe særlig høyere rente enn de har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

så i en annen tråd her inne ("skal ikke banken hjelpe") at en anbefalte fastrente, og hadde regnet ut hvor mye det var å spare, også om renta gikk opp ville det bli enda mere å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

så i en annen tråd her inne ("skal ikke banken hjelpe") at en anbefalte fastrente, og hadde regnet ut hvor mye det var å spare, også om renta gikk opp ville det bli enda mere å spare.

Fastrente er et godt alternativ for de som sliter og høyere rente kan resultere i at de ikke klarer å betale lånet sitt.

Nå er fastrenten høy og det er forventet at lånerenta skal ned framover. Derfor vil jeg fraråde å binde renten for de som har en økonomi som tåler litt rentesvingninger. Er det viktig for deg å vite nøyaktig hva du skal betale hver måned på lånet ditt de nærmeste årene, er det bare å binde renta. Vær bare obs på at det sannsynligvis kommer til å bli dyrere for deg enn om renta var flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overskriften sier vel sitt.

Hvis du får et fastrentetilbud som du synes er greitt og liker forutsigbarhet - så ta det.

hvorfor i himmelens navn skal folk være så ekstremt nøye på å få det aller beste tilbudet på renter, mens de samme folkene gladelig sløser bort penger på røyk, alkohol og moteklær.

Fast rente er for forutsigbarhet; flytende rente er for gamblere.

jeg er gambler og liker derfor flytende rente, og aksjer. kjøper nå.

Andre foretrekker gambling i form av tippekuponger - kanskje vi kommer ca likt ut!

hvilken økonomi du har bør ikke spille noen rolle. i så fall burde alle med dårllig økonomi velge flytende - det lønner seg jo på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du et fastrentetilbud som er godt, skal du selvsagt ta det!

Det er ingen banker som setter en fastrente så lav at det lønner seg fremfor det å ha flytende rente. I alle fall har ikke dette skjedd de siste tiårene. De som burde vurdere fastrente er de som ikke tåler at rentene går enda mer opp og de som liker å vite akkurat hvilket beløp de skal betale.

Hvis man har økonomi til det burde man velge flytende rente. Det skal lønne seg på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

så i en annen tråd her inne ("skal ikke banken hjelpe") at en anbefalte fastrente, og hadde regnet ut hvor mye det var å spare, også om renta gikk opp ville det bli enda mere å spare.

Det kom også fram i den tråden at man må betale overkurs om det blir samlivsbrudd eller man av andre årsaker må selge kåken før bindingstiden er over. Selv ikke ved dødsfall vil de slette denne.

Så verdt å tenke over at man har råd til dette. Ikke bare kan man bli tvungen til å selge så fort som mulig, gjerne under taktst, men også betale tusenvis, gjerne titusenvis av kroner i overkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom også fram i den tråden at man må betale overkurs om det blir samlivsbrudd eller man av andre årsaker må selge kåken før bindingstiden er over. Selv ikke ved dødsfall vil de slette denne.

Så verdt å tenke over at man har råd til dette. Ikke bare kan man bli tvungen til å selge så fort som mulig, gjerne under taktst, men også betale tusenvis, gjerne titusenvis av kroner i overkurs.

Det er absolutt lurt å tenke igjennom dette, men en kan også oppleve det motsatte. Da er det banken som betaler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt lurt å tenke igjennom dette, men en kan også oppleve det motsatte. Da er det banken som betaler deg.

Nei dette kan vel ikke bli riktig når du IKKE får heve bindingstiden?

Eller tenker du ved salg av huset? De kan jo ikke nekte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei dette kan vel ikke bli riktig når du IKKE får heve bindingstiden?

Eller tenker du ved salg av huset? De kan jo ikke nekte det.

Jo, du kan refinansiere eller innfri lånet. Da blir det enten beregnet over eller underkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som anbefaler noen å binde renta nå. Den er fortsatt for høy. Det eneste måtte være dersom man ikke tåler flere renteøkninger, og da også tror jeg at jeg hadde tenkt meg godt om før jeg bandt renta nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...