Gå til innhold

Hvem drepte jesus?


Gjest Fanden selv

Anbefalte innlegg

Når det gjelder det du sier om Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, da må jeg nok arrestere deg litt på din teologi. Det er vel slik at de kristne kirker som holder på treenigheten, har en teologi som sier at deres guddom er ett vesen i tre personer. Så det er altså snakk om tre personer, men når det er sagt: denne teologien bruker nok begrepet "person" på litt annen måte enn vi i vår tid tenker på. :lur:

Ja, det er jeg klar over, og det var det jeg prøvde å forklare. Person i vår forstand nå blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann42, hvis dem virkelig trodde det fantes en javhe så hadde det vel ikke vært dødsstraff for å stille spørsmål om ham?

Fariserne og prestene hadde jo en grunn til å ønske at folkemengden trodde på jødeguden javhe. Man må jo ha dødsstraffer for å mene noe annet. Og dessuten tapte jesus blasfemirettsaken og ble dømt på indisier om at han var jødenes konge.

Det mener du ikke? Jeg har hørt mye rart men at jødene ikke trodde på sin gud på jesus tid, det hadde jeg ikke trodd at jeg skulle få høre som en forklaring på korsfestelsen. Jeg må si at jeg skjønner hverken påstanden, premissene eller konklusjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått så var det vel jødene, med presteskapet i spissen som forlangte å få Jesus drept. Romerne med Pontius Pilatus i front var vel mer nølende til det hele, og sendte problemet videre til Herodes. Hva Herodes så bestemte husker jeg ikke lenger, men det endte med at jødene/prestene ikke ga seg før de fikk det som de ville. Dette var historien som kom fram i Passion of the Christ, og om jeg ikke tar helt feil så brukte Mel Gibson evangeliet etter Matteus som rettesnor for den filmen? (Og en vakker dag skal jeg finne frem en bibel og se hva som egentlig står der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Matteus er det minst pålitelige av evangeliene. Matteus var, sies det, svært opptatt av at soga om Jesus skulle matche de gammeltestamentlige profetiene om messias nærmest mulig. Og derfor er mye av det som står hos Matteus, ikke nevnt noe sted hos de andre evangelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, altså hvis den guden som jesus liksom var sønnen til, skulle være allmektig og hele greia med at jesus skulle ofres, var forutbestemt, så var det jo gud som drepte jesus. Nå tror jeg verken på gud eller jesus, så dette blir hypotetisk, men ut fra premissene er det rimelig å konkludere at de kristne tilber en gud som dreper sønnen sin. Nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Matteus er det minst pålitelige av evangeliene. Matteus var, sies det, svært opptatt av at soga om Jesus skulle matche de gammeltestamentlige profetiene om messias nærmest mulig. Og derfor er mye av det som står hos Matteus, ikke nevnt noe sted hos de andre evangelistene.

Aha, da ble jeg litt klokere enn jeg var i går. Thank you! :)

Hmm, altså hvis den guden som jesus liksom var sønnen til, skulle være allmektig og hele greia med at jesus skulle ofres, var forutbestemt, så var det jo gud som drepte jesus. Nå tror jeg verken på gud eller jesus, så dette blir hypotetisk, men ut fra premissene er det rimelig å konkludere at de kristne tilber en gud som dreper sønnen sin. Nice.

Du må jo se det i en større sammenheng da, hvor målet helliger midlet.

Og om Jesus etter sin død farer opp til himmelen igjen, hvor han egentlig kom fra, så tror jeg neppe han så på det som et tap. Heller som en belønning, og det er jo egentlig ganske nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de kristne kirker som holder på treenigheten

Jamen det er jo nesten HELE Kristendommen, det. Kristne som ikke tror på noen treenighet er i et klart mindretall: så få er de, at man kan trygt koble Kristendommen med treenigheten på generelt grunnlag.

Og Waco, jeg håper seriøst du tuller. For det du sier er nemlig ikke annet enn tull. Vi har da religiøse I DAG som dreper for brudd på sine religiøse regler. Er det fordi de egentlig IKKE tror på religionen sin, det da? Dummeste jeg har hørt.

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Siden alt var forutbestemt og han skulle dø på korset for menneskenes synder, så var det vel strengt tatt hans egen far, Gud, som drepte ham, og siden man i dag påstår at gud og jesus var samme person, så må det kunne tolkes nærmest som selvmord. Merkelig bok.

:legrine::skratte: Det beste jeg har hørt på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...