Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en som bruker narkotika

SnillMito

Anbefalte innlegg

Interessante svar. Ikke at kokain på noen som helst måte er et uskyldig stoff, men med tanke på hvor vanlig det faktisk har blitt i enkelte oppegående kretser (dvs blant folk med god utdannelse, god lønn, osv) er svarene litt overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessante svar. Ikke at kokain på noen som helst måte er et uskyldig stoff, men med tanke på hvor vanlig det faktisk har blitt i enkelte oppegående kretser (dvs blant folk med god utdannelse, god lønn, osv) er svarene litt overraskende.

Det som alltid overrasker meg i slike tråder, er at folk ser helt bort i fra at alkohol er utrolig farlig og veldig vanedannende.

Sånn rent bortsett fra alkohol er lovlig som rusmiddel og alt annet ikke er det, så er ikke alkoholen et mindre farlig rusmiddel. Og man blir ikke noe mer rusavhengig av å røyke en bønne eller sniffe kokain (som forøvrig er veldig veldig vanedannende) en sjelden gang enn man blir av å drikke en sjelden gang.

Så hvis man ser bort fra lovligheten, så mener jeg at måtehold er alfa og omega uansett hvilken gift man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som alltid overrasker meg i slike tråder, er at folk ser helt bort i fra at alkohol er utrolig farlig og veldig vanedannende.

Sånn rent bortsett fra alkohol er lovlig som rusmiddel og alt annet ikke er det, så er ikke alkoholen et mindre farlig rusmiddel. Og man blir ikke noe mer rusavhengig av å røyke en bønne eller sniffe kokain (som forøvrig er veldig veldig vanedannende) en sjelden gang enn man blir av å drikke en sjelden gang.

Så hvis man ser bort fra lovligheten, så mener jeg at måtehold er alfa og omega uansett hvilken gift man velger.

Helt enig i at alkohol også er en vanedannende gift, og et farlig rusmiddel.

Likevel ser jeg på narkotika som farligere. Ikke bare pga selve stoffene, men pga miljøene rundt. Siden det er ulovlig, blir man kjent med div narkomane for å få tak i stoffet. Tror veldg få som bruker narkotika som festdop sitter alene og ruser seg, man er gjerne sammen med likesinnede. Dermed blir man en slags klikk som på en måte isolerer seg litt fra omverdenen. Alkohol er et sosialt akseptert rusmiddel, mens narkotika ikke er det. Jeg tror på ingen måte det er mulig å opprettholde et forbruk av narkotika kun til festbruk, gjennom lang tid. Man blir avhengig, ikke bare kroppslig, men sosialt. Og det kan være like så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen. Uansett hva. Jeg har ikke interesse av å tilbringe tid sammen med uintelligente mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på ingen måte det er mulig å opprettholde et forbruk av narkotika kun til festbruk, gjennom lang tid.

Hvordan forklarer du da alle de som gjør nettopp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt utelukket uansett på sterkere stoffer. alkohol i moderate mengder er ok.

jeg personlig har også satt en grense ved hasj fordi jeg er vokst opp i et hjem med sterkt rusmisbruk, nettopp fordi det har kostet(og gjør fortsatt) alt for mye.

til de kjærester jeg har hatt har jeg forklart situasjonen, og at det er nulltoleranse. det betyr at jeg hadde måttet gjøre det slutt med noen som ikke kunne akseptere dette, og det forklarer jeg.

men flere andre jeg kjenner ville nok godtatt hasj en sjelden gang.

selv synes jeg at hasjbruk og uvettig alkoholbruk etter tidlig 20 årene bare er unødvendig og egentlig litt.....barnslig. bruk av andre stoffer blir mer trist egentlig.

min innstiling er at om man absolutt ikke er villig til å gi opp et rusmiddel, uansett hva det er, så sier det noe om hvilket (avhengighets)forhold man har til det.

et sunt forhold= man ikke ville hatt store problemer med å kutte det i perioder eller for alltid om argumentene er logiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du da alle de som gjør nettopp det?

Tror alle blir avhengig. Om ikke de blir "gatenarkomane" (som jeg på ingen måte har sagt at de blir), så blir det jo en avhengighet. Akkurat som med dem som "må" drikke alkohol hver helg. Og det er nok lett at forbruket blir høyere og høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var i tenårene, ung og naiv, klarte jeg ikke bare å rote meg inn i ett, men to forhold med party brukere.. den ene er i dag clean, den andre er tungt narkoman.. :(

den tiden så jeg ingen problemer med det, begge desse guttene respekterte mine holdninger til narkotika og presset meg aldri opp i et hjørne.. de var gode gutter, og jeg har fremdeles kontakt med de begge, men da bare overfladisk kontakt..

slik var det den gang for snart ti år siden, i dag hadde det vært helt uaktuelt.. har vel noe med at ting er blitt litt mer seriøse med tanke på jobb og en fremtid enn det var for syv-åtte år siden..

jeg vet at det til tider er grusomt tungt å være i et slikt forhold, og vil derfor si at om noen av dere forelsker dere i en som bruker narkotika (i uansett hvor stor grad det er), tenk dere om to ganger før dere går inn i et forhold med vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på ingen måte det er mulig å opprettholde et forbruk av narkotika kun til festbruk, gjennom lang tid.

Hva er lang tid da? De fleste jeg kjenner som festbruker narkotika gjør det alt fra ett par ganger i året, til ett par ganger i måneden, fra de er rundt 20, til de er 30-35, og begynner å etablere seg. Og da kutter de jo selvsagt ned på alt, også alkohol, siden de mener at unger og rusmidler går dårlig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kate_*

Jeg kan finne på å ta narkotika (syre, speed, kokain, ecstasy) en sjelden gang selv, så sånn umiddelbart så hadde jeg faktisk sett på det som et lite pluss at han også likte det. På en annen side så vet jeg ikke om økt tilgang og incentiv til å ta det hadde vært en bra ting i lengden.

Har fått et litt ambivalent forhold til dop med årene.. kjenner mange som har brukt/bruker narkotika, og det går som oftest helt fint - men det har i noen få tilfeller endt veldig dårlig. Fellesnevneren for mange av de som holder seg på matta er at de har en kjæreste som ikke tar dop. Er man to om "hobbyen" har bruket lettere for å øke, hvis den ene vil ta så blir den andre med, når den ene er tom har den andre dop/penger osv. Begge må være veldig flinke til å sette grenser for bruken.

Personlig har jeg bare positive erfaringer med narkotika og ser på det som fullt mulig å være en ansvarlig bruker av det, men så har jeg bare noen få bekjente å ta det med/kjøpe av som jeg møter svært sjeldent. Jeg vet ikke hvordan det hadde gått om jeg hadde hengt i et miljø hvor flere var tunge brukere, eller hvis en kjæreste hadde vært det. Jeg hadde garantert gjort det oftere, og det er vanskelig å vite om det hadde gått over stokk og stein til slutt. Selvfølgelig tror jeg aldri jeg ville blitt fullt ut narkoman, men det er det vel ingen som tror om seg selv..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er lang tid da? De fleste jeg kjenner som festbruker narkotika gjør det alt fra ett par ganger i året, til ett par ganger i måneden, fra de er rundt 20, til de er 30-35, og begynner å etablere seg. Og da kutter de jo selvsagt ned på alt, også alkohol, siden de mener at unger og rusmidler går dårlig sammen.

Flere år... Klart de er avhengige. Også sosialt. Og at de bare kutter ned, ikke kutter ut når de får barn, sier vel alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville jeg ikke.

Etter alt det jeg har opplevd på nært hold har jeg fått avstand.

Jeg vil ikke ha en person som bruker slikt nært i mitt liv. Ikke om jeg selv kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn

Ikke en som bruker - men kunne godt vært sammen med en som hadde brukt narkotika. Faktisk så har jeg i nær omgangskrets sett folk kutte ut narkotika tvert når de fikk kniven på strupen .. vedkommende har ikke rørt noe narkotisk stoff i ettertid.

Men jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en som hadde alkoholproblemer uten videre - ei heller noen med psykiske problemer som gjorde dem avhengige av medikamenter for å kunne fungere i dagliglivet .. det hadde jeg ikke taklet. Hadde heller aldri taklet noen som ufarliggjør hasjbruk - folk som røyker hasj virker rett og slett mindre begavet .. og noe av det sløveste jeg har vært borti noensinne ..

Synes ofte folk som har problemer med alkohol, piller eller hasj ufarliggjør sin egen situasjon - og det er noe av det farligste man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere år... Klart de er avhengige. Også sosialt. Og at de bare kutter ned, ikke kutter ut når de får barn, sier vel alt...

Det går vel ikke an å si at folk som bruker stoff et par ganger i året er avhengige på noe som helst vis?

Endret av KnockedUp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du sier dette så må du samtidig mene at folk som drikker vin et par ganger i måneden eller et par ganger i året, og ikke kutter helt ut når de får barn, også er avhengige. Henger det på greip synes du?

I såfall er vi alle avhengige her i landet med mindre vi er totalt avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier dette så må du samtidig mene at folk som drikker vin et par ganger i måneden eller et par ganger i året, og ikke kutter helt ut når de får barn, også er avhengige. Henger det på greip synes du?

I såfall er vi alle avhengige her i landet med mindre vi er totalt avholds.

Man er nok mer eller mindre avhengig uansett ja. Men alkohol er lovlig, og ikke narkotika... Man bør holde seg for god til å innta illegale rusmidler når man har barn, mener nå jeg. Bare tenk på det miljøet som finnes rundt kjøp og salg av narkotika. Ville ikke hatt en av dem på døra, i all fall ikke når jeg har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...