Gjest Gjest_petra_* Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er lærer selv, og ser at mange av mine kollegaer gir lekser bare for å gi lekser. Altså ingen pedagogiske grunner. Forskning har vist at lekser har liten eller ingen verdi, men det blir samtidig anbefalt å ha leselekse, øve på gangetabell og engelske gloser. Det er oppgaver som går på det ungene kan fra før (såkalt overlæring) som forskningen sier nei til. Jeg har selv to barn, snart tre, i skolealder der den eldste nå er begynt på ungdomsskolen. Han sitter nå vanligvis med lekser 3 timer hver dag. Mer om det er prøver. Denne uka er det tre prøver, forrige uke var det to. Fram mot jul vil det visst være slik.. Det som skjer er at stort sett all fritid blir brukt opp. Han må t.o.m. kutte ut trening av og til fordi tida ikke strekker til. Jeg syns at det sosiale livet med venner og det å holde seg i form er vel så viktig som lekser. Jeg har sagt fra til de aktuelle lærerne at jeg syns det blir for mye, uten at det har hjulpet i særlig grad. Jenta mi på barneskolen har også mye lekser. De har som regel mellom 25 og 40 gloser hver uke i tillegg til annen engelsk, norsk og matte. Hun sitter 1 1/2 - 2 timer hver dag. På dette aldersnivået stopper jeg henne når jeg ser det blir for mye og hun er frustrert og omtrent gråter over leksene sine. Har sagt fra til lærerne, og de syns det er ok at jeg gjør det på denne måten. Likevel tenker jeg at her er det bare å stå på slik at overgangen til ungdomsskolen om et par år ikke skal bli et slikt sjokk som det ble for guttungen. Har dere noen tanker om lekser? her i huset er vi sjeleglad når frdagen kommer og vi kan gå hjem og slappe av..
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Lekser er stressende. Som barn og ungdom kunne jeg ikke slappe av før leksene var gjort. Det var veldig deilig å komme ut i arbeidslivet og slippe lekser. På den annen side kommer husarbeidet i stedet, så nå kan jeg ikke slappe av før alt er blåst. Leksene er vel derfor en slags forberedelse på livet som husmor.
Far til 2 Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes det er feil om barn under 12 år skal ha opptil 2 timers lekser hver dag. Det blir litt for mye og barna mister kansje litt av "respekten" for det å gjøre lekser. På ungdomskolen synes jeg imidlertid ikke det er for mye. Jeg har selv barn på begge skolene og er litt skremt over det lave nivået de har i forhold til det jeg mener jeg hadde. Jeg hadde også fritidsaktiviteter noen dager i uken, men vi hadde likevel lekser. Leksene kunne variere fra 1-1,5 timer om vi ikke hadde prøve. Ved prøver ble det mer. Mine barn gjør idag ikke mer lekser enn ca 1/2 time hver dag i gjennomsnitt. Det synes jeg nesten er for lite, - men det merkelige er at de synes det er nok .
Mamma1 Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er helt enig- lekser hadde vært greit om det var relevant.... Men å sende med en 9-åring beskjed om at hun skal skrive et dikt om en grønn mann syns jeg blir i overkant.. Her er det også masse lekser for min 13-åring. Så mye at han blir frustrert fordi den spiser opp all fritiden.. Syns det hadde vært nok med ca en halvtime hver dag og litt ekstra dersom det er prøve.
Gjest *Mim* Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg stiller også spørsmålstegn ved lekser. Det må være læring i dem, ergo må de være tilpasset. Lekser kan ha en misjon om elevene får forberede seg til undervisning eller vist at h*n kan skape noe individuelt. En halvtime er mer enn nok på barnskolen, synes jeg.
msDelenn Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes lekser er veldig sunt for barna, skoletiden er altfor kort. Men når leksene blir altfor lange merker jeg at noen dager så er det så ille at største man på 9 år gråter omtrent. Da tar vi en pause, spiser middag og fullfører leksene slik at han kan gå ut og leke. Om barna går på SFO burde de gjøre meste parten av leksene der. Men de vil heller leke og ha det gøy;)
Mamma1 Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Skoletiden for kort? Medregnet lekser så blir skoletiden for min 13 åring på 8 timer, det er lenger enn en vanlig arbeidsdag. Nei, de har godt av å leke, og lærer kanskje mer på den måten enn det de gjør via lekser. Jeg er selv lærer og ser at lekser har ikke særlig virkning på elevene. Jeg er ikke tilhenger av å gi mye lekse. Jeg syns også at de forskjellige lærerne bør samarbeide mer om leksene. Det er ofte at på noen dager så er det umenneskelig mye arbeid, andre dager kan det være mindre. Nei, kutt ut en del av leksene, få en mer intensiv skolehverdag og la barn være barn mens de ennå er det.. Er enig med TS også, en del lærere gir lekser bare for å gjøre det. Ingen pedagogisk vinkling, ikke noe poeng i mye av leksene...
Gjest meaculpa Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Lekser er noe som ble innført for mange mange år siden da det var omreisende lærere eller da det var skole 3 uker og fri 3 uker. Ungene idag har mer enn nok med det arbeidet de gjør på skolen. Det eneste måtte være oppgaver før prøver og tentamen/eksamen.
Varsia Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har selv vært leksehjelp for en elev på barneskolen som slet litt med fagene, og jeg synes leksene vi måtte gjøre var helt latterlige! Jeg klarer ikke å forstå hvordan voksne mennesker med såkalt pedagogisk utdanning klarte å skrape sammen noen så meningsløse lekser til denne stakkars eleven. Vi lærte ingenting, det hadde ingenting med pensum å gjøre og det var ikke pedagogisk lagt opp en eneste plass. Den eneste grunnen til at eleven måtte gjøre disse meningsløse leksene var .. ja, hva var det egentlig? Lærerne fant bare på masse unnskyldninger slik at de kunne føle at denne eleven også fikk "sitt" siden det vanlige skolearbeidet ble for vanskelig. Så lenge eleven gjorde NOE var det jo ikke så nøye hva han eller hun gjorde var visst lærernes mening... Så ergo satt vi flere timer i uka og gjorde oppgaver som var helt irrelevant i forhold til noe som helst, og som var glemt av eleven dagen etter. Fantastisk skolesystem. Jeg syns heller ikke det skal være for mye lekser, men når det først skal være lekser så MÅ det være relevant. Da jeg gikk på u-skolen og vgs (flere forskjellige) var leksene våre som regel å gjøre ferdig det vi begynte med på skolen. Vi hadde altså en ukeplan med oversikt over hva vi skulle gjøre uke for uke, og det man ikke rakk å gjøre på skolen gjorde man hjemme. Det syns jeg var en fornuftig ordning, for da ble leksene en del av det vanlige skolearbeidet, og jeg kunne velge å bruke skoletiden på å gjøre unna mest mulig i stedet for å fnise bort tiden og dermed ende opp med masse lekser. Og det er jo sånn det fungerer i det voksne arbeidsliv også? Man drar jo ikke hjem fra jobb for å jobbe overtid hjemme med noe HELT annet enn det man gjorde på jobb? Hvorfor skal ikke barna ha det likedan?
thapara Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg mener en halv til en time med lekser pr dag er sunt. Da har man gode forutsetninger for å lære seg studieteknikker som kan komme godt med når man går over på videregående og så til høyskoler eller universitet. Da jeg jobbet som lærer (et par år siden) pleide elevene å få noen "små" lekser som ikke skulle ta altfor lang tid. Grunnen til at mange lærere gir mer lekser er ofte at det er krav om hvor mye pensum som skal gjennomgås allerede fra barneskolen, så elvene må gjøre lekser hvis de for eksempel skal rekke å komme gjennom begge mattebøkene før sommerferien. Rekker de ikke det, så får de problemer på neste klassetrinn. Det er lagt opp et ganske stramt løp i enkelte fag. Jeg vet også om mange lærere som velger å la de sløve elevene - de som ikke gidder å gjøre en innsats i timene - om å gjøre opp for det tapte i lekser. Disse elevene får da ofte MYE lekser og klager over det. Men hadde de orket å arbeide i timene istedet for å holde på med andre ting så hadde de sluppet det.
gjest*ts* Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Uten pugging vil vi ikkje lære språk. Glosene må puggast for til ein har nådd eit visst nivå (som få ungdomar i Noreg har i 10.klasse lenger er min påstand), før ein kan bruke språket. Noreg rasar nedover internasjonale rankingar, vi har få undervisningstimar etc. Får eg ungar skal dei i den franske skulen: lengre dagar, meir disiplin og framleis lekser. Men dei lærer no noko i alle fall...
Gjest Bond Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det er viktig med lekser. Noen ting må man øve flere ganger for å huske ting korrekt og for å kunne de. Ikke bare gangtabellen men også andre oppgaver i matte, hvordan å bruke formuleler i riktig og så videre. Man kan ikke øve alt i skolen, det er ikke nok tid og barna jobber med veldig forskjellig tempo. Skoletiden skulle man bruke interaktivt, lekser er der barn selv løser oppgavene. Samme gjelder språk, helt enig med gjest*ts* over meg. I tillegg kan man også få nytte av å lese bøker hjemme, skrive stil og så videre. Jeg synes faktisk at norske barn sannsynligvis leser og skriver for lite i skolen, med tanke på hvor dårlig Ola Nordmann er å skrive og hvor dårlig Norge kommer ut i alle internasjonale tester. Ja, læring skulle være moro, men læring kan ikke bare være moro heller. Det er en del ting som må læres gjennom pugging for å kunne andre ting etterpå. For meg virker det som om en del mennesker synes at alt som er litt vanskelig er for mye. Og hvorfor kan ikke lekser være morsomme å løse? Foreldre kan jo også hjelpe med lekser (ikke gjøre leksene for barna), finne ekstra eksempler, og så videre. Det at barn går til skolen betyr ikke at foreldre er helt untatt av å delta i læreprosessen. Jeg synes at 3 timer med lekser er for mye, ja. Da hadde jeg undersøkt om det er vanlig for andre barn i samme klassen eller er det spesifikt, kanskje dette barnet trenger litt mer hjelp. Men i hvert fall en time hver dag synes jeg er ganske normalt og nødvendig. Det betyr også at leksene skulle ha relevant innhold. Det at ingen av leksene har noe pedagogisk innhold - kanskje? Men jeg ville gjerne anta at det er heller unntak enn regel. Dere som har skrevet at man får helt urelevante hjemmelekser - kan dere gi noen eksempler? Jeg ble litt nysgjerrig, hva er det som er så irrelevant som barn må jobbe med?
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det skal bli mer fokusering på gjennomtenkt leksegiving. Jeg har ikke tall på hvor mange 'Hva gjorde du i ferien?'-stiler jeg har skrevet. Samtidig synes jeg lekser er veldig bra, fordi man da kan sitte i fred og ro hjemme og lære seg noe man kanskje ikke fikk helt med seg på skolen. I stedet for å lære barna våre å fortelle hva de har gjort i sommerferien synes jeg heller de fra tidlig alder skal lære å reflektere litt selv, for eksempel ved å gi dem femsetningers-lekser om 'Hva synes du om kongen?' og 'Kan du nevne noe dumt for barn som ikke går i barnehage?' (okei, litt mindre ledende spørsmål enn det, kanskje!) Så altså, ikke nødvendigvis mindre mengde, men bedre kvalitet. Ikke lekser for å gi lekser, men med et mål. Og gjerne 'forskjellsbehandling', altså at Enrique kan få gangetabell-lekse mens Tiril må øve geometriske figurer.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det skal bli mer fokusering på gjennomtenkt leksegiving. Jeg har ikke tall på hvor mange 'Hva gjorde du i ferien?'-stiler jeg har skrevet. Hvorfor er det en så teit lekse? Hva du har gjort i ferien er ikke så interessant i seg selv. Men mens du skriver så får du skrivetrening, og det trenger alle, uansett nivå.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 Skoletiden for kort? Medregnet lekser så blir skoletiden for min 13 åring på 8 timer, det er lenger enn en vanlig arbeidsdag. Hæ? Dumme meg trodde 8 timer var nettopp en helt vanlig arbeidsdag?? Det har det i alle fall vært i mine jobber..
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 Hvorfor er det en så teit lekse? Hva du har gjort i ferien er ikke så interessant i seg selv. Men mens du skriver så får du skrivetrening, og det trenger alle, uansett nivå. Jeg sier jo at barn skal ha skrivetrening, men de trenger variasjon. For de som var på hytta til mormor hver sommer så blir det ikke så veldig mye mer spennende hvert år.
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #18 Skrevet 21. oktober 2008 Hæ? Dumme meg trodde 8 timer var nettopp en helt vanlig arbeidsdag?? Det har det i alle fall vært i mine jobber.. 7.5 timer er vel en vanlig arbeidsdag, i hvertfall for de jeg kjenner. Men nå er det også snakk om en 13 åring, ikke et voksent menneske.
msDelenn Skrevet 21. oktober 2008 #19 Skrevet 21. oktober 2008 Skoletiden for kort? Medregnet lekser så blir skoletiden for min 13 åring på 8 timer, det er lenger enn en vanlig arbeidsdag. Barnet mitt på 9 år har veiledene 20 t i uken på skolen. delt på 5 skole dager blir det bare 4 timer om dagen. Det er en utrolig kort skoledag. Synes lekser da er bare sunt. Men med måte. Det er jo en del av lærerplanen, men at vi som foreldre er del av det også.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #20 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg sier jo at barn skal ha skrivetrening, men de trenger variasjon. For de som var på hytta til mormor hver sommer så blir det ikke så veldig mye mer spennende hvert år. Jeg reiste aldri på ferie da jeg var barn. Og da mener jeg faktisk aldri. Familien vår var stor, og vi levde kun på pappas inntekt, i tillegg til at foreldrene mine syntes reising var bare et ørlite hakk mer morsomt enn rotfylling... Det nærmeste jeg kom en ferie var en tur til slektninger i nabobyen, og så hjem samme dag. Men jeg hadde likevel maaaaaasse å skrive om når vi kom tilbake på skolen. Om ting jeg gjorde sammen med søsknene mine, vennene mine eller for meg selv. Jeg fanget rumpetroll, lagte tunneller i det høye gresset, lekte at det Afrika var på andre siden av en liten knaus (guuuu så skumle og farlige løver det var der!!!), jeg laget meg hyttet av tepper og stoler inne, jeg gikk ut i regnet i bare undertøyet osv osv. Jeg hadde tusen ting å fortelle om, det var bare vanskelig å velge ut en bestemt ting. Når voksne sier det er dumt med fortellinger om hva man har gjort i ferien fordi mange barn ikke har vært på ferie (jeg sier ikke at det gjelder deg, Glynis, men jeg har hørt mange si det i barns nærvær) så er det deres feil at barna får det for seg at de ikke har noe spennende å skrive om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå