Abraxas Skrevet 18. oktober 2008 #21 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) .... Endret 10. mai 2010 av Abraxas
Anglofil Skrevet 18. oktober 2008 #22 Skrevet 18. oktober 2008 Kjenner egentlig svært lite til dette, da sykefraværet på min jobb er svært lav. Har selv aldri brukt sykemelding, så jeg har egentlig ikke noe forhold til det enda. Mvh Yvonne
Gjest Stjernedryss Skrevet 19. oktober 2008 #23 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg skal innrømme at jeg selv har brukt egenmelding et par ganger i løpet av min karriere selv om jeg bare har vært litt dårlig. Det er sånn at jeg har vært forskjølet eller litt vondt i hodet og har valgt å bli hjemme. Kunne sikkert ha jobbet disse dagene, men jeg har en tendens til å bli så psykisk nedbrutt noen ganger at jeg ikke klarer å gjøre noe. Ellers har jeg aldri vært sykemeldt eller noe, kun tatt en dag med egenmelding for å klare å hete meg inn igjen. Om mange misbruker sykemeldinger det vet jeg ikke, men tror nok det er en del som gjør det ja. F.eks hvis man har fått en ukes sykemelding, men blir frisk etter fire dager, er det mange som likevel blir hjemme hele uka. Jeg er mer skeptisk til langtidssykemelding egentlig, spesiellt ettersom det vises at jo lenger man har vært borte fra jobb, jo vanskeligere er det å komme tilbake igjen.
Sola^ Skrevet 19. oktober 2008 #24 Skrevet 19. oktober 2008 Synes i grunn at alt for mange går på jobb sjølv om dei er sjuke. Har folk feber så får dei holde seg heime i staden for å sitte å hangle på jobb. Sannsynlegvis forlenger dei tida dei er sjuk (kor mykje vinner ein da i forhold til kor mykje ein får gjort?), og i tillegg utsetter dei kollegaene for smitte. Skjønner at dette kan vere vanskeleg i ein del jobber der ein er nokså avhengig av at folk møter opp på jobb. Spørs likevel om det vert så mykje betre når kollegane melder seg sjuke pga. dei har vorte smitta av personen som gjekk på jobb til tross for sjukdom... Eg synes det er heilt greit å vere heime viss ein er sjuk og slapp i kroppen.
Mamma1 Skrevet 19. oktober 2008 #25 Skrevet 19. oktober 2008 JEg bruker egenmelding dersom jeg ikke er i form til å gå på jobb, og jeg går ikke på jobb om jeg sliter med influensa, hodepine e.l. Da holder jeg meg hjemme. Er enig med h*n over her som sa at kanskje ville folk bli friskere dersom terskelen for å bruke egenmelding var lavere. Typen min ville ikke bruke egenmelding sist han var syk, feber og hodepine. Han gikk på jobb. Noe som resulterte i en hel uke på egenmelding fordi han bare ble verre. Hadde han tatt et par dager med en gang, så hadde han kanskje blitt frisk fort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå