Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare meg som har en følelse av at enkelte sykemelder seg for hver minste lille ting?

Etter min mening så er ikke "litt vondt i halsen" eller "litt sliten" gode nok grunner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det ikke nettopp vært minst 2-3 debatter om lignende saker?

Er det bare meg eller skal den minste lille ting debatteres om igjen til trådene ender opp med å bli stoppet?

Skrevet

Det er ikke opptil deg å si hvordan andre mennesker føler seg.

Du vet ikke hvor vondt de har i halsen!

Skrevet
Det er ikke opptil deg å si hvordan andre mennesker føler seg.

Du vet ikke hvor vondt de har i halsen!

Men på cafe kan de sitte med den vonde halsen

Skrevet
Er det bare meg som har en følelse av at enkelte sykemelder seg for hver minste lille ting?

Etter min mening så er ikke "litt vondt i halsen" eller "litt sliten" gode nok grunner.

Nei, jeg kjenner ikke til det. Det er heller ikke opp til meg å vurdere hvor uvel en annen person føler seg. Hvem er jeg til å vurdere hvor vondt i halsen en person har og hvor vondt den har det inne i seg slik at den ikke kan jobbe? Det er ikke vår oppgave å bestemme hvor syke andre er.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Nå er det legen som sykemelder, ikke hver enkelt person, med mindre du mener egenmelding. Jeg regner med at legen har mer greie på dette enn meg, og jeg ser uansett ingen grunn til å tvile på andres grunnlag for å være sykemeldt. Det er en privatsak.

Jeg vet selvsagt om folk som misbruker egenmeldinger (etter eget utsagn), men jeg er veldig klar på at dette ikke bør føre til mistenkeliggjøring av andre. Det er rett og slett ikke verdt at en uskyldig person skal mistenkeliggjøres for at andre skal få sladre om mulig "falske" egenmeldinger.

Det er også forskjell på ulike typer jobber - ikke alle jobber går overens med å være småsyk og sliten. Hva "litt sliten" er, kan heller ikke du bedømme. Forøvrig kan det nok i mange tilfeller være hensiktsmessig både for hver person og for arbeidsplassene om folk tok ansvar tidligere i sykdomsforløpet og slapp unna med et par dager, enn å kjøre seg helt på felgen og deretter bli borte i uker/måneder. Dette er jeg selv alt for dårlig til, men jeg synes ikke det nødvendigvis er noe å være stolt av å ikke ta kroppens signaler på alvor før man smeller skikkelig i veggen.

Skrevet

Kafe og jobb er to litt forskjellige ting - også om man føler seg uvel...

Går du aldri ut når du er syk, du da?

Skrevet

Du tror visst at du vet hvorfor folk blir sykemeldt. Har du innsyn i legenes journaler?

Hva folk sier åpenlyst og hva som egentlig er årsaken til sykemeldinger vet ofte ikke andre enn den sykemeldte og legen. Det er mange ting man ikke ønsker å dele med kolleger og venner.

Gjest Løve66
Skrevet

Akkurat dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg kjenner folk som går på jobben samme hvor syke de er og for disse skal det nærmest sykehusinnleggelse til for å hindre dem fra å gå på jobb.

Dernest har vi de som har et "normalt" og - etter min mening - et fornuftig syn på det; nemlig at man går på jobb selv om man kanskje føler seg litt "tufs" og er man redd for å smitte noen så får man ta sine forholdsregler.

Også har vi noen som synes det er både greit, rett og rimelig at de kan være hjemme selv om det er litt vondter her og der, en liten forkjølelse eller halsevondt. Jada - vet at noen sikkert blir provosert nå, men det er faktisk mange som uten store problemer kunne vært på jobb i mange av disse tilfellene. Noen synes sågar de har så kjedelig jobb at hver minste lille basselusk ønskes velkommen i håp om å få et lite snev av en forkjølelse.

Så finnes det selvsagt mange varianter innenfor disse kategoriene, men generelt synes jeg at man bør være såpass syk at man er sengeliggende (mer eller mindre) hvis man er for syk til å gå på jobb. Avhenger selvsagt hva slags jobb man har + hvordan sykdomstilfellet faktisk er, men det jeg vil frem til er vel at mange er hjemme selv om det bare dreier seg om bagateller. Vondt i ryggen f.eks. - hvor mange er ikke sykmeldt pga. vondt i ryggen? Det beste for de aller fleste med ryggvondt er å bevege seg (faktisk får mange vondt i ryggen fordi de beveger seg for lite) og det går fint an å få gjort mange ting på jobb (igjen; avhengig av hva slags jobb man har). Gradert sykmelding bør kanskje vurderes i større grad.

Og til slutt; vi må ikke glemme at sykmeldinger er GOD butikk for legene.

Skrevet

Hvor har du det fra? På hvilken måte tjener leger penger på sykemeldinger?

Leger har et press på seg for å holde sykefraværet nede. De vil helst ikke sykemelde folk.

Skrevet
Akkurat dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg kjenner folk som går på jobben samme hvor syke de er og for disse skal det nærmest sykehusinnleggelse til for å hindre dem fra å gå på jobb.

Dernest har vi de som har et "normalt" og - etter min mening - et fornuftig syn på det; nemlig at man går på jobb selv om man kanskje føler seg litt "tufs" og er man redd for å smitte noen så får man ta sine forholdsregler.

Også har vi noen som synes det er både greit, rett og rimelig at de kan være hjemme selv om det er litt vondter her og der, en liten forkjølelse eller halsevondt. Jada - vet at noen sikkert blir provosert nå, men det er faktisk mange som uten store problemer kunne vært på jobb i mange av disse tilfellene. Noen synes sågar de har så kjedelig jobb at hver minste lille basselusk ønskes velkommen i håp om å få et lite snev av en forkjølelse.

Så finnes det selvsagt mange varianter innenfor disse kategoriene, men generelt synes jeg at man bør være såpass syk at man er sengeliggende (mer eller mindre) hvis man er for syk til å gå på jobb. Avhenger selvsagt hva slags jobb man har + hvordan sykdomstilfellet faktisk er, men det jeg vil frem til er vel at mange er hjemme selv om det bare dreier seg om bagateller. Vondt i ryggen f.eks. - hvor mange er ikke sykmeldt pga. vondt i ryggen? Det beste for de aller fleste med ryggvondt er å bevege seg (faktisk får mange vondt i ryggen fordi de beveger seg for lite) og det går fint an å få gjort mange ting på jobb (igjen; avhengig av hva slags jobb man har). Gradert sykmelding bør kanskje vurderes i større grad.

Du har voldsomt mye feil i innlegget ditt og det vitner om at du ikke vet hva du snakker om.

For å ta det siste først: Det er ikke god butikk for legene med sykemelding. Fastlegene (som sykemelder) er presset av NAV til å sykemelde minst mulig og de aller fleste leger ønsker ikke langvarig sykemelding for sine pasienter. Les i avisene, så kan du også få med deg dette.

Også har vi det med at det er så bra for mennesker med vondt i ryggen å gå på jobben. Du sier de må bevege seg. Kjempefint! Hvor mange av oss har en jobb hvor vi har mulighet til å bevege oss så veldig mye? La oss ta en liten undersøkelse her på KG og finne ut av hvor mange av dem som er i jobb her, føler at deres arbeidsplass er et perfekt sted for mosjon!

Jeg har hatt mange forskjellige jobber i mitt liv, men en ting er felles med alle: de vil aldri gjøre underverker for en dårlig rygg!

Gjest -Maggie-
Skrevet
men det jeg vil frem til er vel at mange er hjemme selv om det bare dreier seg om bagateller. Vondt i ryggen f.eks. - hvor mange er ikke sykmeldt pga. vondt i ryggen?

Dette viser liten innsikt, og er mye av grunnen til at jeg er så oppgitt over alle sykemeldingssynsere. Det er et litt ekstra touchy tema for meg, siden jeg har hatt problemer med ryggen i mange år, og møtt holdninger som din veldig mange ganger. Å kalle dette en bagatell er ganske drøyt, selv om du tar dine forbehold.

"Hvem har vel ikke vondt i ryggen?"

Ryggproblemer er et godt eksempel på en samlekategori for veldig mange ulike plager, og i tillegg vet legene generelt lite om det. Jeg har ikke noe navn eller en diagnose for mine plager, men det betyr ikke at det i perioder er sterkt hemmende og absolutt grunnlag for å holde seg borte fra jobb. Når jeg f.eks. klarer meg med én dag, blir ofte det også feil; "hun kan vel ikke være så dårlig hvis hun bare trengte å være hjemme en eneste dag".

Jeg orker ikke gå inn på nyansene innen "ryggproblemer" her, men poenget er at det finnes grader og nyanser, selv om en selv kan ha hatt noe relatert og mindre alvorlig.

Skrevet

Er veldig enig med deg. (bortsett fra det med at sykemeldinger er god butikk for legene, men det er en annen sak)

Har en følelse av at dette med sykemelding treffer et ganske ømt punkt hos enkelte...

Gjest -Maggie-
Skrevet
Har en følelse av at dette med sykemelding treffer et ganske ømt punkt hos enkelte...

... og da konkluderer du med at det er fordi folk tar for lett på det? :ler:

Skrevet

Det må skilles mellom langtids-sykemelding og egenmelding i slike debatter. Langtids-sykemeldinger er en sak mellom personen og hans/hennes lege. Det er sikker mange som kunne ha jobbet dersom arbeidsgivere hadde vært mer villig til å tilrettelegge. Men det mener jeg er uinteressant i akkurat denne debatten.

Derimot er jeg enig i at det er en del som har litt for lett for å bruke egenmelding. Men jeg mener også at egenmelding er en så viktig ting, at vi ikke kan tillate oss å miste den fordi noen folk missbruker den. Noen har en jobb hvor det å være litt pjusk betyr at de må bli hjemme. For noen betyr det å være hjemme en dag at de kan yte mye mer resten av måneden.

De som bruker mange sykemeldinger får ofte sin "straff" ved at ikke blir vurdert for forefremelser o.l.

Skrevet
... og da konkluderer du med at det er fordi folk tar for lett på det? :ler:

nei.. jeg konkluderer ingen ting.

Jeg bare legger merke til at enkelte hopper i forsvarsposisjon fra starten av.

Skrevet
nei.. jeg konkluderer ingen ting.

Jeg bare legger merke til at enkelte hopper i forsvarsposisjon fra starten av.

Det er naturlig å føle behov for å forsvare seg selv eller sine nærmeste når man vet at årsaken til sykemeldinger er høyst kvalifiserende for å bli hjemme fra jobb, men likevel må man stadig vekk forholde seg til slike som deg som mistenkeliggjør syke mennesker.

Skrevet

Føler ikke at noen her forsvarer seg egentlig, bare at de forteller en litt annen side enn hva ts påstår/mener.

Det heter å diskutere, da kommer det gjerne opp 2 eller flere sider av en sak opp.

Om alle hadde vært enige hadde det ei heller vært en diskusjon

Skrevet
Hvor har du det fra? På hvilken måte tjener leger penger på sykemeldinger?

Leger har et press på seg for å holde sykefraværet nede. De vil helst ikke sykemelde folk.

Jepp, legene måles på sykemeldinger. NAV kan gå inn på hver enkelt lege for å se hvor mye legen sykemelder av kvinner/menn, gradert/ikke gradert, lengde på sykemelding osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...