Gå til innhold

Hvis jeg kjører på en fotgjenger


Gjest bilisten

Anbefalte innlegg

Gjest bilisten

Inspirert av refleks-tråden kom jeg til å tenke på hva som ville skjedd ved følgende tenkte scenario:

Jeg kjører langs veien i en 60-sone. Det er mørkt, det regner, det er ingen gatelys langs veien. En svartkledd person går langs veien/krysser veien, bruker ikke refleks. Jeg har ikke sjangs om å se personen før det er for sent, og kjører ned fotgjengeren som så dør av skadene.

Blir jeg dømt for uaktsomt drap?

Som bilist har man jo ansvaret overfor myke trafikanter, og man skal avpasse farten etter forholdene. Men med de forholdene jeg beskrev her så måtte man jo kjørt i 30 km/t for å være trygg, og hadde jeg kjørt rundt i 30 i 60-sona hadde jeg vel fått politiet på nakken fordi jeg skapte farlige situasjoner når folk ville kjøre forbi? Så hva gjør man? Og hvordan dømmes man i slike tilfeller?

PS: En annen side av saken er at dersom jeg hadde drept en fotgjenger så hadde jeg aldri satt meg bak et ratt igjen, uansett hvor uforskyldt det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om personen du drepte, ikke brukte refleks, har du likevel begått et uaktsomt drap og kan regne med å bli dømt for det.

Det er ikke sånn at hvis man kjører på folk som ikke bruker refleks, er det egentlig greit i samfunnets øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: En annen side av saken er at dersom jeg hadde drept en fotgjenger så hadde jeg aldri satt meg bak et ratt igjen, uansett hvor uforskyldt det var.

Enig!! :kjefte:

Er det som er så forbanna. En ting er at de med sin uansvarlighet ødelegger sitt eget liv, men de bidrar for pokker til at andre kan få ødelagt sitt liv også. Jeg skulle virkelig ønske det var store bøter for å gå på trafikerte områder uten refleks.

Om du vil bli dømt for uaktsomt drap kan ingen vite før dommen har falt, men at det vil bli en tiltale for uaktsomt drap er sannsynlig.

Men hvis vedkommende går uten refleks, vil nok det så absolutt tale til fordel for den uheldige bilisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Enig!! :kjefte:

Er det som er så forbanna. En ting er at de med sin uansvarlighet ødelegger sitt eget liv, men de bidrar for pokker til at andre kan få ødelagt sitt liv også. Jeg skulle virkelig ønske det var store bøter for å gå på trafikerte områder uten refleks.

Om du vil bli dømt for uaktsomt drap kan ingen vite før dommen har falt, men at det vil bli en tiltale for uaktsomt drap er sannsynlig.

Men hvis vedkommende går uten refleks, vil nok det så absolutt tale til fordel for den uheldige bilisten.

Enig i at det burde vært bøtelagt å gå uten refleks i mørket. Som du sier så er det jo ikke bare eget liv man ødelegger av sånn uforsiktighet.

Jeg synes det burde være "delt ansvar" dersom man kjører på noen som går uten refleks langs veier uten gatelys. Jeg skjønner jo at bilisten har et ansvar for IKKE å kjøre på folk, men iblant er det jo umulig å se folk før det er for sent. Hva skjer om vi alle for sikkerhets skyld begynner å kjøre i 20 km/t langs veier der det er lov å kjøre i 50 eller 80 for den saks skyld? Det er det jeg føler for å gjøre av og til, men om jeg kjører i 20 km/t og politiet ser meg så får jeg vel bot for det også, muligens tar de til og med lappen fra meg med beskjed om at jeg ikke kan kjøre bil. Så hva gjør man? Følger fartsgrensa og håper på det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...