Gå til innhold

TV Lisens kontollør


Gjest Tvlisens

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som en annen påpeker så skal ikke sønnen i huset betale for TV, om det ikke er sønnen som er registrert som eier av apparatet. Men har sønnen selv gått ut og kjøpt TV i sitt navn, skal han betale.

Du som forelder kan kjøpe TV og ha på alle dine rom i huset ditt, uten at voksne hjemmeboende barn eller besøkende må betale. Det er ditt hus, dine rom og dine TV'er. Hadde du imidlertid leid ut et rom som hybel, så hadde det vært noe annet. Da hadde hybelboeren måttet betale. Voksne hjemmeværende barn er ikke det samme :)

Kaprifol har rett, det er bare å lese loven. Det er faktisk slik at dersom hjemmeboende barn har arbeid/studielån og ikke forsørges av foreldre, skal de betale lisens dersom de bor hjemme, selv om de ikke eier tv selv. Det er helt tåpelig, men det er en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen påpeker så skal ikke sønnen i huset betale for TV, om det ikke er sønnen som er registrert som eier av apparatet. Men har sønnen selv gått ut og kjøpt TV i sitt navn, skal han betale.

Du som forelder kan kjøpe TV og ha på alle dine rom i huset ditt, uten at voksne hjemmeboende barn eller besøkende må betale. Det er ditt hus, dine rom og dine TV'er. Hadde du imidlertid leid ut et rom som hybel, så hadde det vært noe annet. Da hadde hybelboeren måttet betale. Voksne hjemmeværende barn er ikke det samme :)

:klappe: Endelig en som har skjønt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Nei, Kaprifol har rett her... Det blir det samme som om sønnen din flytter ut hjemmefra og låner med seg tv'n til mamma eller pappa. Da skal han og betale lisens. Samme gjelder hvis han bor hjemme, men har egen inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme som om sønnen din flytter ut hjemmefra og låner med seg tv'n til mamma eller pappa. Da skal han og betale lisens. Samme gjelder hvis han bor hjemme, men har egen inntekt.

Nei og nei... HVis han flytter hjemmefra skal han selvsagt betale, for han tar da Tven med UT av huset. Og det er noe helt annet.

Han kan bo hjemme så mye han vil, dersom han ikke LEIER hybel hos foreldrene. Da må han betale egen lisens for TV'en som foreldrene har satt på rommet hans. HVis han IKKE leier, så skal han heller ikke betale lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: du m¨å nok bare betale. men ikke for flere måneder enn du faktisk har hatt tv. bare si hvor mange måneder det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mari_*
Poenget MITT var at lisensloven er satt opp på en ekstremt drøy og dekkende måte for å være sikre på at INGEN kan finne grunnlag for å "snike" seg unna.

Om dere synes jeg tolker den feil, får heller være deres problem.

Jeg har aldri sagt at reglene følges så strikt som de står skrevet, men i teorien kan de faktisk kreve at din datter som mottar studielån skal betale egen lisens for tv'n du har kjøpt til hennes soverom. Hun er nemlig da ikke å regne som forsørget av deg, og hun låner i praksis en tv av deg.

Og du; hvis du gidder å lese det som står skrevet, så har jeg da for fanden aldri jeg sagt at man skal betale flere tv-lisenser for at datteren din skal se, jeg sier at HUN må betale sin EGEN hvis hun passer inn i f.eks ovennevnte situasjon.

Dere kan tolke denne loven til verdens ende for alt jeg bryr meg, den er som den er, den står der sort på hvitt, og du kan gjerne ringe NRKs lisensavdeling for å spørre de hvis det er det som trengs for at dere skal bli overbevist.

Det er sånn, det er teit, det er drøyt, det følges vel sjelden bokstavelig, men det er sånn! End of story!

Dette er helt riktig! Jeg må betale lisens for en tv som uheldigvis ble registrert mitt navn.

Jeg er fulltidsstudent, bor hjemme - men valgte å ta opp studielån for å få rentepengene. Jeg blir fremdeles forsørget av mine foreldre, og har en inntekt på 5000,- pr år. Men tv-lisens - på en tv jeg fikk av mine foreldre. Det må jeg betale!! Helt sykt synes jeg... Det ender jo opp med at min pappa i prinsippet må betale for to lisenser ettersom jeg ikke har råd til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt riktig! Jeg må betale lisens for en tv som uheldigvis ble registrert mitt navn.

Jeg er fulltidsstudent, bor hjemme - men valgte å ta opp studielån for å få rentepengene. Jeg blir fremdeles forsørget av mine foreldre, og har en inntekt på 5000,- pr år. Men tv-lisens - på en tv jeg fikk av mine foreldre. Det må jeg betale!! Helt sykt synes jeg... Det ender jo opp med at min pappa i prinsippet må betale for to lisenser ettersom jeg ikke har råd til denne.

Selvsagt må du betale lisens på en tv som står i ditt eget navn... det er ikke det kaprifolen sier, h*n sier at du må betale lisens på gutterommet ditt også, selv om det er foreldrene som eier tv'en. Men det tar jo kaprifolen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har en litt morsom historie om dette. Et årsiden da jeg bodde i kollektiv kom de på døra. Hun blonde svenske jeg bodde med hadde tydeligvis erfaring med dette. Startet med at hun nektet for at vi hadde pc, dvd spiller og at tv?n var ødelagt. Han ble selvfølgelig forbanna og ville inn i leiligheten, vi sendte han på dør og bad om å få ransakingsordre først. Etter han omsider gikk etter diverse truing med politi og inkasso, gjemte vi alt av kabler,dvd spiller og pc`r. Dro ut ledninger på tv,slik at den så ødelagt ut. Ringte mannen og unnskyldte oss for oppførsel. Han skulle selvfølgelig få lov å komme inn.

Hørte aldri noe mer fra han, og fikk aldri noen regning :gjeiper:

Og det skryter du av og er stolt av?! Sjokkerende...

Andre ærlige mennesker betaler sin lisens og det burde du og alle andre gjøre også. For en moral det er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi som studenter får 85000 i lån og stipend. Dette skal dekke alt (i prinsippet)!

At jeg ikke betaler lisens på 2000 kr året har jeg ingen dårlig samvittighet for.. Jeg har betalt lisens, men etter jeg flyttet på nytt har jeg sluppet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi som studenter får 85000 i lån og stipend. Dette skal dekke alt (i prinsippet)!

At jeg ikke betaler lisens på 2000 kr året har jeg ingen dårlig samvittighet for.. Jeg har betalt lisens, men etter jeg flyttet på nytt har jeg sluppet..

Nei.

Noen vet jo ikke hva samvittighet er.

Snyltere er noen, som ikke har den egenskapen.

Man kan like det, eller ikke.

Men skulle vi (alle sammen) gjøre slik i alle sammenhenger, ville det stå dårlig til i samfunnet.

Finnes mange andre og bedre måter å protestere, eller ta debatten om ting vi ikke liker av lover og regler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Noen vet jo ikke hva samvittighet er.

Snyltere er noen, som ikke har den egenskapen.

Man kan like det, eller ikke.

Men skulle vi (alle sammen) gjøre slik i alle sammenhenger, ville det stå dårlig til i samfunnet.

Finnes mange andre og bedre måter å protestere, eller ta debatten om ting vi ikke liker av lover og regler på.

Ikke sant. Slik hun tenker, så mener hun vel det er greit å stjele en sjokolade på narvesen nå og da, siden hun bare har 85.000 i året. Det har hun for faen valgt selv! Er det samfunnets skyld at hun ikke gidder å jobbe ved siden av studiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaprifol har rett, det er bare å lese loven. Det er faktisk slik at dersom hjemmeboende barn har arbeid/studielån og ikke forsørges av foreldre, skal de betale lisens dersom de bor hjemme, selv om de ikke eier tv selv. Det er helt tåpelig, men det er en annen sak..

Jeg bodde for meg selv tidligere og betalte lisens. Så flyttet jeg hjem igjen til mine foreldre. Da sendte jeg mail til nrk og forklarte saken, og jeg betaler ikke lisens lenger.

Edit: Jeg hadde en liten inntekt, og to tv'er var registrert på meg. Mulig jeg bare var heldig...

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Noen vet jo ikke hva samvittighet er.

Snyltere er noen, som ikke har den egenskapen.

Man kan like det, eller ikke.

Men skulle vi (alle sammen) gjøre slik i alle sammenhenger, ville det stå dårlig til i samfunnet.

Finnes mange andre og bedre måter å protestere, eller ta debatten om ting vi ikke liker av lover og regler på.

Jeg visste ikke at det fantes noen som var for lisens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei.

Noen vet jo ikke hva samvittighet er.

Snyltere er noen, som ikke har den egenskapen.

Man kan like det, eller ikke.

Men skulle vi (alle sammen) gjøre slik i alle sammenhenger, ville det stå dårlig til i samfunnet.

Finnes mange andre og bedre måter å protestere, eller ta debatten om ting vi ikke liker av lover og regler på.

Jeg er helt enig. Både prinsipielt, moralsk og på andre måter.

Kort og greit.

Jeg betaler, for å få et kvalitetstilbud.

I radio og Tv, som jeg tidligere i tråden har sagt.

Og jeg er heller ikke redd for å si det.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer egentlig om man nekter for å ha tv, og da nekter å slippe inn kontrolløren?

Da sier kontrolløren "neivel" og "farvel" og man hører ikke noe før evt. ny kontroll hvor man kan gjenta denne prosessen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_isabell_*

Så lenge du har en tvmottaker må du betale lisensavgifta. tvmottakere finnes det selvfølgelig i tver, i dvd/videospillere og i tunere.

Eier, låner eller leier du tv måå du betale lisensen.

Jeg hadde akkurat en kontrlør på døra. Huff., sa jeg ikke hadde tv. men så spurte han om jeg lånte en, å da svarte jeg ja; dumme meg. men jeg skrev ikke under på noe som helst, han har jo adressa min, så da får han bare sende giroen til meg. Jeg har ikke registrert adressen hit, skal ta vekk postkasselappen, å sende brevet i retur når det kommer tror jeg. Sukk.. Lisensen er jo svindyr! Jeg har fødselsperm fra studier å får 3000 kr i mnd! Av det skal jeg betale lisensavgift! Etter at husleie, husholdingsvarer er betalt? Hallo. nei,nei,nei. sku smellt igjen døra med engang han dro frem ldet dumme skiltet sitt, Skal ikke ha noe lodd jeg! Smash! lett å være etterpåklok . Dagen er ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...