Gå til innhold

TV Lisens kontollør


Gjest Tvlisens

Anbefalte innlegg

Her MÅ jeg bare skrive litt! :)

1. Jeg slapp tv-lisensen, etter to år med krangling med NRK, stod jeg på mitt, og nektet å betale lisens for en full periode når jeg hadde lånt et tv for en kortere periode. Jeg nektet, rett og slett!

2. Lisensloven er lagt opp slik at hver gang noen finner et smutthull, så slenger de inn nye paragrafer. Idag er faktisk lisensloven så streng at hvis du har barn i huset som du ikke er eneforsørger for, at de f.eks får studielån/stipend mens de bor hjemme, så skal de betale egen lisens for å se på tv'en din. No kidding!

3. Du betaler ikke lisens for å se på Nrk, du betaler lisens for å eie en tv, videospiller, radio eller dvd-spiller. Hvilken rett de kan ha til å kreve dette, får diktaturet selv prøve å svare på.

4. DEN UKNUSELIGE GRUNNEN TIL HVORFOR LISENSEN SKAL AVSKAFFES!

Den gang man satte igang med nrk-lisens, var nrk eneste kanal, og pengene ble innkrevd for at man skulle ha muligheten til å bygge opp et skikkelig tilbud. Idag har vi bygd opp et skikkelig tilbud, og INGEN andre får liknende støtte for å starte opp, så dermed er tv-lisensen urettmessig innkrevd i ganske mange år nå!

5. HVIS ALLE FAKTISK GJØR DET MAN SIER AT MAN VIL, SÅ FÅR FOLKET VILJEN SIN TIL SLUTT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du har barn i huset som du ikke er eneforsørger for, at de f.eks får studielån/stipend mens de bor hjemme, så skal de betale egen lisens for å se på tv'en din. No kidding!

Hæh? nå blander du kortene eller så er du svært utydelig. Hvis de bor hos deg, og ser på tv hos deg, så skal de ikke betale noe, for du kan ha så mange tv'er i huset du bare vil. Lisensen er allered betalt av deg.

Men bor de på hybel og har egen Tv der, så skal de selvsagt betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hva som har blitt skrevet her og ikke.. har ikke lest hele tråden. så kan hende dette har blitt nevnt..

men jeg fatter ikke hvorfor man må betale en tv lisens (som nå kommer til å bli høyere) når kabel tv detter bort og man må nå ha dekoder for å få tv signaler.. noe som også koster hver måned...

da burde jo ihvertfall tv lisensen gå bort nå som alle må ha dekoder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? nå blander du kortene eller så er du svært utydelig. Hvis de bor hos deg, og ser på tv hos deg, så skal de ikke betale noe, for du kan ha så mange tv'er i huset du bare vil. Lisensen er allered betalt av deg.

Men bor de på hybel og har egen Tv der, så skal de selvsagt betale.

Nei, beklager, det er du som blander kortene...

Tv-lisenes du betaler dekker kun deg og din ektefelle/samboer, og dessuten barn du har fullt forsørgeransvar for. TRO MEG, jeg har GARANTERT lest meg mer opp på lisenesreglene enn Kari og Ola Nordmann!

Og hvis man skal tolke reglene bokstavelig, betyr det at hvis dine barn har jobb eller annen inntekt, skal de faktisk betale lisens for å se på din tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, det er du som blander kortene...

Tv-lisenes du betaler dekker kun deg og din ektefelle/samboer, og dessuten barn du har fullt forsørgeransvar for. TRO MEG, jeg har GARANTERT lest meg mer opp på lisenesreglene enn Kari og Ola Nordmann!

Og hvis man skal tolke reglene bokstavelig, betyr det at hvis dine barn har jobb eller annen inntekt, skal de faktisk betale lisens for å se på din tv.

OK; så når jeg er på besøk hos deg og vil se Dagsrevyen, skal jeg betale lisens? Du skjønner at det du påstår er litt for idiotisk? Grav heller fram en link som kan dokumentere din svært usannsynlige påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne hende noen viste det her :)

Men etter å ha kikke litt så har komplett skjermer opp til 30", de koster nå en god del, men begynner søren å lure på om det er verdt det. Evt vente til jeg flytter og heller innrede tv rom med prosjektor.

Tror det går å få fjernet/deaktivert tuneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK; så når jeg er på besøk hos deg og vil se Dagsrevyen, skal jeg betale lisens? Du skjønner at det du påstår er litt for idiotisk? Grav heller fram en link som kan dokumentere din svært usannsynlige påstand.

Dette er jo hele poenget mitt! At lisensloven har er dekket slik i "huet og ræva" for å dekke alle smutthullene folk finner!

Her er for øvrig dokumentasjonen for mine utsagn. Kos dykk!

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

II Følgende institusjoner kan bruke flere mottakere på ett krinkastingskort, unntatt mottakere som brukes av betjeningen:

a) sykehus

b) aldershjem, sykehjem og kombinerte alders/sykehjem, forutsatt at hjemmet har felles husholdning,

c) barnehjem,

d) andre institusjoner av lignende art når særlige grunner foreligger,

e) fengsler.

III For fjernsynsmottakere ombord i norske skip (også fiskefartøyer) må det betales kringkastingsavgift uansett hvor de befinner seg. Det er tilstrekkelig med ett kort i skipets navn. Samme bestemmelse gjelder for borerigger eller lignende.

IV Hoteller o.l. som har flere enn én fjernsynsmottaker, kan ha inntil 10 mottakere på hvert kringkastingskort for fargefjernsyn, når mottakerne er plassert på hotellrom som bare brukes av tilfeldige gjester. For alle andre mottakere må det for hver løses kringkastingskort for svart/hvitt eller fargefjernsynsmottakere.

You say tomato, I say fuck you!

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo hele poenget mitt! At lisensloven har er dekket slik i "huet og ræva" for å dekke alle smutthullene folk finner!

Her er for øvrig dokumentasjonen for mine utsagn. Kos dykk!

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

II Følgende institusjoner kan bruke flere mottakere på ett krinkastingskort, unntatt mottakere som brukes av betjeningen:

a) sykehus

b) aldershjem, sykehjem og kombinerte alders/sykehjem, forutsatt at hjemmet har felles husholdning,

c) barnehjem,

d) andre institusjoner av lignende art når særlige grunner foreligger,

e) fengsler.

III For fjernsynsmottakere ombord i norske skip (også fiskefartøyer) må det betales kringkastingsavgift uansett hvor de befinner seg. Det er tilstrekkelig med ett kort i skipets navn. Samme bestemmelse gjelder for borerigger eller lignende.

IV Hoteller o.l. som har flere enn én fjernsynsmottaker, kan ha inntil 10 mottakere på hvert kringkastingskort for fargefjernsyn, når mottakerne er plassert på hotellrom som bare brukes av tilfeldige gjester. For alle andre mottakere må det for hver løses kringkastingskort for svart/hvitt eller fargefjernsynsmottakere.

You say tomato, I say fuck you!

Hvor står det i den teksten av jeg som gjest i ditt hus må betale for å se på tv'n på gjesterommet den helga jeg er der?

Og istedet for å legge en lang rekke med lisensinfo ut her, ta bare med det du hevder er relevant for å svare på mit konkrete spørsmål.

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel HER du leser teksten som fanden leser bibelen: Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Les en gang til: , forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet.

Vet du hva det betyr? At så lenge du oppfyller kriteriet over, kan du ha så mange tv'er du vil og bare betale for en, samme pokker om det er tante olga eller barna dine som er på helgebesøk hos deg.

Hvordan tenkte du å løse det ellers? Skulle du rapportere inn til NRK alle som kom og så på tv hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget MITT var at lisensloven er satt opp på en ekstremt drøy og dekkende måte for å være sikre på at INGEN kan finne grunnlag for å "snike" seg unna.

Om dere synes jeg tolker den feil, får heller være deres problem.

Jeg har aldri sagt at reglene følges så strikt som de står skrevet, men i teorien kan de faktisk kreve at din datter som mottar studielån skal betale egen lisens for tv'n du har kjøpt til hennes soverom. Hun er nemlig da ikke å regne som forsørget av deg, og hun låner i praksis en tv av deg.

Og du; hvis du gidder å lese det som står skrevet, så har jeg da for fanden aldri jeg sagt at man skal betale flere tv-lisenser for at datteren din skal se, jeg sier at HUN må betale sin EGEN hvis hun passer inn i f.eks ovennevnte situasjon.

Dere kan tolke denne loven til verdens ende for alt jeg bryr meg, den er som den er, den står der sort på hvitt, og du kan gjerne ringe NRKs lisensavdeling for å spørre de hvis det er det som trengs for at dere skal bli overbevist.

Det er sånn, det er teit, det er drøyt, det følges vel sjelden bokstavelig, men det er sånn! End of story!

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i kollektiv og måtte betale flere lisenser fordi vi regnes som separate husholdninger fordi vi ikke forsørget hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i kollektiv og måtte betale flere lisenser fordi vi regnes som separate husholdninger fordi vi ikke forsørget hverandre

Thank you! Endelig noen som skjønner det! :jepp: Og det samme gjelder ifølge NRK's kringkastningslov (jepp, det er nok dessverre en lov) når et barn i husholdningen mottar studielån e.l. :)

Skjønner ikke helt hva som feiler de andre her, om det er det at de ikke skjønner forskjellen på "bruker" og "mottaker", eller hva det er... :)

Er tydeligvis en kork et visst sted, i alle fall! :)

Tillegg: TV-lisensen følger personen og ikke husholdningen. Når min mann f.eks bodde i samme hus som sin far, og kjøpte sitt eget tv for, å ha på rommet, måtte han betale sin egen lisens.

Altså; to lisenser på én adresse for de av dere som har litt tungt for det.

Hadde faren kjøpt tv'en i sitt navn, for å ha på sitt soverom, hadde ikke tv'n vært lisenspliktig.

MEN; hvis kontrolløren kommer, ser at sønnen i huset har egen inntekt, og benytter sin fars tv, så KAN han faktisk pålegge sønnen i huset å betale egen lisens. Fordi han ikke er å regne som forsørget av andre.

Hvis din trygdede mor bor i huset ditt, telles det ikke at DU har betalt din egen lisensavgift. Hun må fortsatt betale sin. Du forsørger ikke henne.

Hvis to kamerater bor sammen, må de betale hver sin lisens.

Hvis et vennepar bor sammen, må de betale hver sin lisens.

Blir de kjærester/samboere/ektefeller, betaler de kun en lisens. Enten de har 1 eller 17 tv'er.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaprifolen har rett i det hun sier, men dere diskuterer jo to helt forskjellige ting!! Kaprifolen sier bare at staten kan kreve penger av folk som BOR i samme hus som den som betaler lisens, men ikke er forsørget av lisensbetaleren.

Du/dere andre gnåler om at nrk ikke kan kreve penger av folk som er på besøk og ser på tven til lisensbetaleren. Og det er da ganske så selvsagt at de ikke kan det!!!

Men hadde ikke forundret meg om de hadde lagt på en avgift for det også hvis de hadde hatt mulighet.... Utrolig teit og urettferdig avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi hadde hatt lavere lisens, eller bedre TV-programmer, hvis ikke folk hadde prøvd å snike unna. Noen av snylterne som har tenkt på det kanskje? Man kan være uenig i lisensen så mye man vil, men måten å protestere på er ikke ved å la være å betale. Det går kun ut over de som faktisk betaler. Egoisme kalles det. Men det er kanskje for mye å forvente at enkelte skal forstå såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i kollektiv og måtte betale flere lisenser fordi vi regnes som separate husholdninger fordi vi ikke forsørget hverandre

Ja, dette er riktig, dere betalte for hver deres tv. hadde det bare vært EN tv i kollektivet, skulle det bare ha blitt betalt for en lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje vi hadde hatt lavere lisens, eller bedre TV-programmer, hvis ikke folk hadde prøvd å snike unna. Noen av snylterne som har tenkt på det kanskje? Man kan være uenig i lisensen så mye man vil, men måten å protestere på er ikke ved å la være å betale. Det går kun ut over de som faktisk betaler. Egoisme kalles det. Men det er kanskje for mye å forvente at enkelte skal forstå såpass.

Bifalles!

:)

Selv, så betaler jeg, om ikke akkurat med glede....

Så i hvert fall i forvissning om at jeg hele tiden har et tilbud med kvaliteten alle radio og TV kanalene til NRK leverer.

Akkurat som jeg betaler generell skatt, for å få et service tilbud.

Akkurat som jeg ønsker et forh.vis høyt skattetrykk, for å bevare det tilbudet.

Så får jeg heller benytte meg av min rett, til å kritisere disse tilbudene, når de ikke holder mål.

Gjør oppmerksom igjen, på at NRK1 radio, er Norges største suksesskanal.

Ca dobbelt så stor som P4 i antall lyttere.

Hvor hadde det lokale tilbudet, med et jouralistisk tilbud med litt dybde, vært i Norge uten denne kanalen.

Bare en masse lokalradioer, som spilte musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaprifolen har rett i det hun sier,

Nei hun har ikke det. Hun mener at når du har kjøpt to tv'er og plasserer det ene på rommet til til voksne sønn, i ditt hus, så må han betale lisens. Det er feil. Men kjøper HAN et tv og har på rommet sitt, i ditt hus, så må han betale lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun har ikke det. Hun mener at når du har kjøpt to tv'er og plasserer det ene på rommet til til voksne sønn, i ditt hus, så må han betale lisens. Det er feil. Men kjøper HAN et tv og har på rommet sitt, i ditt hus, så må han betale lisens.

Det var et av flere eksempler jeg brukte for å få dere til å se de forskjellige aspektene av det jeg sa, siden du/dere tydeligvis mangler evnen til å ta til deg det andre sier når det motstrider din egen oppfatning av rett og galt...

Og for 'nte gang. JO, sønnen i huset må betale egen avgift, for avgiften faren betaler dekker kun han selv, ektfelle/samboer og andre medlemmer i hustanden som er forsørget av avgiftsbetaler.

Du har tydeligvis et stort problem med å oppfatte hva andre folk sier, og hva det står i et regelverk, og jeg takker deg for at jeg fikk gleden av å hisse deg såpass opp i en sak der du ikke aner hva du snakker om! :) Kostelig!

Siden du nå kanskje tar til deg det andre debattanter også sier, og jeg nå reiser på helgeferie, takker jeg for dine totalt meningsløse og idiotiske innspill! :)

Gå å betal lisensen din, du! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...