Gå til innhold

TV Lisens kontollør


Gjest Tvlisens

Anbefalte innlegg

Gjest Tvlisens

Har ikke betalt lisens for jeg fikk tv`n, og har sagt at den dagen det står kontrollører på døra kvitter jeg meg med den, men, dumme dumme meg, nå har jeg jo skrevet under på detta papiret han kom med.

Sto i gangen og han hørte jo at tv`n sto på, så lite vits i å nekte, må jeg da betale for den "perioden" som har vært uansett?

Eller, går det ann å lure seg unna, jeg skal uansett kvitte meg med tv`n nå, teite avgifter gidder jeg ikke å betale, men, så var det denne perioden som har vært da...

Noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så mye du kan gjøre etter at du har skrevet under. Og siden jeg selv er lisensbetaler så synes jeg det er helt greit at alle andre er med på spleiselaget (selv om jeg ønsker lisensavgiften nord og ned!).

Men om du selger tv-en, trenger du bare kontakte lisensavdelingen i NRK og informere dem om at du har solgt tv-en (evt. sende dem kopi av salgskvitteringen om de ber om det) og så sletter de deg fra registeret. Denne perioden må du nok betale for uansett slik jeg ser det.

(Jeg ville nok også regnet med at lisenskontrolløren banker på ganske snart igjen om du selger tv-en like etter at du har blitt tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke betalt lisens for jeg fikk tv`n, og har sagt at den dagen det står kontrollører på døra kvitter jeg meg med den, men, dumme dumme meg, nå har jeg jo skrevet under på detta papiret han kom med.

Sto i gangen og han hørte jo at tv`n sto på, så lite vits i å nekte, må jeg da betale for den "perioden" som har vært uansett?

Eller, går det ann å lure seg unna, jeg skal uansett kvitte meg med tv`n nå, teite avgifter gidder jeg ikke å betale, men, så var det denne perioden som har vært da...

Noen som kan hjelpe???

Hjelpe...med hva?...Spør jeg og.

Gjør som alle andre redelige.

Betal.

Skal du protestere mot avgiften, så er det legitimt det. Men gjør det på andre måter.

Lisensen betaler du for å ha mottager.

med på kjøpet, så får du masse radiokanaler, med kvalitet. Internett og meget gode almenkanaler for TV.

Det koster å lage kvalitets TV.

Jeg mener det faktisk.

En gang snakket de om at det skulle bli godt å velge...

Resultatet ble en masse innkjøpt (mest Amerikansk) møkk.

Resultatet ble "ørten", dønn like reklamekanaler.

Så igjen.

Betal.

(Var godt å få sagt det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så mye annet å gjøre enn å betale...:)

Men hva er det egentlig som regnes som mottaker? Må man betale for å ha tv man vil se dvd på selv om det er plent umulig å se på tv-sendinger med den? I dag går det jo ikke an å se på tv-sendinger uten digitale dekodere og et rikst-tv-abonnement eller et eller annet dyrt, må vi med vanlig tv uten mulighet til å SE tv likevel betale lisens? Når det takket være digitaliseringen ikke går an å se tv-sendinger med kun en tv likevel??

Jeg sliter så innmari med å se logikken, og syns det er litt dumt om jeg som ikke får sett tv likevel må betale lisens...:roll: Muligens dumme spørsmål jeg stiller, men fra noen må man jo lære...;)

Nå har ikke jeg tv i det hele tatt da, så egentlig er det litt irrelevant for meg foreløpig, men jeg skulle gjerne hatt en tv til å se film og spille PS3 på - men tv-sendinger? Nei takk!

Så; må jeg betale lisens for å få lov til å spille PS3 på en tv? Hvilke andre alternativer har man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er det egentlig som regnes som mottaker? Må man betale for å ha tv man vil se dvd på selv om det er plent umulig å se på tv-sendinger med den? I dag går det jo ikke an å se på tv-sendinger uten digitale dekodere og et rikst-tv-abonnement eller et eller annet dyrt, må vi med vanlig tv uten mulighet til å SE tv likevel betale lisens? Når det takket være digitaliseringen ikke går an å se tv-sendinger med kun en tv likevel??

Avgiften gjelder tunere, altså frekvensvelgeren i tven. Du må ikke ha tuner i tven for å se på dvder. Da har du i praksis en monitor/dataskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke betalt lisens for jeg fikk tv`n, og har sagt at den dagen det står kontrollører på døra kvitter jeg meg med den, men, dumme dumme meg, nå har jeg jo skrevet under på detta papiret han kom med.

Sto i gangen og han hørte jo at tv`n sto på, så lite vits i å nekte, må jeg da betale for den "perioden" som har vært uansett?

Eller, går det ann å lure seg unna, jeg skal uansett kvitte meg med tv`n nå, teite avgifter gidder jeg ikke å betale, men, så var det denne perioden som har vært da...

Noen som kan hjelpe???

Uff så kjedelig. Jeg vet dessverre ikke,men håper noen her inne kan hjelpe deg. De må jo bevise hvor lenge du evt har hatt tv da for at du skal måtte betale for perioder som har gått eller? Kjøpte du ny tv så kan de jo bare se på salgskvittering, om du har fått den brukt så kan du jo si at du nyss har fått den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

kjipt når du har kontrollører på døren. du må nok betale, iallefall denne perioden. du kan gi beskjed til NRK om at du har solgt den og da er det bye bye avgift fra neste periode av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
kjipt når du har kontrollører på døren. du må nok betale, iallefall denne perioden. du kan gi beskjed til NRK om at du har solgt den og da er det bye bye avgift fra neste periode av.

Skulle si dette. Eneste bakdelen med dette er at hvis du lukker opp døra for kontrolløren igjen da så får du bot, ikke bare registrering, så pass på hvem du åpner for.

Er så utrolig lei alle som preker om at man må betale for kvalitet, og at det ikke er for kanalen men bakkenettet og alt det sprøytet og tullet. Bakkenettet har betalt seg for lenge siden, og jeg ser ikke på nrk eller hører på nrk-radio. Jeg ser ingen gyldig grunn for å betale lisens. Men for all del: Prek ivei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke betalt lisens for jeg fikk tv`n, og har sagt at den dagen det står kontrollører på døra kvitter jeg meg med den, men, dumme dumme meg, nå har jeg jo skrevet under på detta papiret han kom med.

Sto i gangen og han hørte jo at tv`n sto på, så lite vits i å nekte, må jeg da betale for den "perioden" som har vært uansett?

Eller, går det ann å lure seg unna, jeg skal uansett kvitte meg med tv`n nå, teite avgifter gidder jeg ikke å betale, men, så var det denne perioden som har vært da...

Noen som kan hjelpe???

Jeg ser vel som flere andre heller ikke helt hva vi skal hjelpe deg med. Å snike deg unna en avgift?

Du må betale for inneværende periode uansett ja. De fakturerer ikke for tidligere lisensperioder uten videre. Dersom du faktisk kvitter deg med TVen, så er det bare å melde fra, så slipper du avgift fra neste termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiften gjelder tunere, altså frekvensvelgeren i tven. Du må ikke ha tuner i tven for å se på dvder. Da har du i praksis en monitor/dataskjerm.

kjøper man seg en dvd spiller blir man jo registrert, og får lisensregningen i posten innen kort tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,akkurat samme sjedd meg,hadde handla alt i alle år på foreldres navn så jeg slapp tvlisens men plutslig stod de der..Du må nok bare beg å bet.Jeg tenkte sånn:fikk noen greie år,he he.Sier du at du ikke har tv lengre men har alikavell og de har tatt deg en gang så kommer de nok igjen.Kjipe greier det der også den kjipe regninga,he he.Ikke bare det men er du skikklig uheldig kan de ta tven din så jeg hadde betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
Skulle si dette. Eneste bakdelen med dette er at hvis du lukker opp døra for kontrolløren igjen da så får du bot, ikke bare registrering, så pass på hvem du åpner for.

i verste fall risikerer du å bli anmeldt ;)

kjøper man seg en dvd spiller blir man jo registrert, og får lisensregningen i posten innen kort tid....

så lenge det ikke er tuner i spilleren er ikke dette produktet registreringsplinktig. du skal med andre ord ikke betale lisens for en DVD-spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har en litt morsom historie om dette. Et årsiden da jeg bodde i kollektiv kom de på døra. Hun blonde svenske jeg bodde med hadde tydeligvis erfaring med dette. Startet med at hun nektet for at vi hadde pc, dvd spiller og at tv?n var ødelagt. Han ble selvfølgelig forbanna og ville inn i leiligheten, vi sendte han på dør og bad om å få ransakingsordre først. Etter han omsider gikk etter diverse truing med politi og inkasso, gjemte vi alt av kabler,dvd spiller og pc`r. Dro ut ledninger på tv,slik at den så ødelagt ut. Ringte mannen og unnskyldte oss for oppførsel. Han skulle selvfølgelig få lov å komme inn.

Hørte aldri noe mer fra han, og fikk aldri noen regning :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da burde det vært valgfritt, at for oss som liker disse fordummende programmene du snakker om får ha disse i fred, uten å måtte betale for noe vi ikke engang benytter oss av (les: radio og nrk på tv) Jeg klarer meg helt fint uten, og ville uten å nøle valgt å bli kvitt dette. Er ekstremt dyrt for oss studenter å betale slike summer midt i studieårene.

Alternativ 1: Gjøre dette valgfritt og fjern kanaltilgjengeligheten hos dem som velger dette bort.

Alternativ 2. Studentrabatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hehe, har en litt morsom historie om dette. Et årsiden da jeg bodde i kollektiv kom de på døra. Hun blonde svenske jeg bodde med hadde tydeligvis erfaring med dette. Startet med at hun nektet for at vi hadde pc, dvd spiller og at tv?n var ødelagt. Han ble selvfølgelig forbanna og ville inn i leiligheten, vi sendte han på dør og bad om å få ransakingsordre først. Etter han omsider gikk etter diverse truing med politi og inkasso, gjemte vi alt av kabler,dvd spiller og pc`r. Dro ut ledninger på tv,slik at den så ødelagt ut. Ringte mannen og unnskyldte oss for oppførsel. Han skulle selvfølgelig få lov å komme inn.

Hørte aldri noe mer fra han, og fikk aldri noen regning :gjeiper:

ja men dere hadde jo retten på deres side. de har ikke lov å gå inn dersom dere nekter han.

men om dere hadde pc så har han ikke noe med dette. man betaler ikke tv lisens for å ha pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men dere hadde jo retten på deres side. de har ikke lov å gå inn dersom dere nekter han.

men om dere hadde pc så har han ikke noe med dette. man betaler ikke tv lisens for å ha pc.

Det var fordi han tok i mot signaler fra leiligheten vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Men hva skjer egentlig om man nekter for å ha tv, og da nekter å slippe inn kontrolløren?

så lenge kontrolløren ikke har politimyndighet har ikke vedkommende lov til å sette sin for innenfor døren din. du kan nekte så mye du vil - men du bør helst ikke ha tv'n på full guffe i bakgrunnen da dette kan gjøre det vannskelig å overbevise om at du ikke har tv.

men om dere hadde pc så har han ikke noe med dette. man betaler ikke tv lisens for å ha pc.

så lenge du har en tv-tuner/kort i maskinen er du faktisk pliktig til å betale lisens. det er dog ikke meldeplikt på tv-tunere/kort til pc'er så du skal egentlig melde fra selv når/hvis du kjøper dette.

Det var fordi han tok i mot signaler fra leiligheten vår...

selv om han tar imot signal er ikke det bevis nok for at han har utstyr til å ta imot dette i leiligheten.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...