flickan Skrevet 13. oktober 2008 #21 Skrevet 13. oktober 2008 Vasker sengetøy ca hver 14. dag. Vasker dessverre dyne og pute alt for sjelden, da vi ikke har hatt tørketrommel. Men når det kommer på plass på onsdag gleder jeg meg til å vaske begge deler.
Maryell Skrevet 13. oktober 2008 #22 Skrevet 13. oktober 2008 Minst en gang i uka. Synes det føles så fort skittent, og lukter "søvn". Og så elsker jeg lukten og følelsen av nyvasket sengetøy
Hinata Skrevet 13. oktober 2008 #23 Skrevet 13. oktober 2008 Skifter sengetøy annenhver uke. Støvsuger aldri madrassen og har aldri vasket dyner eller puter. Trekket på overmadrassen vaskes av og til. Samme her.. Men så har jeg akkurat gått til innkjøp av ny seng, og dyne og pute er ikke mange årene de heller..
Gjest Asti Skrevet 14. oktober 2008 #24 Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Weleda Skrevet 14. oktober 2008 #25 Skrevet 14. oktober 2008 Skifter annenhver uke, vasker aldri puter og dyner, støvsuger madrassen av og til.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 14. oktober 2008 #26 Skrevet 14. oktober 2008 Skifter på senga en gang i uka (noen ganger kan det gå opp til 14 dager imellom). Aldri vaska dyne/pute (ikke mulighet for tørk).
Marikke Skrevet 15. oktober 2008 #27 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har ikke noen fast byttedag, men bytter på senga når jeg synes det trengs. Det skjer vel ca en gang i måneden, men det har helt sikkert gått lenger tid imellom også.
Gjest Eurodice Skrevet 15. oktober 2008 #28 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg ser det er ganske mange her som sier de vasker dyner. Da lurer jeg på hvor stor vaskemaskinkapasitet de har. Jeg vasker puter av og til, men det blir oftest lufting hver gang jeg skifter på sengen. Da lufter jeg samtidig dyner, og overmadrassen, henger alt ut noen timer hvis det er vær til det. Ettersom jeg bor alene, er intervallet mellom "aktiviteter" svært varierende ;-), så vanligvis skifter jeg sengetøy hver 14. dag. Jeg har en Bosch Wdk 2400 vaskemaskin, jeg tror den tar 5-6 kg tørt tøy. Jeg vasker lette sommerdyner i den, men andre dyner går ikke. De skal jo ha god plass til å sirkulere i maskinen. Så derfor skjønner jeg ikke hva slags maskiner dere har som vasker dynene deres.
Gjest Asti Skrevet 15. oktober 2008 #29 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Sekretæren Skrevet 15. oktober 2008 #30 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg ser det er ganske mange her som sier de vasker dyner. Da lurer jeg på hvor stor vaskemaskinkapasitet de har. Jeg vasker puter av og til, men det blir oftest lufting hver gang jeg skifter på sengen. Da lufter jeg samtidig dyner, og overmadrassen, henger alt ut noen timer hvis det er vær til det. Ettersom jeg bor alene, er intervallet mellom "aktiviteter" svært varierende ;-), så vanligvis skifter jeg sengetøy hver 14. dag. Jeg har en Bosch Wdk 2400 vaskemaskin, jeg tror den tar 5-6 kg tørt tøy. Jeg vasker lette sommerdyner i den, men andre dyner går ikke. De skal jo ha god plass til å sirkulere i maskinen. Så derfor skjønner jeg ikke hva slags maskiner dere har som vasker dynene deres. Ja, egentlig har vi for liten kapasitet. Så når jeg vasker dyner, blir det gjerne to og tre skyllinger før de havner i trommelen. For jeg MÅ vaske de.
Gjest Løve66 Skrevet 15. oktober 2008 #31 Skrevet 15. oktober 2008 Hver helg skifter jeg alle sengene. Har tre barn foressten. Dynene vasker jeg kanskje hver mnd, så lenge det ikke er oppkast eller noe annet spesielt.¨ Lufter så ofte jeg får anledning (været er ok). Dynevask hver måned??
AnetteR Skrevet 15. oktober 2008 #32 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg ser det er ganske mange her som sier de vasker dyner. Da lurer jeg på hvor stor vaskemaskinkapasitet de har. Jeg vasker puter av og til, men det blir oftest lufting hver gang jeg skifter på sengen. Da lufter jeg samtidig dyner, og overmadrassen, henger alt ut noen timer hvis det er vær til det. Ettersom jeg bor alene, er intervallet mellom "aktiviteter" svært varierende ;-), så vanligvis skifter jeg sengetøy hver 14. dag. Jeg har en Bosch Wdk 2400 vaskemaskin, jeg tror den tar 5-6 kg tørt tøy. Jeg vasker lette sommerdyner i den, men andre dyner går ikke. De skal jo ha god plass til å sirkulere i maskinen. Så derfor skjønner jeg ikke hva slags maskiner dere har som vasker dynene deres. De må stappes inn. Men de faller så mye sammen da de blir bløte, at de blir godt slengt rund inni maskinen. Tørketrommelen er en del større, så der går det fint, selv om jeg må dra litt for å få den ut herfra.
Olive Skrevet 15. oktober 2008 #33 Skrevet 15. oktober 2008 Da ser jeg bort fra at du har fått flekker etter "aktivitet", eller du har mensen og trenger nytt laken. Hvor ofte skifter du på senga? Vasker/renser du dynen regelmessig? Madrasser? Vask, støvsuging, rens eller nye madrasser? I utgangspunket skifter jeg annenhver uke, men noen ganger rekker jeg ikke og det går ett par dager over. Dyner og puter går i maskinen til jul og sommer. Madrassene støvsuges hver gang senga skiftes på, sambo har allergi.
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2008 #34 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
flickan Skrevet 16. oktober 2008 #35 Skrevet 16. oktober 2008 Ja, som jeg skrev over: Grunnen til hyppig rengjøring her i huset er bl.a.: "Det er bevist at et voksent menneske svetter gjennomsnittlig mellom 0,3 og 0,6 liter pr. natt, og en voksen mann kan svette opp til én liter per natt.", jfr. http://www.aftenposten.no/forbruker/bolig/article1166967.ece Jeg regner med at dynen suger til seg litt av dette, og derfor blir de vasket så ofte. Kjenner jeg skal bli flinkere til å vaske sengetøy litt oftere Nå har jeg fått tørketrommel også. Hva slags program vasker dere dundyner på?
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2008 #36 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #37 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg regner med at dynen suger til seg litt av dette, og derfor blir de vasket så ofte. Ja, men hvilken rolle spiller det om det er litt svette i dynene? Svette består jo for det meste av vann, og dyna tørker jo fra dag til dag. Snakk om å være hysterisk!
Gjest Elastica Skrevet 16. oktober 2008 #38 Skrevet 16. oktober 2008 Ja, men hvilken rolle spiller det om det er litt svette i dynene? Svette består jo for det meste av vann, og dyna tørker jo fra dag til dag. Snakk om å være hysterisk! Vasker du ikke klær som er svettet i heller, av samme grunn?
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2008 #39 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Annikken Skrevet 16. oktober 2008 #40 Skrevet 16. oktober 2008 Men det må jo være på varme sommerdager at man svetter så mye som det er skrevet om her. Jeg vil tro man svetter tilnærmet ingen ting på vinteren når det er kaldt. Derfor er det kanskje lurt å vaske sengetøyet/ dyner og puter hyppigere i sommerhalvåret? Har aldri vasket dynene forresten, det er sånt som bare min mor gjør
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå