Gå til innhold

Spørsmål fra en som overhodet ikke har peil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det ikke sånn at man egentlig bare skal spise til man er 80% mett? At det er det sunneste for kroppen? Jeg vil tro at man på sikt vender seg til det og sultfølelsen som er igjen ved 80% ganske raskt går over når denne maten begynner å bli fordøyd. Med andre ord burde det ikke skape store problemer. Og når man har begynt å gjøre dettte, burde man ikke da gå ned en god del i vekt? Såvidt jeg forstår er dette en vanlig spiseregel på Okinawa i Japan hvor de lever ekstremt lenge og i mange tradisjonelle samfunn hvor helsen er særdeles bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: hvordan i all verden skal du finne ut når du er 80% mett? Jeg visste ikke engang at metthet kunne måles, enten er man mett, eller så er man sulten.

For det andre: NEI.

For det tredje: det er da ikke garantert at du går ned i vekt om du går rundt og er sulten? Når du ikke får nok næring går kroppen på "sparebluss", altså risikerer du å gå opp i vekt. Og det hjelper ikke om den maten du faktisk spiser er potetgull eller iskrem?

For det fjerde: er det ikke enklere å spise sunn, kalorifattig mat med mye fiber slik at du kan være både mett og gå ned i vekt? Om du er konstant sulten kan jeg love deg at du vil tenke mye på mat, og dermed lettere ryke og spise feil eller for mye. Og hvorfor skal du forsure verden sånn for deg selv? Spis fornuftig så du blir ordentlig mett, og spis bare når du er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sultfølelsen forsvinner en liten stund etter måltidet om man spiser seg nesten, men ikke helt mett. Det har jeg erfart mange ganger. Det er en rekke forskere som mener dette er mere gunstig enn å spise seg helt mett. Det er også bevist at når man forer dyr på denne måten så lever de mye lenger. Tatt i betraktning at dette er utbredt i en rekke kulturer med lang levealder så er det absolutt noe man seriøst kan vurdere om stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du kan ikke spise deg så mett som du føler i løpet av 5 minutter. etter 20 minutter vil du merke at du er mettere enn du trodde, fordi det tar td for kroppen å "merke" at den har fått nok.

men det er jo også en forskjell på å spise til man er "mett" og til man "ikke er sulten lenger"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du kan ikke spise deg så mett som du føler i løpet av 5 minutter. etter 20 minutter vil du merke at du er mettere enn du trodde, fordi det tar td for kroppen å "merke" at den har fått nok.

men det er jo også en forskjell på å spise til man er "mett" og til man "ikke er sulten lenger"...?

Da er det vel det som ligger bak dette rådet, at hvis du ikke stopper når du føler deg 80% mett så kommer du til å spise til du er 120% mett, men du merker det ikke på grunn av forsinkelsen i metthetsfølelsen. Med andre ord er det den mengden du egentlig skal ha i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Da er det vel det som ligger bak dette rådet, at hvis du ikke stopper når du føler deg 80% mett så kommer du til å spise til du er 120% mett, men du merker det ikke på grunn av forsinkelsen i metthetsfølelsen. Med andre ord er det den mengden du egentlig skal ha i deg.

Her kommer nok en aldri så liten oppklaring, les det som står under overskriften "Aldring":

http://www.dhea.no/dhea_helseeffekter.html#Aldring60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sakte, og blir dermed (passe) mett av mye mindre mat enn de som spiser fort, fordi magen faar tid til aa registrere all maten. Det er stort sett bare naar jeg spiser fort at jeg klarer aa overspise.

Det er ikke bra aa spise til man er helt stappa, og det er vanskelig aa maale hvor mett man egentlig er om man spiser veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...