Gå til innhold

Heter det høyere eller lavere gir?


Meaty

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en liten diskusjon med samboeren min da vi var ute og kjørte her en dag. Jeg kommenterte at jeg syntes det hørtes ut som om bilen "slet" litt, og at han burde skifte til et lavere gir. Men han mente jeg burde sagt "høyere gir".

Hva er egentlig høye og lave gir? Går det etter nummer, sånn at første gir er lavt, eller går det etter "motorlyden" sånn at 5. er et lavere gir enn første?

(Lurer på om noen i det hele tatt skjønner hva jeg prøver å si. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på om dere er enige om hva dere er uenige om...

Et lavt gir gir lav utveksling mellom motoren og hjulene. Det vil si at dersom motoren roterer et visst antall ganger, så vil hjulene rotere et relativt sett lavt antall ganger.

Dersom man benytter et høyt gir, er det høy utveksling mellom motoren og hjulene, og da vil hjulene rotere et høyere antall ganger per omdreining på motoren.

Dersom du føler at bilen "sliter" kan det være en av to ting:

1) Bilen står i for lavt gir i forhold til den farten du kjører i, og da vil motoren ha et høyt turtall og lage mye lyd. Motoren er sterk på lave gir (det er jo derfor man starter i første gir og ikke i femte).

2) Bilen står i et for høyt gir i forhold til belastningen det medfører å flytte den framover, f.eks. i en bakke (hvem har vel ikke forsøkt å ta bakkestart i et for høyt gir og kvalt motoren). Det betyr at motoren ikke er sterk nok til å drive hjulene på det giret, og ofte hopper/rykker bilen framover.

Dersom du mente at bilen "slet" fordi den laget mye lyd (for lavt gir/høyt turtall), vil det være riktig å sette den i et høyere gir.

Dersom du mente at den slet fordi den rykket/hoppet framover ville det riktige være å sette den i et lavere gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar det fra femte til fjerde gir setter jeg den i et lavere gir vil seg si. Lavere gir gir derimot høyere turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å tenke tallmessig det. 3. gir er lavere enn 4. gir, akkurat som 40 km/t er lavere fart enn 60 km/t!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Men spørsmålet hennes var vel hva man kalte "høyere" og "lavere" gir. Dvs; hvis du girer fra 5. til 4. gir - girer du da ned til et lavere gir eller opp til et høyere gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men spørsmålet hennes var vel hva man kalte "høyere" og "lavere" gir. Dvs; hvis du girer fra 5. til 4. gir - girer du da ned til et lavere gir eller opp til et høyere gir.

Da sier jeg at jeg girer ned. Det står jo også på skilt f.eks. når man skal ned en bratt bakke. Low gear, slik at bilen ikke skal rulle for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet hennes var vel hva man kalte "høyere" og "lavere" gir. Dvs; hvis du girer fra 5. til 4. gir - girer du da ned til et lavere gir eller opp til et høyere gir.

:Nikke: Stemmer det, jeg burde vel kanskje postet i språkforumet...

(Da jeg sa at bilen "slet" så mente jeg at han burde skifte fra 3. til 2. gir...)

Jeg var altså i tvil om høyere og lavere skal peke på girnummeret eller turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg at jeg girer ned. Det står jo også på skilt f.eks. når man skal ned en bratt bakke. Low gear, slik at bilen ikke skal rulle for fort.

Lavt gir er 1. og 2. gir. Høyt gir er 4. og 5. gir. Det er da allmennkunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allmennkunnskap?

Det med at "det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" gjelder vel ikke på KG da.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt gir er 1. og 2. gir. Høyt gir er 4. og 5. gir. Det er da allmennkunnskap?

Høyest gir er 1. og laveste er 5. 1. gir har høyere utveksling enn 5.

Dette er da almennkunnskap:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste går etter tallene at 1 er lavest og at 5 er høyest, men jeg har møtt de som sier andre veien også, men jeg tenker etter tallene på giret jeg da, ikke etter hva motoren yter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyest gir er 1. og laveste er 5. 1. gir har høyere utveksling enn 5.

Dette er da almennkunnskap:-)

Da er det utvekslingen som er høy, ikke giret...

Når det står "low gear" på et skilt øverst i en bratt utforbakke, smeller du da girstangen rett i 5. du da? ;)

Da du tok kjøretimer, hørte du noengang kjørelæreren din si "nå må du gire opp til 1 for å komme opp denne bratte bakken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære vene.. Man kan da ha høyt og lavt turtall på både 1. og 5. gir eller!? Kommer jo helt an på hvilken fart du har i det giret det.

1. gir er lavest, 5. gir er høyest. Punktum, finale :)

Om noen tenkte på km/t så kan man få høyere fart i 5. gir enn 1.

Endret av Cuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene.. Man kan da ha høyt og lavt turtall på både 1. og 5. gir eller!? Kommer jo helt an på hvilken fart du har i det giret det.

Dersom man ligger i 50km/t får man vesentlig høyere turtall i 1. gir enn 5. gir. Altså, høyere turtall med lavere gir. Eller lavere turtall med høyere gir. U C?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ligger i 50km/t får man vesentlig høyere turtall i 1. gir enn 5. gir. Altså, høyere turtall med lavere gir. Eller lavere turtall med høyere gir. U C?

Jeg har da ikke gitt inntrykk av at jeg ikke skjønner noe ang dette!?

Selvfølgelig - går man ut i fra en bestemt fart (f.eks 50 km/t) får man høyere turtall i 1. gir enn 5.

Men jeg så ikke noe om at det var snakk om en bestemt fart her.

Det var noen som sa at: 1 = høyt turtall og 5 = lavt turtall. Om man KUN går ut i fra det jeg har uthevet der, blir det feil. Man kan ha lavt og høyt turtall i alle gir.

Og jeg skrev jo også at det kommer helt an på farten man har i det giret.

Syns ikke det burde vært noen tvil om at jeg skjønner dette men..

Endret av Cuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en gjest til
Lavere gir = høyere turtall

Høyere gir = lavere turtall

Ja, det stemmer. Vel stort sett i alle fall, for som Cuba sier:

Man kan da ha høyt og lavt turtall på både 1. og 5. gir eller!? Kommer jo helt an på hvilken fart du har i det giret det.

Men høyt/lavt gir handler ikke om høyt eller lavt turtall. De fleste forstår hva som er rett hvis man tenker seg om slik gjest skrev her:

Når det står "low gear" på et skilt øverst i en bratt utforbakke, smeller du da girstangen rett i 5. du da? ;)

Da du tok kjøretimer, hørte du noengang kjørelæreren din si "nå må du gire opp til 1 for å komme opp denne bratte bakken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...