Gå til innhold

Gave til far


Lyra

Anbefalte innlegg

Hvert år sliter jeg med det samme: jeg spør pappa hva han ønsker seg til jul, og får beskjed om at jeg skal da ikke bruke penger på han. Men jula for meg handler mye om å gi bort gaver, så nå må jeg prøve å finne noe som ikke koster så mye. Noen forslag? Kan godt være noe jeg lager selv, men det må ikke være noe stort prosjekt, for jeg har et par andre hjemmelagde gaver på gang som kommer til å fylle opp tiden før jul. Tar også imot gavetips til mine småsøsken med takk: en gutt og en jente på 14 og en jente på 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker han cognac, whisky, akevitt, vin?

Leser han noen blader? Kanskje et abbonement kunne vært noe? Liker han film? Kanskje det har gått en serie for lenge siden som nå finnes på dvd?

Har han noen interesser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe alkohol blir uaktuelt, det koster for mye. Poenget er at det må være billig, siden han er så nøye på at jeg ikke skal bruke penger på han. Lurte litt på et stilig forkle med grillvott til, han er veldig glad i å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg grillvott og forkle var en god idè.

Gutt på 14 år: Toalettveske med innhold, Pelle og Proffen bøker eller filmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er heller ikke flink til å ta imot gaver, men jeg og mannen har funnet den geniale gave til han. Hvert år får han et fenalår eller en spekeskinke, og han kunne ikke blitt mer fornøyd. De trenger ikke koste allverden heller.

Mannfolk som ikke ønsker seg noe, pleier å bli overlykkelige over noe spiselig :) Og for min far er spekemat tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekepølse har blitt en suksess hos meg flere ganger. Det er "mat for menn" og noe man ofte ikke kjøper selv. Det finnes ofte boder rundt omkring før jul som selger mange ulike pølser til ca 100kr. Ellers i året fåes det på større matvarebutikker, da i litt mindre str og pris.

Jeg har fått sansen for å gi forbruksting. Folk nå har jo alt man trenger og da er det hyggelig å få "luksusutgaver" av ting man bruker uansett, men ikke tar seg råd til selv. Vet det finnes en veldig god håndsåpe med oliven som er nokså dyr (ca 300kr), men som er kjempegod.

Ellers er "hjemmelagde"/kjøpt fra "spesialutsalg" matvarer fine. Eplegele eller andre syltetøy feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et medlemsskap i Norges Handikapforbund :). Da får han Handikapnytt 8 ganger i året, og det er et veldig fint blad hvor man lærer noe nytt hver gang :). Men det koster 300,- da, kanskje litt mer enn du hadde tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På www.gavermedmening.no og www.gaversomforandrerverden.no har de mye fint.

Da får faren din det som han vil, han får ingen gaver, og du bruker ikke pengene på han. Men i stede så er det en heldig familie som får en flokk med kyllinger, to griser eller lignende. (allt etter hvor mye du vil spandere)

det er det julen også handler om, å gi til de som ikke har så mye. Vise at vi bryr oss om dem også.

Og viss eg hadde hatt alle de tingene eg trengte, og fått en geit til julegave, hadde jeg blitt veldig glad, siden den gaven eg eventuelt hadde fått hadde endt i et skap, eller i en bod. Men i stedet er det noen som får en gave de virkelig trenger.

Dette varmer ihvertfall mitt hjerte i julen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et medlemsskap i Norges Handikapforbund :). Da får han Handikapnytt 8 ganger i året, og det er et veldig fint blad hvor man lærer noe nytt hver gang :). Men det koster 300,- da, kanskje litt mer enn du hadde tenkt?

Et medlemsskap i Norges Blindeforbund :). Da får han Blindenytt 8 ganger i året, og det er veldig fine lydbøker hvor man lærer noe nytt hver gang :). Men det koster 300,- da, kanskje litt mer enn du hadde tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat var kjempetips! Det er notert. *må følge med videre på denne tråden*

Jeg har tidligere gitt kaffesirup og kaffebønner fra utlandet, da han er meget opptatt av espressomaskinen sin. Ellers gir jeg ofte fellesgave til mamma og pappa, da typisk kjøkken/husting. Nettopp siden pappa er så vanskelig. Om man har giftet seg/fått baby i løpet av året, er et flott album i scrapbook stil alltid en veldig populær gave.

Til en 11 åring - hva med et slikt kjempepuslespill? Det var stor suksess her en jul i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarkbark

Vet ikke om jeg hadde begynt å le eller gråte om jeg hadde fått et forkle med matchende grillvott til jul...

At han ber deg om å ikke bruke penger på han og kjøpe gave, betyr antakelig ikke at han ikke har lyst på julegave, men at han har nok slips, sokker, dorullnisser, vannkokere, toastjern, og grillvotter allerede.

Spisbare og drikkbare gaver til folk litt opp i årene er jeg stor tilhenger av. God Whisky/Cognac er snabelaktig, det samme er spekematen som er foreslått. Men enda bedre er det om man gjør en kombinasjon av det. Til spekematen kan man for eksempel kjøpe øl fra ett eller flere av landets bryggerier som lager ordentlig øl, slik som Haandbryggeriet, Nøkne Ø og Smaa vesen. Da kan man få en komplett smaksopplevelse i en kurv. Andre mattips er ost, rakfisk og grav/røkelaks. Men personlig hadde jeg satt mest pris på en ordentlig whisky. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spekematen kan man for eksempel kjøpe øl fra ett eller flere av landets bryggerier som lager ordentlig øl, slik som Haandbryggeriet, Nøkne Ø og Smaa vesen. Da kan man få en komplett smaksopplevelse i en kurv.

Takk! Da blir det spekemat og norsk spesialøl til mamma og pappa til jul. Ble så begeistret for idéen din at jeg allerede har ringt broren min og spurt om han vil spleise med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg hadde begynt å le eller gråte om jeg hadde fått et forkle med matchende grillvott til jul...

At han ber deg om å ikke bruke penger på han og kjøpe gave, betyr antakelig ikke at han ikke har lyst på julegave, men at han har nok slips, sokker, dorullnisser, vannkokere, toastjern, og grillvotter allerede.

Gråter du over julegaver? Hvis han ler hadde jeg nå bare vært fornøyd over å ha spredd litt latter i jula :nisseblunk:

Nå er jeg 24 år da, så det er vel ca. 20 år siden jeg slutta å gi bort dorullnisser i julegave :fnise: Det har faktisk ingenting med at han faktisk ikke vil ha noe, selv om de fleste på godt over 40 har det de trenger, det har med det at jeg er student og av prinsipp vil han ikke at jeg skal bruke penger på han. Han er også motvillig til at jeg skal bruke penger på mine småsøsken faktisk....

Endret av Metemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet, og det hjelper liksom ikke å kjøpe felles gave til foreldrene mine siden vi ofte endre opp med å kjøpe noe som tilfaller mamma mest.:) Men jeg tenker at pappaer ofte har en hobby av et slag, og da kan jo det være en idè å finne noe som matcher hobbyen. Nå som vi har fått barn blir det gjerne bilder, gjerne i form av fotokalender, album o.l. Ellers så synes jeg spiselige gaver er det beste å gi folk som har "alt" og helst ikke vil ha noe. Hva med å bake en julekake med rosiner og sukat, pakke det inn i cellofan og pynt med et fint bånd? Trenger du noe i tillegg så legg ved litt godt juleøl eller en liten flaske likør. Til andre som f.eks. tanter kan man i tillegg legge ved oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om han ikke vil ha noe du bruker penger på så kan du gi han et "gavekort", på f.eks "skal skifte dekk på bilen din til våren" "skal hjelpe til med å måke snø når jeg er hjemme" ol

Foreldrene mine er i den alderen nå at dette er ting de sliter med og trenger hjelp til. De har det de trenger og ønsker seg ingenting. Vil de ha en bok så kjøper de seg den for å si det slik.

Men - de ringte selv rundt og sa de ønsket seg slikt i gave.

(nå hjelper vi dem med det uten å gi det i gave.)

Vet selv fra da jeg var dårlig en lang periode (år) at det er deilig å få gaver som er hjelp i. Til bursdag det ene året ønsket jeg meg vask av alle vinduene i huset. Og vask av alle kjøkkenskap innvendig.

(samtlige syntes det var vanskelig å gi bort slike tjenester, men jeg hadde blitt mye mere glad for det enn de genserene og bøkene jeg fikk. )

ellers så er forbruksting en god ide !

Pappar er vanskelig å gi til..de er glade bare fordi man dukker opp de, og vil ikke ha noe som helst..

Har han noen hobby ?

fiske - gi kroker , snøre ol

ski - nye votter/lue ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg pleier å gi pappa noe spisbart.

Noen likører han er glad i (han er mer glad i det søte enn i cognac og whisky).

Toffifee er en fast slager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Queen_*

Dersom han er glad i å lage mat, kan du jo lage en kokebok til ham? Håndskrevet, med litt dekor på hver side. Da blir det en personlig gave, som han garantert kommer til å bruke masse :) Oppskrifter kan du jo finne på internett, og det tar jo ikke så mye tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...