Gå til innhold

BRUK REFLEKS


Gjest forbanna

Anbefalte innlegg

Ser ut som om du velger å fokusere på at du synes det er dyrt å kjøpe reflekser til deg og din familien.

Hvorfor ikke heller forkusere på hvor billig livsforsikring det er?

Det deles forresten ofte ut harde reflekser i reklameøyemed fremdeles, på messer bl.a.

Jeg synes det er litt ugreit når noen mener andre skal bekoste ens egen sikkerhet på et slikt nivå.

De harde refleksene du kjøper er forresten ikke så dyre å kjøpe heller. Er bare å google refleks +pris, så finner du nok noen du kan kjøpe.

Og hvorfor kan dere ikke bruke refleksvest, det koster iallefall ikke mye penger.

Det er ditt ansvar at du og ungene dine synes i trafikken, så en unnskykldning om at refleks er dyrt å kjøpe og derfor ikke blir brukt er ikke noe annet enn ansvarsfraskrivelse.

Her har du virkelig missforstått!!! Både barna mine og vi foreldre har, og bruker, både reflekser, refleksbånd og vester! Det jeg ville fram til var at tidligere hadde jeg masse reklame-reflekser som lå og fløt i skuffer og skap, men nå er det "vanskeligere" å få tak i! Jeg har ikke sett folk stå og dele ut disse på mange år, men det er godt mulig det skjer, men ikke der jeg har vært...

Det jeg sier er at det hadde vært et flott tiltak hvis flere firma igjen delte ut reflekser, for det er lettere for folk og bruke refleks hvis de får en gratis i handa, enn hvis de må ut å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du virkelig missforstått!!! Både barna mine og vi foreldre har, og bruker, både reflekser, refleksbånd og vester! Det jeg ville fram til var at tidligere hadde jeg masse reklame-reflekser som lå og fløt i skuffer og skap, men nå er det "vanskeligere" å få tak i! Jeg har ikke sett folk stå og dele ut disse på mange år, men det er godt mulig det skjer, men ikke der jeg har vært...

Det jeg sier er at det hadde vært et flott tiltak hvis flere firma igjen delte ut reflekser, for det er lettere for folk og bruke refleks hvis de får en gratis i handa, enn hvis de må ut å kjøpe?

Ok, men jeg er helt uenig med deg i at det er lettere å bruke refleks hvis man får en i hånda enn om man må kjøpe selv. Det er bare å gå inn i en butikk og kjøpe, ikke noe verre enn det. Men for mange er det negativt at de må bruke penger på det, de forstår rett og slett ikke hvor viktig det er. De bruker gjerne kr 10 på en sjokolade, men kan ikke bruke samme beløp på en refleks. :roll:

Jeg blir bare så provosert av alle de som klager over at de ikke bruker refleks fordi det er så dyrt, og mener at andre skal ta ansvar for at de er sikret.

Fint du bruker refleks!

Og husk at refleksene ikke skal ligge og flyte i skuffer og skap da. De skal festes i alle ytterjakker som brukes høst/vinter/vår, og helst en på hver side. Da slipper man å huske å ta med refkleks når man skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Rioja sier, reflekser er ikke så lette å få tak i som før i tiden. Da jeg vokste opp lå det alltid en sånn svær tull med sammenflettede reflekser i kjøkkenskuffen, og hver høst var det et svare strev med å få dem fra hverandre! :fnise: Men jeg har ingen sånne nå (men bruker vest eller sånne til å klappe rundt armen da).

Jeg har også veldig mange kunder der jeg jobber som sier det samme, at de har vært i mange butikker for å kjøpe refleks men ikke fått tak i.

Poenget er at de er vanskeligere å få tak i, ikke at folk synes det er kjipt å måtte betale for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må bære konsekvensene selv, men hva med den stakkaren som likevel kjører på og skader eller dreper et menneske uten refleks?

Hvis det hadde vært meg, så hadde det ikke spilt noen rolle om du ville tatt alle konsekvensene selv, jeg måtte ha fortsette å leve med at jeg hadde skadd/drept et menneske, og det hadde ødelagt livet mitt. Så selv om folk mener de skal bære konsekvensene selv, så er det umulig, for det kan nemlig medføre konsekvenser for flere enn dem selv.

Det burde vært høye bøter for å bevege seg på trafikerte områder uten refleks når det er mørkt.

nei nei nei, nå missforstår du helt hva jeg sier.

Når jeg sier at man ikke synes og må ta konsekvensen av det, så mener jeg at når man ikke synes må man selv passe på å holde seg ute av veibanen og gjøre seg selv trygg.

Altså at man ikke bare valser ut i gata som om bilene skulle sett en, og at man tar hensyn til bilene, i motsetning til når man blir sett og kan forevente at bilene stopper.

mener på ingen måte at konsekvensen er at man ruser ut i veien og blir kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Rioja sier, reflekser er ikke så lette å få tak i som før i tiden. Da jeg vokste opp lå det alltid en sånn svær tull med sammenflettede reflekser i kjøkkenskuffen, og hver høst var det et svare strev med å få dem fra hverandre! :fnise: Men jeg har ingen sånne nå (men bruker vest eller sånne til å klappe rundt armen da).

Jeg har også veldig mange kunder der jeg jobber som sier det samme, at de har vært i mange butikker for å kjøpe refleks men ikke fått tak i.

Poenget er at de er vanskeligere å få tak i, ikke at folk synes det er kjipt å måtte betale for dem.

Neida, de er ikke vanskelige å få tak i. De selges bl.a. i sportsbutikker, og det finnes det vel minst en av på hvert shoppingsenter? Vil tro de fleste her inne er innom et shoppingsenter eller to i løpet av en måned, så da er det bare å ta turen innom butikken og kjøpe, elelr kjøpe på nett - det er jo enda enklere.

Her kan dere bestille:

http://www.refleksforalle.no/pakke.htm

og

http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/home.php?cat=339

og

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Webshop...ate=webshopview

og

http://michelin.sh.ateles.se/epages/Michel...roducts/BIB1037

Sånn, da har dere litt å velge i.

Mens jeg googla etter steder hvor dere kan kjøpe refleks, kom jeg også over en artikkel om dette med gratis reflekser. Hvor bl.a. bankene som var av de som brukte reflekser som reklamemateriell gis skylden for at folk nå ikke bruker refkleks, fordi man ikke er villig til å betale for noe som før var gratis. Jammen sa jeg smør!!!

http://www.dinside.no/php/art.php?id=297265

Her er det en artikkel om dårlige unnskyldninger for å ikke bruke refleks. Det Rioja nevner omtales som dårlig unnskyldning:

http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Artic...licShow;ID=2937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei, nå missforstår du helt hva jeg sier.

Når jeg sier at man ikke synes og må ta konsekvensen av det, så mener jeg at når man ikke synes må man selv passe på å holde seg ute av veibanen og gjøre seg selv trygg.

Altså at man ikke bare valser ut i gata som om bilene skulle sett en, og at man tar hensyn til bilene, i motsetning til når man blir sett og kan forevente at bilene stopper.

mener på ingen måte at konsekvensen er at man ruser ut i veien og blir kjørt på.

Men saken er at man ikke vet om man underveis forandrer planer og likevel beveger seg på steder hvor det bør være påkrevd med refleks. Derfor bør alle ha vett nok til å ha med seg refleks når de er ute tter mørkets frembrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en ubehagelig opplevelse ved et fotgjengerfelt i 60-sona nylig. Det regnet, det var mørkt, jeg ble delvis blendet av motgående kjøretøy. Fotgjengerfeltet var elendig opplyst, men heldigvis passer jeg på å være ekstra oppmerksom i sånne situasjoner. Heldig for meg, og heldig for han svartkledde fyren som kryssa veien der, uten refleks. Han hadde såklart rett til å krysse veien på et fotgjengerfelt, men han var for pokker ikke mer synlig av den grunn. Hadde jeg ikke vært ekstra oppmerksom (saumfarte veikanten etter fotgjengere) så hadde han ikke spasert videre den kvelden der... Og jeg hadde ikke kjørt videre.

Det er så mange som tenker at "men jeg har jo rett til å gå her, bilene har vikeplikt". Men den retten hjelper fint lite når du ligger der maltraktert. Det er lov å bruke hodet (til annet enn støtdemping når bilen treffer deg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mørkekjøringsdemonstrasjon nylig. Det var en tankevekker. Fotgjengere ANTAR at de er synlige for bilene fordi de ser billysene så tydelig og på god avstand. Faktum er at bilføreren ikke vil se fotgjengeren før det er for sent å bremse. I vanlig nærlys vil man ikke se en mørkkledd person før man er 2 billengder unna. Med mindre man kjører i 30-sone vil man ikke klare å BEGYNNE å bremse før man har meid ned fotgjengeren. Har man ikke refleks, er man usynlig!! Det hjelper heller ikke å tenke at man går i godt opplyste gater. De fleste ulykker skjer under opplyste forhold - det er allikevel direkte vanskelig for bilister å se fotgjengere. Det er toppen av egoisme å drite i refleksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men saken er at man ikke vet om man underveis forandrer planer og likevel beveger seg på steder hvor det bør være påkrevd med refleks. Derfor bør alle ha vett nok til å ha med seg refleks når de er ute tter mørkets frembrudd.

Jeg har aldri vært uenig med deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ofte fristet til å stoppe og gi folk refleks når jeg er ute på biltur. Men skulle jeg gjort det måtte jeg tatt en ekstrajobb for å finansiere dette. Det er utrolig hvor mange som går uten refleks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ofte fristet til å stoppe og gi folk refleks når jeg er ute på biltur. Men skulle jeg gjort det måtte jeg tatt en ekstrajobb for å finansiere dette. Det er utrolig hvor mange som går uten refleks!

Det har jeg tenkt på også. Skulle ønske noen sponset meg med et lager refleksvester jeg kunne delt ut til uansvarlige mennesker.

Men det hadde nok ikke nyttet, for refleksene hadde nok blitt liggende hjemme allerede på neste tur.

En ting er at de utsetter seg selv for fare ved å gå uten refleks, men jeg risikerer for pokker å bli drapsmann pga. dette!!!!!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at folk må begynne å bruke refleks!!

Eg syntes ikkje det er så vanskelig å få tak i refleks av typen runde med tråd og sikerhetsnål, ser dei på alle dagligvarebuttiker som eg er på. ofte rett ved sidenav kassen.

Eg er selv ikkje så ofte ute å gå når det er mørkt, men skal eg det passer eg alltid på å skaffe meg eit refleks (eller fleire) til å ha på meg. Heldigvis har eg ei mor som pusher på med reflekser og har alltid noen liggendes.

Eg får ofte lyst å stoppe bilen og takke dei som går med refleks, men det ville nok ha skapt noen farlige situasjoner. Men eg blir vertfall kjempe glad og takknemmlig for at ein del forgjengere tar hensynt til billistene og bruker refleks. Det er faktisk ikkje bare billistene som skal ta hensyn til forgjengerene. Fotgjengere har faktisk eit ansvar med å gjere seg synlige!! Billister kan ikkje alltid sjå dei svartkledde personene i veikanten som skal krysse vegen!

Så TAKK til alle som bruker refleks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten husker jeg at det var kampanjer, og snakk om refleks mye, har ikke hørt noe til dette på lenge. I tillegg får man ikke reflekser overalt lenger, og derfor er det dessverre mange som ikke tenker på å få tak i det.

Jeg var i en liten episode for et par uker siden, hadde vært på helgetur hos mamma, og selvfølgelig falt det overraskende nok snø den helgen, mens jeg ikke hadde vinterdekk. Da jeg kjørte hjem på søndag kveld traff jeg på tre jenter som gikk midt i veien i 80-sonen, uten refleks, og dette var i tillegg rett etter en bakketopp. Jeg kjørte heldigvis sakte på grunn av forholdene, og det var ingen fare, men jeg var virkelig nærme før jeg så dem. Jeg fatter ikke hvordan det går an å tenke så lite, jeg hadde skikkelig lyst til å stoppe og kjefte dem ut, men var for sjokkert til å tenke på det før jeg var et stykke forbi.

Her i byen er det sjelden noe problem, de fleste går over i lyskryss, og det er gatelys overalt. Men man merker likevel hvor mye tidligere man ser folk med refleks enn uten.

Endret av Lady Lovelace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er bilistene noen svin til å kjøre på fortauet, ikke senker de farten heller. Så her er det virkelig livsfarlig å gå uten refleks, selv på fortauet. Ser likevel mange som går uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både jeg og ungene har refleksvest. Ungene har også fått ekstra reflekser på skolesekken. -klistremerke-reflekser kjøpt på Chlas Ohlson !

Er selv skikkelig lei av alle som ikke bruker refleks. At de ikke skjønner at de ikke synes !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må signere denne!

Og hvertfall på barn!

Kjører forbi 2 skoler på vei til jobb, skremmende få barn har reflex på seg... At forldrene tør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOVE U ts!!! BRUK REFLEKS-TRØYE om mulig!!!

Jeg meier t.o.m folk når jeg går om kvelden, når det ikke var gatelys, og jeg gikk i egene tanker, PANG sa det...ipoden var på så jeg hadde ikke nubb-sjans, å vi gikk på hverandre...refleksen hadde blinket om noen av oss hadde brukt det...sånn er det å gå i enge verden av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må signere denne!

Og hvertfall på barn!

Kjører forbi 2 skoler på vei til jobb, skremmende få barn har reflex på seg... At forldrene tør!

Ihvertfall på barn? Ihvertfall på alle mener nå jeg. Lite ok at barna blir foreldreløse fordi foreldrene kun valgte å ha refleks på barna.

Refleks er for alle!!!!!!!!!

Barn, voksen, barnevogner, hunder, hester.....

Voksne lyser ikke i mørket selv om de ikke er barn skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...