Gå til innhold

Hva slags prevasjonsmiddel bruker dere?


Strawberrygirl

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på p-piller i 6 år, men har lyst til å bytte til noe annet. Rett og slett fordi jeg ikke vil ta piller noe mer, er jo ikke helt sunt for kroppen (organer) å ta piller...?

Trenger noen råd og innspill om bruk av andre prevasjonsmidler.

ER ikke intressert i å bruke spiral da jeg ikke har barn enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg bruker p-plaster, og er veldig fornøyd med det. Det er enkelt å bruke, og du slepper å tenke på f.eks omgangssyke. Og når du nevner at piller ikkje er sunt for kroppen så tas verkemidlane frå plasteret rett opp i blodet, og er derfor ikkje innom noken organ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanlig kobberspiral - og er veldig fornøyd med det... :)

Trengs en sjekk i året og sitter der i 4-5 år. :)

Litt uregelmessig menstruasjon det første halvår - men det er det hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg slik at du vil slippe hormonell prevensjon, så da vil det vel ikke hjelpe noe særlig å bytte ut p-pillene med p-plaster eller p-ring?

Hvis du ønsker en hormonfri tilværelse, er det ikke så mange alternativer: kondomer, kobberspiral eller duppeditter som finner ut når du har eggløsning og gir deg signal om hva som er ufruktbare eller fruktbare perioder (Persona, hvis den fremdeles finnes, eller fruktbarhetscomputer, f.eks. Ladycomp/Babycomp/Pearly).

Kondomer er nok det beste alternativet, egentlig. Har selv brukt Ladycomp (fruktbarhetscomputer) i ca. 6-7 år, og det har fungert greit. Kan si både positive og negative om den, men den fungerer. Har aldri blitt gravid ved et "uhell", og er temmelig lett å befrukte :) (har blitt gravid på første forsøk to ganger!, men det var planlagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hopper av i svingen, vi.. Det har gått fint i snart to år! :sengekos:

Jeg har nå kjøpt meg BabyComp siden vi tenker å planlegge barn snart. Dette har jeg hørt mye bra om! En enklere utgave er Pearly, den skal også være bra. Et tips er å kjøpe dette brukt, evt. kjøpe nytt munnstykke. Sparer masse penger!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å kjøpe dette brukt, evt. kjøpe nytt munnstykke. Sparer masse penger!

Ville definitivt kjøpt brukt. De er helt unødvendig dødsdyre. Ville ikke brydd meg så mye med munnstykket, bare vasket godt, kanskje med noe sprit, og brukt i vei :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et nytt liv etter jeg sluttet på hormoner.

Vi bruker gummi, og det er helt toppers.

Jeg ser også for meg et litt bedre liv, i den forstand at jeg slipper falske hormoner, slik at jeg slipper å være super glad i det for så å plutselig bli illsint av en fille ting. Dessuten tar jeg fort til tårene også, og noe av kan nok slydes hormonene.

Vi får prøve oss på gummi i begynnelsen, så kanskje sexlysten kommer mer tilbake også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hopper av i svingen, vi.. Det har gått fint i snart to år! :sengekos:

Lykke til!

Ja, har tenkt på den metoden også...men vet ikke helt..er jo ikke akkurat så trygg måte da?

Altså, jeg har utrolig lyst på barn, men vi har valgt å bli ferdig med studiene først. Blir ikke lei meg dersom jeg skulle bli gravid, men når man like så godt kan vente i to år før man har ferdig utdannelsen sin, vil jeg heller ha en litt sikrere prevansjonsmetode.. (selv om jeg godt kan tenke meg at denne metoden vil bli brukt av og til.. :gjeiper: )-

Håper samboeren min er ivrig på kondombruken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg et litt bedre liv, i den forstand at jeg slipper falske hormoner, slik at jeg slipper å være super glad i det for så å plutselig bli illsint av en fille ting. Dessuten tar jeg fort til tårene også, og noe av kan nok slydes hormonene.

Vi får prøve oss på gummi i begynnelsen, så kanskje sexlysten kommer mer tilbake også;)

Jeg har også gått på piller så lenge jeg kan huske, så da er det ikke så lett å huske hvordan man var før. Jeg hadde de opp og nedturene. Verden kunne ramle fullstendig sammen, samt at jeg var ofte sint. Nå er jeg rolig og avbalansert, har det mye bedre. Syns også sex er blitt bedre, selv med gummi;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg slik at du vil slippe hormonell prevensjon, så da vil det vel ikke hjelpe noe særlig å bytte ut p-pillene med p-plaster eller p-ring?

Hvis du ønsker en hormonfri tilværelse, er det ikke så mange alternativer: kondomer, kobberspiral eller duppeditter som finner ut når du har eggløsning og gir deg signal om hva som er ufruktbare eller fruktbare perioder (Persona, hvis den fremdeles finnes, eller fruktbarhetscomputer, f.eks. Ladycomp/Babycomp/Pearly).

Kondomer er nok det beste alternativet, egentlig. Har selv brukt Ladycomp (fruktbarhetscomputer) i ca. 6-7 år, og det har fungert greit. Kan si både positive og negative om den, men den fungerer. Har aldri blitt gravid ved et "uhell", og er temmelig lett å befrukte :) (har blitt gravid på første forsøk to ganger!, men det var planlagt).

Ja, jeg vil ikke bruke hormon basert prevansjonmiddel lenger..

Hvordan fungerer en lik Ladycomp? ser for meg at det er mye innvikla greier...? Er den dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også gått på piller så lenge jeg kan huske, så da er det ikke så lett å huske hvordan man var før. Jeg hadde de opp og nedturene. Verden kunne ramle fullstendig sammen, samt at jeg var ofte sint. Nå er jeg rolig og avbalansert, har det mye bedre. Syns også sex er blitt bedre, selv med gummi;)

*jippi*

Kan nesten ikke vente til hormonene er ute av kroppen! Liker ikke å være sint og sur av ingen ting:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*jippi*

Kan nesten ikke vente til hormonene er ute av kroppen! Liker ikke å være sint og sur av ingen ting:(

Samboeren sier det også!! :) Men han tror det er fordi jeg har sluttet å drikke lightbrus :skratte:

Samme det egentlig:) Vi har det bedre sammen! Både her og der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg også har fått et bedre liv etter jeg sluttet med hormonprevansjon!

Humøret er bedre, psyken er roligere og sexlysten er mye, mye større :) hehe

Bruker nå kondom/hopper av i svingen, men det er ingen krise om vi blir gravide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren sier det også!! :) Men han tror det er fordi jeg har sluttet å drikke lightbrus :skratte:

Samme det egentlig:) Vi har det bedre sammen! Både her og der;)

Hehe! Visste ikke at det var en bivirkning å bli sur og sint av lightbrus?

Kanskje det har vært en kombinasjon;)

Bra dere har det bra!

Jeg ser fram til lysere tider jeg nå altså=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg også har fått et bedre liv etter jeg sluttet med hormonprevansjon!

Humøret er bedre, psyken er roligere og sexlysten er mye, mye større :) hehe

Bruker nå kondom/hopper av i svingen, men det er ingen krise om vi blir gravide :)

AH, god å høre at det er flere! Skulle ønske hormonene forsvant med en gang! men det tar vel noen uker, eller kanskje måneder? Ialle fall har jeg sluttet:) og bare tanken på det, er deilig!

Ser fram til litt mer :sengekos:

*hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hormonell prevensjon fra jeg var 16 til jeg var ca. 24-25. Da hadde jeg faktisk en oppfatning av at jeg var en ekstremt følsom person med store humørsvingninger, som gråt ofte. Etter at jeg sluttet med hormonell prevensjon, har jeg oppdaget at jeg faktisk har et ganske stabilt følelseliv! Blir lett sinna :), men er stort sett i godt humør og har nesten aldri nedadgående humørsvingninger...

Ja, jeg vil ikke bruke hormon basert prevansjonmiddel lenger..

Hvordan fungerer en lik Ladycomp? ser for meg at det er mye innvikla greier...? Er den dyr?

Det er ikke spesielt innviklet, nei. Se www.buenaventura.no for mer info :). Den er uforholdsmessig dyr, anbefaler derfor å kjøpe brukt. Og nettsiden er lite objektiv, jeg har som sagt både positive og negative ting å si om dingsen :). Men har som sagt brukt den med hell i 6-7 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også slutta med kombi p-pille en stund fordi jeg følte jeg ikke ville "forgifte" kroppen. Jeg brukte Ladycomp og det fungerte fint, det som ikke fungerte så bra var min kjære. Han var overnervøs, så derfor ble det hopp av i svingen eller avholdenhet lenger enn det som var nødvendig til tider. Han reagerer på kondom også, så det ble ikke noe alternativ.

Etter nøye gjennomtenkning, begynte jeg på p-pillen igjen. På grunn av min egen situasjon i forhold til utdanning og fordi jeg følte selve hyrdestunden ble ødelagt med at han trakk seg ut. Denne gangen begynte jeg på minipillen Cerazette. Det fungerer kjempegreit for meg, selv om det er hormoner i dem også. Beste bivirkningen er vel at jeg slipper mensen hver måned. Jeg hadde nemlig noen skrekkelig menssmerter den dagen jeg fikk den, til tider var jeg sengeliggende.

Humøret vil jeg si er bedre nå enn uten pillen, jeg hadde nemlig veldig humørsvingninger uka før mensen kom.

Men det er mine erfaringer ;) Kan absolutt anbefale Ladycomp hvis du vil prøve uten hormoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...