Nigo-san Skrevet 8. oktober 2008 #21 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg synes du handlet helt i din rett her. Og jeg blir lettere oppgitt over foreldre som forsvarer barna i slike situasjoner, det er jo så korttenkt! For all del, på et fly må alle tåle diverse forstyrrende elementer- hylende babyer, medpassasjerer som tar halve setet ditt osvosv, menhvis en såpass stor unge sparker og sparker i setet ditt uten at foreldrene bryr seg, så er det helt greit å si ifra. Selv klarer jeg ikke alltid holde munn når jeg ser barns oppførsel. Jeg skylder det på min fartstid som lærer. Og jeg tror jeg tåler det som forelder også, jeg ville i alle fall ikke argumentert imot. Ellers så er alle foreldre som fôrer unger med sjokolade og godterier på flyturer for å få dem til å holde kjeft, dumme i hodet. Hilsen en som har blitt spydd på med seig sjokolade-guffe av to hypre guttunger i tiårsalderen.
Lillie Skrevet 8. oktober 2008 #22 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg støtter deg fullstendig, synes du gjorde det riktige. (og ja, jeg har barn selv i den alderen )
liv Skrevet 8. oktober 2008 #23 Skrevet 8. oktober 2008 Har sagt til unger bak meg på fly/buss fler ganger når de sparker i ryggen og er veldig obs på at M ikke skal det
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2008 #24 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Jeg synes du handlet helt i din rett her. Og jeg blir lettere oppgitt over foreldre som forsvarer barna i slike situasjoner, det er jo så korttenkt! For all del, på et fly må alle tåle diverse forstyrrende elementer- hylende babyer, medpassasjerer som tar halve setet ditt osvosv, menhvis en såpass stor unge sparker og sparker i setet ditt uten at foreldrene bryr seg, så er det helt greit å si ifra. Selv klarer jeg ikke alltid holde munn når jeg ser barns oppførsel. Jeg skylder det på min fartstid som lærer. Og jeg tror jeg tåler det som forelder også, jeg ville i alle fall ikke argumentert imot. Ellers så er alle foreldre som fôrer unger med sjokolade og godterier på flyturer for å få dem til å holde kjeft, dumme i hodet. Hilsen en som har blitt spydd på med seig sjokolade-guffe av to hypre guttunger i tiårsalderen. Kanskje ikke helt on-topic, men jeg er veldig uenig med deg der. Man skal ikke tåle at andre tar seg til rette og det går ut over deg. Hylende babyer og små barn er lite å gjøre med, de vet ikke hva som skjer og synes gjerne det er ubehagelig. Medpassasjerer som tar halve setet, eller klager/dunker i protest på stolryggen når du tar den ned, liker jeg ikke. Hvis folk ikke klarer å ta hensyn til andre, så kan de finne på noe annet enn å fly. Man betaler trossalt for setet sitt. Og jeg mener selvsagt at alle skal få slå ned setet sitt om de ønsker. De er trossalt designet slik at det ikke skal gå nevneverdig ut over de bak. Endret 8. oktober 2008 av Supraspinatus
DDuck Skrevet 8. oktober 2008 #25 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg synes også du handlet helt rett Jeg ville ikke tatt 5 øre engang for å si ifra til ungen.. Kan ikke fatte oppførselen til moren...
Gjest Marillia Skrevet 9. oktober 2008 #26 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes du gjorde det rette, og skulle ønske jeg var tøff nok til å gjøre det samme enkelte ganger. Det er utrolig at foreldre lar ungene sine herje fritt villt, heldigvis er det sjelden jeg opplever dette. Jeg opplever oftere at småbarn får løpe fritt i midtgangen. Og til gjesten som skrev dette: Hvilke ruter flyr du? Ikke kan det være innenlands (de er for korte til at dette problemet oppstår) og ikke kan det være charter (der sier nå purseren alltid fra før avgang at foreldrene ikke kan ha barna i midtgangen) Både SAS, Norwegian, Sterling osv har utenlandsflygninger til både storbyer og "charterreisemål" Jeg flyr ofte til Malaga, og det er blant annet på denne strekningen jeg har opplevd dette med barn som løper i midtgangen. Skrikende babyer er lite man kan gjøre noe med, og der har jeg full medlidenhet med foreldrene. Jeg har selv vært svett og "flau" mor med en hylende unge på fanget. Jeg har full forståelse for at småbarn kjeder seg på en sånn tur, men det er ikke dermed sagt at de skal få lov til å forstyrre andre passasjerer.
lille katt Skrevet 9. oktober 2008 #27 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) ... Endret 9. oktober 2008 av lille katt
Olive Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #28 Skrevet 9. oktober 2008 Du handlet helt rett. Moren her dreit seg ut rett og slett. Hva svarte du henne da og hvordan reagerte de andre på moren? Jeg beklaget om jeg hadde støtt henne på noen måte men at når man sitter så trangt som man gjør i fly må folk ta hensyn. Også barn. Da sa hun at jeg som reiste uten barn kunne bare gi faen for jeg visste jo ikke hvordan det var. Folk rundt satt bare og kikket mens de så sånn her ut: Damen hadde rett i en ting, og det er det at jeg vet jo ikke hvordan det er å reise med barn. Derfor ble jeg litt lettet nå når dere ga uttrykk for at jeg ikke gikk over streken
Mixelite Skrevet 9. oktober 2008 #29 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har reist med barn i mange år nå og aksepterer ikke at våre barn sitter og herjer, slår i setene eller på annen måte lager spetakkel som forstyrrer andre. Det har stort sett gått bra, jeg snakker til dem selv, men hadde de ikke hørt på meg, hadde jeg blitt glad om du sa fra. Fremmede som sier fra er ofte mye mer effektive enn foreldrene. Det gjelder forøvrig i enhver situasjon, synes jeg og ikke bare på fly. Å skjelle deg ut for å ha snakket til ungen er jo rett og slett å videreføre sin egen dårlige oppdragelse til sine barn.
DDuck Skrevet 9. oktober 2008 #30 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg beklaget om jeg hadde støtt henne på noen måte men at når man sitter så trangt som man gjør i fly må folk ta hensyn. Også barn. Da sa hun at jeg som reiste uten barn kunne bare gi faen for jeg visste jo ikke hvordan det var. Folk rundt satt bare og kikket mens de så sånn her ut: Damen hadde rett i en ting, og det er det at jeg vet jo ikke hvordan det er å reise med barn. Derfor ble jeg litt lettet nå når dere ga uttrykk for at jeg ikke gikk over streken Er det virkelig mulig?? For et trangsynt menneske altså
milla-mor Skrevet 9. oktober 2008 #31 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg snakket til en liten gutt på butikken her om dagen jeg. Han lå mellom hylleradene og skreik og vred seg. Moren brukte "ignoreringsmetoden" og gutten fortsatte å vræle om ett eller annet han ikke fikk..... Jeg gikk bort til ham jeg og sa litt strengt at sånn oppførsel var ikke lov i denne butikken. Da ble han stille gitt!! Og moren smilte bare til meg. Jeg synes absolutt ikke ts gikk for langt. Ikke i det hele tatt. Derimot synes jeg dèt jeg har sitert er veldig på grensen. Jobber du i den butikken? Isåfall, kan jeg kanskje forstå det. Men hvis du som kunde hadde snakket strengt til ungen min, så hadde jeg søren meg blitt forbanna.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #32 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes absolutt ikke ts gikk for langt. Ikke i det hele tatt. Derimot synes jeg dèt jeg har sitert er veldig på grensen. Jobber du i den butikken? Isåfall, kan jeg kanskje forstå det. Men hvis du som kunde hadde snakket strengt til ungen min, så hadde jeg søren meg blitt forbanna. Hvorfor det? Om ungen ligger i midtgangen (og dermed ligger i veien for de andre kundene som skal handle der), og hyler (som er til stor plage for de andre kundene), og moren bare ikke sier noe til ungen, hvorfor skal da ikke kundene si noe? Hadde moren gjort noe for å stoppe det, så greit nok, men når moren IKKE gjør noe, så må de andre som blir plaget av ungens oppførsel få lov til å si ifra.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #33 Skrevet 9. oktober 2008 Hvorfor det? Om ungen ligger i midtgangen (og dermed ligger i veien for de andre kundene som skal handle der), og hyler (som er til stor plage for de andre kundene), og moren bare ikke sier noe til ungen, hvorfor skal da ikke kundene si noe? Hadde moren gjort noe for å stoppe det, så greit nok, men når moren IKKE gjør noe, så må de andre som blir plaget av ungens oppførsel få lov til å si ifra. Helt enig!
milla-mor Skrevet 9. oktober 2008 #34 Skrevet 9. oktober 2008 Hvorfor det? Om ungen ligger i midtgangen (og dermed ligger i veien for de andre kundene som skal handle der), og hyler (som er til stor plage for de andre kundene), og moren bare ikke sier noe til ungen, hvorfor skal da ikke kundene si noe? Hadde moren gjort noe for å stoppe det, så greit nok, men når moren IKKE gjør noe, så må de andre som blir plaget av ungens oppførsel få lov til å si ifra. Da må de snakke med foreldrene. IKKE prøve å oppdra fremmede unger.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #35 Skrevet 9. oktober 2008 Da må de snakke med foreldrene. IKKE prøve å oppdra fremmede unger. Du sier du er enig i det ts gjorde, men det er da ikke noen forskjell på det hun gjorde og det denne andre personen gjorde. I begge tilfellene var det ungene som oppførte seg på et vis som gikk ut over andre, og de sa da ifra direkte til barnet, siden foreldrene ikke foretok seg noe for å få slutt på oppførselen.
milla-mor Skrevet 9. oktober 2008 #36 Skrevet 9. oktober 2008 Du sier du er enig i det ts gjorde, men det er da ikke noen forskjell på det hun gjorde og det denne andre personen gjorde. I begge tilfellene var det ungene som oppførte seg på et vis som gikk ut over andre, og de sa da ifra direkte til barnet, siden foreldrene ikke foretok seg noe for å få slutt på oppførselen. Jeg antar at barnet ts snakket til var eldre, og jeg synes hun sa ifra på en helt grei måte. Jeg synes ikke det er greit at en fremmed person snakker strengt til en unge som ligger i butikken og skriker. Så forskjellen er veldig stor, jo.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #37 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg antar at barnet ts snakket til var eldre, og jeg synes hun sa ifra på en helt grei måte. Jeg synes ikke det er greit at en fremmed person snakker strengt til en unge som ligger i butikken og skriker. Så forskjellen er veldig stor, jo. Hvis du ikke liker at fremmede oppdrar ditt barn må du nesten gjøre det selv, uten å bli anmodet om å gjøre det.
milla-mor Skrevet 9. oktober 2008 #38 Skrevet 9. oktober 2008 Hvis du ikke liker at fremmede oppdrar ditt barn må du nesten gjøre det selv, uten å bli anmodet om å gjøre det. Små barn er ikke i stand til å hanskes med voldsomme følelser på egenhånd. Kanskje barnet var slitent etter en lang dag i barnehage, og var sutrete og masete fra før. Når barnet ikke fikk den tingen i butikken som var ønsket, så var det nok bare en liten ting som fikk begeret til å renne over. Jeg ser slitne og sutrete barn i butikken hver eneste dag. Jeg har ikke tenkt å snakke til et barn som ligger på gulvet og vræler. Jeg har ikke tenkt til å ydmyke det barnet ytterligere. Det var sikkert ille nok at h*n ikke fikk noe respons fra moren sin. Det jeg gjør selv, er å forklare datteren min at man ikke kan hyle i butikken, og at vi må vente utenfor til hun er roligere. Så går vi ut, hun hyler fra seg mens jeg er sammen med henne, vi prater litt om hva som gjorde henne så opprørt, og så fortsetter vi handlerunden. På den måten tar jeg hensyn til andre kunder, samtidig som at datteren min opplever at hennes følelser blir tatt på alvor. Så jeg er fullstendig i stand til å oppdra barnet mitt, og dèt er nok de aller fleste andre foreldre også.
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 9. oktober 2008 #39 Skrevet 9. oktober 2008 Små barn er ikke i stand til å hanskes med voldsomme følelser på egenhånd. Kanskje barnet var slitent etter en lang dag i barnehage, og var sutrete og masete fra før. Når barnet ikke fikk den tingen i butikken som var ønsket, så var det nok bare en liten ting som fikk begeret til å renne over. Jeg ser slitne og sutrete barn i butikken hver eneste dag. Jeg har ikke tenkt å snakke til et barn som ligger på gulvet og vræler. Jeg har ikke tenkt til å ydmyke det barnet ytterligere. Det var sikkert ille nok at h*n ikke fikk noe respons fra moren sin. Det jeg gjør selv, er å forklare datteren min at man ikke kan hyle i butikken, og at vi må vente utenfor til hun er roligere. Så går vi ut, hun hyler fra seg mens jeg er sammen med henne, vi prater litt om hva som gjorde henne så opprørt, og så fortsetter vi handlerunden. På den måten tar jeg hensyn til andre kunder, samtidig som at datteren min opplever at hennes følelser blir tatt på alvor. Så jeg er fullstendig i stand til å oppdra barnet mitt, og dèt er nok de aller fleste andre foreldre også. Ja det er jo fantastisk at du er så utrolig pedagogisk. Men jeg takler ikke unger som skriker og hvis ikke foreldrene sier i fra, anser jeg det som min rett til å kjefte. Ingen får traumatiske opplevelser med fremmedfolk som ber dem oppføre seg som folk og ikke små krapyl. Men de får en forståelse av at de lever i en verden som består av flere en bare dem!
Gjest Miley Skrevet 9. oktober 2008 #40 Skrevet 9. oktober 2008 Ja det er jo fantastisk at du er så utrolig pedagogisk. Men jeg takler ikke unger som skriker og hvis ikke foreldrene sier i fra, anser jeg det som min rett til å kjefte. Men da må du og tåle å få kjeft tilbake. Ingen har rett til å kjefte på andres barn. Man har rett til å si ifra. Det er to forskjellige ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå